تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801553153




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيوند زدن فعاليتهاي دانشگاه به نيازهاي جامعه از وظايف معاونت فرهنگي و اجتماعي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ اسفند ۱۳۹۲ (۱۱:۲۲ق.ظ)
معاون فرهنگي اجتماعي وزير علوم: پيوند زدن فعاليتهاي دانشگاه به نيازهاي جامعه از وظايف معاونت فرهنگي و اجتماعي است معاون فرهنگي اجتماعي وزير علوم گفت: بايد بدانيم که دانشگاه در خدمت جامعه است و پيوند زدن فعاليتهاي دانشگاه به نيازهاي جامعه از وظايف معاونت فرهنگي و اجتماعي است.
به گزارش خبرگزاري موج، هاشمي در نشست معاونان فرهنگي دانشگاه¬هاي سراسر کشور که با شعار دانشگاه؛ اخلاق، عقلانيت و نشاط، در دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد اظهار داشت: معاونان فرهنگي بايد به معناي فرهنگ و کنش فرهنگي توجه داشته باشند چرا که کار فرهنگي صرفا به معناي کار تبليغي نيست چرا که فعاليت فرهنگي ناظر به نهادينه سازي رفتارها و تغيير و اصلاح نگرش¬ها است.
وي با بيان اينکه برخورد شعاري با يک ارزش و آرمان، نگرش مخاطب را منفي مي کند افزود: در مديريت فرهنگي حفظ تعادل و رويکرد علمي و عميق به مسائل مورد تأکيد است.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم تصريح کرد: اگر در ساير بخش هاي جامعه فعاليت هاي فرهنگي، سمت و سوي تظاهر و تبليغات يکسويه و غيرمنطقي به خود بگيرد از دانشگاهها انتظار است دچار شعارزدگي و تبليغات سطحي و برخورد شعاري با مسائل اصيل فرهنگي نشوند.
وي با تأکيد بر اينکه معاونان فرهنگي دانشگاه ها ديده بانان فرهنگي به شمار مي آيند ادامه داد: دانشگاه يک نهاد علمي، اجتماعي و پيشگام تغييرات است، دانشگاه هم در جهت اصلاح و پيشرفت تغيير آفرين است و هم اولين کانون و جايگاهي است که در معرض تغييرات قرار مي گيرد.
دکتر هاشمي خاطرنشان کرد: در دنياي امروز، تحولات شتابان در هر جامعه ابتدا به دانشگاه ها مي رسند چرا که دانشگاه ها نهادهايي هوشمند و رصد کننده هستند و معاونان فرهنگي به عنوان مديران و متوليان حوزه فرهنگ در دانشگاهها بايد اين تحولات را رصد کنند.
وي با بيان اينکه ديده بان بايد در جايگاهي بالاتر از سطح سايرين قرار داشته باشند گفت: انتظار مي رود که مديران فرهنگي که متولي سياست گذاري، برنامه ريزي و اجراي امور فرهنگي هستند از شناخت فرهنگي کافي برخوردار باشند.
هاشمي گفت: يک متخصص فرهنگي بايد متناسب با تحولات فرهنگي نسبت به ارتقاي دانش فرهنگي خود تلاش و اهتمام ورزد.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم شناخت وضع موجود و شناخت تحولات و مطالعات برنامه ريزي شده نسبت به وضعيت و تغييرات فرهنگي را از وظايفي دانست که از مديران فرهنگي توقع مي رود.
وي با بيان اينکه در دنياي امروز نمي توانيم خودمان را مصون و مبرا از تحولات فرهنگي جهاني بدانيم گفت: فعاليتهاي فرهنگي تنها محدود به دانشگاه نيست، دانشگاه بايد در خدمت جامعه باشد و فعاليتهاي فرهنگي نيز بايد ناظر چالش¬ها، مسائل و سرمايه هاي موجود در جامعه باشد.
دکتر هاشمي با بيان اينکه دانشگاه به عنوان نهاد فرهنگي در جامعه تأثير گذار است تصريح کرد: مديران فرهنگي متولي و مديريت برنامه ريزي و سياستگذاري در حوزه فرهنگي دانشگاهها را برعهده دارند و نبايد خود را نسبت به حوزه آموزش، پژوهش و فناوري و ساير فعاليتهاي علمي بدون مسئوليت تلقي نمايند و بايد در تعامل نزديک با ساير حوزه ها عمل کنند.
وي يکي از دغدغه هاي حوزه فرهنگي را شناساندن ظرفيتهاي هويتي، تمدني و تقويت هويت ديني و ملي دانست و افزود: ما در جامعه ديني زندگي مي کنيم و بايد ظرفيت هاي هويتي خودمان را بشناسيم و با استفاده از روش هايي از قبيل آموزش، جلب مشارکت، ايجاد شبکه هاي اجتماعي، برگزاري اردوهاي ايران شناسي و اردوهاي راهيان نور اين ظرفيتها را برجسته کنيم.
هاشمي خطاب به معاونان فرهنگي دانشگاه ها بر تحقق ايجاد فضاي نشاط و اميد در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي و تأثيرگذاري و ايفاي نقش دانشجويان تاکيد کرد و گفت: ما بايد کمک کنيم فضاي نشاط و اميد در دانشگاه تقويت شود و دانشجويان بايد هر روز اميدوارتر از روز قبل نسبت به آينده خود باشند و احساس کند در محيطي سرشار از نشاط زندگي مي کند.
وي با بيان اينکه دانشجو بايد بداند که مسئولان دانشگاه شنونده و نقدپذير سخنانش هستند ادامه داد: استبداد راي و خود محوري در حوزه فرهنگ راه به جايي نمي برد و در اين حوزه آغاز استبداد، هلاکت است.
معاون وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود بهره گيري از نظرات کارشناسي، بهره گيري از مشورت اهل خبره و تشکيل شوراهاي مشورتي در معاونت هاي فرهنگي دانشگاه ها را راهکاري براي پيشبرد کار فرهنگي در دانشگاهها برشمرد و بر تشکيل شوراهاي مشورتي، اتاق ها و حلقه هاي فکري تأکيد کرد.
وي با بيان اينکه در مسير فرهنگي، سياست زدگي سم مهلک است گفت: ما متوليان فرهنگي بايد جايگاه و شأن فرهنگ را در دانشگاه بشناسيم و بدانيم که فرهنگ مهم تر از سياست و اقتصاد است و جهت گيري سياست و اقتصاد را مشخص مي کند و بايد با شناخت و بينش درست نسبت به مسائل سياسي و اقتصادي جايگاه فرهنگي را به رسميت بشناسيم و مراقب باشيم در حوزه هاي فرهنگي نه تنها خودمان و نه دانشگاهي که در حوزه مديريت ما مي باشد، سياست زده نشوند.
دکتر هاشمي افزود: در حوزه مديريت فرهنگي نبايد شتابزده عمل کنيم و نبايد توقع بازخوردهاي شتابان را داشته باشيم زيرا فعاليتهاي اين حوزه ديربازده است.
وي با بيان اينکه دانشگاه محل تلاقي فرهنگ¬هاي مختلف است تصريح کرد: بخشي از اين تلاقي در حوزه فضاي مجازي است و راهي نيست جز اين که اين حوزه را به رسميت بشناسيم و دانشجوي ما بيش از آنکه در کلاس¬ها باشد در فضاي مجازي زندگي مي کند.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم با بيان اينکه گاهي به فضاي مجازي به عنوان يک معضل نگاه مي شود اظهار داشت: فضاي مجازي يک فرصت است و کاربران اين نرم افزارهاي جديد در حوزه مجازي را بيشتر دانشجويان و اساتيد تشکيل مي دهند و ما بايد براي اين فضاي مجازي برنامه داشته باشيم و خلاقانه و مبتکرانه وارد اين عرصه شويم.
وي در ادامه سخنان خود در خصوص اجتناب از امنيتي کردن فضاي دانشگاهها و مراکز آموزش عالي گفت: اعتقاد دارم فضاي دانشگاه ها امنيتي نيست و نبايد هم امنيتي شود اما ما نيازمند امنيت هستيم مگر مي شود دانشگاه به امنيت نياز نداشته باشد، حراست دانشگاه¬ها وظيفه حفظ امنيت را برعهده دارد.
دکتر هاشمي با بيان اينکه بايد با مسئولان حوزه امنيت در تعامل و مشورت باشيم خاطر نشان کرد: اگر غير از اين باشد پيامدهايي از جمله نا امن شدن فضاي دانشگاه و بروز فجايع اخلاقي ايجاد مي شود.
وي افزود: مديريت آسيب هاي اجتماعي جزو وظايف ماست و بايد فعالانه و خلاقانه در هدايت مسائل فرهنگي و اجتماعي و رصد اين مسائل توجه داشته باشيم و در اين ميان از بخش هاي ديگر نيز کمک بگيريم.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم با يادآوري تاکيدات فرمايشات رهبر معظم انقلاب اسلامي درخصوص کرسي هاي آزادانديشي اظهار داشت: رفتارهاي احساسي، عاطفي و هيجاني بايد جاي خود را به رفتارهاي منطقي بدهند و کرسي هاي آزاد انديشي در اين زمينه يک راهبرد است.
وي وظيفه کرسي هاي آزادانديشي را بسط تفکر انتقادي در دانشگاه ها اعلام کرد و افزود: اولويت و اهميت اساسي ما در اين دوره از کار دولت کرسي هاي آزادانديشي است.
هاشمي کرسي هاي آزاد انديشي را بستر رشد علمي، اجتماعي و فکري دانشجويان دانست و گفت: اين کرسي ها متولي ايجاد فضاي آزاد و منطقي در دانشگاه و جامعه مي باشند و بستر رشد علوم انساني را فراهم مي کند.
وي در پايان با بيان اينکه فعاليت حوزه معاونت فرهنگي دانشگاه ها به دانشجويان محدود نمي شود گفت: اعضاي هيئت علمي با استادان و کارمندان هم ايده ها و خلاقيت هايي دارند که بايد بستر فعاليت آنها نيز فراهم شود.
براساس گزارش روابط عمومي وزارت علوم، اين نشست با حضور حجت الاسلام والمسلمين محمديان مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، حسين سليمي سرپرست دانشگاه علامه طباطبايي و معاونان فرهنگي و اجتماعي دانشگاههاي سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن