تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803612437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ثبت خاطراتی ماندگار با سفر به دیار سنگ و آب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ثبت خاطراتی ماندگار با سفر به دیار سنگ و آب کرمانشاه - ایرنا - نوروز 93 در راه است و مردم میهماندوست کرمانشاهی اندک اندک خود را آماده می کنند تا استقبالی گرم از گردشگران نوروزی داشته باشند.


به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با وجود 14 شهرستان، در ناحیه غربی کشور قرار دارد و حدود 45/1 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است.
این دیار که از دیرباز به دلیل تنوع آب و هوایی و قومی و مذهبی به نام ˈ دیار سنگ و آب و ˈ هند ایران ˈ لقب گرفته، سرزمینی متشکل از چهار فصل در یک زمان واحد است که از آن جمله می توان به آب و هوای گرم قصرشیرین، سرد پاوه و سنقر و معتدل کرمانشاه اشاره کرد.
در این استان قومیت های مختلف از کرد و فارس گرفته تا ترک و عرب با صلح و صفا در کنار هم زندگی می کنند.
وجود سراب های بسیار زیبایی همچون ریجاب و سراب صحنه در کنار غار آبی قوری قلعه در شمال شهر جوانرود با آب و هوای دلنشین کوهستانی، چشم هر بیننده ای را مسحور خود می کند.
از معابد هفت هزار ساله گرفته تا اثر تاریخی ثبت شده جهانی کتیبه دوران هخامنشی و وجود بیش از چهار هزار چشمه و دیگر بناهای تاریخی، کرمانشاه را به یکی از استان های پرگردشگر کشور تبدیل کرده است.
کرمانشاه در دوران ساسانیان، پایتخت تابستانی شاهان ساسانی بوده و از همین دوره آثار ارزشمندی مانند طاق بستان، کتیبه بیستون و آناهیتا در این استان باقی مانده است.
وجود دو هزار و 163 اثر تاریخی ثبت شده ملی کرمانشاه را در زمره استان های تاریخی کشور قرار داده است.
محوطه تاریخی بیستون، طاق بستان و معبد آناهیتا سه اثر تاریخی مهم در استان کرمانشاه محسوب می شوند.
یکی از مهم ترین آثار استان که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده ˈ سنگ نگاره ˈ بیستون است که بزرگترین سند به جا مانده از روزگار هخامنشیان به شمار می رود و به سه زبان توسط داریوش بزرگ شاهنشاه هخامنشی بر کوه اسطوره ای بیستون حک شده است.
در کنار این اثر که هفتمین اثر ثبت شده ایرانی در فهرست جهانی یونسکو است و در 30 کیلومتری شرق شهر کرمانشاه قرار دارد، سراب بیستون جای گرفته است.
وجود این سراب و شرایط طبیعی مناسب پیرامون آن از دلایل مهم شکل گیری استقرارها در این ناحیه از دوره پارینه سنگی میانی تا دوران معاصر به شمار می رود.
در قسمت فوقانی این سراب نقش برجسته داریوش، مجسمه هرکول، نقش برجسته های اشکانی، غار شکارچیان، پرستشگاه مادی و بقایای شهر پارتی و در جنوب آن با فاصله اندکی بناهای ناتمام ساسانی، کاروانسرای ایلخانی و کاروانسرای شاه عباسی چشم نوازی می کنند.
وجود طبیعت زیبا، درختان چنار سر به فلک کشیده و آثار تاریخی منحصر به فرد در پیرامون سراب، آن را به یکی از پرجاذبه ترین و زیباترین سراب های ایران مبدل کرده است.
محوطه تاریخی طاق بستان دیگر اثر تاریخی استان کرمانشاه است که مجموعه ای از سنگ نگاره ها و سنگ نبشته های دوره ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه واقع شده است.
این مجموعه که در قرن سوم میلادی ساخته شده از ارزش هنری و تاریخی زیادی برخوردار است.
چند صحنه تاریخی از جمله تاج گذاری خسرو پرویز، تاج گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و همچنین چند سنگ نوشته (کتیبه) به خط پهلوی کتیبه ای در آن کنده کاری شده است.
همچنین وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاهی روح افزا تبدیل کرده که از زمان های دیرین تا به امروز مورد توجه بوده و قلب ها و چشم ها را به محاصره خود درآورده است.
از دیگر آثار باستانی استان می توان به بنای معروف ˈمعبد آناهیتا ˈ در مرکز شهر کنگاور اشاره کرد که بر روی تپه ای طبیعی با حداکثر ارتفاع 32 متر نسبت به سطح زمین های اطراف ساخته شده است.
از آناهیتا یادواره هایی شامل معابد و کتیبه ها در همدان، شوش، کازرون، آذربایجان، کرمانشاه و کنگاور به جای مانده که معبد آناهیتای کنگاور مشهورترین معبد منسوب به آناهیتا در ایران است.
این اثر سال هاست در انتظار ثبت در فهرست جهانی یونسکو قرار دارد اما به دلیل کامل نشدن پژوهش در مورد سابقه بنا و قطعی نشدن نظریه های مربوط به سابقه تاریخی، تاکنون به ثبت جهانی نرسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون حدود چهار هزار اثر تاریخی و فرهنگی در این استان شناسایی شده، گفت: از این تعداد، دو هزار و 163 اثر به ثبت ملی و یک اثر به ثبت جهانی رسیده است.
ˈعلی فعله گریˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آمادگی کامل استان کرمانشاه برای پذیرایی از میهمانان در نوروز 93، افزود: علاوه بر هتل ها و مراکز اقامتی، حدود یک هزار و 800 باب مدرسه در سطح استان، کار اسکان مسافران نوروزی را بر عهده گرفته اند.
وی در ادامه به اهم اقدامات در دست انجام در محوطه های تاریخی استان برای خدمات رسانی بهتر به گردشگران نوروزی پرداخت و گفت: سعی شده مشکلاتی که در سال های گذشته متوجه محوطه جهانی بیستون بود برای نوروز 93 رفع شود.
فعله گری افزود: با همکاری شهرداری بیستون قرار شده در ضلع غربی محوطه، یک پارکینگ بزرگ برای پارک خودروهای گردشگران ایجاد شود تا مشکلات سال های گذشته پیش نیاید.
وی با اشاره به ساماندهی های انجام شده در محوطه و کاروانسرای بیستون گفت: قصد داریم نمایشگاهی از آثار و میراث فرهنگی و گردشگری استان را برای بازدید مسافران در این محوطه بر پا کنیم و با این اقدام پویایی خاصی به این محوطه جهانی ببخشیم.
فعله گری افزود: در محوطه تاریخی طاق بستان نیز علاوه بر برپایی نمایشگاه و غرفه راهنمایی مسافران، ستاد مرکزی اسکان مسافران مستقر خواهد شد.
وی گفت: همچنین در معبد آناهتیا با هماهنگی فرمانداری کنگاور، تهمیدات لازم برای استقبال از مسافران نوروزی اندیشیده شده است.
فعله گری با بیان اینکه اداره اوقاف و امور خیریه کنگاور نیز با هدف ساماندهی امامزاده این شهرستان، اقدامات قابل توجهی را انجام داده است، اظهار داشت: از جمله این اقدمات می توان به آماده سازی استراحتگاه برای زائران در محل امامزاده اشاره کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: سایر آثار تاریخی استان نیز برای پذیرایی از گردشگران نوروزی ساماندهی شده اند.
وی کرمانشاه را یکی از فعال ترین استان های کشور در زمینه ارائه و پهن سفره های هفت سین عنوان و اظهار کرد: قصد داریم امسال نیز یک سفره هفت سین بزرگ در محوطه جهانی بیستون پهن کنیم.
فعله گری افزود: در سایر میادین بزرگ استان نیز سفره های هفت سین با ابعادی کوچکتر و با اشکال مختلف برای مسافران گشوده خواهد شد.
وی گفت: همچنین در نوروز 93، همچون سال های گذشته اکیپ راهنمای گردشگران در تمامی میادین ورودی شهرهای استان کرمانشاه مستقر خواهند شد.
فعله گری در پایان از تمام گردشگران نوروزی دعوت کرد تا با سفر به دیار سنگ و آب (کرمانشاه) خاطراتی ماندگار را در زندگی خویش به ثبت برسانند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز از استقرار حدود 100 راهنمای گردشگر در نقاط مختلف این استان در ایام نوروز 93 خبر داد.
ˈعلیرضا مرادی بیستونیˈ به خبرنگار ایرنا افزود: این افراد از 27 اسفند ماه جاری در قالب شیفت های مختلف کار خود را آغاز می کنند و تا پایان تعطیلات نوروزی به راهنمایی گردشگران می پردازند.
وی گفت: علاوه بر این تعداد، افرادی نیز بصورت ویژه به راهنمایی بازدیدکنندگان از محوطه های تاریخی استان مانند بیستون، طاق بستان و ... خواهند پرداخت.
مرادی بیستونی، با اشاره به چاپ کتابچه ها و دفترک هایی در خصوص آشنایی بیشتر با نقاط تاریخی و گردشگری استان کرمانشاه، افزود: این اقلام در میادین ورودی تمامی شهرهای استان در اختیار مسافران نوروزی قرار خواهد گرفت.
وی، آماده سازی سایت محوطه های تاریخی را از دیگر اقدامات میراث فرهنگی استان در آستانه نوروز 93 عنوان و اظهار کرد: سایت محوطه های تاریخی استان از جمله بیستون و طاق بستان هم اکنون آماده سازی شده است و افراد می توانند از طریق آن، با محوطه های تاریخی این استان بیشتر آشنا شوند.
وی با بیان اینکه آثار باستانی متعدد و آب هوای متنوع کرمانشاه را به یکی از استان های پرگردشگر کشور تبدیل کرده، گفت: تمامی محوطه ها و مجموعه های گردشگری و تاریخی این استان آماده میزبانی از مسافران نوروزی است.
وی در خصوص موزه های استان نیز اظهار داشت: هم اکنون 12 موزه مردم شناسی، باستان شناسی، صنایع دستی، خط و کتابت، پارینه سنگی و ... در این استان با چیدمانی جدید در انتظار گردشگران نوروزی هستند.
7450/567
انتهای پیام /*




13/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن