تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819673466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظریف: ایران مطمئن ترین منبع تامین انرژی برای هند است


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: ظریف: ایران مطمئن ترین منبع تامین انرژی برای هند است


محمد جواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی فعال در جنوب آسیا که امروز دوشنبه پخش شد، ایران را مطمئن ترین منبع تامین انرژی برای هندوستان دانست. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ظریف که هفته گذشته سفر رسمی دو روزه ای را به دعوت سلمان خورشید، همتای هندی خود به دهلی نو انجام داد با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان.،آی.بی.ان.7 (CNN-IBN7) مصاحبه اختصاصی کرد.

وی در این مصاحبه از دولت هند خواست که بدهی خود را به ایران بابت خرید نفت خام پرداخت کند.

ظریف، در پاسخ به پرسشی در مورد طلب حدود پنج میلیارد دلاری ایران از هند بابت صدور نفت گفت: ما گفتگوهایی را تازه آغاز کرده ایم که بر روی مسایل متعددی متمرکز هستند. زمینه های اقتصادی، سیاسی و چندجانبه زیادی برای همکاری بین ایران و هند وجود دارند و انتظارداریم که دوستان هندی این مبلغ را به نحوی پرداخت کنند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: از آنجا که زمینه های زیادی برای مبادلات بین دو کشور وجود دارند تجارت نیز یکی از راه ها برای پرداخت قیمت نفتی است که هند وارد کرده است.

ˈما می خواهیم که این پول و همکاری اقتصادی در زمینه انرژی رابطه را بین دو کشور تقویت کند و نه مانعی بر سر روابط باشد و مطمئن هستیم که با حسن نیت راه حلی را پیدا خواهیم کرد.ˈ

وی درباره کاهش 40 درصدی واردات نفت هند از ایران در سال گذشته میلادی بر اثر فشار آمریکا افزود: روشن است که ما متاسف هستیم. به نظر ما ایران مطمئن ترین منبع انرژی برای دوستان و شرکاست. چون ما یک کشور مستقل هستیم و انرژی را بدون ملاحظات سیاسی یا فشار خارجی تامین می کنیم.

دکتر ظریف با تاکید براینکه هند می تواند به نفت و گاز طبیعی ایران متکی باشد، اظهارداشت: تصمیم شرکای ما به کاهش واردات نفت از ایران در اثر فشار آمریکا برای اقتصاد خود آنها مضر خواهد بود. ادامه این وضعیت به نفع آنان نیست و ما امیدواریم که بتوانیم همکاری را از سر بگیریم. ما با کشورهای زیادی از جمله گروه 1+5 به منظور خاتمه هرگونه بهانه غیرقانونی برای ایجاد مانع بر سر تجارت با دیگران کار می کنیم.

وزیرامور خارجه ایران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا هند اطمینانی را به ایران برای افزایش خرید نفت داده چون واردات در ماه ژانویه افزایش یافته، گفت: بله در طول ماه گذشته واردات نفت کمی افزایش یافته و ما امیدواریم که همچنان این روند حفظ شود. هند یک قدرت اقتصادی رو به رشد است و به منابع انرژی زیادی نیاز دارد و ایران مطمئن ترین منبع برای تامین آن می باشد.

وی در پاسخ پرسشی در مورد آینده وضعیت افغانستان و همکاری ها بین تهران - دهلی نو، گفت: امکانات متعددی برای همکاری وجود دارند؛ اما همکاری سیاسی، تلاش در جهت مبارزه با تروریسم و مقابله با افراط گرایی فقط به افغانستان محدود نمی شود.

دکتر ظریف با اشاره به اینکه مهمترین موضوع برای همکاری تقویت رشد اقتصادی درمنطقه است، تاکید کرد: همکاری در مورد چابهار و کریدور شمال-جنوب که دسترسی هند را به آسیای میانه هموار می سازد و شرایط رشد اقتصادی را برای افغانستان فراهم خواهد ساخت مهم است زیرا این وضعیت جای اقتصاد جنگ، اقتصاد تروریسم، اقتصاد مواد مخدر و اقتصاد قاچاق انسان را خواهد گرفت.

وی همچنین درباره گفتگوهای هسته ای ایران با قدرت های جهانی، گفت: به نظر من حصول توافقی در این خصوص با تمایل سیاسی و حسن نیت کاملا ممکن می باشد چون ایران هرگز خواهان کسب تسلیحات هسته ای نبوده و دنبال دستیابی به آن درآینده نیز نیست.

ظریف درجریان سفر رسمی دو روزه (پنجشنبه و جمعه گذشته ) به دهلی نو افزون بر تشریح مواضع و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت دکتر روحانی، در ملاقات با مقام های عالی رتبه هند موضوعات مربوط به روابط دوجانبه و همچنین مسایل منطقه ای و بین المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در جریان این سفر در چند مورد به پرسش های خبرنگاران هندی پاسخ داد.


دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن