تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 5 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802034462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک کارشناس آموزش و پرورش: باسواد کردن سالخوردگان هدرفت منابع است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک کارشناس آموزش و پرورش: باسواد کردن سالخوردگان هدرفت منابع است تهران - ایرنا - یک کارشناس مسایل آموزش و پرورش معتقداست: هزینه کردن سرمایه کشور برای افراد سالخورده و کسانی که اگر باسواد هم شوند، تاثیری در زندگی آنها ندارد، در واقعی نوعی هدر رفت سرمایه است.


بهزاد الهی نیا روز دوشنبه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار آموزش ایرنا اظهار داشت: شاید راه درست و منطقی این باشد که به جای پرداختن به سواد مثلا افراد بالای 50 سال در یک نقطه دور افتاده، همین هزینه را برای جوانانی خرج کنیم که به دلیل مشکلات مالی مجبور به ترک تحصیل از مدرسه و دانشگاه می شوند.
الهی نیا اضافه کرد: باید مساله سواد و بالارفتن سطح تحصیلات را در بین بچه ها و جوانان در سن آموزش پی گیری کنیم چرا که آنان محور اصلی فرهنگ حال و آینده کشور ما هستند.
وی تصریح کرد البته فراهم کردن زمینه و فرصت با سواد شدن افراد سالخورده نیز بخشی از کار فرهنگی به شمار می رود اما اولویت برنامه ها باید دانش آموزان و جوانان آینده ساز کشور باشد تا بتوان امیدوار به ریشه کنی کم سوادی بود.
به گفته وی ، برنامه های سازمان نهضت سواد آموزی در سال 93 برای ریشه کنی بی سوادی در کشور همچون پرداخت هزینه تمام شده برای باسواد کردن افراد، امضای قراداد با افراد متقاضی برای سواد آموزی و تحت پوشش قرار دادن افراد توسط سازمان های خدمت رسان از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هر چند اقدام مناسبی است اما کافی نیست.
وی با اشاره به اینکه این راهکارها قادر نیست بی سوادی در کشور را به طور کامل ریشه کن کند، افزود: ترسیم این چشم انداز شاید بتواند به نیاز آن دسته از افرادی که به دنبال راهی برای سواد آموزی هستند راهگشا باشد اما برای جوانانی که به دلیل مشکلات مالی از تحصیل دور مانده اند، موثر نیست.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: بالا رفتن یا کاهش سطح سواد در جوامع مختلف با میزان بیکاری، مسایل اقتصادی و فرهنگی مرتبط است.
وی ادامه داد: در کشور ما حدود پنج میلیون فارغ التحصیل وجود دارد که دارای شغل و درآمد مناسب با رشته تحصیلی خود نیستند و این امر شاید یکی از دلایلی باشد که افراد تمایل کمتری به آموختن و تحصیل دارند.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: وقتی افراد مشاهده می کنند که سطح تحصیلات تاثیر چندانی در پیدا کردن شغل متناسب با رشته تحصیلی ندارد و چه بسا ممکن است فرد پس از فراغت از تحصیل بیکار بماند، به تدریج انگیزه ادامه تحصیل را از دست می دهند و این امر موجب افزایش آمار بی سوادی و کم سوادی در کشور خواهد شد.
الهی نیا با بیان اینکه بی سوادی ریشه در بیکاری، فقر فرهنگی و مشکلات رسانه ای دارد، یادآورشد: برخی افراد با ادامه تحصیل تمایل دارند افکار و عقاید خود را بیان کنند اما وقتی بستر و شرایط لازم در سیستم آموزشی کشور برای آنان فراهم نمی شود و همواره مسایل اقتصادی در اولویت قرار دارد، به نوعی از تحصیل سرخورده می شوند.
وی تصریح کرد به طور طبیعی انتظار می رود وقتی فرد وارد سیستم آموزشی کشور می شود بعد از فراغت از تحصیل تغییراتی در رفتار، دیدگاه ها و نظرات او ایجاد شود حال آنکه در سیستم کنونی آموزش و پرورش این مساله چندان محسوس نیست.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش یکی از مهمترین دلایل این امر را فقدان پردازش مناسب در سیستم آموزشی دانست و گفت: بی توجهی و کمبود بودجه و اعتبارات نیز بر این مساله دامن زده و موجب شده انگیزه درس خواندن و بالا بردن سطح سواد در افراد به طور محسوسی پایین آید.
الهی نیا ادامه داد: ملاک سنجش غنای فرهنگی و حتی اقتصادی بسیاری از کشورها، ارزیابی سطح زندگی معلمان و دانشگاهیان است، و آنان به نظام آموزشی توجه ویژه دارند حال آنکه در کشور ما امکانات مناسب در مقاطع مختلف تحصیلی برای دانش آموزان مهیا نیست.
وی تصریح کرد در بسیاری از کشورهای هم سطح با ایران وقتی وارد مدرسه می شویم گویی که وارد دانشگاه شده ایم زیرا سطح امکانات و فضای آموزشی به لحاظ کمی و کیفی بسیار بالا است در حالی که در ایران دانشگاه ها در ردیف مدارس قرار می گیرد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: در ایران به مقوله هایی چون معیشت معلمان، تحصیل و علم بها داده نمی شود و این مساله به نگرش و سیاست های کلی کشور بر می گردد زیرا همواره در سطوح عالی و مدیریت، آموزش را به عنوان اولویت آخر می پندارند.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی پیشتر به ایرنا گفته بود که براساس سرشماری سال 1390 و در جمعیت بالای شش سال کشور که حدود 67 میلیون و 680 هزار نفر را شامل می شود، 9 میلیون و 719 هزار نفر معادل 15 درصد جمعیت بالای شش سال خود را بی سواد هستند .
علی باقرزاده یادآورشد: از این تعداد سه میلیون و 456 هزار نفر در گروه سنی بالای 10 سال و زیر 50 سال هستند که معادل 8/6درصد جمعیت همین گروه سنی است.
وی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده اکنون بیش از 98 درصد بچه ها به موقع وارد مدرسه می شوند و ثبت نام می کنند.
فراهنگ (4)**1883**1601**
انتهای پیام /*




12/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن