تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802691134




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا روابط اقتصادی ترکیه و ایران کاهش می یابد؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک نشریه ترکیه؛ آیا روابط اقتصادی ترکیه و ایران کاهش می یابد؟ تهران - ایرنا - هفته نامه ترکیش ویکلی در تحلیلی به قلم حسن سلیم اوزرتم با اشاره به وجود برخی اختلافات میان ترکیه و ایران درباره قیمت گاز طبیعی، این مساله را مطرح کرد که آیا متنوع تر شدن عرضه کنندگان گاز طبیعی می تواند به کاهش روابط اقتصادی ترکیه با ایران منجر شود؟


به گزارش ایرنا و به نقل از این هفته نامه ترکیه، دیدار رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از ایران در اواخر ژانویه (اواسط بهمن) بسیار مورد بحث قرار گرفته است. در این دیدار، هر دو طرف برای توافق تجاری در راستای دستیابی به افزایش حجم تجارت به 30 میلیارد دلار در سال 2015 ابراز تمایل کرده اند.
در حقیقت، با توجه به روابط اقتصادی ترکیه با دیگر کشورها، رسیدن به چنین آمار تجارتی با ایران، به عنوان پرجمعیت ترین کشور هم مرز با ترکیه، خیلی غیراقتصادی نیست.
هرچند به لحاظ سیاسی، وجود فشارهای خاص به ویژه در زمینه بحران هسته ای ایران، راه را بر توسعه روابط تجاری بین دو کشور سد کرده است.
در سال 2013، حجم تجارت دو طرفه ایران و ترکیه 14 میلیارد و 600 میلیون دلار بود که هفتمین حجم تجارت دوجانبه بزرگ برای ترکیه محسوب می شود.
اگرچه در مقایسه با سال گذشته، آمار سال 2013 نشان دهنده یک کاهش شدید است.
در سال 2012 حجم تجارت دو جانبه ایران و ترکیه که شامل فلزات گرانبها نیز است، نزدیک 22 میلیارد دلار بود.
اگرچه آمار سال 2012 ، بیشترین حجم تجارت دو جانبه ترکیه و ایران در تاریخ این کشور نیمه آسیایی بود، در سال 2013 ، وقتی صادرات فلزات گرانبها 74.5 درصد (تقریبا پنج میلیارد دلار) افت کرد، حجم تجارت دو جانبه نیز کاهش یافت.
علاوه بر کاهش فروش فلزات گرانبها به ایران، کاهش نسبی واردات نفت از ایران نیز بر تجارت دوجانبه دو کشور تاثیر منفی گذاشت.
با توجه به این ارقام، برای دستیابی به تجارت دوجانبه هدف در سال 2015، سطح فعلی تجارت بین دو کشور باید دو برابر شود. به عبارت دیگر، انتظار می رود امضای موافقتنامه تجاری موجب تقویت صادرات ترکیه به ایران شود. بنابراین کسری 6.2میلیارد دلاری موازنه تجاری ترکیه با ایران، با صادرات کالاهای صنعتی به این کشور کاهش پیدا خواهد کرد.
به هر حال، برای اینکه حجم فعلی تجارت میان دو کشور افزایش یابد، نخست باید تحریم ها علیه ایران کاهش و در نهایت لغو شود.
در حقیقت به دلیل فشارهای موجود بر ایران در عرصه جهانی و نیز در صحنه داخلی، رسیدن به سطح مورد انتظار توسعه تجاری با ایران کاملا سخت خواهد بود مگر آنکه این تجارت روی مواد خام متمرکز شود.

** باز شدن بازار ایران و هدف از دست ندادن فرصت
بازار ایران به دلیل اینکه این کشور از ذخایر غنی انرژی و پتانسیل بالای اقتصادی برخوردار است، تمایل بسیاری از کشورها به سرمایه گذاری در ایران را برانگیخته است.
تحریم ها، مانند عراق در زمان حکومت صدام حسین، برای ایران نیز مشکلات خاصی در دستیابی سرمایه گذاران جهانی به بازارهای آن ایجاد کرده است.
گفت و گوهای هسته ای ایران با گروه پنج به علاوه یک در این زمینه بسیار حیاتی است. اگر ایران بتواند به سیستم بین المللی بپیوندد، به ویژه بخش بکر نفت و گاز این کشور شاهد سرمایه گذاری عظیم خارجی خواهد بود به طوری که این اقدام ایران را به بازیگر مهمی در بازارهای نفت و گاز تبدیل خواهد کرد.
از سوی دیگر، با عنایت به اینکه موانع موجود هنوز به طور کامل برطرف نشده است، بسیاری از کشورها در برقراری روابط اقتصادی با ایران با احتیاط عمل می کنند.
تانی یلدیز وزیر انرژی ترکیه نیز قبل از دیدار از ایران بارها در پیام های خود گفت: امضای یک قرارداد جدید با ایران در زمینه انرژی در دستور کار ترکیه نیست.
وی تاکید کرد: مهمترین موضوعی که با ایران مطرح خواهد کرد تخفیف در مورد قیمت گاز طبیعی است و انتظار می رود چنین پیشنهادی از سوی همتای ایرانی وی نیز مطرح شود.
براساس آمار منتشر شده توسط رسانه ها، ترکیه بابت خرید هر یک هزار مترمکعب گاز از ایران، 490 دلار به این کشور می پردازد که گفته می شود 155 دلار بیشتر از قیمت گاز آذربایجان و 55 دلار بیشتر از قیمت گاز روسیه است.
چنین قیمتی به کسری حساب جاری ترکیه فشار وارد می آورد و به طور مستقیم به هزینه های آن اضافه می کند.
اختلافات موجود در مورد قیمت گاز طبیعی، مشکلات فنی پیش آمده در مورد تحویل و انتقال گاز و وقفه هایی که در تحویل گاز مورد توافق به دلیل شرایط آب و هوایی سرد پیش می آید موجب بروز اختلالات شدید به ویژه در تولید برق و افزایش هزینه برق در ترکیه شده است.

** فرآیند داوری های دو جانبه
با توجه به آنچه گفت شد، ایران از دیداری که در تهران برگزار شد، برای پیشنهاد یک تخفیف کوچک استفاده کرد.
در 17 فوریه (28 بهمن) ترکیه از این پیشنهاد راضی نشد و تصمیم گرفت موضوع را به دادگاه ببرد. با این کار، مقامات ترکیه گفتند، انتظار دارند ایران در قیمت گاز طبیعی 25 تا 30 درصد به این کشور تخفیف دهد.
انتظار می رود فرآیند قضاوت در مورد شکایت ترکیه از ایران در ماه مارس (فروردین) خاتمه یابد. حکم دادگاه در این مورد که بر شرایط فعلی بازارها و نیز بندهای قرارداد ترکیه با ایران اثر خواهد گذاشت، تعیین کننده سطح صورتحساب گاز طبیعی ترکیه خواهد بود.

** افزایش تولید گاز ایران
پیشنهادهای تخفیف متنوعی از اواخر ماه ژانویه مطرح شده است.
یلدیز پس از بازگشت از ایران به خبرگزاری رویترز، گفت: احتمال دو برابر شدن خرید گاز طبیعی از ایران وجود دارد اما مشروط به توافق بر سر قیمت است.
یلدیز گفت: در جریان دیدار از ایران بر تمایل خود به دو برابر شدن خرید گاز طبیعی از ایران تاکید کردم.
در 25 فوریه (شش اسفند) حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و معاون وزیر نفت این کشور گفت: پیشنهاد ترکیه مدنظر قرار گرفته شده است.
وی خاطرنشان ساخت: اگر ترکیه خرید نفت از ایران را افزایش دهد، امکان تخفیف وجود خواهد داشت. با توجه به این گفت و گوها، مشخص است که توسعه تجارت گاز طبیعی مطرح شده لیکن توافقی در این مورد صورت نگرفته است.
به هر حال با عنایت به اینکه کار سلب مالکیت زمین در نظر گرفته شده برای احداث خط لوله ایران-ترکیه-اروپا به ظرفیت 35 میلیارد مترمکعب، شروع شده، شفافیت بیشتری در این زمینه لازم است.
سئوال اصلی در این رابطه این است که وقتی افزایش تقاضای داخلی گاز در ایران در فصل زمستان، این کشور را از تحویل گاز توافق شده به ترکیه ناتوان می سازد، چگونه می تواند تحویل بیش از این مقدار را تعهد کند؟
ممکن است چندین جواب برای این سئوال متصور باشد، نخست آنکه در آینده ایران تبدیل به کریدور صادرات گاز ترکمنستان به غرب خواهد شد.
پاسخ دوم این است که، ایران برای گازی که برنامه ریزی کرده تولید کند، به دنبال یافتن بازار است.
پاسخ سوم می تواند این باشد که برغم تحریم های موجود، ایران اخیرا راهی برای توسعه میدان های گازی خود پیدا کرده است و قصد دارد تولید از این میادین را آغاز کند.
این احتمالات آشکار می کند که ظرفیت ایران برای واکنش به موضوع قیمت، بستگی به توسعه تجارت گاز آن در میان مدت و بلندمدت دارد.
در مجموع، بسیاری از کارشناسان مدعی هستندد که ترکیه با توجه به پارامترهای فعلی اقتصاد خود، در آینده به گاز طبیعی بیشتر و قراردادهای جدید در این رابطه نیازمند است.
علاوه بر این، واردات شش میلیارد مترمکعب گاز از آذربایجان از طریق پروژه خط لوله ترانس-آناتولی به طور حتم نقش بزرگی در کاهش کسری انرژی ترکیه در دهه 2020 خواهد داشت.
با توجه به ترازهای فعلی، اگر آزادسازی توسعه بخش گاز طبیعی از سوی کشورها ادامه یابد، مستقل از سیاست، تجزیه و تحلیل موقعیت بازیگران جدید به طور فزاینده ای دشوار خواهد بود.
اقتصام(6)1063**1558
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن