محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830397045
با عکاس مثل جاسوس رفتار نکنید!
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷
برنده ایرانی جایزه «فتو اویدنس» و «ورلد پرس فوتو» با انتقاد از نحوه برخورد با عکاسان اجتماعی در ایران گفت: این طرز برخورد باعث شده همه در جامعه به چشم جاسوس به عکاسان نگاه کنند. مجید سعیدی که به تازگی برای پروژه «زندگی در جنگ» برنده جایزه فتو اویدنس 2014 (کتاب سال عکاسی آمریکا) شده است، در گفتوگو با خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: پروژه «زندگی در جنگ»، پروژه بلند مدتی بود که چهار سال از زندگی و فعالیت هنری خود را برای آن صرف کردم. این مجموعهی تلفیقی، شامل 15 مجموعه عکس درباره موضوعات مختلف زندگی مردم افغانستان پس از وقوع جنگ در این کشور است. او افزود: سال 2009 بود که برای شروع این پروژه به افغانستان سفر کردم و به صورت دائمی در آنجا ساکن شدم و با آنها زندگی کردم. این مجموعه نگاهی به لایههای پنهان زندگی افغانها در دوران جنگ دارد. دلیل انتخاب این سوژه برای پروژه عکاسی، اهمیت زندگی مردم این کشور در جنگ، برای مردم دنیا بود. درست است که در کشور خودمان هم سوژههای جالبی برای پروژه عکاسی وجود دارد، اما ممکن است این سوژهها برای همه دنیا جالب توجه نباشد. ترجیحم در انتخاب سوژه، موضوعاتی بود که پیش از این دستکاری نشده باشند و لایههای پنهان و زوایای مخفی زندگی مردم این کشور را به تصویر بکشند. این عکاس همچنین عنوان کرد: در 170 عکسی که در این مجموعه وجود دارد، سعی کردم به جای پرداخت مستقیم به جنگ، به اثرات آن در زندگی مردم توجه کنم. در بعضی عکسها فقط زندگی یا فقط جنگ هست و در بعضی دیگر تلفیق زندگی و جنگ. تا آنجا که توانستم سعی کردم انسان را از عکسها حذف نکنم، چون آنها نماد حیات و ادامه زندگی هستند. من همیشه هنگام کار به سوژههایم اهمیت میدهم. هیچ وقت این حس را نداشتم که به آنها از بالا نگاه کنم یا خودم را آدم خاصی ببینم که وارد زندگی آنها شدهام. یک عکاس برای ورود مناسب به جمع انسانها و عکاسی درست، در ابتدا باید مدتی را با آنها زندگی کند و اعتمادشان را جلب کند، نه اینکه همان روز اول دوربینش را دربیاورد و عکاسی کند. مردم افغانستان آدمهای شریف، ساده و خونگرمی هستند که مرا به عنوان یک عکاس در بین خود پذیرفتند. برنده جایزه «فتو اویدنس» با اشاره به تمام شدن این پروژه عکاسی، اظهار کرد: این مجموعه برای من تمام شده است و قرار است کتابی از آن به زودی منتشر شود، اما هنوز به طور غیر مستقیم در زندگی من ادامه دارد. به زودی باز هم برای ساخته شدن فیلمی از مدت اقامت و فعالیتم در این کشور به افغانستان سفر میکنم. با عکاس مثل جاسوس رفتار نکنید!
پروژه «زندگی در جنگ»
سعیدی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت عکاسان در ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه با سوءاستفادههایی که در این سالها از عکس و عکاسی در ایران شده، مردم اعتماد خود را به این حوزه از دست دادهاند. در ایران چند گروه مختلف مثل نیروی انتظامی، بسیج، سپاه، نیروهای امنیتی و حراست تمام سازمانها اجازه دارند جلوی یک عکاس را در خیابان بگیرند و از او بخواهند کارتش را نشان بدهد؛ طوری که انگار با یک جاسوس طرف هستند! او افزود: وقتی این ماجرا اتفاق میافتد، یک گروه 150 نفری دور او را میگیرند و همین گروه، این ماجرا را به گوش گروه دیگر هم میرسانند و رفته رفته این نگاه در جامعه شکل میگیرد که عکاسی که در خیابان در حال عکاسی است یک جاسوس است. این عکاس تاکید کرد: بسیاری از عکاسان ما به دلیل همین برخوردها مجبور شدهاند هنر خود را به اتاقهای در بسته ببرند یا تنها در رویدادهای خبری، مجاز به عکاسی باشند؛ اتفاقی که در این سالها به شدت به عکاسی اجتماعی ما ضربه زد. هیچ وقت نشد که بنشینند و بررسی کنند که یک عکسی که مثلا از سر در دانشگاه تهران گرفته میشود، چه ضرری میتواند برای امنیت کشور داشته باشد؟ کاش به جای عکاس، وزنهبردار میشدم!
پروژه «زندگی در جنگ»
برنده جایزه فتو اویدنس در ادامه درباره هنرمندانی که در خارج از کشور به موفقیت میرسند، گفت: در کشور ما از عکاسان و به طور کلی هنرمندانی که جایزهها و افتخارات مختلفی از مسابقات جهانی کسب میکنند حمایت نمیشود؛ البته من خیلی علاقهای ندارم که بگویم چشم ما به دست دولت و مسؤولان برای کمک و حمایت است، اما متاسفانه آنها حتی از یک تشکر و قدردانی هم دریغ میکنند. هنرمندانی که در خارج از کشور موفق و شناخته شده هستند، در ایران مورد غضب واقع میشوند و اهمیتی به جوایز و افتخاراتی که توسط آنها کسب میشود داده نمیشود. سعیدی افزود: فکر میکنم بخشی از این مسئله به دلیل تقسیمبندی هنرمندان به «خودی» و «غیرخودی» است. آنهایی که همواره درون دایره خودیها بودهاند، مورد توجه مسؤولان هستند، اما موفقیتها و کار دیگران برای آنها هیچ ارزشی ندارد. همیشه این موضوع برای من مانند یک علامت سوال باقی ماند و دلم میخواهد روزی یکی از همین کسانی که بر مسند فرهنگی این کشور تکیه زده، دلیلش را توضیح بدهد. او در ادامه عنوان کرد: جایزه گرفتن عکسهایی درباره اعدام در رویدادهایی مانند «ورلد پرس فوتو»، سیاه نمایی و نمایش چهره نامناسب از ایران نیست. وقتی چیزی عینیت دارد و حقیقی است، یعنی از نظر مسؤولان کشور برای نمایش مشکلی ندارد. این آدمها با حکم همین نظام و در ملاءعام اعدام شدهاند و به عکاسان هم اجازه داده شده از این صحنهها عکس بگیرند. آقای امیر پورمند که برنده این دوره شد، بدون اجازه از صحنه اعدام عکس نگرفته، بنابراین نمیتوان این کار او را سیاه نمایی دانست. سعیدی ادامه داد: زدن این حرفها، بهانهای است برای نادیده گرفتن موفقیت کسانی که تا امروز نادیده گرفته شدهاند، اما کارشان را ادامه دادهاند. آنها نمیخواهند بپذیرند که هر فستیوال و رویداد هنری بر اساس یک اصول تعیین شدهی حرفهای، جایزههایش را در نظر میگیرد. حتی عکسهای مثبت از ایران هم در زمان و جایگاه خاص خود مورد تقدیر و تحسین قرار گرفته شده است. سعیدی تصریح کرد: متاسفانه سیاستهای مغرضانه برخیها باعث به وجود آمدن جوی شد که بسیاری از هنرمندان ما مجبور به مهاجرت شدند تا بتوانند فعالیت حرفهای خود را در خارج از کشور پی بگیرند. هیچ هنرمندی دوست ندارد کشورش را به اجبار ترک کند و در جاهای دیگر مشغول به کار شود، اما وقتی با چنین برخوردهایی روبهرو میشود ناچار به مهاجرت میشود. من خیلی وقتها به خودم میگویم کاش من هم به جای عکاسی میرفتم وزنهبردار میشدم تا در کشورم به کارم اهمیت بدهند و آن را ببینند! عکاسی اصلا کار راحتی نیست
پروژه «زندگی در جنگ»
سعیدی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: چند سالی است پروژههای عکاسی در جشنوارهها و رویدادهای هنری مورد توجه قرار گرفتهاند و این پروژهها نسبت به تک عکسهایی که گرفته میشود در ارجحیت هستند؛ دلیل آن هم اهمیت مؤلف بودن عکاس است. وقتی یک عکاس ایدهای را انتخاب و آن را پرورش میدهد، اهمیت کارش چند برابر میشود. در پروژههای عکاسی ایده و اجرای آن مهمترین اصول کار عکاس هستند. عکاس باید با مطالعه روی کار عکاسان سراسر دنیا بپردازد و ایدههای ذهنی خود را انتخاب کرده، بهترین شیوه اجرا برای آن را انتخاب کند. او افزود: پرداختن به پروژههای عکاسی باید سالی یک بار در برنامه عکاسان قرار داشته باشد. این کار به آنها کمک میکند ایدههایشان را به خوبی پرورش بدهند و حتی یاد بگیرند چه طور زندگی کنند. برنده جایزه ورلد پرس فوتو در ادامه عنوان کرد: عکاسی برخلاف آن چیزی که به نظر میرسد، به هیچ وجه کار راحتی نیست و سختیهای خاص خودش را دارد. در دنیایی که تعداد عکاسان زیاد شده، عکسهایی مورد توجه قرار میگیرند که واقعا حرفهای باشند و از ایده خوبی بهره بگیرند. من در سفری که به لیبی داشتم شاهد بودم که تعداد عکاسان حتی از معترضان و مردم حاضر در تظاهرات هم بیشتر بود. به همین دلیل به عکاسان توصیه میکنم نه برای جایزه و توجه، بلکه برای عشقشان به این هنر عکاسی کنند. سعیدی در پایان خاطر نشان کرد: آنها میتوانند برای کار کردن از کار عکاسان بزرگ ایده بگیرند و بدون کپی برداری از کارهای دیگران آثاری خلق کنند که قابل توجه باشد. مهمترین اصول عکاسی داشتن نظم و پذیرفتن نقد است.
مجید سعیدی
به گزارش ایسنا، مجید سعیدی متولد 1353 در تهران است. او عکاسی را از سن 16 سالگی آغاز کرد و زمانی که 18 داشت برای عکاسی به مرز ایران و عراق رفت. پروژه عکاسی «زندگی در جنگ» با موضوع زندگی مردم افغانستان پس از بروز جنگ در این کشور، تاکنون در رویدادهای عکاسی مختلف برنده جایزه شده است. جایزه فتو اویدنس 2014 (کتاب سال عکاسی آمریکا)، جایزه ورلد پرس فوتو 2013 در بخش موضوعات معاصر، جایزه عکاسی یونیسف در سال 2010، جایزه عکاسی خبری انجمن ملی عکاسان خبری (NPPA)، جایزه هنری نانن در سال 2010، جایزه عکاسی خبری چین در سال 2013 و همچنین جایزه RPS ژاپن درسال 2013 از جمله جوایزی هستند که سعیدی تاکنون کسب کرده است. تاکنون عکسهایی از این عکاس در نشریات مطرحی چون تایم، اشپیگل لایف، نیویورک تایمز، واشینگتنپست و بسیاری از نشریات خاورمیانه منتشر شده است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]
صفحات پیشنهادی
اسرای فلسطینی بیمار:صهیونیست ها با ما مثل موش آزمایشگاهی رفتار می کنند
اسرای فلسطینی بیمار صهیونیست ها با ما مثل موش آزمایشگاهی رفتار می کنند تهران - ایرنا - اسرای فلسطینی اعلام کردند اداره زندان های رژیم صهیونیستی با اسرای بیمار فلسطینی برخوردی همچون موش آزمایشگاهی دارد شبکه الجزیره روز سه شنبه اعلام کرد اسرای فلسطینی بیمار گفتند اداره زندان هاعلیرضا نادی: مثل غریبهها با من رفتار شد!
سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۳۵ کاپیتان سابق تیم ملی والیبال با گلایه از دعوت نشدن به ضیافت خداحافظی خولیو ولاسکو گفت ادب حکم میکرد تا به این مهمانی دعوت شوم اما مثل غریبهها با من رفتار کردند علیرضا نادی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد خدنادی: مثل غریبهها با من رفتار شد!
نادی مثل غریبهها با من رفتار شد کد خبر ۳۸۰۰۰۵ تاریخ انتشار ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶ ۴۴ - 18 February 2014 کاپیتان سابق تیم ملی والیبال با گلایه از دعوت نشدن به ضیافت خداحافظی خولیو ولاسکو گفت ادب حکم میکرد تا به این مهمانی دعوت شوم اما مثل غریبهها با من رفتار کردند علیرضا نادی دنمایش خرمگس ویژه عکاسان به صحنه میرود
جمعه نهم اسفند ماه نمایش خرمگس ویژه عکاسان به صحنه میرود نمایش خرمگس به کارگردانی علی عابدی جمعه نهم اسفند ویژه عکاسان انجمن عکاسان خانه تئاتر و خبرگزاری ها به صحنه میرود به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر این اثر نمایشی که از&جاسوسی از مسلمانان قانونی شد!
جاسوسی از مسلمانان قانونی شد قاضی دادگاهی در ایالت نیوجرسی آمریکا با صدور حکمی اعلام کرد طبق قانون ایالات متحده امریکا زیر نظر گرفتن رفتار مسلمانان با وسایل و ادوات نامحسوس مجاز است به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر صدور حکم دادگاهی در نیوجرسی مبنی بر قانونی بودن جاسوسی ازاولین نمایشگاه دوسالانه عکاسان آمریکای لاتین در ایران
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی اولین نمایشگاه دوسالانه عکاسان آمریکای لاتین در ایران اولین نمایشگاه دوسالانه عکاسان آمریکای لاتین در ایران در فرهنگسرای ملل برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر این نمایشگاه حاصل کار پنج عکاس از کشورهای ونزوئلا بولیوی اکوادور مکزیک و کوبانمایشگاه گروهی عکس عکاسان سبزوار با عنوان پرسه ها برپا شد
نمایشگاه گروهی عکس عکاسان سبزوار با عنوان پرسه ها برپا شد سبزوار - ایرنا - یازدهمین نمایشگاه گروهی عکس عکاسان سبزوار با عنوان پرسه ها روز پنجشنبه در نگارخانه امیرشاهی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان گشایش یافت مسوول انجمن عکس سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت در این نمایشگاه 5رقابت دانشآموزان همدانی برای عکاسی از راهیان نور
یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۵۵ آغاز به کار نخستین جشنواره عکس دانشآموزی راهیان نور این استان در سه بخش دیجیتال آنالوگ و تلفن همراه خبر داد به گزارش سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا امین لطفی شهپر مدیر امور هنری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس هدختران حوا در ضيافت سين مثل سريال
دختران حوا در ضيافت سين مثل سريال كارگردان آواي باران و دختران حوا ميهمان سين مثل سريال ميشود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملي در برنامه اين هفته سين مثل سريال كه پنجشنبه شب ساعت 23 50 از شبكه يك پخش ميشود حسين سهيلي زادهحسین شریعتمداری: شاملو جاسوس نازیها بود/ صادق هدایت آدم کثیفی بود!
حسین شریعتمداری شاملو جاسوس نازیها بود صادق هدایت آدم کثیفی بود حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در جمع مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور گفت شاملو جاسوس نازیها بود آفتاب به گزارش فارس حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در جمع مسئولان بسیج داعکاسی که کمر شاه را شکست، تنهاست
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۲۳ 19بهمن 1357 تاریخ مهمی در روند انقلاب اسلامی ایران بوده است شاه در 26 دی کشور را ترک کرد و امام در 12 بهمن به وطن بازگشت اما همچنان پیشبینیها از زمانی بین شش ماه تا یک سال برای به نتیجه رسیدن انقلاب گواهی میداد که ناگهان عکسی در صفحه نخست روزنامهامیر غفارمنش میهمان مثلث
امیر غفارمنش میهمان مثلث برنامه زنده و ترکیبی مثلث هر هفته درخصوص بهبود فرهنگ ترافیکی از چهرههای معروف دعوت میکند محمد قنبری تهیه کننده برنامه مثلث درگفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت برنامه زنده و ترکیبی مثلث با هدف بهبود رفتارهای ترافیکینقد سریال های آبکی در «سین مثل سریال»
نقد سریال های آبکی در سین مثل سریال برنامه سین مثل سریال چند وقتی است از قالب همیشگی اش خارج شده و به سمت و سوی بحث های چالشی با کارگردان های مختلف سیما رفته محمد سلوکی مجری این برنامه در هر قسمت کارگردانی را دعوت می کند و درباره آثار ضعیف و دلایل ساخت آنها او را به چالش میجنگ نرم موجب دگرگونی الگوی رفتاری مورد قبول نظام های سیاسی می شود
جنگ نرم موجب دگرگونی الگوی رفتاری مورد قبول نظام های سیاسی می شود تبریز - ایرنا - رییس دانشگاه تبریز گفت در جنگ نرم دگرگونی هویت فرهنگی و الگوی رفتاری مورد قبول نظام های سیاسی مورد هدف قرار می گیرد محمدرضا پورمحمدی روز سه شنبه در کارگاه فرماندهان جنگ نرم با بیان اینکه جنگ نرم دهمایون شجریان: پدرم میگفت موسیقی برای صداوسیما مثل پوشال بین ظروف است
همایون شجریان پدرم میگفت موسیقی برای صداوسیما مثل پوشال بین ظروف است همایون شجریان درباره پخش آثارش از صدا و سیما اظهار کرد یکی از دلایل اعتراض پدرم نسبت به پخش آثارش از صدا و سیما دخالتهایی بود که در قطعات صورت میگرفت به صورتی که کسی که روی آهنگ تصویر میگذاشت به خودش اجازفیلم چ در لانه جاسوسی اکران شد
فیلم چ در لانه جاسوسی اکران شد تهران - ایرنا - فیلم چ ساخته ابراهیم حاتمی کیا با حضور خانواده شهید اصغر وصالی عوامل فیلم و جمعی از دانشجویان بسیجی در لانه جاسوسی مجموعه 13 آبان اکران شد به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا در این مراسم امروز شنبه از عوامل سازنده فیلم چ و خانواکارگاههای تخصصی عکاسی در حوزه هنری فارس برگزار می شود
کارگاههای تخصصی عکاسی در حوزه هنری فارس برگزار می شود شیراز- ایرنا- روابط عمومی حوزه هنری استان فارس اعلام کرد دو کارگاه تخصصی عکاسی روزهای شنبه و یکشنبه سوم و چهارم اسفند ماه جاری در حوزه هنری فارس برگزار می شود به گزارش دریافتی روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنر-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها