تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832547027




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همگرایی اقوام ایرانی در پرتو هویت جمعی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
همگرایی اقوام ایرانی در پرتو هویت جمعی
مردم ایران گسست‌ تاریخی ندارد و هویت آنها در طول تاریخ استمرار داشته است و هرچند که در مقاطعی از تاریخ، بیگانگان بر آن مسلط بوده‌‌اند، اما هویتی فرهنگی ایرانی دچار انقطاع نشده است.

خبرگزاری فارس: همگرایی اقوام ایرانی در پرتو هویت جمعی


به گزارش خبرگزاری فارس ،جلیل عرفان منش - معاون سابق امور آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی یادداشتی را درباره همگرایی اقوام ایرانی در اختیار این خبرگزاری قرار داده‌است که در ادامه می‌آید : اقوام ایرانی به دلیل داشتن تجربه حکومت واحد نه تنها خود، بلکه اقوام و ملل دیگر را در فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی هضم کردند. وجود دولت و ملت واحد، هسته اولیه به‌هم‌پیوستگی و وحدت‌ ملی اقوام ایرانی پیش از اسلام به شمار می‌رود و عامل همبستگی میان اقوام ایرانی پس از اضمحلال دولت ساسانیان و ورود اسلام به ایران، دین و زبان مشترک بود. تنوع قومیت در ایران  باعث تنوع و رنگین کمان های فرهنگی شده  .و دارای پیشینه‌ای چند هزار ساله است برخلاف دیگر کشور هایی چند قومی ـ نژادی که اقوام  مهاجر مختلف به آنجا مهاجرت کردند و هویتی چندگانه دارند. اقوام ایرانی، اقوامی مهاجر نبودند و به لحاظ تاریخی سرشتی ایرانی دارند.و در همبستگی با هویت ملی قرار دارند. نفی ستیزه‌جویی و تبعیض  قومی در نظام ارزشی اسلام پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد(ص)، برای ایجاد هم‌بستگی دینی و وحدت‌ اقوام مختلف، حکومتی را بر پایه توحید و عدالت پایه‌گذاری کرد تا همة اقوام همچون دندانه‌های شانه با هم برابر باشند و به کرّات تفاضل قومی و نژادی را نفی فرمودند. آن‌چنان که در قرآن کریم سوره  حجرات آیه  13. آمده است: «یا ایهاالناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبایل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقکم ان الله علیم خبیر». یعنی ای مردم به درستی که ما شما را از زن و مرد آفریدیم و شما را جمعیت‌ها و قبیله‌ها گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید. هر آینه گرامی‌ترین شما نزد خدا، پرهیزکارترین شماست. خداوند دانا و کاردان است. رعایت تساوی و عدالت و دعوت پیامبر اکرم (ص) به توحید از راهکارهای مؤثر در ایجاد هم‌بستگی،‌ همگرایی و وحدت اسلامی بود که روابط مبتنی بر وابستگی قومی و نژادی جامعة اعراب دوران جاهلی را از میان برد و معیارهای ارزشی دین جدید را جایگزین کرد. برای نمونه در روایات آمده است: «انسان‌ها از زمان آدم تا امروز مثل دندانه‌های شانه مساوی و برابر هستند و عرب بر عجم و سرخ بر سیاه برتری ندارد مگر به واسطه تقوا» ویا افتخار و فخر فروشی بر محور تعصبات قومی از آتش جهنم است. با وجود این نباید پنداشت که اصل تعدد اقوام یا ملیت‌های مختلف در اسلام نفی شده است. آنچه که در نظام ارزشی اسلام پذیرفته نیست، ستیزه‌جویی، وجود تشتت در وحدت سیاسی و تبعیض در مشارکت عمومی مردم در جامعة اسلامی است. راهکارهای فرهنگی پیامبر اکرم (ص) در ایجاد هم‌بستگی و همگرایی اقوام و نژادهاى مختلف پیامبر گرامی اسلام با طرح پیمان‌نامه‌ها، نظیر پیمان وحدت و برادری در مدینه میان مهاجرین و انصار و پیوند میان قبایل مختلف با ازدواج‌های متقابل، دشمنی و تفرقه میان اقوام مختلف را به دوستی و وحدت بدل ساخت. همچنین با تأکید بر رعایت تساوی و عدالت میان همة افراد جامعة اسلامی، حقوق همه، اعم از سیاه، زرد، سرخ و سفید را محترم و یکسان شمرد.    قرآن کریم ضمن توصیه به وحدت، محور وحدت جامعة اسلامى را اعتقاد به «توحید» دانسته و ذات بارى‏تعالى را مرکز ثقل این مجموعه برمى‏شمارد  چنانکه در سوره آل عمران آیه  102 می فرماید: « و اعتصموا بحبل‏الله جمیعاً و لاتفرقوا » و نژادهای مختلف را عامل رشد و معرفت جوامع قلمداد می‌کند: «یا ایهاالناس انا خلقناکم من ذکر انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا» : ای مردمان، به درستی که ما شما را از مذکری و مؤنثی آفریدیم، و شما را شعبه‌ها و قبیله‌ها گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید. دین اسلام به سبب ویژگی‌هاى الهى خود توانست عامل وحدت  عناصر مختلف نژادى و قومى در حوزة تمدنى شود و زمینه را براى بروز و درخشش استعدادها فراهم آورد. بر مبناى همین عامل، دین اسلام تمدنى را شکل داد که به‏رغم وجود عناصر نامتجانس از شرق و غرب آن روزگار، نه شرقى شمرده مى‏شد و نه غربى، بلکه هویت و ویژگى‏اش اسلامى بود  . پیامبر(ص) از آغاز ورود، با وجود اختلافات نژادى و گروهى جامعة مسلمانان در مدینه، شرایطى را فراهم آورد که به یکسان‏سازى اجتماع مسلمانان و هم‌بستگى و برابرى ایشان انجامید. آنچه دربارة «عهد مؤاخات» در منابع اسلامى آمده، در حقیقت تلاش اندیشمندانه براى ایجاد هویت یکپارچه براى جامعة مسلمانان است. در گام بعد، پیامبر(ص) روحیه تعاون و همکارى را در این جامعة یکپارچه زنده کرد. مسلمانان با کمک هم مسجد ساختند، خندق کندند، یا برخى (انصار) درِ خانه‏هاى خود را به روى گروهى دیگر (مهاجران) گشودند. پیامبر بر گسترش اخلاقیات تأکید داشت.. پیامبر(ص) حتى علت بعثت خود را اتمام فضایل و مکارم اخلاقى مى‏فرماید:  « بُعِثْتُ لِاُتمِّمَ مَکارِم الاَخلاق» از این رو  درمدینه تعصبات نژادى و قبیله‏اى، که مایه تفاخر و تبختر بود، کمرنگ‏تر شد. یک برده سفیدپوست ایرانى چون سلمان، همتاى برده سیه‏چردة حبشى، چون بلال بود. این برابرى تا بدانجا پیش رفت که یک عرب اصیل قریشى عار نمى‏دانست که با عربى صحراگرد، چون ابوذر غفارى عقد اخوت بندد.   عوامل پیونددهندة اقوام ایرانی    در جوامع مختلف هویت ملی کشورها یکسان نیستند و از مؤلفه‌ و زیرساخت‌های متفاوتی برخوردارند. هویت ملی از سطوح و سلسله‌مراتب متعددی تشکیل شده که یکی از مؤلفه‌های آن، هویت قومی است. ایران کشوری با قومیت‌های متعدد است که به‌رغم وجود تفاوت‌ها، تعامل زبانی و مذهبی میان آنها سبب به‌هم‌پیوستگی‌شان شده است. مذهب و زبان فارسی عامل انسجام و پیوند گروه‌های اجتماعی و اقوام  ایرانی است در طول تاریخ، زبان و ادب پارسی سهم مهمی در به‌هم‌پیوستگی هویت اقوام ایرانی داشته است بیشتر اقوام ایرانی علاوه بر دین و سرزمین مشترک از زبان مشترک برخوردار بودند و با گویش‌های متنوع به زبان پارسی سخن می‌گفتند. جالب آنکه گروه‌های مهاجمی همچون مغول‌ها نیز زبان خویش را به نفع زبان پارسی تعدیل کردند. پذیرش و رواج زبان و سنت‌های پارسی از سوی همة اقوام ایرانی عامل همگرایی اقوام ایرانی در طول تاریخ شده است. به گفته ارانسکی در کتاب مقدمه فقه‌اللغه ایرانی « پس از قرن‌های هشتم و نهم میلادی، زبان زندة محوری مردم بسیاری از نواحی جنوب غربی ایران، خراسان و ماوراء‌النهر، زبان فارسی بود، ولی به صورت لسان ادبی نه تنها در سرزمین‌های اخیرالذکر، بلکه دورتر از آن، در مناطق آذربایجان،‌ کردستان، آسیای صغیر،‌ هندوستان و ترکستان و چین نیز رایج بود و نه تنها ایرانیان و تاجیکان، بلکه کردان و افغان‌ها، هندیان و آذربایجانان و جمعی از اقوام ترک‌زبان نیز به فارسی می‌نوشتند و در طی قرن‌های متمادی، زبان فارسی به طور کلی زبان کتابت، ادب، علم و زبان رسمی و اداری بسیاری از کشورهای خاور نزدیک و میانه بود و در زندگی تاریخی و فرهنگی اقوام مزبور نقش مهمی ایفا کرده است ». مردم ایران گسست‌ تاریخی ندارد و هویت آنها در طول تاریخ استمرار داشته است و هرچند که در مقاطعی از تاریخ، بیگانگان بر آن مسلط بوده‌‌اند، اما هویتی فرهنگی ایرانی دچار انقطاع نشده است. به‌رغم تأثیرات فرهنگی، به دلیل مولّد و هاضم بودن فرهنگ ایرانی توانست فرهنگ بیگانه را به‌تدریج در خود ذوب یا از تأثیرات بنیادین آن بکاهد. حتی با از دست رفتن بخش‌هایی از سرزمین ایران، فلات ایران همچنان پایدار ماند و فرهنگ ایران‌زمین در بخش‌های جداشده از سرزمین ایران تداوم و استمرار یافت.  استمرار هویت تاریخی و فرهنگی ایران اسلامی در میان ساکنان  سرزمین‌های ازدست‌رفته مثا‌ل‌زدنی است. مردم سرزمین‌های جداشده از ایران به‌رغم سال‌ها جدایی از سرزمین خود، همچنان هویت واقعی خود را در «ایران‌زمین» و حوزة فرهنگی ایران اسلامی جست‌وجو می‌کنند. دین، تاریخ و زبان مشترک عامل این همگرایی است.     انتهای پیام / ا

92/12/05 - 10:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن