تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819970494




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازیگری با نقش های ماندگار


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بازیگری با نقش های ماندگار تهران- ایرنا- تئاتر ایران در دهه 40 بازیگران با استعداد جوانی در نقش های ماندگار دیده است که بدون شک سعید پورصمیمی با تک نقش های ماندگار یکی از آنان محسوب می شود.


این بازیگر مطرح که جمعه (9 اسفندماه جاری) 70 سالگی اش را جشن می گیرد،برای یادگیری فوت و فن های بازیگری وارد دانشکده هنرهای زیبا شده و در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر فارغ التحصیل شد.
پورصمیمی همراه با برخی از همدوره ای های خود همچون:پرویز پورحسینی وارد عرصه تئاتر شده و به استخدام اداره تئاتر درآمد.از جمله نمایش های شاخص او در این دوران می توان به خسیس،ریچارد سوم و آندورا اشاره کرد.
وی پیش از انقلاب وارد عرصه سینما نشد و پس از انقلاب نیز به تلویزیون آمد و به کارگردانی نمایش های تلویزیونی پرداخت و در کنار آن نمایشنامه نویسی را نیز ادامه داد تا اینکه ناصر تقوایی برای فیلم درخشان و ماندگار ناخدا خورشید وی را برای ایفای نقش ملول در نظر گرفت که با همین یک فیلم پورصمیمی به عنوان هنرمندی با استعداد بزرگ لقب گرفت و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم را از آن خود کرد.
شخصیت ملول به گونه ای بود که همواره میان مرز عقل و جنون حرکت می کرد به گونه ای که ذره ای لغزش می توانست کفه ترازو را به نفع دیگری پایین آورده و نقش را به کل به نابودی بکشاند.اما پورصمیمی با مهارت خاصی روی این مرز باریک حرکت کرده و همچون بندبازی ماهر نقش را به سلامت از میان موانع اینچنینی عبور داده است.
شیوه تند راه رفتن ملول با گام های ریز در کنار کمر خمیده اش که اطلاعات مربوط به شکل زندگی ملول را به دست می دهد،مرهون بازی به شدت واقع گرای پورصمیمی است.
پور صمیمی سپس در فیلم کمدی تحفه ها ساخته ابراهیم وحیدزاده ایفای نقش کرد.او در نقش داماد خانواده ای تازه به دوران رسیده حضوری گرم و دلپذیر داشته و گام دوم را در راه تبدیل شدن به ستاره نقش های دوم به خوبی برداشت و بازی اش مورد توجه همگان قرار گرفت.
جالب اینکه وی برای دومین بار در دوسال پیاپی برنده سیمرغ بلورین نقش دوم جشنواره فیلم فجر شده و نامش را در بخش رکوردهای جشنواره فوق ثبت کرد.
پورصمیمی که به شهادت کارنامه کاری اش هیچگاه بازیگری پرکار نبوده دو سال بعد بازی خیره کننده ای را در پرده آخر ارائه کرد و همگان را به تحسین واداشت.
فیلم داستان شاهزاده ای قجری است که همراه با خواهرش و به قصد تصاحب اموال برادرشان،قصد دیوانه کردن همسرش را دارد و در این راه از یک گروه تئاتر روحوضی برای اجرای نقشه خود بهره می گیرند.
پورصمیمی در نقش یکی از این نمایشگران، با یک بازی بیرونی و متکی بر اغراقی کنترل شده،بازی فوق العاده ای را ارائه کرده و شیطنت های مخصوص به خود را نیز در لابلای نقش گنجاند که سیمرغ بلورین نقش مکمل را برایش به ارمغان آورد.
در سال های ابتدایی دهه هفتاد او پرکارتر از قبل شده و در ژانرهای متفاوت تری به ایفای نقش پرداخت که از جمله آنها می توان به دلشدگان اثر زنده یاد علی حاتمی،مدرسه پیرمردها ساخته مرحوم علی سجادی حسینی و آبادانی ها ساخته درخشان کیانوش عیاری اشاره کرد.
اولی که در رابطه با موسیقی ایران ساخته شده وی بازی کاملا متوسطی را ارائه کرده و در مدرسه پیرمردها دست به تجربه جدیدی زد.
اما آبادانی ها حکایت دیگریست:فیلمی براساس فیلم به یادماندنی دزد دوچرخه اثر ویتوریو دسیکا که مایه های اجتماعی فوق العاده قوی ای دارد.
او در نقش کارمندی متوسط الحال که برای گذران زندگی به مسافرکشی با اتومبیل قدیمی اش می پردازد،حضوری کاملا رئالیستی با کمترین جلوه آرتیستیک دارد.نقشی کاملا متفاوت با کارهای پیشینش که مخاطب را با خود همراه کرده و تحت تاثیر عمیقی قرار می دهد.
در ادامه او در فیلم های ایرانی سرای من است،زشت و زیبا،سرزمین خورشید،نسل سوخته و عشق طاهر ایفای نقش کرد که در همگی آنها بدون استثنا نقش دوم به حساب می آید.
وی پس از ایفای نقشی کوتاه در فیلم ستایش شده عروس آتش ساخته خسرو سینایی در دهه هشتاد بسیار کم کار شده و با وسواس خاصی به انتخاب نقش پرداخته است.
رضا میرکریمی در فیلم اینجا چراغی روشن است او را در نقش متولی امامزاده که نقش کمی هم دارد،به کار گرفت. او دراین فیلم بازی متوسطی از خود ارایه داد که در قیاس با کارهای درخشان پیشینش، ضعیف بوده است.
در کنار اینها می توان به چند حضور تلویزیونی اش در بخش تله فیلم اشاره کرد که هیچکدام قابل قیاس با فیلم های شاخص کارنامه سینمایی اش نبود.
یه حبه قند ساخته رضا میرکریمی از دیگر فیلم های شاخص کارنامه اوست که در آن نقش دایی خانواده را ایفا می کند.شخصیتی که در حاشیه قرار گرفته اما بسیار تاثیرگذار عمل کرده و فیلم را در بخش پایانی به سمت و سوی تازه ای سوق می دهد. از این منظر این نقش تفاوت های بسیار با نقش دوم های پیشین او دارد که بازی خاصی را هم می طلبیده است.
فراهنگ(5)**1983**1569
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن