تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804890612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرغوبیت عسل همدان ثمره تنوع گونه های گیاهی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مرغوبیت عسل همدان ثمره تنوع گونه های گیاهی همدان-ایرنا- تنوع گونه های گیاهی استان همدان به خصوص دامنه های الوند موجب مطرح شدن کیفیت عسل تولیدی این استان از نظر رنگ، طعم، شفافیت و غلظت در کشور شده است.


به گزارش ایرنا استان همدان در غرب کشور به علت داشتن آب و هوای مناسب، انواع گونه های گیاهی و مرتعی قابلیت پرورش زنبور عسل را دارد.
همچنین اقلیم سرد و آب شدن مداوم و اندک و اندک برف در دامنه های الوند ، وجود گل و گیاه تازه را به عنوان مهمترین عامل در افزایش میزان مرغوبیت و کیفیت عسل در این منطقه، همیشگی کرده است.
کارشناسان منابع طبیعی و کشاورزی از شناسایی بیش از یک هزار و 400 گونه گیاهی شامل گون سفید، رازیانه، بابونه سفید، افرا، اقاقیا، شبدر، گل قاصدک، نارون، صنوبر، سنجد، آویشن، بیدمشک، آفتابگردان ، کلزا، سنبله ارغوانی، کنگر علفی، گشنیز و یونجه به عنوان مهمترین منابع پرشهد از گیاهان مناسب برای تغذیه زنبور عسل در استان خبر می دهند.
کارشناس مسوول باغبانی استان همدان نیز ظرفیت های گیاهی موجود در استان را مناسب ارزیابی کرد و بهره گیری هرچه بیشتر این فرصت را برای تقویت صنعت پرورش زنبور و تولید عسل ضروری دانست.
ˈبهروز فروزانفرˈ افزود: توسعه پرورش زنبور عسل به عنوان فعالیتی جذاب، اقتصادی با سرمایه اندک می تواند راهکاری برای افزایش درآمد خانوارها باشد.
وی اظهار داشت: زنبور عسل افزون بر تولید محصولات مختلف شامل عسل، موم، ژله رویان، گرده و بره موم با دخالت در فرآیند گرده افشانی موجب رشد کمی و کیفی محصولات کشاورزی و تقویت محیط زیست می شود.
وی افزود: تولیدهای زنبور عسل در صنایعی نظیر صنایع غذایی، داروسازی، شمع سازی، قالب سازی، ریخته گری و بهداشتی نیز نقش مهمی ایفا می کند.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز بر اهمیت تقویت صنعت پرورش زنبور عسل در استان به منظور ایجاد رشد و توسعه اقتصادی بخش کشاورزی تاکید کرد.
ˈنصرت الله چهاردولیˈ ، کیفیت عسل همدان را در کشور به لحاظ تنوع اقلیمی و وجود انواع گیاهان و گل های پر شهد برای پرورش زنبور عسل مطلوب ارزیابی کرد و افزود: استان همدان با تولید هر ساله یک هزار و 775 تن عسل رتبه نهم را در کشور دارد.
وی اظهار داشت: باتوجه به وجود ظرفیت های طبیعی مستعد در استان، هیچ گونه محدودیتی برای توسعه زنبورداری و پرورش عسل وجود ندارد.
وی با بیان اینکه خشکسالی حاکم بر استان و اثرات منفی ناشی از آن در مراتع منجر به کاهش عسل تولیدی استان شده اضافه کرد: دو هزار و 99 نفر زنبوردار در استان همدان فعال است.
وی اظهار داشت: تعداد زنبورداران استان از یک هزار و 931 در سال گذشته به دو هزار و 99 در سال جاری افزایش یافته و تعداد کلنی های زنبورعسل استان نیز از 168 هزار به 198 هزار کلنی رسیده است.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان همچنین رعایت زمان کوچ دهی کلنی های زنبور عسل را در افزایش تولید بسیار مهم ارزیابی کرد.
چهاردولی افزود: زنبورداران با کوچ به موقع کلنی ها می توانند افزون بر بهره مندی مناسب از تنوع گیاهی و ذخایر طبیعت ، مانع از تحمیل خسارت های سنگین ناشی از سرما زدگی و افت دما به زنبورداران شوند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه رزن با 629 زنبوردار دارای بیشترین تعداد زنبوردار استان است ادامه داد: 30 درصد زنبورداران استان در این شهرستان وجود دارد.
ˈمحمد نظرپورˈ افزود: 197 هزار و 956 کلنی زنبورعسل در استان همدان وجود دارد که بیشترین آنها شامل 47 هزار و 401 کلنی در شهرستان ملایر است.
وی بیان کرد: 150 زنبوردار حرفه ای در استان فعال هستند که اقدام به کوچ روی کرده و کلنی های زنبور عسل را در فصول سرما به نقاط گرم و ییلاقی کشور انتقال می دهند.
وی در ادامه گفت: همه شهرستان های استان دارای کلنی های زنبورعسل هستند که شهرستان ملایر دارای بیشترین تعداد کلنی و شهرستان نهاوند نیز بیشترین میزان تولید استان را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه استان همدان از نظر تعداد زنبوردار رتبه 10 کشور را دارد، اظهار داشت: این استان در زمینه تعداد کندوی عسل رتبه هشت کشور را دارد و سرانه تعداد کلنی برای هر زنبوردار همدانی 85 کلنی است.
وی در ادامه تعداد کلنی های مدرن زنبورعسل استان را قابل قبول دانست و افزود: در این کلنی ها به علت رعایت نکات بهداشتی در نگهداری، حمل و نقل و همچنین وجود امکان تعویض آسان زنبور ملکه، میزان تولید مناسب است.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی همدان نیز باغ های میوه را به عنوان یکی از بهترین منابع تامین شهد موردنیاز زنبور های عسل معرفی کرد و افزود: در هر هکتار از باغ های استان امکان پرورش شش کندو زنبور عسل وجود دارد.
ˈحجت الله شهبازیˈ افزود: تاثیر بسیار مهم زنبور عسل در گرده افشانی یکی از عوامل افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین ارتقا کیفیت محصولات کشاورزی محسوب می شود.
وی اظهار داشت: گرده افشانی زنبور عسل موجب افزایش 20 درصدی عملکرد باغ های مثمر استان نیز می شود که با وجود این تاثیرگذاری قابل توجه زنبور عسل، باغداران استان تمایلی به پرورش زنبور در باغ های خود ندارند.
وی در این خصوص فرهنگی سازی و آموزش باغداران را برای ترویج پرورش زنبورعسل با اهمیت دانست و استان همدان دارای 68 هزار هکتار باغ است.
وی تصریح کرد: بهره گیری مناسب از ظرفیت های موجود موجب مطرح شدن عسل به عنوان یکی از کالاهای مرغوب صادراتی استان همدان می شود.
گزارشگر: مریم فاطمی
7521/576
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن