تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802185015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنها راه جبران رکود، افزایش سهم خدمات فنی و مهندسی در صادرات خراسان رضوی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تنها راه جبران رکود، افزایش سهم خدمات فنی و مهندسی در صادرات خراسان رضوی است مشهد – ایرنا - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر افزایش سهم خدمات فنی و مهندسی در صادرات گفت: تنها راه جبران رکود در بخش صادرات استان و رسیدن به اهداف بالادستی در این زمینه، افزایش صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر است.


به گزارش ایرنا، ˈراضیه علیرضاییˈ دوشنبه شب در دومین جشنواره تجلیل از واحدهای فنی – مهندسی خراسان رضوی در مشهد افزود: براساس سند بالادستی کشور برای رسیدن به اهداف صادراتی در این استان باید 30 درصد از کالاهای صادراتی با تکنولوژی بالا را با توان فنی و مهندسی داخلی طراحی کنیم.
وی اظهار داشت: صادرات کالاهای با تکنولوژی بالا و دستیابی به این شاخص صادراتی در استان نیازمند افزایش صدور خدمات فنی و مهندسی است.
وی افزود: با توجه به محدودیت ها در امکانات زیربنایی خراسان رضوی اگر بخواهیم شاخص های صادراتی استان را ارتقا دهیم با توجه به محدودیت هایی که در امکانات زیربنایی استان موجود است چاره ای جز افزایش سهم صادرات کالاها با تکنولوژی بالا از کل صادرات منطقه نداریم.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال اکنون سهم سیمان از کل کالاهای صادارتی استان بالاست و اگر قرار باشد صادرات کل خراسان رضوی به سرانه 500 یا 700 دلار برسد، با توجه به گرفتاریهایی که صادرات سیمان در بخش تحویل و بازارهای منطقه دارد باید تدابیری اتخاذ شود که فرآورده های دیگری جایگزین سیمان شود.
وی گفت: خراسان رضوی اگر بخواهد جایگاه ملی خود را براساس سند بالادستی حفظ کند، از رشد صادراتی مناسب برخوردار باشد و مشکلات اشتغال، کسب درآمد بالا و دستیابی به ارزش افزوده را برطرف کند چاره ای به جز افزایش صادرات کالاهای با تکنولوژی بالا ندارد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برای رسیدن به این هدف باید بخش خصوصی و دولتی همدل و همراه شوند و مشکلات بخش صدور خدمات فنی و مهندسی را با یکدیگر برطرف نمایند.
علیرضایی افزود: خدمات فنی و مهندسی الزاما فقط بخش مهندسی آن نیست بلکه مجموعه ای از روابط، دانش، فهم اداری، اجتماعی، افقتصادی و فنی و مهندسی است که می تواند با پیوستگی و همگونی تبدیل به یک کالای صادراتی شود لذا سازماندهی خدمات فنی و مهندسی باید در اولویت کار مسوولان استان قرار گیرد تا به اهداف مذکور دست یابیم.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: با توسعه صادارت، تولید ناخالص داخلی و به تبع آن درآمد سرانه نیز افزایش می یابد، از سوی دیگر توسعه صادرات باعث ایجاد اشتغال و تثبیت رشد اقتصادی، مبارزه با تورم و تحقق سایر اهداف اقتصادی می شود.
ˈرضا جمشیدیˈ افزود: برای توسعه صادرات نیازمند سرمایه گذاری هستیم زیرا با انجام آن سرمایه های اندک و نقدینگی در جامعه تجمیع می شود، از افزایش تورم جلوگیری می کند و قدرت خرید مردم هم افزایش می یابد لذا صادرات در تحقق اهداف عمده اقتصادی قطعا موثر است.
وی بیان کرد: در سند چشم انداز توسعه برای افزایش صادرات غیرنفتی اهدافی ارایه شده که عمده تاکید آن بر افزایش صادرات مبتنی بر دانش بوده است لذا صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز در این ارتباط می توانند بسیار موثر باشند.
او اظهار داشت: خدمات فنی و مهندسی به مجموعه ابزار و روشهایی اطلاق می شود که با تلفیق هوشمندانه و بهینه از منابع و عوامل تولید کننده شامل کار، سرمایه و مواد اولیه بتوان کالا و خدماتی را ارایه کرد.
وی افزود: خدمات فنی و مهندسی و صادرات مبتنی بر آن مزیتهای خاص خود را دارد که مهمترین آن ارزش افزوده است زیرا ارزش افزوده در بخش خدمات فنی و مهندسی معمولا بالاتر از ارزش افزوده در سایر بخشهاست.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: حدود 55 درصد از ارزش افزوده کل کالاهای صادراتی در کشور مربوط به بخش خدمات است و سهم خدمات در تولید ناخالص داخلی استان 65 درصد است.
جمشیدی افزود: خراسان رضوی منطقه ای است که عمده فعالیتهای آن مبتنی بر خدمات بوده که یکی از آنها خدمات فنی و مهندسی است.
وی با اشاره به محدودیت های بازار داخلی برای توسعه صادرات گفت: به عنوان مثال تخصیص اعتبارات عمرانی استان در سال خیلی کم است به طوری که امسال در 11 ماه حدود 23 درصد از این اعتبارات تخصیص یافت.
وی افزود: اگر قرار باشد همه فعالیتهای صادراتی و اقتصادی مبتنی بر فعالیتهای بازار داخلی باشد قطعا محدودیتهایی ایجاد می شود لذا باید به بازارهای خارج هم اتکا کرد به همین منظور صدور خدمات فنی و مهندسی یکی از راههای برون رفت از این محدودیت هاست.
وی خاطر نشان کرد: میزان صادرات کشور و استان بنا به شرایط اقتصادی در سال جاری نسبت به سال قبل کاهش یافت به طوری که میزان صادرات خراسان رضوی در 10 ماه امسال حدود هزار و 831 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل در ارزش 15 درصد و در وزن 16 درصد کاهش داشت.
وی با بیان اینکه صدور کالا و خدمات با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، دارای حد معینی است، افزود: هدف صادراتی خراسان رضوی در 10 ماه امسال 5/2 میلیارد دلار در نظر گرفته شده بود اما در این مدت هزار و 831 میلیون دلار کالا صادر شد لذا باید برای جبران این نقیصه بر صدور خدمات فنی و مهندسی تکیه کنیم.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در دوره 12 ساله 1380 تا 1391 کل صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان حدود 2/22 میلیارد دلار بوده که به رغم پتانسیل های زیادی که در کشور وجود دارد سهم ایران با احتساب سالانه در بخش صدور خدنات فنی و مهندسی در کل جهان در مدت مزبور حدود نیم درصد بوده است.
جمشیدی ادامه داد: شرایط جغرافیایی و منطقه ای یک مزیت طبیعی اقتصادی بویژه در بخش خدمات فنی و مهندسی را برای خراسان رضوی ایجاد کرده است که به نظر می رسد به نحو مطلوبی از این مزیت استفاده نکرده ایم.
وی بیان کرد: برخی کشورهای اطراف ایران در خاورمیانه، آسیای میانه، آفریقا و کشورهایی که عضو کنفرانس اسلامی هستند، از جمله کشورهای توسعه نیافته ای به شمار می روند که نیازمند خدمات فنی و مهندسی هستند.
او اظهار داشت: اعتبارات و منابعی که بانک توسعه اسلامی در اختیار این کشورها قرار می دهد یکی از مزیتهایی است که امکان فعالیت را در این کشورها فراهم می کند، از سوی دیگر ایران معاهدات و توافقات چند جانبه ای هم با بسیاری از این کشورها منعقد کرده که کار را برای صدور خدمات فنی و مهندسی آسان می کند.
وی افزود: شاخص این کشورها افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و عراق هستند که امکان صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشورها وجود دارد و خراسان رضوی نیز با توجه به همسایگی با دو کشور افغانستان و ترکمنستان سهم مهمی در این بخش می تواند ایفا کند.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در سفری که اخیرا به افغانستان داشتم، استاندار هرات از مسوولان استانمان درخواست صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورش را داشت و قرار است به همین منظور طی دو هفته آینده به مشهد سفر کند.
7489/659
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن