محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803880308
![نمایش مجدد: ولایت فقیه در زعامت سیاسی refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
ولایت فقیه در زعامت سیاسی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
ولایت فقیه در زعامت سیاسی
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات عمدهای در ساختار و کارکرد نهاد روحانیت صورت گرفت. نقش سیاسی «ولایت فقیه» در هرم نهاد روحانیت ایجاد شد. لایهی میانی این نهاد، با ایجاد جامعهی مدرسین دچار تحول گردید.
![خبرگزاری فارس: ولایت فقیه در زعامت سیاسی خبرگزاری فارس: ولایت فقیه در زعامت سیاسی](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/12/04/13921204000763_PhotoA.jpg)
رحلت آیتالله بروجردی نقطهی عطفی در فعالیتهای روحانیت محسوب میگردد. از یک سو مراجع متعدد مطرح شدند، از سوی دیگر، مرجعی سیاسی به نام امام خمینی (ره) مطرح گردید. این رویدادها سبب شد تا حکومت نیز بیکار نماند و تلاش کند تا از خلأ ایجادشده در رأس نهاد روحانیت، در راستای اهدافش استفاده کند. تقابل روحانیت سیاسی و نظام استبدادی، فرازوفرودهایی را در پی داشت که نتیجهی آن، سرنگونی رژیم پهلوی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی بود. مشروطه درسهای مهمی برای روحانیت داشت. روحانیت توانست در خلال انقلاب اسلامی و بعد از آن، با انسجامبخشی به نیروها و امکاناتش در قالب نوین، در راستای نظامسازی گام بردارد. حضور امام خمینی (ره)، به عنوان یک روحانی در رأس مبارزه با رژیم پهلوی، سازماندهی نیروهای مردمی با استفاده از شبکهی مساجد توسط روحانیون، حضور در مجلس خبرگان قانون اساسی، حزب جمهوری اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای جمهوری اسلامی، نشاندهندهی تلاش برای پیریزی الگوی محکم و ثابت روحانیت برای مشارکت در نظام اسلامی است. نتیجه اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، نقطهی عطفی در ساختار و کارکردهای نهاد روحانیت روی داد و زمینه و بستر رشد و پیشرفت این نهاد فراهم شد و فشارهای سیاسی، امنیتی و... از این نهاد برداشته شد و مسیر حرکت به سوی رونق کمّی و کیفی پژوهش، آموزش، انتشار و امور تبلیغی، حقوقی، قضایی و... مهیا شد. الف) تحولات ساختاری نهاد روحانیت بعد از انقلاب اسلامی 1. مراجع تقلید و ولیفقیه مراجع تقلید در سطوح بالای نهاد روحانیت قرار دارند که پس از ارتحال آیتالله بروجردی (به عنوان آخرین مرجع عام و واحد شیعه)، امام خمینی (ره) علاوه بر مرجعیت، زعامت سیاسی جامعه را برعهده گرفتند. یکی از مهمترین آثار و نتایج اندیشه و سیرهی سیاسی امام خمینی (ره)، تأکید بر نقش سیاسی ولیفقیه و طرح ایدهی ولایت فقیه در زعامت سیاسی جامعه است. بر این اساس، با طرح اندیشهی ولیفقیه در ساختار نهاد روحانیت و سپس سپهر ایده و ساختار سیاسی ایران، مؤلفهی مهمی در ساختار نهاد روحانیت و نیز سلسله مراتب حقوقی و سیاسی ایران مطرح گردید. مطابق این ایده، «حکم ولیفقیه در امور سیاسی و اجتماعی برای همه، از جمله مراجع تقلید، لازمالاطاعه است. لذا این ایده، ولیفقیه را در سطح فوقانی ساختار روحانیت قرار میدهد.[1] بنابراین بعد از انقلاب اسلامی، سطحی فراتر از مراجع تقلید در ساختار نهاد روحانیت مطرح شد. از این لحاظ میتوان این تحول را تحولی بنیادین و مهم در این نهاد محسوب کرد و جایگاه جدیدی در هرم نهاد روحانیت دانست. در اثر ناکامی مشروطه در نیل به اهدافش، کارکردهای اجتماعی و سیاسی روحانیت به صورت کارکرد اعتراضی به سیاستهای حاکم جلوهگر شد. همچنین حضور روحانیت در مناصب اجرایی و تقنینی محدود شد. اما بعد از انقلاب اسلامی، در بخش ساختاری و کارکردی، نهاد روحانیت سازمانیافتهتر، پیچیدهتر و از نظر کارکردی گستردهتر شده است. 2. مدرسان یکی از گروههای محوری نهاد روحانیت، مدرسان و فضلای حوزههای علمیه هستند که اعتبار وجودی و علمی خود را از مراجع دارند. این گروه، که نقش تأثیرگذاری در ساختار کنونی روحانیت دارند، در گذشته نیز نقشی مهم داشتهاند. با این تفاوت که «در گذشته، تا جایی که در تعارض با نقش مدنی مراجع نبود، ایفای نقش میکردند؛ اما بعد از تفکیک رهبری از مرجعیت، تأثیرات تعیینکنندهای در روند سیاسی کشور داشتهاند.»[2] 3. طلاب در نهایت در آخرین لایه از ساختار روحانیت، باید به طلاب اشاره کرد. بیشترین تعداد و قاعدهی هرم نهاد روحانیت به این گروه اختصاص دارد. بعد از انقلاب اسلامی، افزایش تعداد چشمگیر تعداد طلاب، مهمترین تحول این طبقه از نهاد روحانیت بود. این تحول سبب شد تا «برای ایجاد انسجام میان طلاب، مجمع طلاب و فضلای حوزه تأسیس شود.»[3] ب) تحولات اداری پیروزی انقلاب اسلامی سرآغاز ایجاد تحولات اداری و مدیریتی حوزههای علمیه بود. تا قبل از انقلاب، حوزههای علمیه فاقد تشکیلات رسمی، اداری و دیوانی به صورت کنونی بودند؛ اما در اثر وقوع انقلاب و ایجاد تحول اجتماعی گسترده در جامعهی ایرانی، این نهاد نیز از تحولات به دور نماند. همانطور که در سطور گذشته ذکر شد، بعد از انقلاب اسلامی، به تعداد طلاب علوم دینی به نحو چشمگیری افزوده شد. به منظور مدیریت و رسیدگی به امور طلاب و تنظیم برنامهها و رسیدگی به امور روحانیون، ایجاد سازمان اداری منسجم و گسترده ضروری بود. در این راستا، «در دههی شصت شمسی، با مدیریت شورای منصوب از سوی مراجع و امام خمینی (ره)، تحولات تشکیلاتی و مدیریتی حوزهی علمیهی قم آغاز شد»[4] و نهایتاً «در دههی هفتاد، مرکز مدیریت حوزهی علمیهی قم و شورای عالی حوزههای علمیه، تأسیس گردید.»[5] برخی از آثار حضور نهاد روحانیت در قدرت سیاسی بر کارکردهای آن الف) کارکردهای سنتی انقلاب اسلامی فرصت مناسبی را برای گسترش و توسعهی فعالیتهای سنتی حوزهها ایجاد نمود. البته «در زمان آیتالله بروجردی، مراکزی با نام دارالتبلیغ، برای ساماندهی به امور تبلیغی و ترویجی، که جزء مهم فعالیتهای سنتی حوزه است، صورت گرفت؛ اما این فعالیتها بعد از انقلاب اسلامی، در قالب دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز آموزشهای تخصصی تبلیغ، با قوت بیشتری سامان و تداوم یافت.»[6] ب) کارکردهای سیاسی هرچند که تأثیرگذاری نهاد روحانیت در دورهی بعد از انقلاب، در سطوح و عرصههای مختلف قابل طرح و بررسی است، اما در اینجا به موضوع حضور روحانیت در مناصب اجرایی و قانونگذاری اشاره خواهد شد. به اعتقاد امام خمینی (ره)، نقش سیاسی روحانیت «هدایت و نظارت سیاسی»[7] است، اما تحولات سالهای اولیهی انقلاب، روحانیت را ناگزیر از ورود مستقیم به عرصهی اجرایی نمود. البته حضور روحانیت در این عرصه با فرازونشیبهایی همراه بوده است. به عنوان نمونه، حضور نمایندگان روحانی در قوهی مقننه، بیشترین فرازونشیب را داشته است. جدول زیر نشاندهندهی میزان این تغییرات است. تعداد روحانیان مجالس پس از انقلاب اسلامی[8] ادوار مجلس اول دوم سوم چهارم پنجم ششم هفتم هشتم تعداد نمایندگان 171 157 88 69 59 35 41 42 اما «مهمترین کارکرد سیاسی نهاد روحانیت بعد از انقلاب اسلامی، کوشش برای حفظ، تداوم و تعالی نظام جمهوری اسلامی و دفاع از اصل ولایت فقیه، به عنوان ضامن اسلامیت نظام جمهوری اسلامی، بوده است.»[9] لایهی میانی نهاد روحانیت، در این دوره، فاقد انسجام گروهی بود و اعتبار خود را از مرجعیت میگرفت. در این دوره، پس از انحراف و ناکامی مشروطه از دستیابی به اهداف اصیل آن، با پرهیز روحانیت از ارتباط با نهاد قدرت و سیاست، از مناصب حکومتی دوری گزیدند. عمده تلاش این دوره، تلاش برای سازماندهی، ایجاد مدیریت متمرکز و حفظ و ارتقای جایگاه حوزه بود. پ) کارکرد اجتماعی «جمعآوری و انعکاس مطالبات اجتماعی و دینی مردم به نظام سیاسی و در نتیجه، حائل شدن میان قدرت حاکم و طبقات اجتماعی و مذهبی از کارکردهای مهم مدنی نهاد روحانیت است.»[10] با وجود محوریت کارکرد فرهنگی نهاد روحانیت، این نهاد بعد از انقلاب اسلامی به عرصهی سیاسی، به نحو مستقیم ورود کرد. تحول کارکردی، مانع از ایجاد خلل در کارکرد مدنی و اجتماعی آن شد و همچنان استقلال این نهاد حفظ شد. این تحول سبب شد تا اقتدار و مقبولیت اجتماعی روحانیت افزایش یابد؛ زیرا نمایندگی خواست مردمی در برابر حاکمیت، در دورهای که عصر حاکمیت روحانیت است، عامل ارتقای سطح محبوبیت و مقبولیت آن خواهد بود. این حرکت میتواند کارآمدی و کارایی نظام جمهوری اسلامی را، که در رأس آن ولیفقیه قرار دارد، تضمین کند. نتیجه نهاد روحانیت به عنوان نظامی پویا و پایا، در دو مقطع حساس و مهم تاریخ معاصر ایران، یعنی انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، به عرصهی سیاست ورود کرد و دچار تحولاتی در ساختار و کارکرد گردید. بعد از انقلاب مشروطه، به لحاظ جغرافیایی مرکزیت حوزه از عراق به ایران منتقل گردید. تحول مهم دیگر، تلاش برای ایجاد تمرکز در مرجعیت و مدیریت حوزه بود. لایهی میانی نهاد روحانیت، در این دوره فاقد انسجام گروهی بود و اعتبار خود را از مرجعیت میگرفت. در این دوره، پس از انحراف و ناکامی مشروطه از دستیابی به اهداف اصیل آن، با پرهیز روحانیت از ارتباط با نهاد قدرت و سیاست، آنها از مناصب حکومتی دوری گزیدند. عمدهی اقدامات این دوره، تلاش برای سازماندهی، ایجاد مدیریت متمرکز و حفظ و ارتقای جایگاه حوزه بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات عمدهای در ساختار و کارکرد نهاد روحانیت صورت گرفت. نقش سیاسی «ولایت فقیه» در هرم نهاد روحانیت ایجاد شد. لایهی میانی این نهاد، با ایجاد جامعهی مدرسین دچار تحول گردید. این تحولی مهم محسوب میگردد، زیرا طی آن، نقشی تعیینکننده برای روحانیت ایجاد شد. نقش تعیینکنندهی مرجعیت و حتی سلب آن سبب شد تا به نوعی استقلال از مرجعیت برای لایهی میانی ایجاد گردد. با ایجاد سازمان و ساختار اداری و دیوانی ذیل عنوان «شورای مدیریت حوزهی علمیهی قم» و نیز «شورای عالی حوزههای علمیه» تحولی عمیق در ساختار و کارکرد نهاد روحانیت رخ داد. در مقایسهای میان انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، از حیث کارکردی، میتوان گفت در اثر شکست و ناکامی مشروطه در نیل به اهدافش، کارکردهای اجتماعی و سیاسی روحانیت به صورت کارکرد اعتراضی به سیاستهای حاکم جلوهگر شد. از سوی دیگر، حضور روحانیت در مناصب اجرایی و تقنینی محدود شد. اما بعد از انقلاب اسلامی، نسبت به انقلاب مشروطه، در بخش ساختاری و کارکردی، نهاد روحانیت سازمانیافتهتر، اقتداریتر، پیچیدهتر و از نظر کارکردی گستردهتر شده است. منابع: [1]. روحانیت و سیاست، عبدالوهاب فراتی، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی، 1390، ص 50. [2]. آسیبشناسی روحانیت در گسترهی سیاست، علیرضا زهیری، مؤسسهی فرهنگی دینپژوهی بشرا، 1389، ص 27. [3]. تحولات حوزهی علمیهی قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علی شیرخانی و عباس زارع، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1384، ص 112. [4]. نهاد روحانیت ایران در بستر زمان، محمدعلی حسینیزاده، شهروند امروز، 9 دی 1386، ص 39. [5]. سیر تاریخی تشکیل شورای عالی و مدیریت حوزه، عباس فیروزی، پیام حوزه، ش 1، بهار 1373، ص 18. [6]. تحولات حوزهی علمیهی قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علی شیرخانی و عباس زارع، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1384، ص 74. [7]. صحیفهی نور، ج 3، ص 103. [8]. به نقل از: http://parliran.ir [9]. نهاد روحانیت ایران در بستر زمان، محمدعلی حسینیزاده، شهروند امروز، 9 دی 1386، ص 174. [10]. تحولات حوزهی علمیهی قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علی شیرخانی و عباس زارع، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1384، ص 236. فاطمه شهابی؛ کارشناسی ارشد اندیشهی سیاسی منبع: برهان
92/12/05 - 06:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
یادداشت/ علیرضا زاکانی جبهه انقلاب در پرتو اندیشه سیاسی اسلام ناب محمدی (ص)/ نسبت گروههای خودی با ولایتفقیه
یادداشت علیرضا زاکانیجبهه انقلاب در پرتو اندیشه سیاسی اسلام ناب محمدی ص نسبت گروههای خودی با ولایتفقیهعلیرضا زاکانی در یادداشتی درباره محیط پیرامونی انقلاب اسلامی به بحث در خصوص سطوح مختلف آن پرداخت و بر لزوم برنامهریزی و دقت در رسیدن به نتیجه مطلوب تاکید کرد علیرضا زاکانهمایش «اندیشه سیاسی اسلام، مجلس خبرگان و جایگاه ولایت فقیه» در اصفهان
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴ ۳۷ همایش اندیشه سیاسی اسلام مجلس خبرگان و جایگاه ولایت فقیه امروز چهارشنبه با حضور مقامات کشوری و استانی در اصفهان برگزار شد به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه اصفهان آیتالله مرتضی مقتدایی عضو مجلس خبرگان رهبری در اینآیتالله حسینی بوشهری در همایش اندیشه سیاسی اسلام: ولایت مطلقه فقیه در طول ولایت حاکمیت خداوند است
آیتالله حسینی بوشهری در همایش اندیشه سیاسی اسلام ولایت مطلقه فقیه در طول ولایت حاکمیت خداوند استآیتالله حسینی بوشهری در همایش اندیشه سیاسی اسلام که با موضوع مجلس خبرگان و جایگاه ولایت فقیه برگزار شد گفت ولایت مطلقه فقیه در طول حاکمیت و ولایت پیامبر و خداوند متعال است به گزارمسئول سیاسی سپاه شاهرود: پشتیبانی از ولایت فقیه همواره در اولویت امور کشور قرار دارد
مسئول سیاسی سپاه شاهرود پشتیبانی از ولایت فقیه همواره در اولویت امور کشور قرار داردمسئول سیاسی سپاه شهرستان شاهرود گفت اهمیت پشتیبانی از ولایت فقیه در اولویت برنامهها و کارهای همه مردم و اولویتهای کشور قرار دارد به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان رضا فدایی ظهر امروز در نشمدیر آموزش و پرورش کاشان: امام اندیشه سیاسی با اصل ولایت فقیه را بازسازی کرد
مدیر آموزش و پرورش کاشان امام اندیشه سیاسی با اصل ولایت فقیه را بازسازی کردمدیر اداره آموزش و پرورش آران و بیدگل گفت امام خمینی با برپایی انقلاب اسلامی علاوه بر اثبات کارآمدی دین در سیاست اندیشه سیاسی بر اساس اصل مترقی ولایت فقیه را بازسازی کرد عباس صدر امروز در گفتوگو با خبمسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهدای آذربایجانغربی: تداوم انقلاب مستلزم حضور اقشار مختلف مردم در صحنههای مخ
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهدای آذربایجانغربی تداوم انقلاب مستلزم حضور اقشار مختلف مردم در صحنههای مختلف سیاسی استمسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهدای آذربایجانغربی گفت تداوم انقلاب اسلامی مستلزم حمایت و حضور اقشار مختلف مردم در صحنههای مختلف سیاسی کشور است حجتالاسلحضور مردم زنجان در راهپیمایی 22 بهمن اثبات وفاداری به نظام و تبعیت از ولایت فقیه است
استانها غرب زنجان در بیانیه ای اعلام شد حضور مردم زنجان در راهپیمایی 22 بهمن اثبات وفاداری به نظام و تبعیت از ولایت فقیه است زنجان - خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان و استاندار زنجان با تقدیر حضور حماسی مردم در راهپیمایی 22 بهمن اعلام کردند حضور مردطنین راهپیمایی 22 بهمن حمایت از ولایت فقیه است
رودهن بخشدار رودهن طنین راهپیمایی 22 بهمن حمایت از ولایت فقیه است بخشدار رودهن گفت صدای ملت ایران درقالب طنین راهپیمایی 22 بهمن ماه طنین حمایت از ولایت فقیه وگوش به فرمان مقام معظم رهبری را دارد رضا طاهر خانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن گفت هدف از اجرای برنامه۳۵ سال عزت ایران و تحقیر استکبار/43 حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن نشاندهنده پشتیبانی از ولایت فقیه است
۳۵ سال عزت ایران و تحقیر استکبار 43حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن نشاندهنده پشتیبانی از ولایت فقیه استیک کارشناس مسائل سیاسی گفت مردم هر ساله با اقتدار تمام در راهپیمایی 22 بهمن و هر جایی که نظام از آنها بخواهد حاضر میشوند و این حضور نشاندهنده پشتیبانی از نظام و ولایت فقیه اسآیت الله حسینی بوشهری: ولایت فقیه ریشه در بنیانهای اعتقادی و مذهبی ما دارد
آیت الله حسینی بوشهری ولایت فقیه ریشه در بنیانهای اعتقادی و مذهبی ما دارد اصفهان – ایرنا – مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به جایگاه ولایت فقیه در آموزه های اسلامی گفت ولایت فقیه صرفا امری قراردادی نیست که اطاعتش صرفا بر اساس قانون باشد بلکه ریشه در بنیانهای اعتقادی و مذهبیامام جمعه قم:اطاعت از ولایت فقیه در درجه اطاعت از امام معصوم قرار گرفته است/مجلس خبرگان کار خود را با جدیت انج
امام جمعه قم اطاعت از ولایت فقیه در درجه اطاعت از امام معصوم قرار گرفته است مجلس خبرگان کار خود را با جدیت انجام می دهد ضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت مطابق روایت اسلامی اطاعت از ولایت فقیه در درجه اطاعت از امام معصوم قرار گرفته است به گزارش نامه نیوز آیتالله سیدهاشم حسیپیروزی و استمرار انقلاب اسلامی در لوای ولایت فقیه بدست آمده است
پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی در لوای ولایت فقیه بدست آمده است تهران بزرگ – ایرنا - معاون امور راهبردی و اشراف کلی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به اینکه پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی در لوای ولایت فقیه بدست آمده است گفت انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف همچون علمی بین المللی ونماینده گرمی مغان: ولایت فقیه اصل اصیل نظام اسلامی است
فجر 92 حماسه وحدت و امید نماینده گرمی مغان ولایت فقیه اصل اصیل نظام اسلامی است گرمی اردبیل - ایرنا - نماینده مردم گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی گفت ولایت فقیه اصل اصیل نظام اسلامی است به گزارش ایرنا حجت الاسلام میرقسمت موسوی اصل روز سه شنبه در اجتماع راهپیمایی کنندگان گابوترابی فرد: وحدت قوا در سایه ولایت فقیه کشور را به توسعه میرساند
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۴۹ نایب رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد وحدت و هماهنگی میان قوا در سایه ولایت فقیه میتواند کشور را به توسعه و اعتلا برساند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد شب گذشته در یازدهمین یسردار آبنوش: هیچکس از ولایت فقیه به مردم نزدیکتر نیست
سردار آبنوش هیچکس از ولایت فقیه به مردم نزدیکتر نیستفرمانده سپاه صاحبالامر عج استان قزوین گفت هیچکس دوستدارتر و نزدیکتر از ولایت فقیه به مردم نیست سالار آبنوش امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت با توجه به اینکه دشمنان داخلی و خارجی ولایت فقیه را نشانه گرپشتیبانی از ولایت فقیه رمز موفقیت های انقلاب اسلامی ایران است
استانها شرق خراسان جنوبی حجت الاسلام رضایی پشتیبانی از ولایت فقیه رمز موفقیت های انقلاب اسلامی ایران است بیرجند – خبرگزاری مهر امام جمعه بیرجند پشتیبانی از ولایت فقیه را رمز موفقیت های ایران اسلامی دانست و گفت ملت ایران با ادامه راه شهدا و انقلاب و پشتیبانی از ولایت فقیه هپشتیبانی مردم از ولایت فقیه رمز پایداری انقلاب
رشت پشتیبانی مردم از ولایت فقیه رمز پایداری انقلاب پشتیبانی همیشگی از ولایت فقیه و فداکاری در تمام عرصهها موجب پایداری انقلاب اسلامی است به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت وزیر آموزش و پرورش در جمع راهپیمایان 22 بهمن در لنگرود گفت انقلاب اسلامی از عاشورای امام حسین ع-
گوناگون
پربازدیدترینها