تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804106223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هوای تازه در روابط تهران و لندن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/شنبه سوم اسفند 1392 هوای تازه در روابط تهران و لندن تهران-ایرنا-افراشته شدن پرچم های ایران و انگلیس در سفارتخانه های این کشورها از روز پنجشنبه ی گذشته در نگاه بسیاری از تحلیلگران به عنوان آغازی فصلی نو در روابط تهران و لندن و گامی در مسیر عقلانیت در روابط دوجانبه تعبیر شد.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه سوم اسفند ماه 1392 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***فصل جدید در روابط تهران و لندن
روز پنجشنبه اول اسفند خبرگزاری ها گزارش کردند که روابط ایران و انگلیس از این روز به طور مستقیم و در سطح کاردارغیرمقیم و بدون حضور حافظ منافع از سر گرفته شد و پرچم های ایران و انگلیس در سفارتخانه های این کشورها برافراشته شد.
بسیاری از روزنامه های امروز ایران، از این رخداد به عنوان فصلی نو در روابط تهران و لندن یاد کردند و این تحول را ناشی از فضای جدید پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید دانستند.
روزنامه ی «قانون» در گزارشی با عنوان «ایران و انگلیس کنار آمدند» به بازگشایی سفارت دو کشور اشاره کرد و نوشت: هواپیمای تیم مذاکره کننده کشورمان بعد از سه روز مذاکرات فشرده و پیچیده صبح دیروز وارد ایران اسلامی شد.مذاکراتی که دو طرف آن را مثبت ارزیابی کردند و مقرر شد این گفت وگو ها هر ماه یکبار انجام شود و براین اساس دیدار بعدی آن ها برای مذاکره در خصوص گام نهایی برنامه اقدام مشترک که کلیت آن ۳آذر در ژنو به توافق ایران و ۱+۵ رسیده بود، در وین برگزار شود.این در حالی است که مصادف با پایان مذاکرات در وین بعد از دو سال قطع روابط دیپلماتیک میان ایران و انگلیس دیروز پرچم جمهوری اسلامی ایران در آسمان انگلیس به اهتزاز در آمد تا بیش از پیش نقش حرکت روی مدار دیپلماسی دولت یازدهم به رخ کشیده شود.
«عبدالعلی قوام» استاد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی با عنوان «ایران و انگلیس تبدیل مسئله به راه حل» در روزنامه ی «آرمان» با اشاره به اینکه ممکن است معضلات و مسائلی که میان دو کشور وجود دارد از طریق تبدیل مسئله به راه حل به حالت عادی باز گردد وهمین طور بالعکس، نوشت: از سر گیری روابط ایران و انگلیس را هم می توان در این چارچوب دید. طبق اصول روابط بین الملل قرار نیست ما با همه دولت ها رابطه داشته یا به طور کامل با آنها قطع رابطه کنیم. باید دانست حتی دولت هایی که در یک بلوک یا اتحاد قرار دارند ممکن است تعارضاتی با هم داشته باشد و این گونه نیست که روابط دولت ها به یک شکل و شیوه باشد. نکته دیگری که باید بدان اشاره کرد این است که سیاست خارجی دولت ها اصولا برای خارجی ها تنظیم نمی شود؛ سیاست خارجی و داخلی ارتباط مستقیمی با رویکردهای یک نظام و مردم آن کشور دارد. باید دانست کشورها برخی از نیازهای خود را از محیط بین المللی تامین می کنند بنابراین لازم است برای تامین برخی نیازهای خود از محیط بین المللی استفاده کنند. اینجاست که دیپلماسی برای اداره روابط بین الملل به کار می آید. اگر به توسعه یافته ترین کشور دنیا هم نگاه کنید بخش اعظمی از نیازهای خود را از طریق منابع بین المللی فراهم می کند. بنابراین دیپلماسی بهترین راهکار برای روابط میان کشورهاست.
روزنامه ی «اعتماد» نیز در یادداشتی به قلم «حمیدرضا آصفی» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ی ایران از تحول در روابط ایران و اتحادیه ی اروپا در ماه های گذشته استقبال کرد و نوشت: بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری، فضای روابط با کشورهای غربی کاملا متفاوت از گذشته شده است، چنانچه طی چند ماه گذشته شاهد تحرکات دیپلماتیک بین ایران و کشورهای غربی هستیم. سفر هیات های متعدد به جمهوری اسلامی ایران و نیز هیات های ایرانی به کشورهای اروپایی، خود نویدبخش گسترش روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و کشورهای اروپایی است. این امر همچنین فضا را برای فعالیت ایرانی های مقیم اروپا که تعدادشان قریب به یک میلیون نفر است، مساعدتر می کند. مسیری که با کشورهای اروپایی در پیش گرفته ایم مسیری است که می تواند منافع طرفین را تامین کند. کشورهای اروپایی متوجه شدند که همه منافع خود را نباید در گرو منافع رژیم صهیونیستی و امریکا قرار دهند. در میان کشورهای اروپایی اختلاف جدی به وجود آمده است و گرچه سعی دارند آن را بروز و ظهور ندهند و کتمان می کنند که اختلافی وجود دارد، ولی کاملا روشن است که نگرش متفاوتی در بین کشورهای غربی منجمله کشورهای اروپایی به وجود آمده که خود نشان دهنده توجه این کشورها به ناکارآمدی سیاست تحریم علیه ایران است.

*** پایان گفت و گوهای وین؛ دو روایت از یک رویداد
پس از سه روز گفت و گوهای فشرده هسته ای وین موسوم به مذاکرات جامع برای رسیدن به توافق نهایی، دو طرف از جو مثبت مذاکرات و تفاهم بیشتر که راه را برای دور بعدی مذاکرات در 26 اسفند هموار ساخت، استقبال کردند. همزمان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که ایران به تعهدات خود بر اساس توافق با گروه 1+5 پایبند بوده است.
روزنامه های امروز در نحوه ی بازتاب و نگاه خود به گفت و گوهای هسته یی رویه ای متفاوت از هم داشتند. برخی گفت و گوهای وین را مثبت و رو به جلو توصیف کردند و برخی نیز آن را مبهم دانستند.
روزنامه ی «شرق» در گزارش نخست خود با عنوان «وداع گرم در وین» با نگاهی مثبت و امیدوارانه به بازتاب گفت و گوهای وین پرداخت و از قول خبرنگار اعزامی خود به اتریش نوشت: اول صلح کنیم، برای جنگ همیشه وقت هست؛ این استراتژی مذاکرات هسته ای است که روز پنجشنبه در «وین»، پایتخت اپرا و ارکستر جهان به پایان رسید؛ مذاکره برای تعیین چارچوب نهایی توافق ایران و کشورهای «1+5». محمدجواد ظریف می گوید «موارد متفاوتی در مذاکرات مطرح شده که بر سر برخی از آنها توافق شده است و بر سر برخی دیگر نه. توافق کردیم که بر سر موضوعاتی که تفاهم وجود دارد، مذاکرات را شروع کنیم.» شاید این استراتژی به اعتماد ازدست رفته دوطرف کمک کند تا «صلح اول» گزینه «جنگ آخر» را حذف کند. خبرها حاکی از رضایت طرفین در مورد این دور از مذاکرات است. اگرچه هیچ خبر رسمی از موضوعاتی که بر سر آن توافق وجود ندارد منتشر نشده ، اما آمریکایی ها معتقدند موضوع موشک های بالستیک و توان دفاعی ایران جزو موضوعاتی است که باید در این مذاکرات به آن پرداخته شود، در حالی که وزیر خارجه ایران می گوید «دیدگاه عمومی این است که غیر از موضوع هسته ای، بر سر هیچ موضوع دیگری بحث نمی شود».
روزنامه ی «تهران امروز» در گزارش نخست خود با عنوان «لیست بی پایان ادعاهای آمریکایی» با نگاهی تردید آمیز نسبت به آینده ی گفت و گوهای هسته یی به طرح این پرسش پرداخت: زیاده خواهی غربی ها بخصوص آمریکایی ها اجازه توافق نهایی هسته ای در شش ماه را می دهد؟
این گزارش در نحوه ی بازتاب خبر توافق ایران و 1+5 در تعیین چارچوب گفت و گوها نوشت: دور اول مذاکرات هسته ای وین در شرایطی به پایان رسید که از یکسو لیست جدیدی از ادعاها و خواسته های آمریکا از ایران منتشر شده است و در سوی دیگر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی گزارشی منتشر کرده است که نشان می دهد ایران در مسیر فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود انحرافی نداشته و به مفاد توافقنامه موقت ژنو عمل کرده است. با انتشار چنین گزارشی این انتظار می رفت که طرف های مذاکره کننده با ایران بخصوص آمریکایی ها از طرح ادعاها و خواسته های خلاف قانون دست بردارند لیکن اینگونه نشده است و آنان خواستار طرح مسائلی چون فعالیت های موشکی ایران و برخی دیگر از ابعاد فعالیت های نظامی ایران در مذاکرات شده اند که هیچ ارتباطی به فعالیت های هسته ای ندارد.

***توقیف آسمان؛ موافقان و مخالفان
روزنامه «آسمان»، پنجشنبه ی هفته گذشته، با اعلام جرم سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه، بنا به آنچه «انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی و توهین به مقدسات اسلامی» خوانده شد، توقیف شد. این روزنامه در شماره ی روز سه شنبه ی هفته ی گذشته ی خود ، ضمن انتشار گزارشی از خاطرات استادان و دانشجویان دهه ی 60 دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، به نقل خاطره ای از «داوود هرمیداس باوند» حقوقدان پرداخت که او از بیانیه جبهه ملی در رابطه با قصاص سخن به میان آورده بود که کاربرد پسوند نامناسبی در این خاطره، واکنش برانگیز شد.
این موضوع امروز در روزنامه ها بازتاب های متفاوتی داشت. برخی به صراحت از توقیف آسمان حمایت کردند و در مقابل برخی نسبت با اشاره به آنچه فضاسازی و بهانه جویی برخی خواندند، از توقیف این روزنامه انتقاد کردند.
روزنامه ی «جوان» در یادداشتی ضمن دفاع از توقیف روزنامه ی آسمان، به پیام «سید محمد خاتمی» رییس جمهوری پیشین در شماره ی نخست این روزنامه اشاره کرد و نوشت: اکنون جامعه دینی کشور منتظرند ببینند واکنش سید محمد خاتمی (به عنوان کسی که در کسوت روحانیت است)، به روزنامه ای که به زعم او ستاره ای درخشان، متعهد و مایه رویش و زایش است و اکنون اینگونه یکی از اصول اسلامی را زیر سؤال برده، چیست؟ آیا او هم مانند مسئولان این روزنامه به توجیه غیرفنی این اقدام پناه خواهد برد یا با صراحت آن را محکوم می کند؟
نویسنده ی این یادداشت در پایان نوشت: واکنش قاطع رئیس جمهور محترم به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور که سوگند یاد کرده است حافظ اسلام و مذهب رسمی کشور باشد و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و ارزش های اسلامی، در محکوم نمودن این اقدام موهن، می تواند زمینه های رشد این قبیل تفکرات انحرافی را در جریانات رسوخ کرده در فضای رسانه ای کشور بخشکاند.
روزنامه ی «ابتکار» در سرمقاله ی خود گرچه به آنچه سهل انگاری روزنامه ی آسمان در چاپ مطلب مورد اعتراض خواند، اشاره کرد اما در مقابل از «ذوق زدگی عده ای» از این مطلب با هدف آنچه مچ گیری و بهانه گیری توصیف کرد، انتقاد کرد و نوشت: این روزنامه (روزنامه ی آسمان) طی یک گزارش در یکی از صفحات میانی خود که چندان مورد توجه مخاطب نیست دچار سهو و خطا شده است و پاراگرافی را که می بایست حذف کند، نکرده است. حال با بازتاب گسترده به همراه تحلیل و گفت وگو و انتخاب تیترهای حساسیت بر انگیز از طرف رسانه های جناح رقیب روبرو شده است. این نشان می دهد عده ای در کمین مچ گیری و بهانه گیری هستند. کاری که خلاف اخلاق حرفه ای و دور از جوانمردی است. آنها با این کار خود هیجان را به جایی می رسانند که امکان داوری منصفانه را از جامعه سلب می کنند. با ذوق زدگی گاف یک رسانه را به جنجالی نمایشی بدل می کنند و بر آن نام توطئه می گذارند؛ در پس آن به دنبال دست های نامرئی می گردند و اراده سیستمی را در آن دخیل می پندارند. این بازی سخیف تنها به منظور دو قطبی کردن کاذب جامعه صورت می پذیرد. می خواهند دل متدینان را خالی کنند. خود را مدافع و پاسدار ارزشها و رقیب را در نقطه مقابل قلمداد نمایند. با این ترفند به دنبال انتقام سیاسی هستند و از این طریق در پی ناکام گذاشتن دولت و مشروعیت زدایی از عملکرد هایش و البته آبرو خریدن برای خود می باشند. اما این جماعت گویا نمی دانند که کاسبی کردن آبرو در بازار مکاره آبروریزی و حیثیت زدایی از آدمها، گره بر باد زدن و آب در هاون کوبیدن است.

***تغییر رفتار اقتصادی خانوارها در هشت سال گذشته
روزنامه ی «دنیای اقتصاد» در گزارش نخست خود به به بررسی تغییر رفتار اقتصادی خانوارهای ایرانی در هشت سال گذشته پرداخت. در این گزارش که بر اساس تحلیل آخرین گزارش های بانک مرکزی تدوین شده، آمده است: رفتار مالی خانواده های ایرانی از سال 1384 به بعد تغییر محسوسی کرده و این روند در سال گذشته نیز ادامه داشته است. در بخش مسکن مردم با توجه به تورم رویه جدیدی پیش گرفتند و در بخش منابع نیز سهم در آمد هایی با منشأ غیرمولد افزایش یافته است. در بین اقلام مهم مصرفی خانوارها در سال گذشته، گروه هایی مثل مسکن و خوراکی ها، با بیشترین افزایش در هزینه های خود مواجه بوده اند و رشد هزینه های این گروه، از متوسط رشد اقلام دیگر بالاتر بوده است. این موضوع در حالی است که این گروه ها به دلیل افزایش بهای بیشتر، سهم بالاتری از درآمدهای خانوار را به خود اختصاص داده اند. موضوعی که بیانگر چرخش هزینه خانوارهای ایرانی از «کالاهای با ضرورت کمتر» به سمت «کالاهای ضروری تر» بوده است. این داده ها همچنین نشان می دهد پس از سه سال تشدید شکاف بین درآمدها و هزینه های خانوار، در سال 1391 این شکاف تا حدودی تعدیل شده است. نکته قابل توجه دیگر گزارش «بودجه خانوار» بانک مرکزی، این بوده که در سال های گذشته، درآمدهای حاصل از حقوق و دستمزد دریافتی از بخش دولتی، سهم کاهنده ای از کل درآمد متوسط خانوارهای ایرانی داشته است و در مقابل، سهم «درآمدهای متفرقه» از درآمد خانوارهای شهری، در هشت سال اخیر تقریبا دو برابر شده است.

***زبان مادری به مثابه ی یک حق
سوم اسفند هر سال برابر با 22 فوریه، بنا به پیشنهاد سازمان علمی فرهنگی ملل متحد، یونسکو، از سال 1999 روز جهانی زبان مادری نام گذاری شده است.
برخی از روزنامه های امروز یادداشت هایی را به این مناسبت منتشر کردند و در آن از اهمیت آموزش به زبان مادری، ضرورت تحقق و موانع پیش روی آن گفتند.
«زبان مادری به مثابه ی حق فرهنگی» عنوان یادداشتی از «حسین احمدی نیاز» حقوقدان در روزنامه ی قانون بود.
در بخشی از این یادداشت آمده است: تنوع زبانی و فرهنگی و تعدد اقوام، ملیت ها و گروه های زبانی در سطح جهان غیر قابل انکار است. در حال حاضر بالغ بر 5000 اقلیت و گروه قومی در جهان زیست می کنند .بر اساس آمار نیمی از ۶ هزار زبانی که مردم جهان بدان سخن می گویند در حال نابودی است، حدود ۳۰۰۰ زبان به طور جدی در معرض نابودی قرار داشته و شمار گویندگان برخی زبان ها به کم تر از 10 هزار نفر و در مواردی به کم تر از هزار نفر تقلیل یافته است.حقوقدانان بین المللی معتقدند که زبان «مادری» بخشی از میراث مشترک بشری است. قوانین و اصول حقوق طبیعی حقوق برابر همه زبان ها در یک کشور را حق طبیعی شهروندانی می دانند که به زبان مادری تکلم می کنند..... پایه و اساس تمدن یک ملت و اصول فناناپذیر فرهنگ و هویت هر قومی زبان مادری آن قوم است.اصل پانزدهم قانون اساسی با پذیرش این امر که زبان مادری یک حق فرهنگی است،مجوز آموزش به زبان مادری را داده است.در قاموس حقوق بین الملل زبان مادری یک حق فرهنگی محسوب می شود که اقلیت ها و اقوام از آن بر خوردارند.
روزنامه ی شرق نیز با دکتر «ناصر فکوهی» استاد انسان شناسی دانشگاه تهران دراین ارتباط گفت و گو کرد. وی در این گفت و گو به صراحت گفت: زبان مادری باید در «مدرسه» آموزش داده شود.
فکوهی، از معدود اندیشمندانی است که مواضع دقیق، عالمانه و به موقع اتخاذ کرده است. او در این گفت وگو، از تدریس زبان مادری در مدارس سخن گفت و با تقلیل زبان و فرهنگ قومیت ها به فولکلور و ادبیات شفاهی، مخالف است و گفت: چگونه است ما زمانی که از فردوسی و مولوی و حافظ و سعدی، به حق به مثابه قله های فکری اندیشه پارسی یاد می کنیم بحث فولکلور را پیش نمی کشیم؛ اما حاضر نیستیم بپذیریم که هریک از فرهنگ های قومی نیز دارای بزرگان و اندیشمندانی بوده اند که قله های فکری برای بشریت به شمار می آیند. به همین دلیل است که من این رویکرد را درست نمی دانم.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**2054**1459
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




03/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن