تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802968596




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرصت ها و چالش های سرمایه گذاری خارجی در صنعت گردشگری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

در گفت و گو با کارشناسان تبیین شد؛ فرصت ها و چالش های سرمایه گذاری خارجی در صنعت گردشگری ایران تهران-ایرنا-صنعت گردشگری که پس از صنعت نفت و خودرو به عنوان سومین صنعت در دنیا به لحاظ درآمد زایی و جذب منابع مالی شناخته می شود، در سال های گذشته در برخی از کشورها با رشدی خیره کننده روبرو بوده و عرصه ای برای سرمایه گذاری های گسترده بوده است.


یکی از عوامل عمده ی پیوند دهنده ی اقتصاد کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه با اقتصاد جهانی، جذب سرمایه گذاری خارجی است که اگر همراه با انتقال فناوری و مدیریت نو باشد، می تواند پیشرفت کشور مقصد سرمایه گذاری را منجر شود. این مساله موجب شده است که رقابت بر سر جذب سرمایه گذاری خارجی به یکی از واقعیت های امروز اقتصاد به هم پیوسته ی جهانی شود.
در این بین بسیاری از کشورهای در حال توسعه که از فقدان منابع مالی داخلی رنج می برند، جذب منابع خارجی را برای تداوم برنامه های توسعه ی اقتصادی خود در بخش های مختلف ضروری می دانند؛ به گونه ای که در میان برخی از این کشورها رقابت سختی برای جذب سرمایه های خارجی شکل گرفته است.
طبق پیش بینی های انجام شده تا سال 2020 میلادی صنعت گردشگری به لحاظ درآمدزایی در کنار صنعت نفت قرار خواهد گرفت؛ از این رو لزوم اهمیت به این صنعت و جذب سرمایه به شدت احساس می شود.
«مهدی سقایی» عضو هیات علمی علوم جهانگردی دانشگاه «حکیم جرجانی» گرگان از این موضوع به «ژئوپلیتیک گردشگری» (جغرافیای سیاسی گردشگری) یاد کرد و جذب سرمایه ی خارجی در حوزه ی صنعت گردشگری را تلاشی در جهت توسعه ی «اقتصاد زیباشناختی» یا «اقتصاد تجربه» در سطح جهان دانست.
وی در توضیح این مطلب در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا اظهار داشت: از آنجا که فعالیت های گردشگری مبتنی بر سرمایه داری شکل می گیرد و به عنوان روندی از جریان سرمایه و چرخه ی مصرف محسوب می شود، فضاهای گردشگری به عنوان تولید محصولی در چارچوب ارزش مبادله ی آزاد بین گردشگر و میزبان است.
به گفته ی سقایی گردشگری یک فعالیت اقتصادی وابسته به فرایند سرمایه و اقتصاد بازار است و نقش سرمایه گذاری در توسعه ی گردشگری یک نقش حیاتی، اصلی و بنیادی است؛ به همین دلیل توسعه ی گردشگری وابستگی کامل به سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در هر کشور دارد و بدون این سرمایه گذاری ها، حتی شکل گیری جریان گردشگری با تاثیرگذاری اقتصادی غیر ممکن است.
با توجه به تاکید کارشناسان بر اهمیت سرمایه گذاری خارجی در توسعه ی صنعت گردشگری می توان دریافت که برای رسیدن به این هدف فقط سرمایه گذاری داخلی کافی نیست و به بیان دیگر سرمایه گذاری داخلی توانایی پوشش تمامی نیاز های این بخش را ندارد.
اکنون پرسش این است که با وجود فرصت هایی که به لحاظ جاذبه های طبیعی و گردشگری در ایران وجود دارد، چگونه می توان به توسعه ی صنعت سودآور گردشگری در کشور پرداخت؟ پرسش بعد این است که در کنار سرمایه گذاری داخلی در توسعه ی صنعت گردشگری، جایگاه سرمایه گذاری خارجی در توسعه ی این صنعت چیست؟

*** قابلیت های گردشگری ایران؛ فرصتی برای جذب سرمایه ی خارجی
یکی از پایه های اساسی برای جذب سرمایه ی خارجی در حوزه گردشگری، فرصت ها و زمینه هایی است که یک کشور در حوزه ی گردشگری از آنها برخوردار است. شاید یکی از جملات کلیشه ای که همواره در زمینه ی فرصت های گردشگری ایران شنیده می شود این باشد که کشورمان اماکن تاریخی و فرهنگی و مذهبی متعددی دارد و همین مساله می تواند زمینه را برای جذب گردشگر فراهم کند. اما به واقع تا چه اندازه در معرفی فرصت های حوزه ی گردشگری ایران موفق بوده ایم؟
در این زمینه «عماد عزتی» کارشناس گردشگری و دبیر گروه اقتصادی روزنامه ی «کسب و کار» در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا از «چهار فصل بودن» ایران به عنوان بزرگترین پشتوانه و مزیت در معرفی فرصت های گردشگری کشور به سرمایه گذارهای خارجی یاد کرد و در ادامه گفت: اکنون بازار ورزش های زمستانی داغ است؛ کشور های معروف اروپا به دلیل نداشتن آفتاب کافی در روز، تفریح های زمستانی خود را در شب با هزینه های مضاعف برگزار می کنند؛ اما در ایران در سردترین روز زمستان نیز 10 تا 12 ساعت نور آفتاب مفید را در اختیار داریم و این یک امتیاز بزرگ است.
عزتی با اشاره به طبیعت بکر ایران به عنوان فرصتی دیگر برای توسعه ی گردشگری تفریحی و ورزشی افزود: گردشگری ورزشی نیز قابلیت بالایی در ایران دارد. ما سرزمینی با طبیعت زیبا و وسیع داریم؛ در مقابل سرمایه گذاران خارجی سرمایه و فناوری آن را دارند که برای استفاده ی بهینه از این طبیعت در صنعت گردشگری ایران سرمایه گذاری کنند. پس زمینه برای تفریح هایی از قبیل «پاراگلایدر»، هواپیماهای فوق سبک یا حتی بحث کویر نوردی مهیا است.
به گفته ی سقایی عضو هیات علمی دانشگاه حکیم جرجانی گرگان نیز وجود جاذبه های گردشگری و تنوع سرزمینی در کشورمان قابلیت بالایی به توسعه ی صنعت گردشگری ایران داده است. اما وی معتقد است که با وجود این قابلیت ها، از نظر تکمیل و عرضه ی محصول گردشگری و جذب تقاضا سهم ایران از بازارهای جهانی بسیار ناچیز است.
سقایی در ادامه تنها جاذبه های گردشگری را برای جذب سرمایه گذاری های خارجی کافی ندانست و در این زمینه گفت: تاکنون سیطره ی نگاه جاذبه محور در گردشگری کشور مانع از شکل گیری و توسعه ی محصول گردشگری جهت عرضه به بازار تقاضا بوده است؛ اکتفا کردن به جاذبه های گردشگری شرط لازم ولی ناکافی در فراهم آوردن محصول گردشگری است.

***چالش های پیش رو
به یقین در مسیر پیشرفت در هر حوزه ای برخی چالش ها نیز وجود دارد. از این رو جذب سرمایه گذاری خارجی در توسعه ی گردشگری نیز می تواند با برخی مشکل ها رو برو باشد. اما به واقع چه مسایلی مانع جذب سرمایه گذاران خارجی در بخش گردشگری ایران شده اند؟
عضو هیات علمی دانشگاه جرجانی گرگان، نخستین مشکل و چالش در این زمینه را ضعف مدیریت در حوزه ی گردشگری دانست و گفت: هنوز هم توسعه ی گردشگری به عنوان یک بخش اقتصادی دارای مزیت بالا در بین برنامه های و انتظارهای مدیران، کارشناسان و مشاوران مرتبط شکل نگرفته است.
به گفته ی سقایی به علت شناخت ناکافی از گردشگری در سطوح مدیریتی بخصوص مدیران تصمیم ساز، گردشگری بیشتر یک جریان لوکس و تریینی محسوب می شود که پرداختن به آن نه تنها نمی تواند سودمند باشد بلکه از نگاه آنها مشکل هایی را نیز در پی داشته است.
وی در این ارتباط اظهار داشت: وجود این نگرش سبب شده فرصت های بسیاری از دست برود و بازارهای گردشگری نصیب کشورهای همسایه نظیر ترکیه شود که سالیانه معادل فروش نفت ایران از گردشگری درآمد ارزی کسب می کند. فقدان این خواست اصلی سبب شده هنوز هدف از توسعه گردشگری برای سیاستگذاران مشخص نباشد و بین بهره برداری از منافع اقتصادی آن یا سایر اهداف، مرز مشخصی ترسیم نشده است.
سقایی سابقه ی نگرش به گردشگران خارجی به عنوان جاسوس، افراد خوش گذران، عوامل تهاجم فرهنگی و ... را که در بین برخی از مسوولان وجود داشته است از دیگر عوامل کمبود سرمایه گذاری خارجی در حوزه ی گردشگری در ایران دانست.
چالش مهم دیگری که از دید کارشناسان در این زمینه وجود دارد، نبود سیاست های مشخص در قبال سرمایه گذاری خارجی در بخش های اقتصادی کشور است که گردشگری هم بخشی از آن است.
به گفته ی کارشناسان الگوهای موفقی از جذب سرمایه گذاری خارجی در جهان وجود دارد که می تواند به عنوان پیشینه ی تجربی فرایند جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور مورد استفاده قرار گیرد، اما این الگوها همواره محل مناقشه بوده و مسوولان نتوانسته اند درباره ی بهره گیری از آنها به اجماع کلی دست یابند. از این رو گذشته از ویژگی های اختصاصی جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف اقتصادی، هنوز در کشور ما درباره ی هستی شناختی سرمایه گذاری خارجی بحث وجود دارد.
نبود هماهنگی بین مسوولان و دستگاه های متولی گردشگری، چالش دیگری در مسیر جذب سرمایه گذاری خارجی است که عماد عزتی در ادامه ی گفت و گوی خود با ایرنا از آن به عنوان مهمترین چالش یاد کرد.
عزتی این چالش را آفت حوزه ی گردشگری نامید و افزود: مسوولان مدعی اند که شرایط سرمایه گذاری مهیا است، اما در واقع چه امتیازی به سرمایه گذار می دهیم؛ آیا فقط معافیت مالیاتی کافی است؟ آیا دادن زمین کافی است؟ امنیت سرمایه برای سرمایه گذار چه داخلی و چه خارجی در اولویت است.
وی با اشاره به پروژه ی احداث یک پارک گردشگری مانند پارک ملی آفریقای جنوبی با سرمایه گذاری شرکت هایی از لهستان و هلند در نزدیکی تهران افزود: با احداث این شهرک توریستی دو هزار شغل مستقیم و هفده هزار شغل غیر مستقیم ایجاد می شد اما متاسفانه نبود هماهنگی بین گمرک، بانک مسکن، وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان منابع طبیعی منجر به تعطیلی پروژه و خروج سرمایه گذار خارجی از ایران شد.
مشکل بعدی در این زمینه بحث فرهنگ سازی و پذیرش سرمایه گذار خارجی از سوی بومیان محل سرمایه گذاری است.
دبیر گروه اقتصادی روزنامه ی کسب و کار در این مورد به پژوهشگر ایرنا گفت: ما چشمه های آب گرم فوق العاده ای در کنار مناطق بکر طبیعی در ایران برای جذب سرمایه گذاری خارجی داریم که این به اشتغال زایی منطقه و پیشرفت آنها نیز کمک می کند، اما متاسفانه بومیان آن منطقه حاضر به پذیرش خارجی ها نیستند و آنها را اجنبی و مزاحم زندگی خود می دانند.
به باور عماد عزتی کاغذ بازی های اداری مشکل دیگری است که در مسیر توسعه ی صنعت گردشگری و جذب سرمایه گذاری خارجی وجود دارد.
اگرچه این معضل در بیشتر بخش های اداری کشور کم و بیش وجود دارد، اما شاید در بخش گردشگری به دلیل تعدد سازمان های دخیل در این امر و لزوم هماهنگی بین آنها بیشتر شاهد آن هستیم.
عزتی در این زمینه معتقد است: بوروکراسی اداری سبب تمایل پیدانکردن سرمایه گذار خارجی می شود. در ایران اگر کسی بخواهد یک آژانس مسافرتی احداث کند، مجبور به طی کردن مراتب خاصی از ثبت نام در سایت تا رفت و آمد به سازمان میراث فرهنگی و دریافت مجوزهای گوناگون وقت گیر است؛ اما جالب اینکه تمامی این مراحل در کشور ترکیه ظرف یک روز انجام می گیرد.
این کارشناس گردشگری در ادامه افزود: مسوولان این مسایل را می دانند اما به دلیل تعدد نهادهای درگیر در این زمینه کاری از دست کسی بر نمی آید. ما نتوانستیم امنیت سرمایه ی سرمایه گذار خارجی را تضمین کنیم؛ چرا که نهاد های بسیاری در ایران هستند که در مورد گردشگری تصمیم می گیرند و نبود هماهنگی بین این نهادها به نبود تضمین سود سرمایه دار خارجی منجر می شود.
در همین چارچوب مهدی سقایی با اشاره به بوروکراسی و کاغذبازی در کشور و وجود 25 دستگاه دولتی و عمومی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در سرنوشت صنعت گردشگری تاثیر دارند به پژوهشگر ایرنا گفت: برای راه اندازی یک بنگاه کوچک گردشگری، متقاضی سرمایه گذاری حداقل باید به 14 دستگاه مختلف مراجعه کند تا شاید به سختی بتواند به اخذ مجوز و موافقت هر کدام از این دستگاه‏ها دست یابد. این در حالی است که به عنوان مثال در ترکیه برای هتل سازی و طرح های گردشگری، زمین رایگان به سرمایه گذار داده می شود و بخش عمده ای از فعالیت های زیربنایی توسط دولت انجام می گیرد.

*** چه باید کرد؟
ضرورت جذب سرمایه ی خارجی در بخش گردشگری ایران با توجه به مشکل های موجود در این بخش، راهکارهایی مناسب و فوری می طلبد.
همانگونه که ذکر شد، نبود فرهنگ پذیرش سرمایه گذار خارجی در مناطق مختلف ایران یکی از چالش های این حوزه است که آموزش همگانی برای فرهنگ سازی در زمینه ی پذیرش گردشگر و سرمایه گذار خارجی را می طلبد.
در این ارتباط عزتی در ادامه ی گفت و گو با ایرنا گفت: سرمایه گذار خارجی در یک منطقه احتیاج به نیروی کار آشنا به آن منطقه دارد؛ از این رو از جوانان بومی همان محل برای کار استفاده می کند که این امر در کنار اشتغال زایی برای جوانان به افزایش در آمد خانوارها در آن ناحیه نیز می انجامد.
به اعتقاد عزتی باید این فرهنگ را نهادینه کنیم که جامعه تشنه و طالب سرمایه گذار باشد و نباید نگاهی منفی به این مقوله داشت؛ زیرا سرمایه ی آن فرد باعث رونق و آبادانی منطقه خواهد شد.
ایجاد اتاق های گردشگری ایران و دیگر کشورها یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی کارشناسان است.
عزتی در این باره به ایرنا گفت: راه حل بسیار ساده است؛ ما باید اتاق های گردشگری را مانند اتاق های بازرگانی بین کشورها و ایران ایجاد کنیم و مسوولان میانی کشورهای خارجی را با بخش خصوصی ایران که مشغول در زمینه گردشگری هستند، پیوند دهیم. با این کار می توانیم جذب سرمایه ی فوق العاده ای داشته باشیم؛ زیرا بخش خصوصی نه تنها اصفهان و شیراز را می شناسد بلکه با شناخت از ظرفیت های ناشناخته ی گردشگری مناطق دیگر ایران می تواند مناطق بکر و گمنام ایران را به سرمایه گذار خارجی بشناساند.
به اعتقاد کارشناسان اصلاح نگرش نسبت به گردشگری و به وجود آمدن خواست واقعی برای توسعه ی صنعت گردشگری در میان مسوولان کشور یکی دیگر از راهکارهای مهم در این زمینه است.
سقایی نیز با اشاره به ایجاد خواست اصلی جهت توسعه ی گردشگری و جذب سرمایه گذاری خارجی در سطوح اول مدیران تصمیم ساز به عنوان اولین و ضروری ترین راهکار به ایرنا گفت: شناخت محصول گردشگری، الگویابی، گونه شناسی مناطق گردشگری و برآورد سرمایه گذاری مبتنی بر همین اصلاح دید است که در چارچوب مطالعات پایه و در کوتاه مدت انجام می گیرد.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و پررنگ شدن رویکردهای اعتدالی و عقل گرا در سیاستگذاری و امور اجرایی در کشور، می توان به ترمیم صنعت گردشگری کشور در آینده امیدوار بود.

*از: مهدی مقدر (گروه پژوهش های خبری)
پژوهش**م.م**9282**2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




28/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن