تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804127295




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیمرغ در سینمای اردبیل یخ زد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سیمرغ در سینمای اردبیل یخ زد اردبیل – ایرنا – سی و دومین جشنواره فیلم فجر که تنورش در شهرستان نیز داغ بود با پرواز سیمرغ ها سه شنبه شب گذشته در تهران به پایان رسید، اما در اردبیل جشنواره را سرما زد و یخ سینما باز نشد.


سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر که از 17 بهمن ماه جاری در استان اردبیل آغاز شده بود، در حالی شب گذشته به پایان رسید که از سایر استان ها اخباری مبنی بر حال خوب سینما و امید به روزهای خوش تر به گوش می رسید.
در این جشنواره هر روز دو فیلم در دو نوبت از ساعت 14 تا 20 به میزبانی سینما ˈقدسˈ اردبیل برای میهمانان و عموم مردم به نمایش درآمد، آنهم در زمانی که اردبیل همچون سایر نقاط کشور سردترین روزها را طی چند سال گذشته سپری می کرد.
در برخی استان ها جادوی سیمرغ اثر کرد و مردم جذب جادوی سینما شدند اما در اردبیل حتی سیمرغ هم نتوانست طلسم سردی سینمای اردبیل را بشکند.
این جشنواره از آن لحاظ دارای اهمیت می باشد که دورنمایی از رویدادهای هنر هفتم در سال پیش رو بدست می دهد، از این روست که در هر جشنواره صف های طولانی علاقه مندان را در مقابل سینماها شاهدیم، اما در اردبیل شرایط کمی متفاوت بود.
بسته به فیلم و زمان اکران میزان استقبال متفاوت بود و حدود 15 تا 50 نفر در هر سانس تغییر می کرد، اما تنها با در نظر گرفتن تعداد دانشجویان، فعالان حوزه هنری و اصحاب رسانه می توان به عمق فاجعه پی برد.
قدرت و مزایای سینما بر کسی پوشیده نیست، ازاین رو از عنوان آن خودداری می شود ولی همین نکته بس که برای طرح موضوعی به صورت نوشته باید قلم فرسایی ها کرد در حالی که یک فیلم براحتی می تواند همان موضوع را در کمترین زمان به مخاطب خود منتقل کند.
براین اساس حال خوش سینمایی که تلفیقی از چند هنر است، به هنگام ادعای کار فرهنگی می تواند خبر از سر درون بدهد و اینجاست که تصویری از جامعه هدف و فاصله از آنچه که باید را به خوبی می بینیم.
حضور 15 تا 50 نفر در هر سانس در حالی بود که استان اردبیل بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد که از این میان حدود 500 هزار نفر در مرکز استان ساکن هستند.
در این نقطه است که باید کمی درنگ کرد و نگران حال فرهنگ و به خصوص سینما بود، سینمایی که در کنار کارکرد سرگرمی نقش مهمی در زمینه فرهنگ سازی دارد، نشاید حالش که چنین باشد.
رویگردانی اردبیلی ها از هنر هفتم می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، از کمی درآمدها که به گفته مجید خدابخش استاندار اردبیل درآمد سرانه شان نصف میزان کشوری است تا حال نزار سالن های نمایش.
کوچکتر شدن سفره ها بطور مسلم به کاهش قدرت خرید خانواده ها منجر می شود و در این میان فرهنگ قربانی اصلی، گرچه نمی توان بر کوچکتر شدن سبد فرهنگی خانواده ها چشم بست ولی با نگاهی گذرا به میزان استقبال مردم از کنسرت های موسیقی و نمایش های طنز باید کمی در این مورد تامل کرد که چرا خانواده ها از جذاب ترین هنر معاصر گریزان شده اند.
گرچه حضور پررنگ شبکه نمایش خانگی در سال های گذشته نیز می تواند به عدم تمایل مردم برای سینما رفتن کمک کرده باشد، اما به ادعای کارشناسان، سینما به دلیل جاذبه های خاص همچنان جای خود را بین علاقه مندان حفظ کرده و لذت باهم فیلم دیدن همچنان مشتاق دارد.
البته همچنان که پیشتر گفته شد در اردبیل چنین نیست و همین عدم استقبال، وضعیت مالی نامناسب سینماها و در نتیجه عدم خدمت رسانی مناسب را به دنبال داشته است، مکان های فرهنگی و از جمله سینماها در سایر نقاط دنیا به عنوان موسسه هایی مستقل و درآمدزا هستند درحالیکه در کشور ما و به خصوص استان اردبیل این مکان ها سربار دولت هستند و از تامین هزینه های خود عاجز.
در این میان وضعیت نامناسب سالن های سینما را هم که چندان در شان یک محیط فرهنگی نیست، نباید از نظر دور داشت؛ با اینکه سینماها در بهترین نقطه شهر واقع شده اند اما این امر از زنندگی صندلی های شکسته نمی کاهد که در بدو ورود به سالن توی ذوق می زنند. البته این تمام ماجرا نیست؛ از سرمای محیط گرفته تا ته سیگارهایی(!) که در سالن به چشم می خورند هر یک به تنهایی برای فاصله گرفتن مردم از سینما کفایت می کنند، وای به روزی که همه این عوامل را یکجا شاهد باشیم.
مواردی که عنوان شد در کنار نمایش برخی فیلم های نه چندان جذاب و بی توجهی مسوولان به مقوله فرهنگ و به خصوص سینما طی سال های گذشته طبیعی می نماید که مردم رغبت چندانی برای حضور در سینما نداشته و ترجیح دهند هزینه فرهنگی خود را در بخش دیگری صرف کنند.
به گفته مدیر سینما قدس اردبیل فیلم هایی مانند ˈآذر، شهدخت، پرویز و دیگرانˈ، ˈشیار143ˈ، ˈ کلاشنیکفˈ و ˈقصه هاˈ از اقبال خوبی بین تماشاگرانی برخوردار بودند که البته بیشتر با استفاده از بلیت رایگان ویژه مهمانان حضور می یافتند.
ساسان ابی زاده اظهار کرد: حجم بالای بلیت های رایگان درکنار فروش پایین موجب شد تا درآمدزایی چندانی نداشته باشیم.
وی همچنین بیان کرد: در روزی که بلیت های رایگان نبود، شاهد کمرنگ تر شدن استقبال مردم بودیم و با این رویه شاید سال آینده در نمایش فیلم ها تجدید نظر شود.
عضو انجمن سینمادارن کشور درادامه گفت: افزایش کیفیت خدمات در موسسه ای که درآمدی ندارد، امکان پذیر نیست.
اما دبیر کمیته فرهنگی و هنری ستاد دهه فجر استان اردبیل در حاشیه اکران فیلم ˈآذر، شهدخت، پرویز و دیگرانˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این زمینه بیان کرد: متاسفانه سینما هنوز جزو ضروریات زندگی مردم نشده و باید تلاش کنیم تا در این زمینه از طریق ارایه مشوق ها فرهنگ سازی صورت گیرد.
سعید نوریان افزود: دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدن به مقوله فرهنگ و هنر توجه خاصی نشان داده و بر این اساس امیدی در دل هنرمندان ایجاد شده که می توانند به صحنه بیایند،امیدواریم با این رویکرد در آینده روزهای خوشی را در زمینه فرهنگ و به ویژه سینما شاهد باشیم.
وی در پاسخ به پرسشی در زمینه وضعیت نامناسب سالن های سینما نیز گفت: ارشاد اردبیل به تنهایی نمی تواند کاری کند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه استانداری اردبیل باید با کمک یکدیگر وارد عمل شده و سینماها را از وضعیت کنونی خارج کنند.
او افزود: البته نسبت به وضعیت بی تفاوت نبودیم و در این راستا طی هفته های گذشته سینما ˈقدسˈ و ˈانقلابˈ اردبیل دیجیتالی شدند و به دنبال آن هستیم که سینمای پارس آباد هم دیجیتالی شود گرچه اولویت اول ما تولید فیلم های کوتاه و بلند توسط خود هنرمندان استان و پشتیبانی از آنهاست.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد فیلم های اکران شده در اردبیل نیز گفت: اکران فیلم ها متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی هر شهر صورت گرفت و البته برخی تهیه کنندگان نیز از اکران فیلم هایشان در شهرستان ها خودداری کردند.
دبیر اجرایی برنامه های ستاد دهه فجر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل همچنین در خصوص سرمای سالن نمایش اظهار کرد: سرمای سالن به دلیل افت فشار گازی بود که طی دو هفته گذشته به دلیل برودت هوا در چند استان از جمله اردبیل شاهد بودیم که با همکاری شرکت گاز استان این مشکل برطرف شد.
این اظهارات در حالی بیان می شود که 28 بهمن ماه جاری آیین اختتامیه برگزار شده و سیمرغ سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر که برای اولین بارگذرش به این دیار افتاده بود، از استان اردبیل نیز پر می کشد و وضعیت نزار سالن ها و حال ناخوش اهالی فرهنگ و هنر همچنان باقی.
محمد ملاحمزه زاده
/530/8123 1495/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن