محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831257064
رفتوبرگشت و روایت تسلسلی در «دور برگردان»
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و ادب > ادیبات ایران نقد کتاب/
رفتوبرگشت و روایت تسلسلی در «دور برگردان»
رفت و برگشت و روایت تسلسلی دو ویژگی مهم داستانهای مجموعه داستان «دوربرگردان» هستند که هنگام مطالعه این کتاب، جلب توجه میکنند.
خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: مجموعه داستان «دوربرگردان» که به تازگی توسط انتشارات زاوش به چاپ رسیده است، شامل 10 داستان کوتاه از میثم کیانی است و دومین مجموعه داستانی است که از وی چاپ میشود. داستانهای این کتاب ویژگیهای مشخص و معینی دارند که هنگام مطالعه کتاب توجه خواننده را به خود جلب میکنند. اولین ویژگی، فضای رفت و برگشتی در داستانهاست که یا رفت و برگشت میان گذشته و حال است و یا میان خیال و واقعیت. ویژگی دوم نیز که هنگام خوانش برخی از داستانها، جلب توجه میکند، دایره و حالت دایرهوار و تسلسلی در روایت داستان است که از نقطه پایان شروع شده، بدنه از ابتدا روایت میشود و دوباره به همان نقطه پایانی میرسد. عنوانی که کتاب دارد، از هیچ کدام از داستانها گرفته نشده است بلکه به تعبیر نویسنده، حالتی است که از روایت داستانها گرفته شده است. یعنی حالت یک «دور برگردان»؛ همانطور که به تعبیر کیانی، داستانهای مجموعه داستان اولش «رگبار» روایتی رگباری داشتند. «فال فسیل» داستان اول کتاب، داستان خوب و مناسبی است و شروع امیدوارکنندهای را برای کتاب رقم میزند. این داستان زمینه پلیسی و جنایی دارد که رگههای پلیسیاش از میانه کار هویدا میشوند. نکتهای که در همین داستان ابتدایی مجموعه شاهدیم و قرار است در برخی دیگر از داستانهای کتاب هم به چشم بیاید، رفت و برگشت زمانی است. رفت و برگشت مذکور، از این گونه است که قسمت متاخر داستان، قبل از قسمت متقدم آن روایت میشود و به عبارت سادهتر، آخر داستان در اولش روایت میشود. «خزیده تا آن گوشه حال» نسبت به داستان اول، ضعیفتر است و در کار خوانش مخاطب، اصطحکاک ایجاد میکند. داستان اول علاوه بر مطالب گفته شده، حال و هوای نوستالژیک هم دارد. آدمهای نسل قدیم و مغازه خیاطی قدیمی، مخاطب را به یاد خیاطهای قدیمی تهران و بازار کهنهاش میاندازد. در داستان دوم هم از عناصر قدیمی و متعلق به نسلهای گذشته، اما در حوزه مسائل اعتقادی، بهره برده شده است. به این معنی که در «خزیده تا آن گوشه حال» با باورهای مردم گذشته و شاید عدهای از مردم این روزگار درباره موجوداتی چون مار و دعاهای مربوط به دفع این جانور روبرو هستیم. اما به هر حال داستان اول کتاب، روانتر از دومی است. داستان اول، صراحت و شفافیت بیشتری دارد. هر دو داستان پایان بسته و تلخی دارند اما داستان سوم «بهمن برای مُرده» که در حوزه داستانهای وحشت جا میگیرد، رگههای از آسیبهای اجتماعی درباره زنان را نیز با خود دارد. راوی این داستان، خلاف دو داستان قبلی که دانای کل هستند، اول شخص است و این امتیاز را نسب به داستان دوم کتاب دارد که قصهتر است. به این معنی که روایت داستانی، سهم بیشتری از سطور داستان را به خود اختصاص داده است. چون سهم توصیف در داستان دوم، بیشتر است، زمان چندان حرکتی ندارد و کنش زیادی را شاهد نیستیم. «دیوارهای دوار» به عنوان داستان چهارم، داستان خوب و روانی نیست بلکه بیشتر به توصیف و عناصر شاعرانه میپردازد که اجرایش خستهکننده از آب درآمده است. در این داستان، شاعرانگی بر عامل توصیف افزوده شده و موجب ثقیل شدن روایت شده است. «شبیخون» داستان پنجم کتاب، داستان جنگی و یکی از خوبهای مجموعه است. این داستان روایت صریح، جمع و جور و در نتیجه مناسبی دارد. این داستان با این که مانند دو داستان دوم و پنجم، دارای رفت و برگشت زمانی است، به علاوه دارای رفت و برگشت در عالم خیال و واقعیت هم هست؛ اما در حد تعادل و بالانس شدن داستان. کشاکش واقعیت و خیال در این داستان به نرمی و با ملایمتی رخ میدهد که آزاردهنده نیست و کمک زیادی در روایت این داستان است. به این ترتیب مخاطب به راحتی با رفت و برگشتهای خیال و واقعیت سرباز داستان ارتباط برقرار میکند و تصاویر صریح و شفافی را از این داستان، پیش روی خود میبیند. با عنوان این داستان هم، بازی خوبی شده است. «شبیخون»، به معنی حمله غافلگیرکننده جنگی است و موضوع داستان هم درباره سربازان شبیخون خورده است. اما نام داستان به صورت «شبیخون» درج شده که به معنی یک شب خون هم هست. چون این داستان درباره فعالیتهای سربازان شبیخونخورده و زخمی در میان خاک و خون است. داستان ششم کتاب، «سهم پاییز» داستان نسبتا خوبی است که از نظر عنصر خیالانگیزی و گاها مالیخولیایی داستانهای مجموعه، حد مناسبی دارد. پایانبندی داستان نیز تعلیق خوب و راضیکنندهای دارد. اما داستان هفتم «خواب انار» داستان قدرتمندی نیست و به نظر میرسد تکلیفش مشخص نیست. به این معنی که بین داستان و شعر سرگردان است. پازولینی، میکل آنژ، انار و دیگر عناصر شاعرانه این داستان میتوانستند در شعری کوتاه جمع شده و فضایی که نویسنده میخواست القا کنند. داستان «نتهای خیس» بعد از «خواب انار» مجموعه را از روح مالیخولیایی بیرون میآورد. این داستان همچنین از فضای بسته اتاق و زندگی تنهایی بیرون میآید و وارد حیطههای اجتماعی میشود. البته این داستان اتفاق جدید و شگفتی ارائه نمیکند اما در مجموع داستان مناسبی است. «چاقوی دستهزنجان کوهن» به عنوان کوتاهترین داستان کتاب که حدود 3 صفحه حجم دارد، داستان گنگ و مبهمی است و برقراری ارتباط با آن سخت است. «چتر پایتخت» هم به عنوان داستان پایانی کتاب، داستانی خوب و مناسب است که سوژه سورئال و تا حدی خیالانگیز و مالیخولیاییاش، پرداخت خوبی دارد. توصیفات این داستان و دیگر عناصر در جای خود قرار دارند و داستان را در سطح داستانهای خوب مجموعه قرار میدهند. جالب است که نویسنده هم مانند نگارنده این نوشتار، داستان اول کتاب، را بهترین داستان مجموعه میداند و معتقد است با سبک کردن کفه توصیف و گذاشتن بار روایت داستان روی دیالوگهای دو شخصیت، بهترین داستان این کتاب را خلق کرده است. این داستان، نسبت به دیگر داستانهای کتاب بیشترین وقت را از نویسندهاش گرفته و طبیعی است که بهتر از دیگر داستانها از آب در بیاید. با وجود متفاوت بودن تم و زمینه داستانی داستانها، روایتشان شبیه به یکدیگر بوده و مشخص است که از یک قلم ریشه میگیرند. کیانی معتقد است که همچنان فرم روایت، برای زدن حرفهای جدید، دست نویسنده را باز میگذارد اما به نظر میرسد، نقطه ضعف داستانهای ضیعفتر مجموعه به دلیل فرمزدگیشان باشد. یعنی نویسنده با توجه زیاد به فرم، از نفس روایت غافل شده و در مقاطعی، دیگر داستان نگفته است بلکه به نوشتن نثر ادبی رو آورده است. البته مسائلی که درباره عدم برقراری ارتباط با برخی داستانهای کتاب بیان شد، نسبی است و این موضوع میان مخاطبان، سیال و شناور است. در مجموع اگر بخواهیم مسیری را که «دوربرگردان» از ابتدا تا انتها طی میکند، توصیف کنیم. داستان اول و پایانی مجموعه از بهترینها و تعدادی از داستانهای میانی، آثار نفسگیر و در حکم نقاط فرود آن هستند. ---------------------------------------------- صادق وفایی
۱۳۹۲/۱۱/۲۷ - ۱۱:۰۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]
صفحات پیشنهادی
روایت حداد عادل از دورانی که پایش را به انجمن آثار و مفاخر نمیگذاشت
فرهنگ و ادب ادیبات ایران در مراسم معارفه مدیر جدید مطرح شد روایت حداد عادل از دورانی که پایش را به انجمن آثار و مفاخر نمیگذاشت غلامعلی حداد عادل در مراسم معارفه رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت زمانی که آقای محقق با دستور وزیر ارشاد وقت تغییر کرد بسیار تعجب کردم و بهروایت یوسف علیخانی از نویسنده ای که 6بار اثرش را برگرداندند و قهر کرد
فرهنگ و ادب ادیبات ایران رونمایی یکی بود یکی نبود -2 روایت یوسف علیخانی از نویسنده ای که 6بار اثرش را برگرداندند و قهر کرد یوسف علیخانی در مراسم رونمایی از کتابهای یکی بود یکی نبود با اشاره به این که داستانهای این مجموعه بازآفرینی است و نه بازنویسی گفت کار آنقدر فشرده وجمعهها با منتظران بهترین کارها در دوران آخرالزمان به روایت امام باقر(ع)
جمعهها با منتظرانبهترین کارها در دوران آخرالزمان به روایت امام باقر ع امام صادق ع فرمود امیرالمؤمنین در حالی که بر منبر کوفه نشسته بود فرمود خداوند زمین را از حجت خود خالی نمیگذارد لیکن خداوند مردم را از دیدن امام مهدی عج محروم میکند به خاطر ستم و ظلم و اسرافی که بر خودروایت آزادگان از هنر تئاتر در دوران دفاع مقدس
22 سال خاک روی صحنه اسارت روایت آزادگان از هنر تئاتر در دوران دفاع مقدس آزادگان ما در دوران اسارتشان پر از حادثه و اتفاق و خاطره هستند آنان مقاومت بزرگی در اردوگاههای سیاه و نمور نشان دادند در این بین هنر و بویژه تئاتر حرف زیادی برای گفتن داشت و نقش زیادی در گردهم آوردن بچههتندورها و روحانی به روایت فایننشالتایمز
تندورها و روحانی به روایت فایننشالتایمز پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور آرامش در ایران حاکم شد تندروهاکه از شکستشان در انتخابات ناامید شده بودند از شدت تعجب سکوت پیشه کردند آفتاب انتخاب به نقل از فایننشال تایمز در ادامه نوشت شش ماه از آغاز به کار دولت میاختلاف نظر علی و صادق لاریجانی درباره مطهری به روایت برادر بزرگ تر/ جوادلاریجانی:باولایتی در دوران قطعنامه اخت
اختلاف نظر علی و صادق لاریجانی درباره مطهری به روایت برادر بزرگ تر جوادلاریجانی باولایتی در دوران قطعنامه اختلاف نظر داشتیم به گزارش نامه نیوز جواد لاریجانی در برنامه شناسنامه این هفته در پاسخ به این سوال که برادران لاریجانی چطور امکان طی کردن تحصیلات عالیه را پیدا کردند گفت بگزارش فارس از دومین شب جشن بزرگ دهه انقلاب در قم روایت چمران از ساخت زیردریایی در دوران جنگ
گزارش فارس از دومین شب جشن بزرگ دهه انقلاب در قمروایت چمران از ساخت زیردریایی در دوران جنگرئیس شورای عالی استانها در سخنرانی خود در مسجد اهل بیت ع قم قضیه ساخت زیردریایی توسط شهید چمران در دوران جنگ را مطرح کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قم شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم اعکس: لیست روحانیون ممنوع الخروج در دوره پهلوی به روایت اسناد ساواک
عکس لیست روحانیون ممنوع الخروج در دوره پهلوی به روایت اسناد ساواک 1392 10 18روایتی از چگونگی ورود خاتمی به قدرت ماجرای تعبیر خواب خاتمی در دوران طلبگی
روایتی از چگونگی ورود خاتمی به قدرتماجرای تعبیر خواب خاتمی در دوران طلبگیآقای فکور خواب سیدمحمد خاتمی را اینگونه تعبیر کرد که شما به قدرت و سلطنت میرسید اما آبروی اسلام را میبرید راوی میگوید که این تعبیر در آن شرایط دوران طاغوت و به سلطنت رسیدن یک طلبه خیلی عجیب بود بهشهردار قائمشهر تاکید کرد حذف بریدگیها و نصب دور برگردانهای ایمن در قائشمهر
شهردار قائمشهر تاکید کردحذف بریدگیها و نصب دور برگردانهای ایمن در قائشمهرشهردار قائمشهر از افتتاح نخستین دوربرگردان قائمشهر با حذف بریدگی قبلی در خیابان کارگر این شهر خبر داد و بر حذف بریدگیها و نصب دور برگردانهای ایمن تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائمشهر جعفآنچنان که باید از این امانت نگهبانی نکردیم/ صینانت از احترام به فیلمها اولویت دوره آینده فیلم فجر
فرهنگ و هنر سینمای ایران دبیر جشنواره فیلم فجر آنچنان که باید از این امانت نگهبانی نکردیم صینانت از احترام به فیلمها اولویت دوره آینده فیلم فجر علیرضا رضاداد دبیر سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر با انتشار یادداشتی با تشکر از همه فیلمسازان و عوامل اجرایی جشنواره فیلم فجر و هنامزدهای جایزه ادبی «واو» در دوره دهم معرفی شدند
فرهنگ و ادب ادیبات ایران نامزدهای جایزه ادبی واو در دوره دهم معرفی شدند جایزه ادبی واو پس از مطالعه بررسی و داوری 36 رمان و داستان بلند چاپ شده در سال گذشته 4 اثر را به عنوان نامزد دریافت تندیس بهترین و متفاوت ترین اثر سال گذشته معرفی کرد به گزارش خبرگزاری مهر جایزه ادبمعرفی نامزدهای دهمین دوره جایزه ادبی «واو»
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴ ۴۶ نامزدهای دهمین دوره جایزه ادبی واو معرفی شدند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا جایزه ادبی واو پس از مطالعه بررسی و داوری ٣٦ رمان و داستان بلند چاپ شده در سال ١٣۹١ ٤ اثر را به عنوان نامزد دریافت تندیس بهترین و متفاوتترین اثر سال گذشته معاعلام اسامی پذیرفته شدگان دوره های کاردانی فنی-حرفه ای
اعلام اسامی پذیرفته شدگان دوره های کاردانی فنی-حرفه ای تهران- ایرنا- مشاور عالی رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت اسامی پذیرفته شدگان نهایی تکمیل ظرفیت برخی از رشته های تحصیلی آزمون دوره های کاردانی دانشگاه فنی- حرفه ای روز یکشنبه 20 بهمن ماه منتشر خواهد شد حسین توکلی در گفت و گوسومین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب در اصفهان پایان یافت
سومین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب در اصفهان پایان یافت اصفهان-ایرنا- سومین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی با عنوان آفتابگردان ها به مدت چهار روز در اردوگاه شهید بهشتی شهرستان فلاورجان استان اصفهان برگزار شد مسوول برگزاری این دوره روز جمعه در مصاحبه با ایرنا گفت این دوره بهبازار جشنوارهی فیلم فجر به روایت امیر اسفندیاری
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۴۱ امیر اسفندیاری اظهار امیدواری کرد نتیجه فعالیتها و تلاشها در این دوره جشنواره فیلم فجر و شوری که در سینماگران ایرانی و شرکتکنندگان خارجی وجود دارد نتیجه پربار و مطلوبی را برای حضور بینالمللی سینمای ایران در سال آینده رقم بزند مشاور بینالملل دبدومین دوره اهدای نشان «لاکپشت پرنده» برگزار میشود
فرهنگ و ادب ادیبات ایران دومین دوره اهدای نشان لاکپشت پرنده برگزار میشود دومین دوره اهدای نشانهای طلایی و نقرهای لاکپشت پرنده به بهترین کتابهای کودک و نوجوان سال 1391 همراه با جشن امضای نویسندگان مترجمان و تصویرگران کتابها برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر روز یکش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها