تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802611014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره فیلم فجر؛بحران سینمای آپارتمانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جشنواره فیلم فجر؛بحران سینمای آپارتمانی شهرکرد-ایرنا-سینمای ایران در جشنواره سی و دوم خود نشان داد که دچار ضعف های بزرگی در لوکیشن و فیلمنامه است.


انتخاب تک لوکیشن ها و بهره گیری بدون دلیل از روایت خطی و تخت فیلمنامه ای، در تعداد زیادی از آثار جشنواره سی و دوم این جشنواره را به بحرانی به نام ˈسینما آپارتمانی ˈنزدیک تر
می کند.
در سینمای آپارتمانی، مجموعه کارگردانی در یک یا چند واحد از آپارتمان اقدام به ساخت اثر خود می کنند و نیازی به بهره مندی از فضای خیابانی و میدانی و فضاهای باز با طراحی های صحنه ای ندارند.
این روزها فیلمسازان در استودیوهای فیلمسازی در یک اتاق کوچک آثار خود را ثبت می کنند و با استفاده محیرانه از نرم افزارهای کامپیوتری به طراحی صحنه و فضا سازی و لوکشین سازی غیر طبیعی اقدام می کنند تا سینمای ˈ کروماکی ˈ نیز در ایران برای خود جایگاهی داشته باشد.
این دیدگاه آپارتمانی شدن بدون شک به روی فیلمنامه ها نیز تاثیر گذار بوده است و فیلمنامه نویس نیز فیلم نوشت خود را براساس زندگی آپارتمانی روایت می کند.
روایت آپارتمانی و فیلمنامه های آپارتمانی از ویژگی های سریالها و تله فیلم های ایرانی است که این روزها به سمت سینما نیز در حال کشیده شدن است.
تفاوت مدیوم های سینمایی و تله فیلم ها در همین لوکیشن ها
و فیلمنامه هاست که اگر رعایت نشود، در آینده ،سینما خود را در محدود فیلمهای تلویزیونی باید تعریف کند.
از این رو در تحلیل فرمی و محتوای چند اثر می توان به ضعف فیلمنامه در کنار ضعف لوکیشن دست یافت و بحران آپارتمانی شدن را برای سینمای این روزهای ایران تعریف کرد.
جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی به ایستگاه آخر سی و دوم خود رسید که ضعف فیلمنامه بحران جدیدی را برای سینمای ایران رقم زده است.
فیلمهای اکران شده در جشنواره فجر سی و دوم ،خواسته یا ناخواسته دچار شکاف های بزرگ سناریو شده اند و کارگردانان ماهرانه با بهره گیری از بازی های قوی ،ضعف های فیلم نامه ای را پوشانده اند.
در فیلم ˈخواب زده هاˈ اثر فریدون جبرانی که کمدی عاشقانه ای است نیز بازیگران حتی نتوانستند ضعف فیلمنامه را بپوشاند.
اکبر عبدی که در این کمدی در نقش مادر و خاله فرهاد اصلانی حضور دارد ،بازی خود در فیلم ˈ خوابم میاد ˈ رضا عطاران را تکرار کرده است.
شکاف در نوع روایت فیلم آنقدر بزرگ است که مخاطب دوست دارد هرچه سریع تر اثر به پایان برسد و از این سردرگمی فیلم خواب زده ها رهای یابد.
در فیلم خواب زده های فریدون جیرانی ، سطح دانایی مخاطب نیز نادیده گرفته می شود چرا که در یکی از سکانس های این فیلم ، دختری که اجاره خانه خود را ندارد پرداخت کند ،دارای یک تلفن همراه آخرین سیستم با بهترین مارک است.
فیلم ˈآرایش غلیظ ˈ حمید نعمت الله نیز در همین سطح باقی
می ماند ،به گونه ای که مخاطب در میانه فیلم به راحتی می تواند
حوادث و رخدادهای این ملودرام را حدس بزند.
بزرگنمایی ها یا ˈاگزاجرهˈ بازی حامد بهداد در این فیلم نیز از نکات منفی کار است که نمی تواند ضعف های معنی دار فیلمنامه را جبران کند.
اگر چه پرداختن به نسبت انسان ها با شبکه های اجتماعی و فیسبوک می توانست روند داستانی آرایش غلیظ را به سرانجامی خوب برساند اما ولع در کشیدن حشیش در این فیلم ،ریتم کار را از رونق انداخته است.
حمید نعمت الله اگر چه در نوشتن سریالهای تلویزیونی موفق عمل کرده است اما در مدیوم سینما تا نوشتن فیلمنامه های اثر گذار هنوز با نقطه مطلوب، فاصله زیادی دارد.
فیلمˈ شیار 143ˈ به گارگردانی نرگس آبیار نیز که مورد ستایش و تحسین رسانه ها و بخشی از مخاطبان سینما قرار گرفت،نیز دچار ضعف فیلمنامه بود به گونه ای بازی مریلا زارعی باعث پنهان شدن این ضعف ها شد.
فیلم شیار 143 اگر چه انتخاب خوبی در لوکیشن داشت اما از نظر پیرنگ داستانی و روایت دراماتیک ضعف های بزرگی داشت آنچنان که این فیلم را می شود ترکیبی از چند فیلم کوتاه و چسبیده شده به هم دانست.
فیلم ˈمعراجی هاˈ به کارگردانی مسعود ده نمکی را شاید بتوان ضعیف ترین فیلم این دوره نامید به گونه ای که حتی قصه و پیرنگ غیر دراماتیکی آن نیز گم است و تنها باید به جلوه های بصری این اثر احترام گذاشت.
اثری دیگری که می توانست به یک فیلم موفق تبدیل شود ، فیلمˈامروز ˈ رضا میرکریمی بود که آن هم در میانه کار ، فیلمنامه اش ریتم روایی خود را از دست داد و به یک بی سرانجامی رسید.
بازی زیبای ˈ پرویز پرستوی ˈ در ریتم کند داستانی را می تواند نقطه قوت فیلم دانست اما در پایان همین ریتم دچار یک شعارزدگی بزرگ و بی دردسر می شود.
فیلمˈ آذر، شهدخت، پرویز ودیگران ˈبهروز افخمی نیز در روایت داستانی و بازی ها، یک اثر ضعیف و غیر قابل دفاع است هر چند
از قضا سیمرغ بهترین فیلمنامه را به خود اختصاص داد.
ضعف های آشکار داستانی در این فیلم آنقدر برجسته است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت ،از جمله شخصیت پردازی کاراکتر های ˈ مهدی فخیم زاده ˈ و کاراکتر کیانی با بازی ˈ رامبد جوان ˈ، را می توان ضعف بزرگ داستانی اثر دانست.
بازی های ضعیف مهدی فیخم زاده، رامبد جوان، گوهر خیراندیش، آزاده اسماعیل خانی، امیرعلی دانایی، شهین تسلیمی، نغمه نظام دوست و صدف نورمحمد این فیلم را در حد یک تله فیلم تلویزیونی تقلیل داده بود.
یکی دیگر از ضعف های عمده آثار این جشنواره را می توان بحران بزرگ تک لوکیشنی دانست که فیلمها را به آثاری آپارتمانی بدل کرده است.
تنها فیلم ˈزمستان آخر ˈ سالم صلواتی ، ˈ ماهی و گربه ˈ شهرام مکری و ˈآرایش غلیظ ˈحمید نعمت الله آثاری بودند که از ایده سینمای آپارتمانی فرار کرده بودند و این آثار در هر سکانس سعی شده بود لوکشین تازه ای در اثر تعریف شد.
فیلم زمستان آخر سالم صلواتی یکی از بهترین آثار در حوزه انتخاب هوشمندانه لوکیشن و نسبت دراماتیکی رفتار محیطی انسان با جامعه پیرامون است، که این انتخاب نیز به دلیل ضعف فیلمنامه ابتر می ماند.
با این حال در انتخاب درست لوکیشن برای تحقق داستان فیلمنامه می تواند دو اثر ماهی و گربه به کارگردانی شهرام مکری و چند مترمکعب عشق به کارگردانی جمشید محمودی را آثار قابل قبولی دانست که مخاطبان را راضی می کند.
از این رو دو فیلم ماهی و گربه شهرام مکری و چندمتر مکعب عشق جمشید محمودی دو اثری بودند که از سینمای کم هزینه آپارتمانی در آنان خبری نبود و توانستند در شهرستان ها نیز نظر علاقه مندان حرفه ای به سینما را به خود جلب کنند.
آثار برخی از هنرمندان پیشکسوت سینما از جمله ˈ متروپل ˈ مسعود کیمیایی ،ˈپنجاه قدم آخر ˈ کیومرث پوراحمد،ˈرستاخیز ˈ احمدرضا درویش ،ˈچˈ ابراهیم حاتمی کیا ، ˈاشباح ˈ داریوش مهرجویی و ˈقصه ها ˈ رخشان بنی اعتماد و ˈطبقه حساس ˈ کمال تبریزی نیز فیلمهایی بودند که عده ای از مخاطبان حرفه ای سینما از آنها به عنوان آثار شاخص نام نبردند و به راحتی از کنار این فیلمها گذشتند.
به گزارش ایرنا،سی و دومین جشنواره فیلم فجر در شهرکرد روز بیست و هفتم بهمن ماه به کار خود پایان داد.
نقد از محمود رییسی
7359
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن