تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804563655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره فیلم فجر و چند پرسش پیش رو


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جشنواره فیلم فجر و چند پرسش پیش رو تهران-ایرنا- سی و دومین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان رسید که علاوه بر حضور آثار متعدد در این رویداد، چند پرسش بدون پاسخ برای اهالی سینما درباره این جشنواره همچنان باقی مانده است.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، با پایان یافتن این جشنواره اما و اگرهایی درباره این رویداد در محافل خبری و فضای مجازی به وجود آمده و گمانه زنی ها درباره برخی اقدامات دست اندرکاران جشنواره همچنان ادامه دارد.
این نگاه ها و شائبه ها پیش از برگزاری جشنواره فیلم فجر و همزمان با کنار گذاشتن فیلم سینمایی آشغال های دوست داشتنی به کارگردانی محسن امیریوسفی از سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر آغاز شد.اقدامی که علیرضا رضاداد آن را به دلیل پاره ای از ملاحظات و مصلحت ها دانسته بود.
کنارگذاشتن فیلم سینمایی آشغال های دوست داشتنی تنها اتفاق رخ داده درباره این اثر سینمایی نبود بلکه بنیاد سینمایی فارابی در اقدامی ، سرمایه گذاری خود را از این اثر سینمایی لغو و امتیاز اثر یاد شده را در قبال دریافت بودجه فارابی در قالب وام، به محسن امیریوسفی کارگردان این اثر سینمایی واگذار کرد.
این اقدامات که برگرفته همان مصلحت اندیشی مدیران بود با واکنش های مختلفی از سوی اهالی سینما روبرو شد و سینماگران این رفتارها را برخلاف نگاه رییس جمهوری به عرصه هنر هفتم عنوان کردند.در عین حال برخی رسانه ها همزمان نیز از این اقدامات به شدت حمایت کردند.
اما کار به اینجا ختم نشد. در ایام برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر که از 12 تا 22 بهمن ماه در برج میلاد برپا بود برخی رسانه ها فیلم سینمایی عصبانی نیستم را برجسته کردند .
برخی کارشناسان حوزه سینما همان زمان عنوان می کردند که برخی رسانه ها به این اثر اتهام وابستگی به گروه، دسته و نگاه خاص سیاسی زدند تا نمایش آن تحت تاثیر فضاسازی رسانه ای قرار گیرد. همین رسانه ها در قبال فیلم آشغال های دوست داشتنی نیز چنین مطالبی را مطرح کرده بودند .
حساسیت های به وجود آمده برروی فیلم عصبانی نیستم موجب شد دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر در روز پایانی، در نگاه خود برای کاهش حساسیت ها، دریک جابجایی از پیش طراحی شده، این اثر را در ساعت 10 صبح 21بهمن ماه به جای فیلم طبقه حساس در برج میلاد نمایش دهند تا با این روش دیگر نشست خبری برای فیلم عصبانی نیستم برگزار نشود و جشنواره فیلم فجر در روز پایانی به سلامت از گذر حاشیه های رنگی عبور کند.
این روند در مراسم پایانی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به اوج رسید تا جایی که قرائت نامه کناره گیری فیلم عصبانی نیستم از جشنواره آن هم در حالی که این اثر در بخش های متعددی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود همه حاضران را شوکه کرد.
این درحالی بود که برخی رسانه ها از اینکه فیلم عصبانی نیستم در بخش های متعدد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره حضور داشت به شدت انتقاد کردند ، آنها همزمان پس از اعلام حذف فیلم از دست اندرکاران جشنواره تقدیر کردند .
جشنواره سی و دوم فیلم فجر با این شرایط به پایان رسید اما هنوز پرسش های بسیاری درباره این رویداد و برخورد با تعدادی فیلم ها باقی مانده است.
فرامرز قریبیان از اعضای هیات داروان جشنواره فیلم فجر در گفت وگوی اخیر خود با سایت کافه سینما عنوان کرد داوران جشنواره سیمرغ بلورین ، پیشتر بهترین بازیگر نقش اول مرد را نوید محمد زاده بازیگر فیلم عصبانی نیستم انتخاب کرده بودند.
وی نگاه خود به این تغییرات را به این جمله که ˈ به اتفاقات رخ داده در جشنواره مشکوک استˈ عنوان کرد.
دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر- در مراسم پایانی اعلام شد وی دبیر دوره سی و سوم نیز خواهد بود - جمعه گذشته یادداشتی را درباره جشنواره برای رسانه ها منتشر کرد که بخشی از آن آمده است: برگزاری جشنواره سی و دوم در این ابعاد کاری نشدنی بود که فقط با عنایت خدای متعال ، همکاری ، صبوری و مشارکت شما شدنی شد ، من و همکارانم به خوبی می دانیم که آنچنان که باید و شاید نتوانستیم از این امانت نگهبانی کنیم و بر ضعف ها و کاستی های خود بیش از همه واقفیم.
با این شرایط این پرسش در ذهن متبادر می شود که آیا فشار بیرونی خاصی بر جشنواره سی و دوم وجود داشته یا صرف مصلحت اندیشی ها موجب برخی تصمیم گیری ها در این رویداد سینمایی شده است؟
درنظر داشته باشیم که دکتر روحانی رییس جمهوری کشورمان در دیدار با هنرمندان با بیان اینکه هنر و آزادی رابطه مستقیم دارد، اظهار داشت که در غیر فضای آزاد، هنر واقعی خلق نخواهد شد؛ ما در بخش هنر نمی توانیم با دستور هنر را بیافرینیم و خلق کنیم.
وی در این دیدار تاکید کرد که ˈهر گونه فضای امنیتی می تواند جوانه هنر را بخشکاند به تعبیر اقبال هر گاه خشک مغزی کوته نظر زمام امور را در دست گرفت هنر مجال بروز نیافت. این دولت قصد ندارد ممیزی را در فرهنگ و هنر به صورت راه و مسیری که مانع کار هنرمندان باشد، ادامه دهد.ˈ
با این تفاسیر آیا رویکرد و نگاه رییس جمهوری در جشنواره فیلم فجر و در قبال برخی فیلم های سینمایی در نگاه دست اندرکاران این رویداد به اجرا رسیده است و یا اینکه نگاه دکتر روحانی در قالب برخی فشارها (اگر فشاری وجود داشته باشد) مورد بی توجهی قرار گرفته است ؟
اینها پرسش هایی است که باید به آن پاسخی مبسوط داده شود چراکه اهالی فرهنگ و هنر، با اعتماد به دولت تدبیر و امید، قدم به عرصه تولید گذاشته و آثار خود را به سی و دومین جشنواره فیلم فجر عرضه کردند و پاسخ ندادن به این پرسش ها، شاید چراغ امید ایجاد شده در سینما را کم سو کند.
فراهنگ(5)**1983**1601**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن