واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: روضه منوره صحن و ضریح جدیدابتدا ، عملیات ساخت ستونها و ساختار ضریح كه مركب از كار آهنگری و نجاری ،توسط واحدهای مربوطه در آستان قدس رضوی ،در نهایت استحكام انجام گرفت و ساختاری مركب از آهن وچوب برای نصب روكش ها و پوشش طلا و نقره ساخته شد . از میان هنرمندان ،كار قلمزنی و زرگری و به عبارت دیگر اجرای طرح كه اساس كار ساخت ضریح و صورت پذیری آن است ، تحت نظارت عالیه هنری استاد فرشچیان ،به استاد خدادادزاده اصفهانی و اگذار گردید ضریح منور جدید حدود12 تن وزن دارد و ازجمله ویژگی های آن ضخامت پوشش نقره ای و طلایی آن ، و اتصال روكش ها بدون پیچ می باشد. طول ضریح 78/4و عرض آن 73/3و ارتفاع آن با محاسبه سنگ پایه 96/3 بوده و جمعا دارای چهار دهانه است . دو سوره مباركه «هل اتی» 76/16و عرض آن 14 سانت و كتیبه « یس» دارای 66/17 طول و عرض 18 سانتیمتر است .هر دو كتیبه و دیگر خطوط ضریح مطهر كه مشتمل بر آیات دیگری از كلام الله مجید و اسما حسنی الهی است، در كمال قوت و استحكام توسط خوشنویس نامی جناب آقای موحد نوشته شده است .
اساسا همانگونه كه طراح توانمند آن جناب استاد فرشچیان تصریح دارند ،طراحی ضریح نقوش ، قوسها ، مقرنسها ، لچكی ها ،كتیبه ها و ... بانمادها و سمبلهای معماری هنری بنای رفیع آستان قدس رضوی هماهنگی دارد . در این نگارستان بدیع و در این گلزار روییده از زر و سیم ، روح و هویت هنر نقاشی ونگار گری ایران اسلامی كه همان مشاهد شاهد ازلی ، و معشوق سرمدی ، منشا خیرات و زیبایی ها ،از پس پرده كثرات نقش و نگارهاست متجلی است ،ودر طراحی ضریح ، حركت نقش ها و سمت گیری نگارها و سردر آغوش نهادن و بهم پیوستن آنها ،ونقطه اجتماع و كانون وحدتشان ،این اصل مستحكم هستی ،یعنی بازگشت پذیری و پایان یابی همه چیز به ذات باریتعالی را تداعی می كند . به همین اختصار اكتفا كرده اضافه می كنیم ،طراحی و گل های پنج و هشت پر ،نمادی است از خمسه طیبه و هشتمین حجت خداوند ،و گل آفتاب گردان این ضریح نمودی است از لقب شمس الشموس . برای اولین بار پوشش داخل ضریح مطهر ، سقف و دیوارهای آن با خصوط اسماالله و با هنر خاتم كاری بسیار بدیع و زیبا با طراحی استاد فرشچیان توسط استاد هنرمند كشتی آرای شیرازی و همكای ایشان تزیین ،یافته است . عملیات اجرایی نصب ضریح مطهر از شامگاه روز شنبه 21/10/79 پس از مراسم غبار روبی آغاز گردید ، و با هماهنگی كامل نیروهای فنی -تخصصی مورد نیاز در ساختاری منظم و منسجم ،طبق جدول زمان بندی شده با مدیریت جناب آقای مهندس مهدی عزیزیان مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم امام رضا (ع) و پس از بازگشت بیش از پنجاه روز كار شبانه روزی عملیات جایگزینی و نصب ،مسیر خود را به پایان رسانید ،و سرانجام در روز سه شنبه 16/12/79 مصادف با عید سعید قربان ، طی فرخنده مراسمی با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی روضه منوره رضوی بازگشایی و ضریح ،این منظر نظاره ملكوت ،و این پنجره صمیمیت و آشنایی به روی مشتاقان رخ نمود .از جمله اقدامات اساسی دیگری كه انجام یافت ، تعویض سنگ مضجع منور می باشد . بر خلاف سنگ مضجع پیشین كه مركب از یازده قطعه بود، سنگ مرمر فعلی یكپارچه بوده و در نهایت جلا و صفا و زیبایی حجاری شده است . كتیبه هایی از آیات قرآن مجید ، زیبایی سنگ را مضاعف ساخته است . ایجاد استحكامات و بتن ریزی كف روضه منوره ، و برقراری سیستم تهویه و هوادهی زمینی و دیواری ،و همچنین مرمت آینه كاریها ،كاشیكاریها و كتیبه های روضه منوره از جمله اقدامات اساسی دیگری بوده كه صورت پذیرفت . مناسب است گفته شود استاد فرشچیان افتخار طراحی و نظارت را پذیرا بوده و به گفته خود از میان اجرتها و صله های مادی ،تنها چشم امید به عنایت و شفاعت امام داشته و دارند .در پایان یادآور می شویم از تمامی مراحل اجرایی عملیات جایگزینی و نصب ضریح مطهر جدید توسط چندین گروه عكس و فیلم تهیه و از جزئیات كار ،اسناد تصویری لازم فراهم شده است . منبع: مقاله از تاریخچه حرم در سال 1386تنظیم برای تبیان: سارا آزاد
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]