واضح آرشیو وب فارسی:فارس: درباره یک جشنواره خنثی/
جشنواره موسیقی یا یک میهمانی فرهنگی
بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجرجشنواره ای خنثی و ساکن است که اتفاقات اندکی را در جریان موسیقی کشور رقم میزند و اساسا بودن و یا نبودنش چندان فرقی به حال اهالی موسیقی و موسیقی دوستان نمیکند.
خبرگزاری فارس، حسین سلیمی: برای ارزیابی جشنواره موسیقی فجر کافی است این جشنواره را با دیگر جشنواره های هنری انقلاب مقایسه کنیم. جشنواره فیلم فجر با همه کمی ها و کاستی هایش مهمترین اتفاق سینمایی کشور محسوب می شود و سرنوشت سال آتی سینما را به نوعی مشخص می کند و هم اهالی سینما را در گیر می کند و هم سینما دوستان را. یا جشنواره تئاتر فجر که هر سال با حضور بزرگان تئاتر و شناخته شده های این هنر برگزار می شود و باز شور و شوقی در میان اهالی تئاتر ایجاد می شود. اما درباره جشنواره موسیقی فجر هم این اتفاق می افتد؟ آیا اصلا در این جشنواره رقابتی جدی وجود دارد یا بیشتر به یک جشن و محفل فرهنگی شبیه است؟ جواب این سوالات واضح است. بسیاری از بزرگان این رشته علاقه ای به حضور ندارند و مردم نیز اقبالی به مشارکت در آن نشان نمیدهند. (البته بخش پاپ جشنواره را که مانند سالهای گذشته برای داغ کردن تنور جشنواره و درآمد زایی برگزار می شود را باید از این بحث مستثنا دانست.) وقتی از مسولان و برگزار کنندگان جشنواره درباره این موضوع پرسیده می شود، مهمترین جواب این است که می گویند جشنواره موسیقی فجر اساس خودش را بر حمایت از گروه های جوان گذاشته و می خواهد چهره های تازه به موسیقی کشور معرفی کند. اما آیا این وظیفه به عهده سایر جشنوارههای موسیقی که در وزارت ارشاد و حوزه هنری و سایر نهادها برگزار میشود نیست ؟ کسی مخالف حمایت از جوانان نیست. اما این که اکثریت غریب به اتفاق شرکت کنندگان جوانان و دانشجویان باشند، قابل قبول نیست. اگر بنا باشد که تمام جشنواره با اجراهای تجربی جوانان که اغلب مخاطبی جز هم کلاسی ها و خانواده هایش در کنسرت ها ندارد، برپا شود که دیگر طبیعتا نمیشود از جشنواره موسیقی به عنوان ویترین موسیقی انقلاب نام برد. باید اسمش را گذاشت جشنواره موسیقی جوانان یا جشنواره موسیقی تجربی و یا... اما چرا در جشنواره موسیقی فجر چیزی به عنوان رقابت وجود ندارد؟ چرا بهترین آلبوم سال در گونه های مختلف معرفی نمی شود؟ چرا بهترین تک آهنگ سال معرفی نمی شود؟ چرا بهترین آهنگساز معرفی نمی شود؟ و... جشنواره موسیقی فجر رقابت هم دارد اما کافی است به لیست کسانی که در این بخش حضور دارند نگاه کنید تا متوجه شوید بخش رقابتی جشنواره، چندان جدی نیست. چهره شاخصی که در آن حضور دارند انگشت شمارند و همین باعث شود مردم به جشنواره کمتر توجه کنند . معمولا هم در طول برگزاری این جشنواره چهره شاخصی به موسیقی کشور معرفی نمی شود. باز تکرار می کنم که کسی مخالف جایزه دادن به جوانان و ایجاد انگیزه در آن ها نیست؛ اما وقتی تمام بخش رقابتی معطوف به جوانان می شود جای سوال پیش می آید. البته اگر هم بنا بر رقابت و معرفی آثار برتر موسیقایی سال کشور نیست، بهتر است بهجای نام جشنواره از آن به عنوان «همایش موسیقی فجر» و یا «مجموعه اجراهای جوانان فجر» یاد شود و نه جشنواره بین المللی موسیقی فجر. بیایید تصور کنیم که جشنواره موسیقی فجر رقابتی برگزار شود. یعنی به عنوان نمونه به بهترین آلبوم موسیقی سنتی سال یا بهترین اثر در حوزه اجتماعی یا حتی با تقسیم بندی جزیی تر ، آثاری که برای دفاع مقدس یا سایر مقاطع حساس و مهم اجرا شدهاند جایزه اهدا شود. یا بهترین آلبوم موسیقی پاپ معرفی شود. اگر این اتفاق بیافتد توجه مردمی که پیشتر هم علاقه خود را به رویدادهای این چنینی نشان داده اند، جلب می شود. مگر ما در گذشته و حال شاهد پخش انواع مسابقات سطحی با مخاطب زیاد نیستیم؟ مگر نمی بینیم که چقدر توجه ها را به سمت خود جلب می کند؟! پس چرا خودمان از این پتانسیل استفاده نمی کنیم؟ تازه این مثال هم قیاس معالفارق است و اساسا جذابیت جشنواره موسیقی که رقابتی شده باشد صدها برابر بیشتر از سایر مسابقات است . اگر اجراهای بخش پاپ جشنواره پخش شود و اگر هیات داورانی کاربلد و منصف آن ها را داوری کنند، مطمئن باشید که بالاخره اتفاقی در جشنواره موسیقی رخ خواهد داد. کم نیست اقداماتی که جشنواره موسیقی فجر را واقعا به جشنواره تبدیل کند. اما وقتی خودمان نخواهیم و فقط بخواهیم از سر رفع تکلیف جشنواره ای را برگزار کنیم، همین جشنواره خنثی را عرضه خواهیم کرد. در دورههای ابتدایی جشنواره بخش سرود در جدول برنامههای جشنواره گنجانده میشد؛ بخشی که با وجود کمبودها و نواقصی که داشت، از گونه موسیقایی سخن میگفت که تاثیری عمیق بر ذهن و فرهنگ مردم این سرزمین گذاشته است. اما چرا بخش سرود از جشنواره حذف شد؟ چه اتفاقی افتاد؟ مگر بنای جشنواره بر جوانگرایی نیست؟ چه فضایی بهتر از سرود برای پروراندن استعدادهای جوان؟ نکته دیگری که مسولان جشنواره همواره از آن با افتخار یاد می کنند این است که جشنواره موسیقی فجر همه گونه های موسیقایی را دربر می گیرد و مناسب همه سلیقه هاست. کافی است به جدول برنامه اجراهای جشنواره نگاهی بیندازید تا متوجه شوید در واقع به جز چند گونه موسیقایی چیز دیگری به چشم نمی خورد. به عنوان نمونه جای موسیقی محلی در جشنواره کجاست؟ موسیقی که از دل ریشه ها و سنت های مردم این مرزو بوم سرچشمه می گیرد. یا موسیقی آیینی و معنوی که از میان اعتقادات پاک عموم مردم نشات میگیرد، کجاست؟ اگر بخواهیم لیست گونه های موسیقایی که در جشنواره از قلم افتاده اند را بیاوریم به سیاهه ای بلند و بالا می رسیم که از حوصله این مطلب خارج است. انتهای پیام/ ا
92/11/26 - 14:17
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]