تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803746327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اکران فیلم های فجر در شهری که سینما ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اکران فیلم های فجر در شهری که سینما ندارد بجنورد - ایرنا - نمایش 20 اثر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در استان خراسان شمالی و در سالن گلشن شهر بجنورد در حالی از شنبه هفته گذشته تا 28بهمن در این استان آغاز شده که این خطه سالن سینما ندارد.


در شهر بجنورد که به باب الرضا(ع) و گنجینه فرهنگ ها معروف است اقوام ترک، کرد، تات، ترکمن و بلوچ زندگی می کنند و موسیقی و هنرمندان این اقوام بویژه موسیقی مقامی این خطه شهره خاص و عام است.
هر چند شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی از حدود 50 سال پیش دارای دو سالن سینما به نام های ˈسعدیˈ و ˈقدسˈ در شلوغ ترین خیابان این شهر 200هزار نفری داشت ولی چند سالی است که تنها فیزیک این ساختمان های فرسوده باقی مانده است.
به هنگام گذر از مقابل این ساختمان ها از آن هیاهو و ازدحام جمعیت برای گرفتن بلیط خبری نیست ولی برای برخی از دوره گردها آنهم به دور از چشمان ماموران شهرداری بویژه در آخرهای شب مکان مناسبی است که بساط خود را پهن می کنند.
البته، ازدحام جمعیت در حال تردد از مقابل این سینماها برای خرید و فروش بخاطر قرار داشتن فروشگاه های گرانقیمت در جوار این مکان های فرهنگی سابق و شناسنامه دار رونق زیادی دارد و به نظر می رسد برای عابران، تعطیلی این سینماها با گذشت زمان عادی شده و دیگر آن صحنه های نمایش فیلم ها که گاهی اشک شوق یا خنده حضار را در می آورد در اذهان تداعی نمی کند.
هر چند در بیرون از سالن های سینما شلوغی بر بازار حکفرماست اما در داخل این سینماها سکوتی معنادار حاکم است، صندلی ها غبار گرفته و فضای آن تاریک و بی روح شده است.
استانی که حدود 900هزار نفر جمعیت دارد و در این وضعیت فرهنگی که شبیخون فرهنگی دشمنان با هر روشی علیه جوانان این مرز و بوم در حال انجام است وجود حتی یک سینما با استانداردهای روز کمترین توقع جوانان برای داشتن سرگرمی در این خطه از کشور است.
با وجود رسانه های دیجیتالی و همچنین سینماهای خانگی، سینما همچنان به عنوان رسانه ای تاثیرگذار و پر مخاطب جایگاه مهمی در جامعه و بالاخص جوانان دارد و یکی از پایه های فرهنگی هر شهر محسوب می شود که این مکان به دلیل سابقه طولانی موجودیت آن در شهر بجنورد ضروری است.
برگزاری جشنواره های بین المللی فیلم های سینمایی نظیر جشنواره نمایش فیلم های دهه فجر موید اهمیت جایگاه سینما در ترویج فرهنگ و هنر در جامعه امروزی است.
به نظر می رسد، قرار گرفتن ساختمان های این دو سینما در بهترین موقعیت تجاری شهر، مالک این مکان های فرهنگی را برای تغییر کاربری از فرهنگی به تجاری وسوسه می کند و این امر، تصمیم مسوولان را برای تغییر کاربری یا حفظ وضعیت موجود سخت کرده است.
البته، به مالک این سینماها باید حق داد که در وضعیت فعلی بازسازی یا ایجاد ساختمان های جدید برای این مکان فرهنگی را تنها با دادن برخی امتیازها از سوی مسوولان باشد تا بتوان از این طریق کمکی به توسعه فرهنگ در این خطه از کشورمان کرد.
با وجود این، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در برخی از نشست های خبری خود گفته که ساختمان این سینماها با مشارکت مالکان در محل بنای کنونی آن ساخته و فعالیت آن ها از سر گرفته می شود ولی این امر بعد از گذشت دست کم دو سال تحقق نیافته است.
وی اظهار نظر کرده که البته به مالکان این سینماها با ضوابط وزارتخانه، مجوز تغییر کاربری نیز داده می شود تا فعال کردن مجدد این مراکز فرهنگی برای آنان توجیه اقتصادی داشته باشد.
مدیرکل فرهنگی و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفته در تغییر کاربری اصرار بر این است که فضای سینماها در بهترین بخش مجموعه و در شان مردم باشد تا مشکلی برای مردم در استفاده از سینما به وجود نیاید.
حتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته که نقشه های ساخت این مجموعه ها تهیه شده و کار دریافت تاییدیه از کمیسیون ماده پنج و وزارتخانه آغاز شده است.
به نظر می رسد، باید همه مسوولان برای ایجاد یا مرمت سینماهای موجود نشست های فرهنگی تشکیل دهند تا این مکان ها را که روزگاری سرگرمی اقشار مختلف جامعه بویژه جوانان بود، دوباره احیا کنند.
330
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




26/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن