محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846392179
چه کسانی تا ابد در جهنم می سوزند؟
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
چه کسانی تا ابد در جهنم می سوزند؟
ولی پس از مدّتی آنان به آتش جهنّم عادت می کنند و در نتیجه دوران عذاب پایان می پذیرد و زمان نعمت و سعادت فرا می رسد و عذاب گوارا می گردد و در این حالت عذاب را به واسطة عذوبت طعمش «عذاب» می نامند که ...... به گزارش نامه نیوز به نقل از سرویس دینی جام نیوز ، از جمله اعتراضاتی که بر ابن عربی شده این است که وی همة گناهکاران حتّی ملحدان و کافران را بالاخره ناجی و رستگار دانسته و به انقطاع عذاب به معنای درد و رنج حتّی از کفّار قایل شده و گفته است که کفار هم اگر چه در آتش دوزخ مخلدند، و هرگز از آن بیرون نمی آیند، ولی پس از مدّتی آنان به آتش جهنّم عادت می کنند و در نتیجه دوران عذاب پایان می پذیرد و زمان نعمت و سعادت فرا می رسد و عذاب گوارا می گردد و در این حالت عذاب را به واسطة عذوبت طعمش «عذاب» می نامند که عذاب در اصل از «عذب» به معنای شیرینی گرفته شده است، و با استناد به آیة رحمتی و سعت کل شئ(1) رحمت من همه چیز را فرا گرفته است . و فضل و رحمت الهی شامل جمیع بندگانش می شود که او «رحمان الدنیا و الاخره است.»(2) نتیجه می گیرد که عذاب جاودانه نیست.
امّا آنچه که بعد از فحص و استقراء در سیر تاریخی بحث برای شخص محقق حاصل می شود این است که اکثر عالمان اسلامی را در عداد طرفداران «خلود» می یابیم، به نوعی که هر یک از اندیشورانِ سه مکتب عمدة اسلامی «امامیّه» معتزله و اشاعره بر نظریّة خلود ادّعای اجماع کرده اند.(3)
یکی از متقن ترین ادلّة طرفداران خلود، وجود آیات فراوان در قرآن کریم است که نسبت به جاودان بودن کیفر کفار دلالت تام و صریح دارد و با تعابیر مختلفی این مدّعا را اثبات می کند. نظیر تعابیر ذیل:«فالذین فیها» «نخلّدفیه» «دارالخلد» «عذاب الخلد» «عذاب مقیم» «و لا یخف عنهم العذاب» «ما هم بخارجین من النار» ، و ده ها تعبیر دیگر. به طوری که کلمة «خلود» با مشتقاتش، بیش از سی بار در قرآن استعمال شده است. که در آیات مختلف خداوند متعال به طور صریح و بی پرده سخن از عذاب جاودانة کفار و عدم خروج از جهنّم و عدم تخفیف عذاب به میان می آورد و در پاسخ اهل کتاب که معتقد بودند: عذاب الهی برای آنها موقت است. خداوند ضمن خط بطلان کشیدن بر این توهم باز به مسأله خلود تأکید می کند.(4)
نتیجه این که هر عالِم منصفی بعد از بررسی مختصر آیات مورد بحث، اذعان خواهد کرد که دلالت اوّلیة آیات بدون افزودن ضمیمة خارجی در مورد خلود کفار جای بحث و مناقشه ندارد. و اگر به این دلالت، روایات متواتر ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ که جان واقعی آیات الهی و در حقیقت قرآن ناطق هستند، ضمیمه شود، احتمال اختلاف خلود را از بین خواهد برد.
و دلیل معتبر و متقن دیگر بر خلود، عبارت است از روایات متواتر «نبوی» که از فریقین منقول است و نیز روایات متواتر اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ که در دلالت بر خلود، مانند آیات الهی صریح و نص هستند. و در این جا به بعضی از آنها اشاره می شود.
امام کاظم ـ علیه السّلام ـ فرمود: «لا یخلّد الله فی النار الاّ اهل الکفر و الجحود و اهل الضلال و الشرک و ....»(5)
یکی از عالمان یهودی دربارة عذاب خلود کفار، با زبان اعتراض و نقد به پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ گفت: اگر پروردگارت ستم روا نمی دارد چگونه کسی را که جز چند روز «مدت محدود» گناه نکرده برای ابد در آتش جاودان می دارد؟ پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: زیرا نیّت او این بود که اگر عمر جاوید داشته باشد گناه کند و چنین نیّتی از کردارش بسی بدتر است.(6) و روایات دیگری از این قبیل وجود دارد که بخاطر ضیق مجال،جای مطرح کردن آن ها نیست .
و خلاصه این که در دلالت ظاهری و صریح این روایات بر خلود جای هیچ گونه ابهام و شبهه ای نیست. اگر مسألة خلود مورد تأکید و دلالت قطعی کتاب الله نبوده می بایست توسّط ناطقان قرآن تذکر داده می شد.(7)
و اینکه ابن عربی در توجیه عدم خلود کفّار گفته، که گنه کار بعد از مدّتی دراز که در آتش معذّب شد، طبع او آتشین می گردد، آنگاه از آتش رنج نمی برد بلکه محفوظ می شود چنانکه مار و عقرب از سمّ کشندة خود لذّت می برند. جواب این است که فطریات انسان عوض نمی شود.
فطرة الله الّتی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله(8) نه در طول زمان عوض می شود و نه پس از تحوّل زمین و رسیدن به صحنة قیامت، گر چه انسان می تواند فطرت را شکوفا سازد. چنانکه پیامبران برای این مهمّ مبعوث شده اند. در روز قیامت اگر چه برخی از طاغیان عنود به صورت حیوانات محشور و به دوزخ روانه می شوند، ولی کاملاً می دانند که انسان بوده اند و هم اکنون انسان اند که حیوان شده اند. پس ذاتیّات و فطریّات آنان از قبیل «عَرَض مفارق» نیست تا از بین برود، و ذاتیّات دیگری را جایگزین کرده باشند. بنابراین عذاب هیچ گاه عذب و گوارا نخواهد شد.(9)
و در جای دیگر که محی الدین آیة و رحمتی وسعت کل شئ را برای عدم خلود دست آویز خود قرار داده و بدان استشهاد می کند. باید گفت: که«خداوند از یک سو دارای دو رحمت است. یکی گسترده و مطلق است و مقابل ندارد. بلکه مقابل آن عدم است. نه غضب و هر چیزی را زیر پوشش خود قرار می دهد. یعنی هر آنچه که بتوان واژة «شئ = چیز» را بر آن گذاشت. شامل می شود و دیگری «رحمت خاص»، نام گرفته که در برابر غضب است.»
از سوی دیگر رحمت خداوند به نحو انفعال، عاطفه و سوزش دل نیست. بنابراین در مواردی که احتمال دارد انسان ها اعمال عاطفه کنند خدای مهربان و رئوف دستور بی مهری می دهد مانند: و .... و لا تأخذکم بهما رأفة فی دین الله(10)
هر یک از مردان و زنان زناکار را به صد تازیانه مجازات و تنبیه کنید و هرگز دربارة آنان در دین خدا رأفت و ترحّم روا مدارید. پس در اجرای حدود الهی آبروریزی و ترحّم در کارنیست. زیرا خداوند حکیم سراسر جهان هستی را بر اساس نقشة رحمت آفرید و همة عذاب ها، کیفرها، تلخی ها و نقص ها در جایگاه ویژه و زیر پوشش رحمت مطلق قرار می گیرد و طبق این نقشه عام جهان را اداره می کند. یک جا، جای لطف و جای دیگر جای عذاب و خشونت است،
یک جا مورد اعمال عذاب های مقطعی و مورد دیگر جای عذاب جاویدان و همیشگی و یک جا مورد غضب است. بنابراین رحمت عام و گسترده مقابل ندارد. و حتّی عذاب های جاودان زیر پوشش این رحمت مطلق قرار دارد، نه در مقابل آن. پس آنچه مقابل دارد رحمت خاص است.
بنابراین رحمت خاص و همچنین مقابل آن عذاب شامل گروههای خاص می شود امّا رحمت گسترده و مطلق خدا شامل همة موجودات اعم از بهشت و دوزخ و انسان و پری است. بنابراین عذاب جاوید با رحمت عام خدا منافات ندارد، بلکه عین رحمت مطلق است. گر چه با رحمت خاص جمع نمی شود لکن انسان معذّب با اختیار خویش راه شقاوتمندان را عمداً انتخاب نموده و خود را شقّی می سازد.
دیگر این که کسانی که معتقدند رحمت خدا با جاودانه زیستن در عذاب منافات دارد چه پاسخی دارند دربارة روزی که به تصریح قرآن پنجاه هزار سال است. تعرج الملائکة و الّروح الیه فی یوم کان مقداره خمسین الف سنة(11) پنجاه هزار سال از سال های دنیا برای کسی که پنجاه سال عادی گناه کرده است. آیا این مدّت با رحمت گسترده و مطلق خداوند منافات ندارد؟ بنابراین رحمت وسیع خداوند به معنای عاطفه و دلسوزی نیست. بلکه به این معناست که هر موجودی را به اندازة استعداد وکسب صورت های باطنی به کمال لایق خود می رساند.(12)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1392/10/23
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]
صفحات پیشنهادی
ابداع سیستم هشدار حضور عابر در نقطه کور دید راننده
ابداع سیستم هشدار حضور عابر در نقطه کور دید رانندهتاریخ انتشار سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۵ ۱۳ سامانه جدید دانشگاه فنی مونیخ رانندگان را از حضور عابران پیاده حتی زمانی که در معرض دید آنها نیستند آگاه میکند به گزارش ایسنا در سیستم «Ko-TAG» عابران پیاده و دوچ180 میلیون تومان اعتبار عمرانی به شش روستای قاین اختصاص می یابد
استانها شرق خراسان جنوبی خدمتگزار 180 میلیون تومان اعتبار عمرانی به شش روستای قاین اختصاص می یابد بیرجند – خبرگزاری مهر استاندار خراسان جنوبی از تخصیص 180 میلیون تومان اعتبار عمرانی و بهسازی به شش روستای شهرستان قاین تا پایان هفته جاری خبر داد به گزارش خبرنگار مهر ومربی تیم فوتبال صبای قم: روند رو به رشد صبای قم با غلبه بر استقلال ادامه مییابد
مربی تیم فوتبال صبای قم روند رو به رشد صبای قم با غلبه بر استقلال ادامه مییابدمربی تیم فوتبال صبای قم گفت با آمادگی بالا و روحیه بسیار خوبی که بازیکنان دارند روند رو به رشد تیم ما در نیم فصل دوم ادامه خواهد یافت ناصر بختیاریزاده امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در قم تصریح کروابط گردشگری ایران و عراق توسعه می یابد | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1392 11 14 – تهران – ایرنا – معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت در تلاش هستیم با تهیه سند همکاری توسعه گردشگری میان ایران و عراق و تشکیل کمیته کارشناسی مربوطه گامی محکم در راستای رفع موانع پیش روی مراودات گردشگری تهران ̵با ادامه برودت جوی حاکمیت سرما و یخبندان در زنجان ادامه مییابد
با ادامه برودت جویحاکمیت سرما و یخبندان در زنجان ادامه مییابدکارشناس اداره آمار اداره کل هواشناسی استان زنجان با اشاره به ادامه برودت هوا در سطح استان گفت این وضعیت جوی موجب ادامه استقرار دمای سرد در زنجان میشود به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان دمای زنجان از اواخر روز شنبه درعزت ابدی و استقلال مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برای ملت ایران بود
استانها غرب کرمانشاه آیت الله علما عزت ابدی و استقلال مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برای ملت ایران بود کرمانشاه - خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه عزت ابدی و استقلال را مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برای ملت ایران عنوان کرد و گفت ایران اسلیک کتابدار: حقوق کتابداران پایین است
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵ ۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ارومیه معتقد است حقوق کتابداران پایین است به طوری که حتی قابلیت تامین هزینه امرار معاش زندگی را ندارند کبری تارم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجان غربی توضیح داد حقوق و مزایای کتابارش باران در خوزستان تا فردا تداوم می یابد
بارش باران در خوزستان تا فردا تداوم می یابد اهواز - ایرنا - معاون مدیرکل هواشناسی خوزستان از تداوم بارش باران در استان و ریزش برف در ارتفاعات تا اواخر وقت امروز و اوایل فردا سه شنبه خبر داد علیرضا غلام پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد نفوذ سامانه کم فشارپاسخ دولت به کسانی که سبد کالا نگرفته اند
پاسخ دولت به کسانی که سبد کالا نگرفته اند در واکنش به اعتراضهای گسترده مردم به نحوه اختصاص سبد کالا از سوی دولت وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی عصر امروز یکشنبه گفت به علت ضعف مبانی اولیه بانک اطلاعات شناسایی گروههای مشمول مصوبه دولت برای دریافت سبد کالا سخت است واحد مرکزی خبضریب امنیت محلات کرج افزایش مییابد
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۱۹ فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان کرج گفت با تدوین طرحهای ویژه ضریب امنیت محلات کرج در تعطیلات نوروز افزایش مییابد سیدحسین سیدحقیقی در گفتوگو با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد برای ایام نوروز طرحهای ویژهای در حال تدوین است که بدون شک بمخالفان دولت تایلند : اعتراض ها دراین کشور گسترش می یابد
مخالفان دولت تایلند اعتراض ها دراین کشور گسترش می یابد تهران -ایرنا- مخالفان دولت تایلند روز دوشنبه متعهد شدند با گسترده تر کردن گردهمایی های اعتراض آمیز در مرکز بانکوک پایتخت به تلاش های خود برای ابطال نتیجه انتخابات پارلمانی این کشور ادامه دهند به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرسنوروز امسال نرخ بلیت اتوبوسهای بینشهری چقدر افزایش مییابد؟
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۱۸ رییس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافری گفت تا چند روز آینده میزان افزایش قیمت بلیت اتوبوسهای بین شهری نهایی و اعلام میشود احمدرضا عامری در گفتوگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد هنوز در رابطه با نرخ افزایش قیمت بلیت اتوبوسپیرموذن:حقوق کارمندان باید به میزان تورم افزایش یابد
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۵۲ نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت که حقوق کارمندان باید به میزان تورم سالانه افزایش یابد به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا علیاکبر پیرموذن در جلسه علنی صبح امروز دوشنبه مجلس و در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه بودجهتاسیسات گردشگری گیلان در دهه فجر افزایش می یابد
تاسیسات گردشگری گیلان در دهه فجر افزایش می یابد رشت - ایرنا - سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان از افزایش تاسیسات گردشگری استان در دهه فجر خبر داد رضا علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود با توجه به فرارسیدن دهه فجر 16 طرح گردشگرکامران تفتی در گفت و گو با فارس: حفظ کسانی که درس پس داده اند باعث پیشرفت سینما میشود
کامران تفتی در گفت و گو با فارس حفظ کسانی که درس پس داده اند باعث پیشرفت سینما میشودکامران تفتی بازیگر سینما حفظ آدمهایی که درس خود را در سینما پس داده اند و توانسته اند مخاطب جذب کنند را باعث پیشرفت سینمای ایران میداند کامران تفتی بازیگر سینما و تلویزیون که عصر امروز در برج میمیزان تولید ماهی در شهرستان کوثر افزایش می یابد
میزان تولید ماهی در شهرستان کوثر افزایش می یابد کوثر اردبیل- ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی کوثر از افزایش میزان تولید ماهی در این شهرستان خبر داد غفار شعبانی روز دوشنبه در آیین افتتاح استخر پرورش ماهیان سردآبی در روستای هریس کوثر افزود مراکز پرورش ماهی این شهرستان سالانه 73 تن ماهمالیات بر ارزش افزوده در سال 93 به 8درصد افزایش می یابد/ دفاع نوبخت از پیشنهاد مجلس
سیاسی مجلس مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 به 8درصد افزایش می یابد دفاع نوبخت از پیشنهاد مجلس نمایندگان مجلس شورای اسلامی بندی از بخش درآمدهای مالیاتی لایحه بودجه را به تصویب رساندند که بر اساس آن نرخ مالیات بر ارزش افزوده امسال به 8درصد افزایش می یابد به گزارش خبرنگار-
گوناگون
پربازدیدترینها