تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  انبر مناسب دستگاه تسمه کش اگر نگاهی به یک یخچال یا اجاق گازی که در کارتن است بیندازید، تسمه هایی د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838143253




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلم «جینگو» برای من معتبرترین دانشگاهی است که گذراندم


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۹



«تورج اصلانی» کارگردان فیلم «جینگو» در گفت‌وگویی اعلام کرد: «جینگو» به اندازه بیش از 20 سال تجربه در سینما، شناخت من از اطرافم بود. ساخت این فیلم برای من حکم یک تز سینماشناسی بود؛ زیرا سینمای ایران و آدمهایش را به درستی بیش از پیش شناختم. فیلم «جینگو» برای من معتبرترین دانشگاهی است که گذراندم. به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «تورج اصلانی» در مدت زمان فعالیت خود در سینما بیش از 35 فیلم سینمایی ایرانی و غیر ایرانی را فیلمبرداری کرده و در مقام مدیر فیلمبرداری؛ جوایز معتبر بین‌المللی و داخلی را گرفته است. فیلم سینمایی «جینگو» (روایت معلق) اولین فیلم بلند وی به شمار می‌رود که در بخش «نوعی تجربه» سی‌و‌دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در برج میلاد به روی پرده رفت در ادامه گفت‌وگو با این فیلمبردار تجربه‌گرای سینمای ایران را در زیر می‌خوانید: قبل از فیلمبرداری، فیلمسازی را تجربه کرده بودم تورج اصلانی که قبل از این، 10 فیلم کوتاه را کارگردانی کرده‌ است، در مورد ساختن «جینگو» اولین فیلم بلند خود گفت: قبل از این‌که به فیلمبرداری بپردازم به عنوان کارگردان، فیلمسازی را تجربه کرده بودم؛ اساساً دورخیز من برای ورود به سینما از ابتدا فیلمسازی بود. برای همین، دانش‌آموخته کارگردانی سینما هم هستم؛ قبل از ورود به سینمای حرفه‌ای به عنوان فیلمبردار سینما، در سینمای آماتور به عنوان کارگردان فیلم‌های کوتاه فعالیت می‌کردم و تجربه ساخت فیلم‌های کوتاه انیمیشن، مستند و داستانی را دارم. وی همچنین گفت: از زمانی که «خواب سفید» اولین فیلم سینمایی را به عنوان فیلمبردار، با آقای جبلی کار کردم، از همان زمان تصمیم داشتم که به جای دستیاری در کنار کارگردان‌ها، چون تجربه عکاسی و فیلمبرداری را پیش از آن داشتم، سعی کردم به بهانه فیلمبرداری وارد سینما بشوم تا از تجربه کارگردان‌هایی که در کنارشان قرار می‌گیرم، بتوانم بهره‌مند شوم و در عین حال با جایگاه مدیر فیلمبرداری هم بتوانم در آن بخش فعالیت داشته باشم. اصلانی در مورد فرایندی که فیلم سینمایی «جینگو» طی کرد اظهار داشت: از مدت‌ها قبل، تصمیم به فیلمسازی داشتم؛ اما هیچ وقت مجال آن برایم پیش نمی‌آمد که بتوانم در یک زمان خاصی تمرکز کنم و بتوانم فیلمی را بسازم. بنا به چند دلیل، روند تولید در سینمای ایران را نمی‌پسندیدم که به شکل مرسوم به عنوان کارگردان وارد سینما شوم و ترجیح می‌دادم با این که حرف‌های ویژه‌ای دارم و این حرف‌های ویژه چون از کلیشه‌ها به دور است، طبیعتاً هر تهیه‌کننده‌ای کنار حرف‌های خاص و ایده‌های نو قرار نمی‌گیرد و ذهن من هم نمی‌تواند پیرو کلیشه‌های از پیش تعیین شده صد ساله سینما باشد. این فیلمبردار سینمای ایران در ادامه تأکید کرد: فکر می‌کنم آرتیست باید به روز و به لحظه در حال تغییر باشد. اما تهیه‌کننده‌های سینمای ایران از این تغییرات، بسیار فاصله طولانی دارند و اصول خاص و کلیشه‌های خیلی از پیش تعیین شده را به عنوان اصول می‌دانند. بنابراین من ترجیح نمی‌دهم با رعایت این کلیشه‌ها به عنوان کارگردان و فیلمساز وارد سینما شوم. در این سال‌هایی که در زمینه سینما تجربه کردم این پشتوانه برای من پیش آمد تا خودم را بیشتر باور داشته باشم، بتوانم ایده‌هایم را پرورش بدهم و خودم می‌توانم آن را تهیه کنم. وی در ادامه تأکید کرد: مهمترین مسأله این بود که تهیه‌کننده فیلم باید خودم باشم، چون از یک سینمای خاص می‌خواهم صحبت کنم نه یک سینمای از قبل تعریف شده. زمانی که من می‌خواستم فیلمی با مؤلفه‌های شخصی بسازم فراتر از تعریف‌های یک یا دو ماهه فیلمبرداری مرسوم در سینمای ایران بود. صدای دوربین تنها صدایی بود که من را آرام کرد تورج اصلانی در مورد ساخت فیلم سینمایی «جینگو» گفت: ایده‌ای که داشتم، ایده‌ای بود که در درازمدت به آن می‌رسیدم و بیشتر از کلیشه‌ها، زمان برای تولید می‌خواست. بنابراین در مدتی که بنا به دلایلی نباید کار می‌کردم و اجازه کار نداشتم، سر سه راهی قرار گرفتم؛ یک یا بایستی وطنم را ترک می‌کردم، دو یا با درون ریزی اتفاقات ناگوار بیرون؛ باید به بیماری لاعلاجی مبتلا می‌شدم، سه یا می‌بایست فیلم می‌ساختم؛ و صدای دوربین تنها صدایی بود که می‌توانست من را آرام کند، زمانی که من اجازه نداشتم در پروژه‌های دیگران حضور داشته باشم. وی در ادامه اظهار داشت: این زمان، بزرگترین بهانه و امتیاز برای من بود که بتوانم از آن استفاده کنم و به هر آن‌چه که در سر پرورانده بودم، بپردازم که نهایتاً در چند مرحله نگاه به تهران به عنوان بستر قصه را انتخاب کردم؛ تهران به عنوان یک پرتره و چند جوان به عنوان پرتره‌های ناشناخته در فیلمم را تحلیل کنم. با زبان مخاطب داخلی و نسل نو سینمای ایران ارتباط تنگاتنگی دارم این فیلمبردار در مورد دستمایه قراردادن جوانها را ساخت فیلم «جینگو» گفت: برای جوان‌ها صحبت‌های زیادی دارم، قصه‌های خیلی خیلی زیادی دارم. مملکتی که در آن زندگی می‌کنم را به خوبی می‌شناسم، برای آدم‌های این مملکت فیلم می‌سازم؛ قصه‌ها دارم و می‌خواهم پای فیلم‌هایم بنشینم. اولویت من در سینما اول از همه مخاطبان داخلی است و این که به یک فهم مشترک می‌رسیم. بعد از آن برای من، مخاطب خارجی در اولویت قرار می‌گیرد. وی همچنین گفت: فکر می‌کنم با زبان مخاطب داخلی و نسل نو سینمای ایران ارتباط تنگاتنگی دارم، به نظرم مخاطب‌های تازه سینما را می‌شناسم و سعی کردم با توجه به این شناخت، قصه‌ای را برایشان بگویم که قابل هضم باشد و بتوانم ارتباط نزدیکی با آنها برقرار کنم. طرح اولیه «جینگو» از پایان جهان در سال 2012 آمد اصلانی در مورد طرح اولیه ساخت فیلم سینمایی «جینگو» گفت: همان‌طور که همه ما می‌دانیم و در اخبار دو سال پیش در سراسر جهان نیز انعکاس یافت؛ نظریه‌ای در جهان صادر شد که دنیا در سال 2012 به پایان می‌رسد. این نظریه ذهن من را به خودش مشغول کرد و فکر کردم که ما در دین خودمان هم به روز محشری اشاره می‌کنیم و در غرب هم یک تئوری به عنوان پایان دنیا به جهان صادر می‌شود. اگر پایان دنیا را محشر بدانیم در تعریف من به عنوان مسلمان، پایان دنیا از نگاه من مسلمان و ایرانی تعاریف دیگری دارد و از نگاه یک نفر غربی تعریف دیگری. وی در ادامه تصریح کرد: ولی از همان روز اولی که شنیدم قرار است جهان به پایان برسد، برای من یک شوخی بزرگ بود. مگر می‌شود یک آدمی که مخلوق خداوند هستی‌بخش است، بخواهد درباره کارهای خداوندگاری تصمیم بگرید که اصلاً خیلی خیلی حقیرتر از آنی است که بخواهد در مورد آن فکر کند. من فکر کردم که این نظریه از اساس باطل است و این را دستمایه یک شوخی بزرگ قرار دهم و همین شد که در واقع به شکل طناز و فانتزی گونه‌ای سعی کردم در مواجهه آدم‌های تهران با این نظریه جهانی روایت طنازی داشته باشم. تورج اصلانی در مورد مبنای انتخاب بازیگران فیلم «جینگو» اظهار داشت: بازیگرهایی که در فیلم «جینگو» بازی می‌کنند، اساساً بازیگرهایی هستند که چهره‌های سرشناسی نیستند و من سعی کردم حداقل خدمتی که می‌توانم به سینما بکنم، این است که بازیگرانی جدید و جوان به این سینما معرفی کنم. این فیلمبردار در ادامه تأکید کرد: همه ما باور داریم که الان سینمای ما در خیلی از موارد با نبود بازیگر به مشکل بر می‌خورد و مدتی است که تولید در سینمای ایران به خاطر درخواست‌های نامتعارف مادی و معنوی و دور از ذهن بازیگر برای حضور در یک فیلم به مشکلاتی برخورده است که به نظر من با اقتصاد سینمای ایران اصلاً سازگاری ندارد. سینمایی که بعد از دو ماه اکران هنوز نمی‌تواند بودجه روزمرگی‌های تولیدش را دربیاورد به نظر من صلاح نیست که دستمزدهای بسیار بالایی به بازیگرانی بدهد که هیچ تضمینی برای برگشت سرمایه ندارند. وی همچنین گفت: واقعیت ماجرا انتخاب بازیگران فیلم «جینگو» به این بر می‌گشت در مدتی که ممنوع‌الکار بودم و محدودیت کار داشتم و نمی‌توانستم کار کنم به خیلی از دوستان بازیگر سینما که از دوستان نزدیک من هستند مراجعه کردم؛ اولاً خیلی از این دوستان در تایم ممنوع‌الکاری من، جرأت نداشتند جواب تلفنم را بدهند و با همه ارادت‌های به ظاهر نمایشی به من نزدیک شوند. در نهایت من متوجه شدم که این‌ها همه‌اش تعارف است و تمام این چاکرم، نوکرم‌های این سال‌ها همه‌اش از روی تعارف بوده و اساساً به مورد امیدوارکننده‌ای در سینما برنخوردم. اصلانی در ادامه سخنانش اظهار داشت: تنها کسی که بارها و بارها به نیکی از ایشان یاد می‌کنم و در کنارم قرار گرفت؛ «هنگامه قاضیانی» بود که به اعتقاد من یکی از شیرزن‌های سینمای ایران است و ایشان با اعتماد و اعتقاد کامل به کاری که من داشتم در کنارم ایستاد و با شناسنامه معتبری که در سینمای حرفه‌ای داشتند در کنار «جینگو» قرار گرفته و وارد یک فیلم کارگاهی شدند تا از این فیلم حمایت کنند. وی همچنین گفت: همان‌طور «سعید ابراهیمی‌فر» که یک فیلمساز شناخته شده‌ای در نگاه‌های نو سینما است و دارای جایگاه خاصی هستند و بعد از ساخت فیلم «نار و نی» این نوع سینما و شکل کارگاهی سینما را به خوبی می‌شناسند و ایشان هم به درخواست بنده جواب رد ندادند و از دو سال پیش تا همین الان، در کنار همدیگر قرار گرفتیم و من را تنها نگذاشتند. به بهانه «جینگو» چند بازیگر جوان به سینما معرفی ‌شدند تورج اصلانی در مورد استفاده از جوانان ناشناخته در ساخت «جینگو» گفت: درخواست‌های خارج از تصور بازیگران سینما بهانه‌ای شد برای این‌که در زمینه بچه‌های بااستعداد به دنبال بچه‌های تئاتر و پشت صحنه سینمایمان تحقیقی داشته باشم. بچه‌های بااستعداد زیادی در فیلم‌های سینمایی هستند. این روزها علاقه‌مندان زیادی به بازیگری وجود دارند و در این زمینه استعدادهای فراوانی را می‌توان یافت و من دیدم که می‌شود این فرصت را برای ورود چند بازیگر جوان به سینما ایجاد کرد. ابتدا «سیاوش درخشی» که دانش‌آموخته بازیگری تئاتر هستند را به عنوان یکی از اصلی‌ترین نقش‌ها و راوی اصلی قصه، انتخاب کردم که از استعدادهای خیلی خوب بازیگری است. وی همچنین گفت: حداقل خوشحالی من این است که چند بازیگر جوان به بهانه فیلمی که ساختم، می‌توانند به سینما معرفی شوند و این فیلم، بهانه خوبی برای معرفی این جوان‌هاست، از جمله؛ سیاوش درخشی، اشکان یغمایی، امیرحسین بهزاد افشار، مهدی قوچانی، آرش خوش‌خلق و دیگر بچه‌های جوان فیلم که معرفی کردیم. این کارگردان در مورد نتیجه کارش با این بازیگران جوان گفت: پنج نفر از بچه‌های دانش‌آموخته تئاتر و سینما را دعوت کردم و خوشحالم که نتیجه کار به قدری رضایت‌بخش است که الان خوشحالم که در فیلمم از بازیگران شناخته شده استفاده نکردم. زیرا امروز که نتیجه را می‌بینم، مشاهده می‌کنم صمیمیتی که در فیلم «جینگو» هست که با حضور اکثر بازیگران پر ادا و اطوار، قطعاً این صمیمیت را از دست می‌داد. خوشحالم که این صمیمیت نتیجه عاشقانه‌های بچه‌های سینماست که تاکنون فرصتی به آن‌ها داده نشده و فیلم «جینگو» برایشان یک فرصت بود که خودشان را بروز دهند. اصلانی در مورد تجربه جدید در ساخت «جینگو» گفت: طبیعتاً برای من سینما بعد تجربه‌اش مهمتر از بعد تولید تجاری و کلیشه شده آن است؛ هر روز سعی می‌کنم زندگی‌ام با دیروزم فرق داشته باشد. در روزمرگی‌هایم حتی امروزم با دیروزم بایستی فرق داشته باشد و امروز با فردا بایستی فرق بکند. در کارم هم همینطور، «جینگو» اولین بهانه برای شروع من در فیلمسازی سینما است. طبیعتاً بهانه خوبی برای تجربه کردن در حیطه‌های دیگر با مضمون‌ها و ژانرهای دیگر است. وی در ادامه اظهار داشت: بی شک اگر فیلم بعدی و فیلم‌های بعدی از من تولید شود، دور از ذهنیتی که فیلم «جینگو» را ساختم نخواهد بود و این که در این فیلم سعی کردم یک کار خلاقه و نو انجام دهم؛ ذائقه جدیدی را به سینما معرفی کنم و تا الان جوان‌هایی که فیلم را دیدند خیلی استقبال کردند و من خوشحالم که این ذائقه و طعم تازه وارد سینمای ایران شده است و امیدوارم بتوانیم طعم‌های دیگری در ویترین سینمای ایران قرار بدهیم که مخاطبان بتوانند انتخاب بیشتری داشته باشند و فرصت بیشتر و در واقع امکان انتخاب‌های بیشتری برای خود داشته باشند. وی همچنین گفت: «جینگو» پیشنهاد یک ساختار جدید است و طبیعتاً فیلم‌های بعدی من هم از ساختارهای جدید استقبال خواهد کرد و خودش را از نگاه‌های تازه محروم نخواهد کرد البته در هر ژانری اگر قرار باشد که فیلمی تولید کنم. تصویر، ستون اصلی اثری است که یک فیلمبردار در فیلمش خواهد ساخت تورج اصلانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا فضای فیلم‌های فیلمبردارهای سینمای ایران از جمله؛ محمود کلاری و تورج منصوری متفاوت از دیگر آثار سینمای ایران است؟ اظهار داشت: سینما، یک ستون اصلی به نام تصویر دارد و این ستون اصلی وقتی یک مدیر فیلمبرداری سینما، کار تصویرسازی انجام می‌دهد خیلی طبیعی است که فیلمی که می‌سازد از تجربیات بصری و دنیای بصری خودش فاصله نگیرد و از آن‌ها استفاده کند. وی همچنین گفت: تصویر، ستون اصلی اثری است که یک فیلمبردار در فیلمش خواهد ساخت، برای نمونه آقای کلاری با تصویرشان و با یک قابی که در «ابر و آفتاب» می‌بندند به جای صدها دیالوگ‌نویسی یک فیلمنامه‌نویس کارکرد خواهد داشت. آقای تورج منصوری هم همینطور یا هر فیلمبردار دیگری. برای نمونه آقای بایرام فضلی که فیلم «باز هم سیب داری؟» را ساختند و متأسفانه در سینمای ایران لگدمال شد، این فیلم یکی از فیلم‌هایی است که اگر از آن حمایت و دیده شود به نظر من یکی از پیشنهادهای یک طعم جدید به سفره سینماست که این پیشنهاد در نطفه خفه شد و هیچ وقت دیده نشد. امیدوارم این فرصت‌هایی که فیلمبردارهای ما برای تغییر ذائقه ایجاد می‌کنند و پیشنهاد نوع دیگری از سینما است، مورد حمایت قرار گیرد و در نطفه خفه نشود. جامعه مخاطب و تماشاگر ما به عکس‌های تازه نیاز دارد این فیلمبردار در مورد اهدافش از ساخت این نوع آثار سینمایی گفت: جامعه مخاطب و تماشاگر ما به عکس‌های تازه نیاز دارد و سواد بصری مخاطب باید بالا برود، فیلمبردارهای ما وقتی می‌بینند در چندین فیلم به عنوان مدیر فیملبرداری حضور دارند و در کنار فیلمسازهایی قرار می‌گیرند که از دنیای بصری فاصله گرفته‌اند و اساساً اصلی‌ترین رکن سینما را یا نیاموخته‌اند یا امکان اجرایش را ندارند و یا به عبارتی در ظرف شعوری آن‌ها کلام بیشتر می‌گنجد تا تصویر. وی در ادامه تأکید کرد: فیلمبرداری که در کنار کارگردان‌های با این تفکر قرار می‌گیرد خیلی طبیعی است که ذهنش از تصویرهای استفاده نشده انباشت می‌شود؛ یک فیلمبردار تصمیم می‌گیرد این‌ها را احتمالاً به فیلم تبدیل کند و تصمیم به روایت می‌گیرد که بعضاً فیلمبردارهای ما به این سمت رفتند و در صنف فیلمبردارهای سینمای ایران هم فیلم‌های موفقی کار شده و هم فیلم‌های ناموفق. من حس کردم در فرصتی که داشتم از تجربه کارگردانی خودم را محروم نکنم، من هم مثل یک فیلمبردار این تجربه را انجام دادم نه به قصد یک تنوع بلکه به قصد یک ورود برای ادامه. اصلانی در مورد برنامه‌های آینده‌اش گفت: فیلم خواهم ساخت و در سینمای ایران تلاش می‌کنم بیشتر به عنوان یک فیلمساز، کارگردان یا تهیه‌کننده فعالیتم را گسترده کنم و در سینمای دنیا به عنوان مدیر فیلمبرداری تجربه‌های فیلمبرداریم را گستردش دهم. جشنواره فیلم فجر یک جشنواره ملی است و برای من حکم پالایش اثر را دارد اصلانی در مورد حضور فیلم «جینگو» در جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر یک جشنواره ملی است و برای من حکم پالایش اثر را دارد، روز اولی که فرم حضور در جشنواره فجر را پر کردم قصد رقابت با هیچ فیلمسازی را نداشتم. تنها تلاشم این بود که فیلم «جینگو» رنگ پرده را به خود ببیند، تماشاگر را با یک ذائقه جدید آشنا کند و با نگاه تازه، به سینما آشتی بدهد. وی همچنین گفت: به نظر من جشنواره محفلی است برای این‌که این نگاه‌ها روتوش بشود. همچنین جشنواره فرصت خوبی برای من است که خودم را از نقطه نظرات منتقدان باهوش و مخاطبان فهیم محروم نکنم. «جینگو» به اندازه بیش از 20 سال تجربه در سینما، شناخت من از اطرافم بود «تورج اصلانی» کارگردان فیلم سینمایی «جینگو» در پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: «جینگو» به اندازه بیش از 20 سال تجربه در سینما، شناخت من از اطرافم بود. ساخت این فیلم برای من حکم یک تز سینماشناسی و جامعه‌شناسی بود؛ زیرا سینمای ایران و آدمهایش را به درستی بیش از پیش شناختم. فیلم «جینگو» برای من معتبرترین دانشگاهی است که گذراندم. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن