تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803949279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گذشته، حال و آینده سیاست خارجی/دوران تنش زدایی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گذشته، حال و آینده سیاست خارجی/دوران تنش زدایی تهران - ایرنا - سیدمحمدصادق خرازی نوشته است، فارغ از برخی اختلاف دیدگاه ها و تفاوت نظر نسبت به روش ها و متدولوژی در اجرای سیاست خارجی، آنچه مهم است ارزیابی گذشته و حال و برنامه برای آینده است که ضرورت اجتناب ناپذیر کارگزاران سیاست خارجی به حساب می آید.


صادق خرازی در ستون یادداشت اطلاعات ادامه داده است، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مقطعی که سکان دولت را تحویل دولت نهم داد بر اصول عزت، حکمت، مصلحت، اعتماد سازی، گفتگو و تنش زدایی با همه کشور ها گام بر می داشت. هیچگونه قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران وجود نداشت، پرونده هسته ای ماهیت سیاسی، حقوقی و کاملا تکنیکی داشت و مسایل در چارچوب آژانس انرژی اتمی پیگیری می شد. از هنگامی که فرافکنی اسرائیل و منافقین پیرامون موضوع هسته ایران آغاز شد، ایران همراه آژانس و همکاری با مدیرکل و با سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلستان گفتگوی سخت، نفسگیرودر عین حال سازنده ای را پیش می برد.
ایجاد فضای مناسب خارجی برای جلب همکاری بین المللی و پرداختن به توسعه داخلی به ایران کمک کرد تا با استفاده از تجارب خارجی به انتقال تکنولوژی پرداخته و محدودیتهای دسترسی ایران به تکنولوژیهای حساس کاهش یابد. حاصل این امر توسعه صنایع مختلف بود که به مبنایی برای توسعه تکنولوژی هسته ای تبدیل شد و جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران طی این مدت را دچار تحول کرد.
اینجا سه سئوال مطرح است: کجا بودیم؟ کجا هستیم؟ و به کجا می خواهیم برویم؟
ویژگی های کلی سیاست خارجی آن دوره را می توان این گونه بر شمرد؛ تعامل سازنده با اکثر کشورها، خارج شدن تدریجی ایران از انزوای بین المللی و منزوی شدن آمریکا، توسعه روابط با اروپا و ژاپن و مخالفت آنها با قوانین فرامرزی آمریکا برای تحریم ایران (در آن زمان علیرغم تلاشهای آمریکا هیچ تحریمی بر ایران تحمیل نشد.) توسعه روابط با کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی (شرکت اکثر سران در اجلاس کنفرانس اسلامی در تهران)، پیوند خوردن منافع ایران با منافع کشورهای مهم و تاثیر گذار از طریق توسعه روابط اقتصادی خارجی به خصوص در زمینه انرژی، سرمایه گذاری شرکتهای اروپایی و ژاپنی در بخشهای مختلف صنعتی و انرژی ایران، ارتقای وجهه بین المللی جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور عادی و دارای ایده هایی برای حل مشکلات جهانی با طرح نظریه گفتگوی تمدنها و تصویب آن توسط سازمان ملل، تبادل هیات های عالیرتبه سیاسی با اکثر کشورهای مهم جهان، انزوای اسرائیل، موفقیت حزب الله لبنان در اخراج اسرائیل از جنوب لبنان که عمق استراتژی خاورمیانه ای جمهوری اسلامی ایران بود، افزایش قدرت باز دارندگی مقاومت در کل منطقه، تجلی دولت ملی در عراق ، پشت سر گذاردن دو بحران عظیم بین المللی در منطقه یعنی دو جنگ افغانستان و عراق ، رفتار منطقی و موضع اعتدالی در برابر حادثه 11 سپتامبر، تنظیم مناسبات با همه کشورهای جهان به جز اسرائیل و امریکا.
ایران در آن زمان در بالاترین سطح برخوردار از مناسبات دو جانبه بود. جالب است توجه شود هنگام شروع به کار دولت اصلاحات، رابطه ایران با کشور های اروپایی معلق بود و با برخی کشور ها قطع مناسبات سیاسی وجود داشت. طالبان بیش از 90درصد افغانستان را در تصاحب خود گرفته بود و بحران های بزرگ منطقه ای رادیکالیسم و افراط در اوج خود بود.
س.ن1744
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن