تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803688008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظام جامع بازار کار باید ایجاد شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک مقام مسئول؛ نظام جامع بازار کار باید ایجاد شود تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر امور مهارتهای پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار و مهارت را برای تدوین برنامه های اقتصادی و اجتماعی کشور بویژه حوزه اشتغال ضروری دانست و گفت: تا بانک اطلاعات جامعی از وضعیت شغلی و مهارتی و تحصیلی نیروی فعال اقتصادی نداشته باشیم نمی توان سیاستهای مناسبی در این زمینه اتخاذ کرد.


پوراندخت نیرومند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهمترین معضلات داخلی دولت تدبیر و امید و راهکار های لازم را برای رفع نارسایی های موجود در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، زیست محیطی، اقتصادی و فناوری برشمرد.

** مهمترین مشکلات در حوزه فرهنگی
نیرومند با اشاره به مشکلات موجود در بخش فرهنگی کشور، اظهار داشت: کاهش تمایل به انجام کار و کسب مهارت، تغییر سبک زندگی(ابعاد مختلف آن از جمله رابطه زوجین با یکدیگر و فرزندان، تغذیه، مصرف، کار،کسب دانش و مهارت، تفریح و گردش) و به نوعی آشفتگی در آن، مدرک گرایی، کاهش تمایل به یادگیری مستمر از جمله مشکلات حوزه فرهنگ هستند.
این مدیر مسئول در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ادامه داد: متاسفانه معضل بیکاری در کشور هنوز وجود دارد به طوری که جویندگان کار، رغبت چندانی به فراگیری مهارت های مورد نیاز بازار کار از خود نشان نمی دهند.
وی افزود: از سویی به دلیل نبود نیازهای مهارتی صاحبان بنگاههای اقتصادی و شرایط وضعیت نیروی جویای کار، ارائه دهندگان خدمات آموزشی و مهارتی کشور نیز قادر به ارائه آموزشهای مهارتی مورد نیاز در بازار کار نیستند و از طرف دیگر تمایل به کار کاهش یافته و این مشکلی فرهنگی است که نیاز به اتخاذ سیاست ها و برنامه های مناسب دارد.
وی معتقد است: کسب مهارت های مورد نیاز بازار کار می تواند جوانان را به سوی بازار کار و اشتغال سوق دهد.

** مشکلات در حوزه اجتماعی
وی یادآور شد: معضل بیکاری در جامعه در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی ،اقتصادی و حتی سیاسی خود را نشان می دهد.
نیرومند، افزایش مستمر نرخ بیکاری، فقدان نظام جامع اطلاعات بازار کار و کاهش سطح سلامت ناشی از آلودگی های زیست محیطی و ایمنی غذایی را از مهمترین مشکلات موجود در بخش اجتماعی دانست.
وی افزود: معضل بیکاری تبعات دیگری نظیر افزایش آسیب های اجتماعی را در پی دارد که اگر نتوانیم آن را مهار کنیم باید منتظر عواقب تبعات نامطلوب آن باشیم. آسیب های اجتماعی نه تنها مخاطره ای برای تمام ابعاد زندگی بیکاران است بلکه این آسیب ها می تواند گریبانگیر کل جامعه شود.

** مشکلات بخش اقتصادی
مدیرکل دفتر امور مهارتهای پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به شرایط رکود تورمی در کشور، بیان داشت: شرایط تورم و رکود همواره اشتغال کشور را تهدید می کند.
وی اظهار داشت: گسترش بسترها برای کارهای واسطه گری(دلالی)، وابستگی شدید در ابعاد مختلف از جمله نهاده های کشاورزی به خارج، پایین بودن سطح توانمندی های فناورانه کشور، اختصاص درآمدهای نفتی به واردات کالاهای بی کیفیت چینی از دیگر مشکلات موجود در حوزه اقتصاد است.
وی معتقد است: این مشکلات بویژه استمرار افزایش غیرمنطقی نرخ تورم و ارز در جامعه موجب تعطیلی بسیاری از بنگاه های اقتصادی شد و تعطیلی آن ها سبب افزایش نرخ بیکاری و سوق یافتن سرمایه ها از بخش تولید به مسکن شد.
وی یادآور شد: هم اکنون بسیاری از کارگران کشور دستفروش کالاهای بی کیفیت چینی شده اند و این در حالی است که این نیروهای ارزنده می توانند در تولید کشور بکار گرفته شوند و تولید ارزش افزوده کنند.
وی یادآور شد: در سال های اخیر به دلیل شرایط رکود تورمی بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده اند و کارگران صنعتی کشور به سوی کارهای غیرتخصصی روی آورده اند.
به گفته نیرومند، افزایش دستفروشی در حاشیه معابر نشان می دهد که متاسفانه نیروی کار کشور رها شده و نتوانسته ایم آنها را در تولید مشارکت دهیم. بسیاری از دستفروش ها افرادی بوده اند که به نحوی در کارهای تولیدی فعالیت داشته اند و به دلایل مذکور بیکار شده و به اجبار به دستفروشی روی آورده اند.

**مشکلات در حوزه های آموزش و پژوهش
وی درباره معضلات موجود در بخش های آموزشی و پژوهشی کشور نیز گفت: کاهش مستمر ارتباط بین آموزشهای ارائه شده در نظام آموزشی کشور با نیازهای واقعی بازار کار، نداشتن مهارتهای مورد نیاز بازار کار، عدم ارتباط بین پژوهش های دانشگاهی با حل مشکلات صنایع و سازمانها، نداشتن جایگاه شایسته پژوهش های دانشگاهی در توسعه توانمندیهای فناورانه کشور، بی توجهی به شایستگی های حرفه ای مورد نیاز بازار کار در بخش های دولتی و خصوصی از جمله نارسایی های موجود در بخش آموزشی است.
مدیرکل دفتر امور مهارتهای پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: در ارتقا سطح هیات علمی نیز آنچه اهمیت دارد، تولید مقاله و کتاب است و نقش اساتید در حل مشکلات بنگاههای اقتصادی و ارتقا توانمندهای فنی کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

** معضلات حوزه محیط زیست
این مقام مسئول در سازمان آموزش فنی و حرفه ای، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در حوزه محیط زیست نیز خود را نشان می دهند.
نیرومند با بیان آنکه ایران از لحاظ منابع آبی، غنی نمی باشد، گفت: کاهش منابع آب جاری و زیرزمینی و همچنین آلودگی های منابع آبی ناشی از ورود پسماندها مشکلات بی شماری را برای بخش زیست محیطی کشور ایجاد می کند.
وی افزود: یکی از مهمترین دلایل کاهش ذخایر آبی کشور، سوء بهره برداری از منابع آبی کشور و همچنین مصرف بی رویه آب در بخش های کشاورزی صنعتی و خانگی است. تغییر سبک زندگی در حوزه مصرف و مصرف گرایی شدید، عدم ارائه آگاهی های لازم به جامعه و نبود نظارت بر مصرف آب از جمله دلایل دیگر کاهش سطح آب های زیرزمینی هستند.
در حوزه آلودگی هوا، عدم توجه به ابعاد زیست محیطی از سوی بنگاههای اقتصادی، افزایش میزان استفاده از خودروهای شخصی،بالابودن مصرف بنزین به علت پایین بودن استانداردهای تولید خودروهای داخلی و همچنین مناسب نبودن سرویس های نقلیه عمومی و حذف سرویسهای نقلیه دستگاههای دولتی از جمله عوامل تاثیرگذار در این بخش هستند.
به گفته وی، استفاده شخصی از منابع زیست محیطی ملی از دیگر مشکلات این حوزه است که در دولت تدبیر و امید باید برای رفع این نوع معضلات تدابیر مناسب اتخاذ شود.

** مشکلات در حوزه فناوری
مدیرکل دفتر امور مهارتهای پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به مبتنی نبودن نظام تولید صنعت کشور بر فناوری، گفت: نبود رابطه نظام مند بین اجزا چرخه تجاری سازی و به عبارتی نقص در نظام ملی نوآوری از مشکلات موجود در حوزه فناوری کشور و نظارت نکردن بر فرآیند انتقال فناوری و به عبارتی نبود مرکز انتقال تکنولوژی است.
وی افزود: با وجود حمایتهای مالی دولت در این حوزه از جمله حمایت از ایجاد پارک های علم و فناوری، حمایت از نخبگان و غیره هنوز شاهد بهبود حضور کشورمان در بازارهای جهانی نیستیم.

**قوانین دست و پاگیر
وی گفت: بخشی نگری، نبود انسجام لازم بین قوانین تدوین شده، نبود نظام جامع ارزیابی عملکرد دستگاهها براساس قوانین و اسناد بالادستی، نبود شفافیت لازم در قوانین از جمله مشکلاتی است که به دلیل ضعف و یا دست و پاگیر بودن قوانین ایجاد شده است.

** مدیریت در سطح حاکمیتی
نیرومند بخشی نگری سازمان های دولتی، اتکا کامل تامین بودجه سازمان های دولتی به درآمدهای حاصل از نفت، بی توجهی به عملکرد دستگاه ها براساس قوانین و اسناد بالادستی در تخصیص بودجه و اعتبارات، نبود نظارت موثر و کارآمد بر عملکرد دستگاهها، توجه نکردن به شاخص های شایسته سالاری در جذب و ارتقا مدیران عالی کشور و تغییرات سریع مدیران را از جمله مشکلات موجود در حوزه های مدیریتی کشور دانست.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به شایسته سالاری، گفت: در صورتی که این امر در کشور تحقق یابد روند انجام بسیاری از امور بهبود می یابد و از تداوم بی کفایتی مدیریت مسئولان ضعیف بر دستگاهها، جلوگیری خواهد شد.
این مقام مسئول در سازمان فنی و حرفه ای همچنین با اشاره به بهبود روابط کشور با کشورهای توسعه یافته در دولت تدبیر و امید، گفت: حضور ایران در عرصه های بین المللی، روابط سازنده با دیگر کشورها می تواند نه تنها وضعیت اقتصادی کشور را بهبود دهد بلکه زمینه ارتقا وضعیت ایران را به لحاظ شاخص های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی افزایش خواهد داد.

** راهکارهای مشکلات
نیرومند معتقد است: ایجاد نظام صلاحیت حرفه ای ملی، بازنگری اساسی در قوانین و اسناد بالادستی تدوین شده و همسو کردن آنها با شرایط روز، جذب منابع انسانی در دستگاههای دولتی براساس شایستگی های حرفه ای و نظارت سالم بر مسیر ارتقا شایسته سالاری، پرورش روحیه توسعه پایدار در سطوح آموزشی با توجه به رویکرد آموزشی مادام العمر از جمله راهکارهای حل مشکلات است.
مدیرکل دفتر امور مهارتهای پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تاکید کرد: برای تعامل با دیگر کشورها باید نرخ تورم را در کشور کاهش دهیم تا بتوان زمینه تبادلات اقتصادی و تجاری را با دیگر کشورها فراهم کرد.
نیرومند افزود: دولت یازدهم باید بانک اطلاعات بازار کار را در کشور ایجاد تا بتواند وضعیت بازار کار کشور را همواره ارزیابی کند و برای آنها برنامه ریزی انجام داد.
وی در پایان افزود: حل این مشکلات نیاز به بحث بیشتری دارد که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
اقتصام(4)9123**1558
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن