تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803934361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راهبردهاي فرهنگي امام حسن عسگري(ع) در دوران امامت


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
راهبردهاي فرهنگي امام حسن عسگري(ع) در دوران امامت
امام حسن عسگري(ع)، توانستند با در پيش گرفتن راهبردي مؤثر و کارا، نهضت علمي و عقيدتي امامان(ع) را بارورتر کنند.


به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، دوران امامت امام حسن عسگري(ع) در حالي آغاز شد که دستگاه خلافت عباسي، به دليل هراس از گسترش انديشه پيروان اهل بيت(ع)، ايشان و پدر بزرگوارشان امام هادي(ع)، را در حصري شديد قرار داده بود. با اين حال، امام حسن عسگري(ع)، توانستند با در پيش گرفتن راهبردي مؤثر و کارا، نهضت علمي و عقيدتي امامان(ع) را بارورتر کنند.
بررسي راهبردهاي علمي و اعتقادي امام حسن عسگري(ع) براي گسترش انديشه ناب اسلامي و تقابل ايشان با جريان هاي انحرافي، موضوع گفت وگوي خراسان، با حجت الاسلام والمسلمين محمدهادي يوسفي غروي، پژوهشگر برجسته تاريخ اسلام و عضو شوراي کتاب مجمع جهاني اهل بيت(ع) است که در پي مي آيد. شرايط سياسي و اجتماعي دوران امامت امام حسن  عسگري(ع) چگونه بود؟ اين شرايط چه تأثيري بر گسترش معارف اهل بيت(ع) داشت؟ امامت امام حسن عسگري(ع) همزمان با خلافت سه خليفه خونريز عباسي، يعني معتز، مهتدي و معتمد، بود. ايشان تحت نظر بودند و کليه رفت و آمدهايشان کنترل مي شد. خلفاي عباسي که از نفوذ امام(ع) و قدرت پيروان ايشان بيمناک بودند، علاوه بر آن که امام(ع) را در سامرا و در يک پادگان نظامي تحت نظر داشتند، سه يا چهار بار ايشان را دستگير کردند و به زندان انداختند. در اين حال شيعيان نيز از آزار و اذيت خلفاي عباسي در امان نبودند. وسعت پراکندگي پيروان مکتب اهل بيت(ع) و نياز اين افراد به راهنمايي و هدايت، مسئله اي بود که حساسيت خاصي را در آن شرايط به وجود آورده بود و حقيقتاً يک راهبرد کارا و مؤثر را براي اداره بهينه اوضاع مي طلبيد. از طرف ديگر بنا بر اين بود که امام حسن عسگري(ع) در انظار عموم حضور چنداني نداشته باشند و به عبارت بهتر شرايط را براي آغاز عصر غيبت امام زمان(عج) آماده کنند. دستگاه خلافت عباسي نيز با آگاهي و اطلاع از مسئله تولد منجي موعود(عج)، سخت گيري و مراقبت از بيت امام(ع) را به شدت افزايش داده بود. با وجود همه اين مسائل، امام حسن عسگري(ع) موفق شدند فعاليت گسترده و مؤثري براي هدايت پيروان مکتب اهل بيت(ع) را سازماندهي کنند. علاوه بر شبکه وکالت، که از دوران امامان پيشين طراحي و در دوره ايشان به اوج کارايي خود رسيده بود، بسياري از شيعيان اين موقعيت را پيدا کردند که مسائل و مشکلات خود را از طريق نامه و يا به صورت شفاهي با ايشان مطرح و جواب دريافت کنند. علاوه بر اين، همان طور که اشاره کردم، نظام وکالت با استفاده از افراد مورد وثوق امام(ع) امور مربوط به پيروان مکتب اهل بيت(ع) را به نحوي مطلوب سازماندهي مي کرد. عثمان بن سعيد عمري، اولين نايب امام زمان(عج) در دوران غيبت صغري، يکي از افراد مورد وثوق و از نمايندگان امام حسن عسگري(ع) بود. آيا با وجود شرايطي که به آن اشاره کرديد، امام حسن عسگري(ع)، مانند پدران بزرگوارشان(ع)، موفق به تربيت شاگردان مبرز و دانشمند شدند؟ با وجود محدوديت شديد امام حسن عسگري(ع)، آن حضرت موفق به تربيت شاگردان مشهور و دانشمندي شدند. از ميان پرورش يافتگان مکتب امام حسن عسگري(ع) مي توان به محمدبن خالد برقي اشاره کرد که اهل برقرود قم بوده است. بنابر روايات، امام حسن عسگري(ع) تفسيري را بر او ديکته کرده اند. از ديگر شاگردان امام(ع) مي توان به احمدبن اسحاق اشعري، اشاره کرد که او نيز از اهالي قم بوده است. وي از بزرگان و دانشمندان بنام عصر خود بوده و به گفته نويسنده کتاب «اتقان المقال في احوال الرجال» از جمله افرادي است که در دوره غيبت صغري، افتخار ديدار با امام زمان(عج) را پيدا کرده است. اسماعيل بن علي نوبختي نيز از شاگردان مشهور امام حسن عسگري(ع) است که آثار و تأليفات فراواني از او به جا مانده و نقل شده است. ابن نديم در کتاب خود، «الفهرست»، به تعدادي از آثار او اشاره مي کند. اين شاگردان، رواج دهنده علوم و دانش اهل بيت(ع) در ميان مسلمانان بودند و نقش مهمي در گسترش نهضت فکري امام حسن عسگري(ع) ايفا کردند. يکي از جريان هاي انحرافي دوران امامت امام حسن عسگري(ع) جريان غلات است. غاليان چه کساني بودند و برخورد امام(ع) با آن ها چگونه بود؟ در دوران امام حسن عسگري(ع)، غلات خطري جدي براي انديشه هاي اعتقادي مسلمانان و به ويژه شيعيان، محسوب مي شدند. اين افراد مدعي بودند که – نعوذ با....- خداوند در روح امام(ع) حلول کرده است. آن ها امام حسن عسگري(ع) را خدا مي دانستند؛ اما اين نگاه به شدت منحرفانه، در حقيقت زمينه اي براي آن  بود که غاليان خود را حامل اسرار الهي و پيامبر معرفي و با توسل به اين اعتقاد نامشروع و کفرآميز ادعاي نبوت کنند. جالب اين جاست که فصل مشترک تمامي غلات اين بود که خود را از قيد و بند تکاليف ديني، مانند نماز و روزه، آزاد مي دانستند و اصولا هيچ پايبندي و التزام به انجام تکاليف شرعي نداشتند. رفتار امام حسن عسگري(ع) با اين گروه، تبري و بيزاري جستن از آن ها و حتي برخورد شديد با برخي از افراد خطرناک و غيرقابل اصلاح اين غاليان بود. آيا امام حسن عسگري(ع) مانند برخي امامان قبلي(ع) فرصت يافتند تا به مناظره علمي براي اثبات حقانيت اسلام و مکتب اهل بيت(ع) بپردازند؟ در کتاب «تحف العقول»، يک باب از سخنان امام عسگري(ع) وجود دارد که گوياي اين مطلب است که امام(ع) در برخي اوقات فرصت مناظره نيز داشته اند. مرحوم طبرسي نيز در «احتجاج» داستان مناظره ايشان با برخي از مسيحيان عراق را در ايام خشکسالي اين منطقه آورده است. امام حسن عسگري(ع) با برخي از فيلسوفان دهري مذهب، که نسبت به دين اشکال وارد مي کردند، مناظرات مؤثر و پيروزمندانه اي داشته اند. ابن شهرآشوب در کتاب «مناقب آل ابي طالب» به مناظره امام(ع) با يعقوب بن اسحاق کندي، که ظاهراً از فيلسوفان مشهور آن عصر بوده است، اشاره مي کند. تأثير سخن امام حسن عسگري(ع) چنان بود که يعقوب بن اسحاق تمامي يادداشت هاي پيشين خود را سوزاند و از آن ها تبري جست. اين اسناد نشان مي دهد که ايشان توانسته اند از فرصت هايي که براي مناظره پيش آمده است، نهايت استفاده را براي دفاع از اسلام و حقايق ناب آن، ببرند.






تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن