تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803955242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معجزه تشویق در تربیت کودکان / بایدها و نبایدهای تشویق کودکان


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
معجزه تشویق در تربیت کودکان / بایدها و نبایدهای تشویق کودکان
از تدابیر مهمی که در بازسازی رفتار فرزندان می‌توان از آن استفاده کرد تشویق است، تشویق از مسائل بسیار مهم تربیت اسلامی و از بهترین شیوه‌های تربیتی کودکان است.


 سیمین موحد روانشناس درباره نقش تشویق در تربیت کودکان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: کودکان همواره تشویق و تحسین را دوست دارند به ویژه زمانی که در کاری موفق باشند و به ما نشان دهند که متوجه موفقیت آنان شده‌ایم، خواهان تشویق و انگیزه از طرف ما هستند.  
 
وی هم چنین ادامه داد:تشویق موجب تقویت روحی فرزندان می‌شود و نیروی تازه‌ای به آنان می‌بخشد تا بتوانند با اعتماد به نفس و پشت گرمی بیشتر، کارهای خوب و مورد ذوق و علاقه خود را دنبال کند، تشویق هم چنین استعدادهای درونی کودکان را رشد داده و به شکوفایی سوق می‌دهد و زمینه‌های یاس و ناامیدی را در آنها از بین می‌برد.
 
این کارشناس تصریح کرد: تشویق خوب آن است که تنها زبانی نباشد، بلکه عملی نیز باشد و این که به سرگرمی برای کودک مبدل نشود بلکه به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد تقویت رفتارهای مثبت به کار رود و کودک بداند برای چه منظوری تشویق می‌شود و چه باید کند تا مورد تشویق قرار گیرد.  
موحد در ادامه درباره تشویق کردن کودکان توسط والدین و اطرافیان اظهار داشت: تشویق کودکان توسط پدر و مادر و اطرافیان و مربیان باعث می‌شود کودکان با نظری خوش بینانه و خوب به آن‌ها بنگرند و آنها را دوست و همدم و یار صمیمی خود تلقی کنند، گاه یک تشویق به جا و حکیمانه و ساده ممکن است مسیر زندگی کودک را عوض کند و از بدی و انحرافات نجات بخشد.  
 
وی درباره تاثیر تشویق‌های بیش از حد توسط والدین بر رفتار کودک گفت: بعضی از والدین با تشویق‌های نابجا و بیش از اندازه باعث می‌شوند تا کودک از مسیر سازنده دور کنند، تشویق بدون دقت و نادرست ممکن است به صورت رشوه درآید و اعمال بد کودک نادیده گرفته شود همواره پرتوقع و طلبکارانه به قضیه رفتاری خود بنگرد و حتی ممکن است در هر جایی انتظار پاداش عملی و معنوی باشد گاهی حتی در برابر وظایف قانونی اجتماعی و یا شرعی خود نیز توقع پاداش باشد، تشویق بیش از حد کودک را به غرور و خود بینی مبتلا می‌سازد این عوامل اگر ادامه پیدا کند عواقب منفی و بدی در رفتار و شخصیت کودک در انتظار اوست.  
 
این روانشناس هم چنین درباره کودکانی که مورد تشویق و حمایت قرار نمی‌گیرند گفت: فرزندانی که مورد تشویق قرار نمی‌گیرند اغلب دچار شکست روحی می‌شوند و اعتماد به نفس خود را از دست داده و خود را پست و حقیر می‌شمارند و جرائت دست زدن به کار خوب را در خود نمی‌یابند.  
 موحد درباره راه‌هایی برای تشویق مناسب و درست درجهت سازندگی شخصیت کودکان و هم چنین ترک عادت‌های نادرست از تشویق‌های بیش از اندازه گفت: تشویق کردن، ابزار بسیار عالی در جعبه ابراز تربیتی کودک است تشویق کردن باید به سمتی برود تا در رفتار و شخصیت کودک تاثیرات مثبت و سازنده ایجاد کند به طوری که تشویق همواره مشخص و دقیق و به جا باشد از حد معقول خارج شود، تشویق باید موجب تقویت درونی و در شکوفایی استعداد کودک شود و تا در آینده مشکلات و سختی‌ها را برخود هموار و به هدف مطلوب خود برسد.  
 
وی ادامه داد: از تشویق‌های بیش از حد بپرهیزید زیرا توقع بیش‌ از اندازه غرور و خودبینی را در او ایجاد می‌کند و هم چنین عادت‌هایی که او را نسبت به تشویق وابسته می‌کند و هم چنین عادت‌هایی که او را نسبت به تشویق وابسته می‌کند را از او دور می‌کند زیرا پذیرش آنان نسبت به رفتارهای درست و سازنده با سختی مواجه می‌شود و نسبت به آن اهمیتی قائل نمی‌شود تشویق با تمجید دروغین اشتباه نگیرید زیرا باعث شده تا او احساس کند در هر کاری که انجام می‌دهد همواره در فریب از طرف دیگران است که خود این مسئله باعث بدبینی و بی‌اعتمادی می‌شود.  
 
این روانشناس خاطر نشان کرد: تشویق را همواره در مسیر درست و به جا قرار دهید زیرا این مسئله باعث می‌شود تا کودک در پرتو تشویق یاد گیرد در سختی‌ها مقاوم باشد و از استعدادهای خود بهره‌مند باشد و در او ایجاد انگیزه و تحرک برای کارهای خوب و مثبت کند تا بتواند هدف خود را به سمت آینده‌ای روشن سوق دهد.  
انتهای پیام/
 







تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن