تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833471648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سکوت آزاردهنده‌ی پرویز پرستویی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
سکوت آزاردهنده‌ی "پرویز پرستویی"
صدیقه (سهیلا گلستانی) زن حامله‌ای است که سوار تاکسی یونس (پرویز پرستویی) می‌شود تا به بیمارستان بروند. وقتی در بیمارستان او را به اشتباه شوهر صدیقه قلمداد می‌کنند، یونس هیچ نمی‌گوید و سکوت می‌کند.
به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ "امروز" نام فیلم جدید رضا میرکریمی است که با ویدئو کار شده و بعد از "یه حبه قند" شلوغ پلوغ، امروز فیلمی خلوت و جمع و جور است.







موضوع "بچه" موضوع داغ امروز است و هشدار مقامات ومسئولین مبنی بر بحران آتی جمعیتی بحث میزگرد های تلویزیون شده است. بدبینانه نیست اگر بگوییم فیلم "امروز" هم در راستای همین سیاستهای ترغیبی برای فرزند آوری است. یونس (با بازی پرویز پرستویی) با وجود سن نسبتا بالایش هیچ فرزندی ندارد. صدیقه (با بازی سهیلا گلستانی) زن حامله‌ای است که سوار تاکسی او می‌شود تا به بیمارستان بروند. وقتی در بیمارستان او را به اشتباه شوهر صدیقه قلمداد می‌کنند، یونس هیچ نمی‌گوید و سکوت می‌کند. این سکوت به جای اینکه کمکی باشد برای شخصیت‌پردازی یونس، بی‌مورد می‌نماید. البته قصد کمک به یک زن حامله باعث این واکنش یونس است ولی تاثیر بدی روی طول فیلم می‌گذارد. علی رغم بازی در سکوت زیبای پرویز پرستویی، این کم صحبتی عاملی مضاعف برای ملال مخاطب است.

فیلم خیلی ناامیدکننده آغاز می‌شود و از همان ابتدا در چند جبهه شکست خورده می‌نماید. ابتدا بحث فرم و بر و روی کار است. نمی‌توان باور کرد که تصاویر ابتدای فیلم کار هومن بهمنش (تصویربردار) باشد. البته در ادامه او با تصاویرش جبران می‌کند ولی... . از سوی دیگر دوربین روی دست دو فیلم قبل میرکریمی، حالا به ماشین چسبیده و چند قاب ثابت و نازیبا را نمایش می‌دهد و جنبه‌ی ضعیف دیگر معطوف به بازی هاست که خیلی ماسیده است. مخصوصا سهیلا گلستانی که بازی نا مأنوسی ارائه می‌کند.

نکته‌ی عجیب در ساخت فیلم "امروز" این است که هرچه به انتهایش نزدیک می‌شود جذابتر می‌شود! ما به وفور موارد عکس این را دیده‌ایم که خب درک آنها ساده‌تر است. چون در مورد آن موارد، ضعف نویسنده از جانب پویا نگاه داشتن فیلم تا به انتهاست. اما این مورد مثل مریضی می‌ماند که دارد کم کم خوب می‌شود، ابتدایش سست است و انتهایش سالم و سرحال.

شخصیت پردازی در این فیلم، علی رغم اینکه بنظر می‌رسید خیلی با افشای تدریجی شخصیت خانوادگی و شغلی همخوان باشد، خوشبختانه از این شیوه استفاده نکرده است. می‌گویم خوشبختانه، به دو دلیل. یکی اینکه این گونه‌ای که شخصیت ها ارائه می‌شوند شیوه ی بهتری بنظر می رسد و دیگر اینکه این شیوه جدیدتر است و می‌تواند به باز شدن دایره‌ی شخصیت پردازی در سینما کمک کند.

رضا میرکریمی و شادمهر راستین در نوشتن "امروز" به طنز قابل تحسینی رسیده اند. شکلی که از ظرافت خاصی برخوردار است؛ شخصیت های فیلم نمی خندند و در موقعیت آنها طبیعی است که نخندند. و ما می خندیم و در موقعیت ما طبیعی است که بخندیم.

از لحاظ تکنیک ساخت هم گفتنی ست که تجربه ی میرکریمی و همچنین تجربه گری او در ساختار فیلم باعث شده اینبار دست به تمهیداتی بزند که به هرچه زیباتر شدن اثرش کمک کند. محل استقرار دوربین در صحنه های بیمارستان و نورپردازی و تصاویر خوش رنگ و لعاب، فضای خوبی به اثر بخشیده است. نماهای حرکتی رو به جلو و یا حرکت های افقی به سمت راست، که چند بار و در موقعیتهای متفاوت تکرار می شوند، درست و بجا استفاده شده و وجهی رمزآلود به کار بخشیده است.

میرکریمی مخصوصا در چند کار اخیرش به تنوع در روایت قصه ها توجه زیادی کرده است و همچنین تنوع بصری در سبک او در این سالها، خود، نقطه ی قوتی ست برای ارتباط پویا با مخاطب. درجا زدن در یک شکل و سیاق، اگر درجا زدن باشد، بدیهی ست که مضر است ولی آزمون کم خطا در این حیطه، یک پیروزی محسوب می شود.
 
سید حسن برهانی

انتهای پیام/








تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن