تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843419008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیم‌ها و امیدهای زنی که چشم به راه پسرش است


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


بیم‌ها و امیدهای زنی که چشم به راه پسرش است فرهنگ > سینما - حسین عیدی‌زاده

یک: «شیار 143» داستان مادری است عاشق پسرش که سال‌هاست منتظر برگشت او از جبهه است و حالا خبر برگشتش بهانه‌ای می‌شود برای فیلمساز تا گذر این سال‌ها و مشقت‌های این زن را تا آوردن خبر برگشت پسرش را ببینیم.

فیلم ترکیبی است از مصاحبه با آشناهای زن و زندگی خود زن (الفت با بازی دیدنی مریلا زارعی) از زاویه دید خودش. فیلم تا آنجا که مصاحبه است و خاطره آشنایان هیچ مشکلی ندارد، اما متاسفانه نمی‌تواند تغییر زاویه دید از آشنایان به زاویه دید زن را به درستی نمایش دهد چون الفت در جلوی دوربین مستندسازان نمی‌نشیند و باید خود بیننده بداند که زاویه دید تغییر کرده. با این حال بازی مریلا زارعی و تاکید و دقت فیلمساز در نمایش جزئیات زندگی این زن آنقدر جذاب است، که این کاستی را فراموش کنی و با قصه الفت همراه شوی. دو: نرگس آبیار توانسته در «شیار 143» به لحنی مناسب برای روایت قصه تلخش برسد. او می‌تواند تاکید بر شخصیت جواد عزتی را بیشتر کند و در نتیجه شوخی‌های بیشتری وارد فیلم کند، اما این کار را نکرده یا می‌توانست احساسات‌گرایی فیلم را با اضافه کردن صحنه‌های عجز و گریه الفت بیشتر کند اما این کار را نکرده است. در عوض آبیار برای شخصیت اصلی خود یعنی الفت چنان احترامی قایل بوده که هرگز او را در شرایطی رقت‌انگیز نشان نمی‌دهد و زندگی او در بیم و امید را با احترامی قابل‌ستایش تصویر کرده است. وقتی خبر می‌رسد یکی از دوستان پسر الفت از اسارت برگشته، حرف‌های الفت و شادی و گریه‌اش در کوچه و بعد ترسش از اینکه به پسرش چه بگوید و خجالتش از بغل کرد او یکی از لحظات استثنایی جشنواره فجر سی و دوم را خلق می‌کند که بیننده خودش را با شخصیت مرکزی یک فیلم نزدیک حس می‌کند. سه: «شیار 143» همانقدر فیلم نرگس آبیار است که فیلم مریلا زارعی است. حضور مریلا زارعی در نقش الفت آنقدر پذیرفتنی است که اگر چهره‌اش را نبینی حس می‌کنی یک نابازیگر یا یک روستایی واقعی در این فیلم بازی کرده است. شاید تنها ایرادی که بشود به بازی زارعی گرفت در طراحی لهجه باشد، لهجه‌ای که البته یک‌دست درآمده و در تمام لحظات احساسی فیلم زارعی توانسته «تُن» آن را حفظ کند اما این لهجه بیشتر از آنکه محیط جغرافیایی وقع داستان را به ذهن القا کند شبیه لهجه‌ای است که هرکس ممکن است برای یک شخصیت روستایی طراحی کند. اما این بخش کوچکی از طراحی زارعی برای شخصیت الفت است، کافی است به رخت شستن الفت یا راه رفتنش و یا نگاه‌های سرشار از عشق مادرانه به پسرش توجه کنید تا ببینید یک بازیگر چطور می‌تواند به فیلمی تشخص دهد. چهار: «شیار 143» فیلمی جذاب است که برخلاف بسیاری از فیلم‌های جشنواره فقط شروع نمی‌شود، بلکه میانه دارد و به شکلی درخور به پایان می‌رسد. این انسجام مدیون فیلمنامه آبیار است که برای لحظه‌ای از شخصیت الفت دور نمی‌شود و در همه جا او را دنبال می‌کند (کاش آن یک صحنه رویا دیدن شخصیت جواد عزتی نبود و آنچه را پسر الفت در خواب به او می‌گوید، فقط می‌شنیدیم) و همین برگ برنده فیلم است. پنج: «شیار 143» دو فصل خیلی جذاب دارد؛ یکی رویای الفت که در آن پسرش به دیدنش می‌آید و در صحنه‌ای که قرینه یکی از صحنه‌های ابتدایی فیلم است دوباره پله را از زیر پای مادر می‌کشد و فیلمساز با هوشمندی به جای افتادن به دام احساسات‌گرایی که توجیه‌اش را هم دارد، فصل قابل تعمقی خلق می‌کند که روی دیگر صبر مادر و خستگی‌اش از نیامدن پسرش را نشان می‌دهد. فصل جذاب دیگر پایان بندی فیلم است؛ آنجا که الفت باقیمانده جسد پسرش را در آغوش می‌گیرد و به یاد نوزادی فرزندش او را در آرام تکان می‌دهد انگار بخواهد او را بخواباند. این پایان در شان فیلمی است که برای کرامت یک مادر احترام قایل است. شش: «شیار 143» آدم را به آینده آبیار امیدوار می‌کند؛ او فیلمی ساخته استاندارد که با داستانی بیننده را همراه می‌کند و همین دستاوردی مهم برای فیلم دوم یک فیلمساز است. 58241



پنجشنبه 17 بهمن 1392 - 14:50:42





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن