تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804336165




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یار مهربان چشم به راه انگشتانی که ورق می زنند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یار مهربان چشم به راه انگشتانی که ورق می زنند ایلام- ایرنا- گسترش و افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی امروزه به عنوان مقوله ای مهم و از شاخص های توسعه یافتگی در کانون توجه و دستور کار دستگاه های فرهنگی کشور و به تبع آن استان ایلام قرار گرفته است.


فرهنگ مطالعه به گفته بسیاری از کارشناسان و مسوولان فرهنگی کشور یکی از ابزارهای اصلی توسعه جوامع به شمار می رود و در این زمینه موضوع مطالعه و ترویج آن میان مردم و گنجاندن کتاب در سبد فرهنگی خانواده ها همواره دغدغه مسوولان کشور بوده است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حرکت کشور به سمت توسعه علمی، مسوولان حوزه فرهنگی اقدام های مناسب و مطلوبی از جمله گسترش کتابخانه های عمومی، راه اندازی مراکز کانون پرورش فکری، پخش و نشر گسترده کتاب با موضوع های گوناگون، تعدد مجله ها، روزنامه ها و نشریه های مختلف انجام داده اند.
اما نگاهی اجمالی به مطبوعات و نشریه های خاک خورده در دکه های روزنامه فروشی، کتاب های دست نخورده در بسیاری از کتابخانه ها و صندلی های خالی کتابخانه های عمومی بیانگر این است که گسترش مراکز فرهنگی و تجهیز کتابخانه ها و فراهم کردن کتاب تنها برای حفظ فرهنگ مطالعه در کشور کافی نیست.
به گفته بسیاری از کارشناسان، در کنار فراهم کردن کتاب های متناسب با سلیقه و نیاز افراد، اقدام های مناسبی هم برای نهادینه کردن ˈفرهنگ مطالعه و کتابخوانیˈ باید انجام می گرفت.
کارشناسان معتقدند که باید علت های اصلی مطالعه که در واقع افزایش آگاهی عموم مردم در حوزه های مختلف و در نهایت پیشبرد سطح علمی جامعه و مردم است در کنار مطالعه در اذهان مردم نهادینه شود.
یکی از این کارشناسان می گوید: اگرچه با تبلیغات انجام شده فرهنگ مطالعه در سال های گذشته در استان ایلام روند مطلوبی یافته ولی همچنان برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند کار فرهنگی و تبلیغات گسترده تر است.
ˈسپیده شوهانیˈ افزود: مطالعه باید در خانوارها نمود یابد و ابتدا پدر و مادر در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند تا فرزندان نیز در این محیط، مطالعه را باور و با آن رشد کنند.
وی ادامه داد: از طرفی دستگاه های متولی باید منابع مطالعه و کتابخوانی را در جامعه فراهم کنند و کتاب ها به راحتی در دسترس همگان قرار گیرد.
وی اضافه کرد: چنانچه منابع قوی و به تعداد مورد نیاز و متنوع وجود داشته باشد و تعداد کتابخانه ها نیز زیاد باشد بدون شک افراد بیشتری به مطالعه روی خواهند آورد.
این کارشناس، بالا رفتن کیفیت مطالب روزنامه ها را نیز در جذب مخاطبان به سمت مطالعه نشریه و روزنامه ها موثر دانست.
یکی دیگر از کارشناسان حوزه جامعه شناسی ایلام می گوید: دنیای جدید ارتباطات و دسترسی آسان و همگانی به فضای مجازی و اینترنت از مهمترین علت های کاهش روی آوری مردم به مطالعه کتاب است.
ˈمحسن ملکشاهیˈ افزود: از سوی دیگر، گرانی کتاب، پایین بودن محتوای برخی کتاب ها و جوابگو نبودن به نیاز مخاطبان و مشغله روزانه افراد موجب کم شدن میزان مطالعه در بین خانوارها شده است.
وی اظهار کرد: شوربختانه در کنار همه این عوامل برنامه ریزی واحد و هدفمندی برای ترویج فرهنگ مطالعه در کشور وجود ندارد.
یکی از فرهنگیان ایلام پیش بینی زمان و اختصاص وقت آزاد مطالعه کتاب در مدارس را از راهکارهایی می داند که می تواند در نهادینه کردن فرهنگ و افزایش سرانه مطالعه در استان و کشور موثر و مفید باشد.
ˈمحمد بهرامیˈ می گوید: در این راستا نیز باید کتاب های جذاب و مورد نیاز دانش آموزان در مدارس مهیا شود و در دسترس آنان قرار گیرد.
وی یکی از مهمترین علت های نهادینه نشدن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان مردم را ضعف برنامه ریزی و تعدد متولیان دانست.
یکی دیگر از کارشناسان ایلام نیز تعدد رسانه های مختلف و گسترش شبکه های اطلاع رسانی و دسترسی مردم به اطلاعات مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی و دیگر موضوع ها از این رسانه های ارتباطی را از عوامل موثر در روی نیاوردن مردم به مطالعه کتاب عنوان می کند.
ˈمحمد حسینیˈ افزود: افزون بر اینها نباید از قیمت بالای کتاب به سادگی گذشت که باعث شده بسیاری از مردم و علاقه مندان قدرت خرید این کالا را نداشته باشند.
وی علت بالا بودن نرخ کتاب های ناشران را بالا بودن هزینه های چاپ، انتشار و تهیه کتاب عنوان کرد.
این کارشناس با بیان ذکر این که تازه های کتاب باید به راحتی در دسترس مخاطبان قرار گیرد، افزود: شوربختانه بیشتر افراد پیوند ناچیز و کمی با تازه های کتاب دارند و انتشارات خوب به راحتی در دسترس آنان نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نیز معتقد است: مطالعه باید از دوران کودکی در بین افراد نهادینه شود و به فرهنگ در خانواده ها تبدیل شود.
ˈعلی گهرسودیˈ افزود: چناچه این موضوع از سوی خانواده ها مورد توجه قرار گیرد، بدون شک نقش مهمی در بالارفتن و نهادینه شدن فرهنگ مطالعه بین مردم دارد.
وی بیان کرد: مطالعه و کتابخوانی یکی از مهمترین ابزارهای توسعه یافتگی جوامع محسوب می شود و در این راستا همه مردم باید برای تحقق این فرهنگ مشارکت داشته باشند.
سرپرست امور کتابخانه های عمومی استان ایلام نیز گفت: این اداره کل به تنهایی قادر به افزایش فرهنگ مطالعه و کتاب و کتابخوانی در میان مردم نیست و همه دستگاه های اجرایی و ارگان ها باید در این زمینه همکاری و کمک کنند.
ˈعلی حیدر مظفریˈ افزود: اکنون از هر 100 ایلامی چهار نفر در کتابخانه های عمومی استان عضویت دارند که آمار چندان مناسبی نیست.
وی بیان کرد: این تعداد برابر 24 هزار نفر از جمعیت باسواد استان است که عضو فعال کتابخانه های عمومی شهرستان های مختلف استان محسوب می شوند.
وی ادامه داد: بیشتر این اعضا زن و مرد از قشر دانش آموز و دانشجویان استان هستند.
سرپرست کتابخانه های عمومی ایلام مجموع کتاب های موجود در کتابخانه های استان را 440 هزار جلد عنوان کرد و افزود: مراجعان به کتابخانه ها در طول ماه کتاب های مورد نیاز خود را در زمینه های مختلف از این مراکز فرهنگی به امانت می گیرند.
مظفری به طرح ˈکتاب منˈ در کتابخانه های عمومی استان اشاره کرد و یادآور شد: در این طرح اعضا و مراجعان کتاب های مورد نیاز خود را به کتابخانه ها اعلام و با استفاده از اینترنت و از راه فضای مجازی تهیه و در اختیار آنان قرار می گیرد.
وی شمار کتابخانه های موجود ایلام را 50 باب کتابخانه نهادی و مشارکتی عنوان کرد که در سراسر استان اکنون فعالیت دارند.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی ایلام سرانه کتاب به ازای هر نفر جمعیت باسواد استان را یک جلد عنوان کرد.
مظفری ابراز امیدواری کرد: با بهره برداری از کتابخانه مرکزی ایلام که 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد سرانه کتاب و فضای مطالعه در استان افزایش چشمگیری یابد. ک/4
7171/565/681
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن