تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803087166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خودباوری ملی در سایه پیشرفت های علمی محقق شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مشاورعالی وزیر علوم: خودباوری ملی در سایه پیشرفت های علمی محقق شده است تهران - ایرنا - مشاورعالی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه خودباروری ملی در سایه پیشرفت های علمی محقق شده است، از پیشرفت های علمی و فناوری به عنوان یکی از درخشان ترین بخش های کارنامه جمهوری اسلامی ایران یاد کرد.


جعفر توفیقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا ضمن تبریک فرا رسیدن دهه مبارک فجر به مردم شهید پرور ایران و گرامیداشت یاد امام راحل و شهیدان انقلاب اظهار داشت: بحث خودباوری و استقلال از شرق و غرب، یکی از اولین شعارهایی بود که امام خمینی (ره) در ابتدای انقلاب اسلامی بر آن تاکید داشتند.
وی با بیان اینکه خودباوری که از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی به شمار می رود به اتکای پیشرفت های علمی و توانمندی های علمی محقق خواهد شد، گفت: می توانم ادعا کنم که خوشبختانه این شعار تا حدودی محقق شده و امروز یکی از درخشان ترین کارنامه های جمهوری اسلامی، کارنامه پیشرفت های علمی آن است.
سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به توسعه 40 برابری تعداد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و جمعیت دانشجویی در مقایسه با اول انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: امروز به لحاظ کمیت جزء نظام های پیشرفته آموزش عالی در دنیا هستیم و البته این توسعه کمی باید با برنامه های ارتقای کیفیت دنبال شود.
وی یادآور شد: وابستگی که ما قبل از انقلاب درخصوص اعزام دانشجو به خارج برای تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری داشتیم امروز کاملا مرتفع شده است.
توفیقی تصریح کرد: اکنون شاهد جدیدترین و پیشرفته ترین رشته های علمی در دانشگاه ها هستیم که این خود یکی از مصادیق بسیار روشن اعتماد به نفس است.

**رسیدن به مقام اول تولید علم در منطقه، نتیجه خودباوری ایرانیان است
استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس به پیشرفت های پژوهشی ایران در سال های پس از انقلاب نیز اشاره ای داشت و گفت: در ادامه توسعه آموزش عالی، در زمینه پژوهش هم خوشبختانه زیرساخت های پژوهشی کشور، توسعه پیدا کرده است و به جایگاه اول منطقه از نظر تولیدات علمی دست یافته ایم و در دنیا هم جزو کشورهای دارای بیشترین شیب رشد علمی قرار داریم.
وی ادامه داد: محققان ما در زمینه های فناوری های پیشرفته و پژوهش های نوین حرفهای بسیار جدی برای گفتن دارند.
توفیقی خاطرنشان کرد: در زمینه فناوری هم که یکی از عقب ماندگی های جدی ما قبل از انقلاب بوده و حتی تا دو دهه بعد از انقلاب، کار چشمگیری نشده بود خوشبختانه از برنامه سوم توسعه به این طرف با توسعه پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری، قدم های جدی برداشته شده است.
وی وجود جوانان با استعداد و خلاق در زمینه علم و فناوری را از دیگر مزیت ها و ظرفیت های علمی ایران خواند.
مشاور عالی وزیرعلوم با بیان اینکه تجاری سازی دستاوردهای علمی، امروز به یک شعار اصلی تبدیل شده است، فعالیت شرکت های دانش بنیان را اصلی ترین عامل این موضوع دانست.
وی افزود: شرکت های دانش بنیان که در برنامه چهارم و پنجم توسعه به آنها تاکید بسیار جدی شده است، چشم انداز خوبی را برای کشور ترسیم می کند و امیدواریم سرمایه گذاری که در توسعه ظرفیت های علمی کشور صورت گرفته است بازدهی خودش را در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور نشان بدهد.
توفیقی ابراز خوشبینی کرد که با زیرساخت های آموزشی، پژوهشی و فناوری که بعداز انقلاب در کشور ما ایجاد شده و همچنین با وجود جوانان با استعداد ایرانی، روند تحقق شعار اعتماد به نفس، خودباوری و خود اتکایی به خوبی ادامه یابد.
وی اینچنین نتیجه گرفت با توجه به اینکه امروز کشور ما جزء کشورهای مطرح در حوزه علم و فناوری است، می توان ادعا کرد خودباوری به عنوان یکی از شعارهای مهم انقلاب اسلامی تحقق پیدا کرده است.

** پیشرفت های علمی یکی از مصادیق بارز خودباوری و امید به آینده است
وزیرعلوم دولت هشتم درخصوص نقش پیشرفت های علمی در ایجاد امید به آینده و تقویت غرور ملی اظهار داشت: اساسا دستاوردهای علمی مایه غرور و مباهات مردم است و غرور ملی را تقویت می کند و امروز در دنیا، ظرفیت های علم و فناوری است که تاثیرگذار است و سرمایه ملی و زیربنای امنیت هر کشور محسوب می شود.
وی تاکید کرد: شکی نیست که مزیت های رقابتی در علم و فناوری، حرف اول را در دنیا می زند و پیشرفت های علمی یکی از مصادیق بارز خودباوری و امید به آینده است اما این تاثیرات زمانی بیشتر می شود که پیشرفت های علمی و فناوری خودش را در جامعه و در مسیر حل مشکلات مردم در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به اثبات برساند.

**تبدیل دستاوردهای علمی به ارزش افزوده، مهم ترین وظیفه مسوولان در دهه چهارم انقلاب است
توفیقی اظهار داشت: مهم ترین وظیفه ای که در دهه چهارم انقلاب اسلامی داریم این است که دستاوردهای علمی را به ارزش افزوده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل کنیم و تنها در این صورت است که مردم به صورت ملموس، آثار پیشرفت های علمی در پیشرفت و رفاه مادی و تعالی معنوی جامعه خودشان احساس خواهند کرد.
به اعتقاد وی حرکت به سمت تبدیل دستاوردهای علمی به ارزش افزوده ملی، قطعا روند حرکت خودباوری را شتابان تر از قبل خواهد کرد.

** حفظ کیفیت پژوهش و تضمین اشتغال دانش آموختگان، اصلی ترین عوامل تداوم پیشرفت علمی
مشاور عالی وزیرعلوم در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص راهکارهای حفظ شتاب توسعه علمی کشور گفت: این یک واقعیت است که پیشرفت ها و دستاوردها باید حفظ شود سرمایه گذاری ها در علم و فناوری باید افزایش یافته و انگیزه ها تقویت شود.
وی افزود: یک نکته مهم در حفظ سرعت علمی کشور و دستاوردهای علمی، جدی گرفتن بحث کیفیت است که باید حتما توسعه کمیتی که در آموزش عالی و پژوهش ایجاد شده است را مراقب کیفیت آن باشیم و اگر خدای نکرده به بحث کیفیت لطمه بخورد نمی توانیم دستاوردها را حفظ کنیم.
توفیقی همچنین نقش توسعه همکاری های بین المللی مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی را در روند پیشرفت علمی کشور یادآور شد.
وی تداوم سرمایه گذاری های صورت گرفته در عرصه های آموزش عالی و پژوهش و فناوری را در توسعه علمی کشور موثر خواند.
استاد دانشگاه تربیت مدرس همچنین بر لزوم تقویت انگیزه در جوانان برای فعالیت های علمی تاکید کرد و گفت: در این میان، مقوله اشتغال دانش آموختگان برای ادامه مسیر و امید به آینده بسیار مهم است زیرا چنانچه آینده شغلی جوانان ما تضمین نشود تاثیر منفی در ادامه مسیر علمی آنها خواهد داشت.
وی همچنین به دستگاه ها و سازمان های مختلف توصیه کرد که از دستاوردهای علمی استفاده کنند تا محققان خوشبین باشند که تلاش های آنها در مسیر توسعه علم و تربیت نیروی انسانی، مورد استفاده قرار می گیرد زیرا فقط درصورت استفاده از این دستاوردهای علمی است که کشور شاهد پیشرفت خواهد بود و اگر کشور پیشرفت کند، امیدها و انگیزه ها هم حفظ می شود و توسعه علمی کشور نیز سرعت بیشتری پیدا می کند.
علمی (4)**1055**1599
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن