محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843163773
نقدی بر «متروپل» کیمیایی لحنی که سالهاست الکن است/روزگار تمام شده کیمیایی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقدی بر «متروپل» کیمیایی
لحنی که سالهاست الکن است/روزگار تمام شده کیمیایی
لحن کیمیایی سالهاست که بعد از فیلم بزرگ و همیشه جاودان سرب الکن است و نمی فهمیم که چرا در زمانه ما لغز و لنترانی نامش دیالوگ است. دعوای خیابانی سردستی پشت شیشه نامش چالش قهرمانی است ! شخصیت های ولنگاری که خواستگاهشان ریشه در ذهن خموده کارگردان دارد برای چه می آیند و برای چه می جنگند ؟ آرمان و هدفشان چیست ؟
سالهاست بسیاری از منتقدین سینما اذعان دارند که کیمیایی درفیلمسازی حرفی دیگر برای گفتن ندارد و فیلمهایی اخیرش نعل های وارونه ای هستند که برای خود فیلمساز و قلم هایی که در خدمت اوست تنها معنی سینما می دهد. هر فیلمی از این کارگردان ساخته می شود ،از پرسه ساخت تا تولید طبل رسانه های در خدمت کیمیایی چنان هیاهو می کنند که گویا او شاهکار قرن را می خواهد بسازد و با همین ترفندها توفیقی نسبی وظاهری نصیب این فیلمساز کهنه کار می شود . جهان فیلمسازان نسل دوم در ایران که متوسط 60 تا70 سال را دارند با فیلمسازان هالیوود با همین میانگین سنی بسیار متفاوت است.امروز مارتین اسکورسیزی،استیون اسپیلبرگ ،جورج لوکاس ،تیم برتون ، کلینت ایستود با شکوه ترین دوران خود را می گذارنند و فیلم های بهتری نسبت به گذشته کاری خود می سازنند . در سنی و سالی نزدیک به کیمیایی ،همتایان فرنگی درخشان ترین آثارشان را می سازنند و کیمیایی و هم قطارانش همچون مهرجویی بدترین آثارشان را ارائه می کنند .مارتین اسکورسیزی گرگ وال استریت می سازدکه جنجالی سیاسی – اجتماعی در ایالات متحده را موجب می شود اما کیمیایی همچنان گرفتار گرگ های عقب مانده لاله زار است.کارگردان فیلم قیصر با روالی که در دو دهه اخیر در پیش گرفته پله های نزول را یکی پس از دیگری طی می کند ونقصان های عظیم آثارش با قلم هایی که در خدمت اوست و کارنامه قبل از انقلاب این فیلمساز از مخاطبین سینما پوشیده می ماند . مسعود کیمیایی ذره ای شباهت به دوران فیلمسازی خودش در دهه 40 و 50 ندارد.مهمترین مشکل کیمیایی جداماندن از شرایط اجتماعی امروز است. این نقصان را چگونه می توان ارزیابی کرد؟ آیا کیمیایی می داند که قصه هایش هیچ تناسب اجتماعی با دوران معاصر ندارد؟ آیا می داند که جهان امروز آنچنان رنگ به رنگ شده که از جهان مرده لاله زاری قصه ای بر نمی خیزد ؟آیا مخاطب امروز سینما که با متغیرهای اجتماعی فروانی مواجه است این جهان کوچک و عقب مانده از روزگار کنونی را درک می کند ؟! هزاران پرسش را می توان در مورد آثار اخیر کیمیایی مطرح کرد .تا رسیدیم به متروپل . داستان متروپل حتی با انگاره های قائم به ذات این فیلمساز تناسبی ندارد .قصه ای که در قالب متروپل عرضه می شود یک «ریوبراوو» خاله زنکی است که نمادهای مقاومت در آن زنانی رنجور هستند که ایستادگی و تقابل آنان با یک بحث خاله زنکی به اتمام می رسد.معنای تقابل و انتقام در این جهان خاله زنکی به پوچ انگاری های مضحکی بدل می شود که کارنامه و نگرش فیلمساز را تحت الشعاع قرار می دهد.واقعا کیمیایی می داند که درام با آنچه او در چند فیلمش اخیرش ارائه کرده به هیچ وجه برای مخاطبین امروز سینما معنا و مفهومی ندارد ؟جرم ،حکم ،رئیس؛ حداقل استاندارهای شکوهمندی که متعلق به خود فیلمساز است را داراست ؛ اما متروپل چیست ؟ کجای جهان متروپل اندازه و استاندارهای امروز سینمای بدنه به سیاق سایر آثار کیمیایی را داراست ؟در مترو پل با دو مجهولی به نام کاوه و امیر مواجهیم که در جهان لاله زاری کیمیایی گرفتارند و دو زن در دو سوی تقابل این جدال به جهان لاله زاری پا می گذارند، بی آنکه تناسبی با این جهان داشته باشند . آنقدر بوی تعفن وسترن شهری ، چالش های خاله زنکی و دیالوگ هایی پراکنده - پر طمطمراق لغز گونه - در فیلم جاری است که مخاطب از درک یک قصه ساده باز می ماند. آیا کیمیایی می تواند ادعا کند متروپل یک فیلم سینمایی است . آیا نمایشی پر رنگ و لعاب از یک دعوای ساده خیابانی که دو قطب این دعوا نمی دانند برای چه می جنگند به چهارچوب های ساده یک درام نزدیک می شود ؟! کلیت اثر به هیچ تراژدی – به مثابه سایر کیمیایی – خاصی ختم نمی شود و مقدمه و موخره روایت صرفا به نبردهای دست چندم فیزیکی و کلامی ختم می شود . برای روایت متروپل آغاز و پایانی نمی توان جست ،با این حساب متروپل یک فیلم سینمایی نیست بلکه نمایشی روحوضی با چند دلقک شیک و مدرن است . فخر النساء با طنازی لغز گونه خاتون به زانو در می آید و می ماند این وسط تنش سرگردان که ابتدا و انتهای روایت و از همه اینها مهمتر ریشه هایش چندان اغنا کننده نیست . کتک و دعوای خیابانی تاجران ورشکسته ای که از دوران گذشته تنها تماشای فیلم های وسترن خاطره بزرگ زندگی آنهاست چه نیروی انگیزشی ایجاد می کنند که ناگهان جوش می آورند تا جوششی دراماتیک خلق کنند ؟!.شخصیت کاوه در جهان فیلم متروپل ، مردی ورشکسته است که از جهان فیلم محاکمه در خیابان با شمایلی متفاوت تر به جهان متروپل قدم نهاده است . فیلم آکنده از کلیشه های سردستی و کهنه شده کیمیایی است و کلیت اثر از حیث محتوا یک ورشستگی تمام عیار برای شخصیت پردازی در جهان فیلم است که روزی از شاخصه های مهم فیلم های کیمیایی به شمار می رفت . محمدرضا فروتن در نقش کاوه همان شمایل به آخر خط رسیده ای را ایفا می کند که روزی شکل قابل قبول تر آنرا در فیلم محاکمه در خیابان اجرا کرده بود اما متروپل کاوه گنگ و نامفهوم است و رفاقتش با امیر با در نظر گرفتن کلی گویی همیشه کیمیایی هیچ تناسب جذاب روایی ندارد . سرکشی و لبخند مصنوعی پولاد با شمایل عشق سینمایی نوستالوژیک زده به شدت مضحک و زننده است و با این همه تنگ نظری روایی جایی برای شخصیت پردازی باقی نمی ماند و مهناز افشار که می بالید خاتون کیمیایی شده است به همراه شقایق فراهانی نقش زنان جیغ جیغویی را ایفا می کنند که لگد می زنند به اعصاب مخاطب .شمایلی که بعداز محاکمه در فیلم هایی کیمیایی کلیشه شده و کلیشه جیغ جیغویی زنانه همچنان چاشنی اغلب فیلمهای کیمیایی به شمار می رود . مخاطب در پایان خطابه خاتون در مقابل فخر النساء به انگیزه های جهان زنانه این به دو چنان می خندد که کارگردان برای تطهیرش خودش تنها راهی که برایش باقی می ماند این است که از اکران فیلم پرهیز کند تا ته مانده این حیثیت حرفه ای باقی بماند و بتوانند برای این چند دهه عمرهمچنان استاد خطابش کنند . آری دیگر کیمیایی ،کیمیایی نیست و هیات انتخاب چگونه به مقدمه و موخره فیلمنامه ای نا معلوم و مجهول رای می دهد تا فرصت حضور در بخش مسابقه را داشته باشد .شاید سازنده اش همچنان توهم دارد سیمرغ امسال منتظر اوست و حالا کیمیایی تصور می کند جان فورد زمانه ماست اما فیلم متروپل حتی قابل مقایسه با آثار رضا صفایی در دوران فیلمفارسی نیست .بی شک کیمیایی با این شیوه روایتگری اد وود زمانه ماست تا جان فورد و هاکس . لحن کیمیایی سالهاست که بعد از فیلم بزرگ و همیشه جاودان سرب الکن است و نمی فهمیم که چرا در زمانه ما لغز و لنترانی نامش دیالوگ است. دعوای خیابانی سردستی پشت شیشه نامش چالش قهرمانی است ! شخصیت های ولنگاری که خواستگاهشان ریشه در ذهن خموده کارگردان دارد برای چه می آیند و برای چه می جنگند ؟ آرمان و هدفشان چیست ؟ اگر کمی مطبوعات همراه با خالق متروپل یار نبودند و عکس های روی جلد سفارشی ،تقدیر و جایزه جشنواره بیست و نهم ،قلم زنی در مسیری غیر منصفانه و جماعت مجیزگوی رسانه ای اطرافش نبودند نمی دانستیم امروز بر سر کیمیایی چه نمی آمد . در صورت عدم امکانات مذکور امروز فیلمساز مهجوری بود همچون اد وود که مخاطبین برای ندیدن آثارش تیغ بروی یکدیگر می کشیدند .آنچه که به نگارش درآمد دیگر هشدار برای کیمیایی نیست ،باید پایان راهش را در این حرفه را اعلام کرد و تنها راه نجاتش اتکا به روایتگری با سیاق نوین است . نویسنده :هانیه رهگ انتهای پیام / ا
92/11/15 - 15:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]
صفحات پیشنهادی
غیبت عوامل فیلم «متروپل» / نشست پرسش و پاسخ فیلم کیمیایی برگزار نشد
غیبت عوامل فیلم متروپل نشست پرسش و پاسخ فیلم کیمیایی برگزار نشد فرهنگ > سینما - نشست پرسش و پاسخ فیلم متروپل در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر برگزار نشد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این فیلم ساخته مسعود کیمیایی است و در آن بازیگرانی چون مهناز افشار م«متروپل» کیمیایی صدای اهالی رسانه را در آورد
متروپل کیمیایی صدای اهالی رسانه را در آوردفیلم کیمیایی که به شدت ضعف ساختار و محتوایی داشت موجب اعتراض اهالی رسانه شد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس امروز در سانس اول نمایش فیلم ها در برج میلاد متروپل تازه ترین اثر مسعود کیمیایی به نمایش در آمد ضعف ساختار و محتوایی فیلم به انمعاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد اکران «چ» و «روزگاری عشق و خیانت» در نخستین رو
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داداکران چ و روزگاری عشق و خیانت در نخستین روز جشنواره فجر قزوینمعاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت در نخستین روز جشنواره فیلم فجر فیلم چ به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و فیلم روزگاری عشق و خیانت به کارگردانی داوودگفتوگوی فارس با مترجم کتاب «دروغهایی که معلمم به من آموخت» تمام دروغهای آمریکایی از زبان رسانهها
گفتوگوی فارس با مترجم کتاب دروغهایی که معلمم به من آموختتمام دروغهای آمریکایی از زبان رسانهها زرنگی آمریکاییها در پوشاندن ضعفهای تاریخیبسیاری از چیزهایی که آمریکاییها به عنوان تاریخ به فرزندان و ملتهای دنیا میآموزند یا درباره شان اغراق و غلو شده یا اصلا اتفاق نیفتادهانمدیر تحقیق و پژوهش اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس همدان مطرح کرد «روایتهای ناتمام» راوی خاطرات فرمانده
مدیر تحقیق و پژوهش اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس همدان مطرح کردروایتهای ناتمام راوی خاطرات فرمانده تیپ سوم زرهی همدانمدیر تحقیق و پژوهش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان همدان از چاپ کتاب خاطرات سرتیپ محمد جوادی با عنوان روایتهای ناتمام خبر داد سیدعلی مساوات امروزفیلم کیمیایی صدای اهالی رسانه را در آورد
فیلم کیمیایی صدای اهالی رسانه را در آوردفارس امروز در سانس اول نمایش فیلم ها در برج میلاد متروپل تازه ترین اثر مسعود کیمیایی به نمایش در آمد ضعف ساختار و محتوایی فیلم به اندازه ای بود که در بسیاری از لحظات اهالی رسانه و تماشاگران با سوت و کف نسبت به ضعف این فیلم اعتراضشان را«تمام ملت ایران فکنده چشم بر راهت» شعر شهید مطهری در فراق امام خمینی(ره)
تمام ملت ایران فکنده چشم بر راهتشعر شهید مطهری در فراق امام خمینی ره استاد مطهری بعد از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دستگیر و به زندان شهربانی منتقل شد وی در زندان و در فراق امام ره غزلی عاشقانه و حماسی سرود که با بیت تمام ملت ایران فکنده چشم بر راهت به راه عدل و آزادی نه باک از هیچمهناز افشار، طناز طباطبایی و کیمیایی در جشن منتقدان سینما + تصاویر
مهناز افشار طناز طباطبایی و کیمیایی در جشن منتقدان سینما تصاویردر ادامه مطلب گزارش تصویری هفتمین جشن انجمن منتقدان سینما را مشاهده خواهید نمود در این جشن سینمایی که با حضور بازیگران و کارگردانان مشهور کشور همراه بود از بازیگرانی چون ترانه علیدوستی شهاب حسینی و تقدیر شد گزمدیرکل اقتصادی بانک مرکزی در گفتوگو با فارس تشربح کرد جزئیات طرح بانک مرکزی برای «تامین مالی غیرتورمی
مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی در گفتوگو با فارس تشربح کردجزئیات طرح بانک مرکزی برای تامین مالی غیرتورمی مسکن مهر بانک مسکن اعتبار پروژههای نیمهتمام را پرداخت میکندمدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به طرح جدید تامین مالی غیرتورمی مسکن مهر گفت در این روش بانک مرکزی منابعی که اغیبت عوامل فیلم «متروپل» / نشست پرسش و پاسخ فیلم کیمیایی برگزار نشد
غیبت عوامل فیلم متروپل نشست پرسش و پاسخ فیلم کیمیایی برگزار نشد نشست پرسش و پاسخ فیلم متروپل در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر برگزار نشد آفتاب این فیلم ساخته مسعود کیمیایی است و در آن بازیگرانی چون مهناز افشار محمدرضا فروتن پولاد کیمیایی شقایق فراهانی و بااعتراض منتقدان و مردم به کیفیت فیلم مسعود کیمیایی
اعتراض منتقدان و مردم به کیفیت فیلم مسعود کیمیایی نمایش فیلم متروپل به کارگردانی مسعود کیمیایی در کاخ جشنوارهی فیلم فجر در برج میلاد با حاشیههایی چون کفزدن و ترک سالن توسط اهالی رسانه همراه شد به گزارش ایسنا فیلم سینمایی متروپل صبح 15 بهمنماه در سالن همایشهای برج میلادکیمیایی به کاخ جشنواره نیامد/ لغو نشست رسانه ای متروپل
فرهنگ و هنر سینمای ایران پس از نمایش فیلم کیمیایی به کاخ جشنواره نیامد لغو نشست رسانه ای متروپل نشست رسانه ای فیلم سینمایی متروپل که قرار بود صبح امروز در سالن سعدی برج میلاد برگزار شود به دلیل حضور پیدا نکردن مسعود کیمیایی کارگردان فیلم برگزار نشد به گزارش خبرنگار مهر صبح«آوای باران» این هفته تمام میشود/ کارگردان بهدنبال پایان غیرکلیشهای
آوای باران این هفته تمام میشود کارگردان بهدنبال پایان غیرکلیشهایپخش سریال آوای باران در حالی این هفته به پایان میرسد که کارگردان آن به دنبال رقم زدن پایانی متفاوت و غیر کلیشهای برای آن است محمد هاشمی اصل تهیهکننده سریال آوای باران در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیوپوستر انگلیسی «متروپل» رونمایی شد
پوستر انگلیسی متروپل رونمایی شدپوستر انگلیسی فیلم متروپل جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی برای بازار فیلم و اکران خارج از کشور رونمایی شد به گزارش خبرگزاری فارس پوستر ایرانی این فیلم که این برای اولین بار در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره بین المللی فیلم فجر به روی پرده می رود در ررونمایی از متروپل مسعود کیمیایی در روز چهارم جشنواره فجر
رونمایی از متروپل مسعود کیمیایی در روز چهارم جشنواره فجر تهران- ایرنا- مسعود کیمیایی با فیلم سینمایی متروپل در چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر به برج میلاد می آید به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا فردا و در چهارمین روز از سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در ساعت 1محمدرضا فروتن برای «متروپل» مسعود کیمیایی خواند
محمدرضا فروتن برای متروپل مسعود کیمیایی خواند آفتاب بانی فیلم نوشت تیتراژ فیلم تازه مسعود کیمیایی توسط پولاد کیمیایی به صورت مستقل فیلمبرداری شده که قراراست در متروپل استفاده شود همچنین دو ترانه توسط رضا یزدانی و محمدرضا فروتن برای فیلم آماده شده که ظاهرا در نسخه جشنواره استانیمیشن «دیوار نوشتههای ناتمام» دهه فجر پخش میشود
انیمیشن دیوار نوشتههای ناتمام دهه فجر پخش میشودانیمیشن دیوار نوشتههای ناتمام با موضوع حوادث اوایل انقلاب اسلامی روی آنتن شبکه پویا میرود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس انیمیشن دیوار نوشتههای ناتمام در یک قسمت 12 دقیقهای و با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی با تکنیک-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها