تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802703914




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس در ایام‌الله فجر گزارش می‌دهد/2 ساواک و ۳ روحانی فعال در عرصه بین‌الملل+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس در ایام‌الله فجر گزارش می‌دهد/2
ساواک و ۳ روحانی فعال در عرصه بین‌الملل+تصاویر
ساواک در زندان مخوف کمیته مشترک با وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها از روحانیون انقلابی پذیرایی می‌کرد و این حساسیت رژیم در قبال روحانیون دانشگاهی نظیر آیت‌الله بهشتی و حجت‌الاسلام مفتح به دلیل تأثیرگذاری بر نخبگان، بیش از پیش بود.

خبرگزاری فارس: ساواک و ۳ روحانی فعال در عرصه بین‌الملل+تصاویر


به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ سال‌های نه چندان دور مردم ایران برای رهایی از طوق طاغوت مبارزه‌ای را به رهبری مرجع عالیقدر آیت‌الله سیدروح‌الله موسوی الخمینی آغاز کردند و در این راه مقدس، متحمل سختی‌های زیادی شدند و سرانجام پس از سال‌ها مبارزه با استعانت از پروردگار و با عنایت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در بیست و دوم بهمن ماه سال 1357 توانستند نظام جمهوری اسلامی را به منصه ظهور برسانند. در این میان روحانیت معزز همگام با مردم در لحظه لحظه شکل‌گیری انقلاب و حتی پس از آن حضوری فعال و پرنشاط داشتند و بی‌جهت نیست که در کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک شهربانی تهران که امروز از آن به عنوان «موزه عبرت» یاد می‌شود، نام آنان بر دیوار خودنمایی می‌کند و چشمان بازدیدکنندگان به اسامی روحانیون گره می‌خورد. به مناسبت سی و پنجمین بهار شکوهمند انقلاب اسلامی در سلسله گزارش‌هایی به معرفی و بازخوانی فعالیت انقلابی روحانیت از دریچه موزه عبرت می‌پردازیم که بخش دوم آن در ادامه می‌آید: *«دانشگاه و مسجد» اسحله مبارزات انقلابی شهید مفتح شهید حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مفتح در سال 1307 در خانواده‌ای روحانی در همدان متولد شد. در شانزده سالگی راهی حوزه علمیه قم شد و با حضور در محضر درس اساتید بزرگی همچون آیات عظام بروجردی، امام خمینی(ره)، گلپایگانی، علامه طباطبایی و محقق داماد مدارج علمی را طی کرد.  

وی ضمن دستیابی به مدارج بالای علوم اسلامی، در سال 1344 موفق به اخذ دکتری (PH.D) در رشته معقول از دانشکده الهیات شد،‌ شهید مفتح همزمان با اشتغال به تدریس در حوزه و دانشگاه، به مبارزات خود با رژیم طاغوت نیز ادامه می‌داد و در مکان‌های فرهنگی – مذهبی از جمله مسجد دانشگاه تهران، مسجد الجواد(ع)، مسجد جاوید و مسجد قبا همراه با شهید مطهری، شهید بهشتی و ... به روشنگری نسل جوان می‌‌پرداخت. وی ضمن مبارزه فرهنگی با استعمارگران، سعی خود را بر اتحاد میان دانشجویان و طلاب (وحدت حوزه و دانشگاه) معطوف کرده بود. به دنبال این مبارزات بود که ساواک وی را در سوم آذرماه 1353 دستگیر و به کمیته مشترک ضد خرابکاری منتقل کرد، بار دیگر در 17 شهریور 1357، مأموران ساواک مجدداً او را دستگیر و روانه بازداشتگاه کمیته مشترک کردند.  

*شهید مفتح اولین بار قاریان مصری را به ایران دعوت کرد دکتر مفتح با استقرار در مسجد قبا، سفرهای خود را به کشورهای اسلامی آغاز کرد، او در سفری که به مصر داشت، ضمن بازدید از دانشگاه الازهر، از دو شخصیت متخصص و استاد برجسته اقتصاد اسلامی دانشگاه الازهر دعوت کرد به ایران آمده، در سالگرد تأسیس صندوق قرض‌الحسنه مسجد قبا سخنرانی کنند، اما پس از بازگشت ایشان از سفر، ساواک از اجرای آن برنامه جلوگیری کردند. در همین سال‌ها یک کشیش معروف آمریکایی که از گروه مسیحیان ضدجنگ ویتنام بود، برای بررسی وضع ایران و تماس با مخالفان رژیم به تهران آمد، این شخص با بسیاری از رجال سیاسی و مذهبی تماس گرفت و با آن‌ها گفت‌وگو کرد، از جمله مصاحبه‌ای با شهید مفتح در کتابخانه مسجد قبا بود که در آن، اوضاع توأم با اختناق ساواک بسیار شجاعانه و با صراحت بیان شد، وی در آن مصاحبه، قاطعانه و به دور از هراس موقعیت انقلاب اسلامی و ضدیت با رژیم پهلوی را اعلام کرد. حضور «عبدالفتاح عبدالمقصود» -از چهره‌های علمی و دانشمندان سنی مصری که ارادت قلبی به اهل بیت(ع) داشت- در ایران با دعوت شهید مفتح صورت گرفت، در واقع وی با دعوت از چهره‌های علمی جهان اسلام و زمینه‌چینی برای ملاقات‌های آنان با علما و روحانیون حوزه و دانشگاه، می‌خواست تعاملات فکری و علمی حوزویان و دانشگاهیان را گسترش دهد، بنابراین وقتی عبدالمقصود به ایران آمد، در منزل حسین مهدیان در نزدیکی مسجد قبا اقامت کرد و این منزل، پایگاه دیدارهای علمی و فکری علمای قم و تهران شد. مهدیان که مخارج این سفرها را تامین می‌کرد، در این باره می‌گوید: «شهید مفتح، اولین بار قاریان مصری را به ایران دعوت کرد و این ابتکار که هنوز دایر است، ابتکار او بود، پس از آن با دعوت از دکتر عبدالمقصود، اهداف گوناگون علمی حاصل شد؛ چه در دیدارهای تهران که یکی از آن‌ها در منزل آیت‌الله فلسفی بود و نیز در منزل ما و مسجد قبا و چه دیداری که در قم در منزل آقای وحید خراسانی داشتیم، مباحثات علمی خوبی در می‌گرفت و حتی قرار شد که دکتر عبدالمقصود کتابی درباره سقیفه و کتابی نیز درباره امام حسین(ع) بنویسد، او کتاب 9 جلدی امام علی(ع) را ترجمه کرده بود و آقای فلسفی به ایشان پیشنهاد کرد که کتابی درباره امام حسین(ع) بنویسد». سرانجام آیت‌الله مفتح در 27 آذر ماه سال 1358 هنگام ورود به دانشکده الهیات، مورد هدف رگبار عناصر مزدور گروهک فرقان قرار گرفت و به شهادت رسید. *فعالیت‌های مؤثر آیت‌الله بهشتی ساواک را حساس کرد آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی در سال 1307 شمسی در اصفهان به دنیا آمد، پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه، برای فراگیری علوم حوزوی راهی قم شد، او با بهره‌گیری از محضر آیات عظام محمدتقی خوانساری، حجت‌ کوه‌کمره‌ای، امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی به درجه اجتهاد نائل آمد. همزمان موفق به اخذ درجه دکتری در رشته فلسفه شد.  

با آغاز نهضت امام خمینی(ره) نقش اساسی در امر سازماندهی نهضت داشت. وی در عرصه‌های فرهنگی نیز گام‌های مؤثری برداشت از جمله مرکز اسلامی هامبورگ آلمان با همت والای وی تأسیس شد، به دنبال اطلاع ساواک از گستره فعالیت‌های شهید بهشتی، در هفده فروردین سال 54 توسط مأموران کمیته مشترک ضد خرابکاری دستگیر و زندانی شد. مأموران کمیته پس از شکنجه و بازجویی به دلیل عدم دستیابی به مطلب مهمی از وی، او را آزاد کردند، در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی نیز یک بار دیگر در چهاردهم دی ماه سال 57 توسط مأموران کمیته مشترک دستگیر و زندانی شد، در آستانه پیروزی انقلاب به عضویت شورای انقلاب درآمد، با پیروزی انقلاب در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی عضویت یافت و نایب رئیس آن مجلس شد، سپس به حکم امام خمینی(ره)، ریاست دیوان عالی کشور،‌ عالی‌ترین منصب در قوه قضائیه را عهده‌دار شد. به دنبال تأسیس حزب جمهوری اسلامی، وی به دبیرکلی این حزب برگزیده شد.  

  سرانجام بهشتی امت در هفتم تیر 1360 توسط سازمان تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) به شهادت رسید.   *تدبیری که شهید هاشمی‌نژاد در 22 بهمن سال 57 اتخاذ کرد شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد در سال 1311 در بهشهر متولد شد، وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی در سن چهارده سالگی برای فراگیری علوم اسلامی به حوزه علمیه آیت‌الله کوهستانی رفت و پس از چهار سال کسب فیض از محضر آن عالم بزرگ برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم شد. وی در قم در درس خارج فقه و اصول بزرگانی چون آیات بروجردی، امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و شهید محمد صدوقی حضور یافت، در سال 1340 ساکن مشهد مقدس شد و به تدریس فقه و اصول پرداخت. وی با تشکیل جلسات و سخنرانی‌های جذاب تبلیغی نبرد خویش را با رژیم ستمشاهی آغاز کرد. برای نخستین بار در شب پانزدهم خرداد 1342 دستگیر شد و به مدت 41 روز در زندان موقت شهربانی (همین مکان) در بازداشت به سر برد. در سال 1351 از سوی ساواک ممنوع‌المنبر شد، ولی او مخفیانه به فعالیت‌های خود ادامه داد. در سال 1354 در پی اعتراض به ضرب و شتم و کشتار طلاب و روحانیان قم و برپایی تظاهرات، دستگیر و به دو سال حبس محکوم شد. در سال 1356 پس از آزادی، به علت از سرگیری مبارزات علیه رژیم، بار دیگر دستگیر و زندانی شد. پس از آزادی، مأموران ساواک بارها با مواد منفجره قصد ترور او را داشتند که موفق نشدند.  

شهید هاشمی‌نژاد با سخنرانی‌های شنیدنی و نوشته‌های جذاب خود نقش مهمی در روشنگری اذهان مردم به ویژه نسل جوان داشت که با استقبال گسترده رو به رو شد و رژیم شاه انتشار برخی از کتاب‌های ایشان از جمله کتاب «مناظره دکتر و پیر» را ممنوع کرد، پس از بازگشت پیروزمندانه امام خمینی(ره) به ایران، هاشمی‌نژاد به قصد زیارت حضرت امام(ره) از مشهد به تهران آمد. در بیست و دوم بهمن 1357 فرصت‌طلبان برای جمع‌آوری اسلحه قصد تعرض به پادگان و لشکر 77 خراسان را داشتند که هاشمی‌نژاد در حفظ نظم شهر و پادگان، نقش بسزایی داشت، وی به اتفاق آیت‌الله واعظ طبسی توانست پادگان مشهد و لشکر 77 خراسان را از دستبرد افراد فرصت‌طلب دور نگه دارد و مشهد را از ایجاد فتنه‌ای جدید حفظ کند. این شهید بزرگوار در سال 1358 به دو کشور لیبی و سوریه و در سال 1359 به کشورهای ژاپن و بنگلادش سفر کرد تا پیام‌رسان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد. حضور هاشمی‌نژاد در مجلس خبرگان قانون اساسی و همچنین دبیرکلی حزب جمهوری اسلامی در مشهد، گوشه دیگری از خدمات آن شهید بزرگوار بود، وی در هفتم مهر 1360 به دست گروهک منافقین (سازمان مجاهدین خلق) ترور شد و به فیض شهادت رسید و پیکر مطهرش پس از تشییعی باشکوه در دارالزهد حرم مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد. انتهای پیام/ک

92/11/14 - 10:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن