تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803533458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منیژه آرمین : آدم‌ها در داستان‌های عامه‌پسند شناسنامه ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و ادب > ادیبات ایران در سی امین نشست عصر تجربه عنوان شد
منیژه آرمین : آدم‌ها در داستان‌های عامه‌پسند شناسنامه ندارند
نویسنده کتاب«ای کاش گل سرخ نبود» با انتقاد از کتاب‌های عامه‌پسند گفت: در این کتاب‌ها،هیچ تاریخ و زمان و مکانی وجود ندارد. دختر و پسر با هم آشنا می‌شوند اما مخاطب نمی‌داند این دو از کجا آمده‌اند؛ پدر و مادرشان کیست؟ هیچ‌کدام از آدم‌ها شناسنامه ندارند. معلوم است که منِ خواننده نمی‌توانم فضای این داستان‌ها را لمس کنم.



به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز گذشته، 13 بهمن ماه، منیژه آرمین به بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان آمده و مهمان«عصر تجربه» بود. آرمین، بیان تجربه‌های خود در زمینه نوشتن را این‌گونه آغاز کرد: من 40 سال است که می‌نویسم و نوشتن کار بسیار دشواری است. بگذریم که برخی آن را کار ساده‌ای می‌پندارند اما کسی نیست به این افراد بگوید خوب بنشینید و بنویسید تا متوجه شوید، نویسندگی چه کار سختی است حتی اگر شخصیت‌های ما معلوم باشند. نویسنده کتاب«ای کاش گل سرخ نبود» با انتقاد از کتاب‌های عامه‌پسند گفت: در این کتاب‌ها هیچ تاریخ و زمان و مکانی وجود ندارد. دختر و پسر با هم آشنا می‌شوند اما مخاطب نمی‌داند این دو از کجا آمده‌اند؛ پدر و مادرشان کیست؟ هیچ‌کدام از آدم‌ها شناسنامه ندارند و خاستگاهشان مشخص نیست. معلوم است که منِ خواننده نمی‌توانم فضای این داستان‌ها را لمس کنم. نمی‎دانم چرا بعضی فکر می‌کنند، هنر مزرعه بلال است در صورتی‌که یک مساله کاملا جدی است و کسی که می‌‎نویسد باید بداند چه می‌کند و باید بتواند ابهامات را برطرف کند. آرمین، تجربه روزنامه‌‎نگاری خود را تجربه‌ای ارزشمند در زمینه نویسندگی دانست و افزود: بسیاری از نویسندگان چون مارکز و آل احمد با روزنامه‌نگاری شروع کرده‌اند من نمی‌خواهم خود را با این دو مقایسه کنم اما حضور در مطبوعات برای من تجربه خوب و ارزشمندی بود. از سوی دیگر من زیادنویسی را هم موثر بر نویسندگی می‌دانم. خود من اوایل انقلاب بسیار می‌نوشتم و این مساله تاثیر خوبی بر کارهای من گذشت. نویسنده کتاب«بوی خاک» در پاسخ به این‌که رشته روان‌شناسی تا چه اندازه بر نوشته‌های او تاثیر گذاشته است گفت: من کارشناس ارشد روان‌شناسی هستم و به جرات می‌توانم بگویم تحصیل در این رشته هیچ تاثیری بر نوشته‌های من نگذاشته؛ روان‌شناسی به نظر من عمق ندارد؛ البته یک دوره کار مشاوره انجام می‌دادم و این کار برایم جالب بود چون با آدم‌ها و داستان‌هاشان ارتباط برقرار می‎‌‌کردم. آرمین به تاثیر سفرهای بسیاری که داشته بر نوشته‌هایش اشاره و بیان کرد: من بین سال‌های 52 تا 55 به شهرهای مختلف ایران سفر کرده‌ام و این سفرها بر نوشته‌های من تاثیر گذاشته‌اند. انگار به من فضا داده و مرا با آداب و رسوم و ویژگی‌های خاص هر منطقه آشنا کرده‌اند. هنوز هم هر زمان لازم باشد سفر می‌کنم. برای مثال من برای رسیدن به فضای اواخر دوره قاجار در داستان«شب و قلندر» به بافت قدیمی اصفهان رفتم. هرچند فکر می‌کنم اگر بر گذشته متمرکز شویم،«منِ تاریخی»‌مان فعال می‌شود و گاهی هم امدادهای غیبی به کمک می‌آیند. نویسنده کتاب«شباویز» با اشاره به این‌که تاکنون هیچ مجسمه‌سازی نتوانسته چون استاد علی‌اکبر صنعتی، کاراکتر بسازد گفت: من مجسمه‌های غربی بسیار دیده‌ام برای مثال کارهای میکل‌آنژ به لحاظ آناتومی در اوج هستند اما همه شبیه یکدیگرند اما کافی است شما به موزه استاد علی‌اکبر صنعتی در میدان امام خمینی بروید و ببینید که این مجسمه‌ساز از نظر کارآکترسازی، یگانه است. امیدوارم متولیان فرهنگی برای موزه و آثار بسیار ارزشمندی که در حال نابودی است درمانی بیندیشند. آرمین در ادامه سخنان خود گفت: «کیمیاگران نقش» به زندگی هفت هنرمند تجسمی می‌پردازد؛ یکی از این هنرمندان علی‌اکبر صنعتی است من با این‌که گفتگوهای مفصلی با استاد داشتم اما هرچه می‌کردم نمی‌توانستم به داستان خود فضا بدهم برای درک این فضا ناچار شدم به کرمان بروم و پرورشگاهی را ببینم که استاد در آن بزرگ شده و موزه و بازار و خلاصه همان آن فضایی که استاد صنعتی در آن زندگی کرده را دیدم و تجربه کردم. او به این‌که مطالعه، لازمه رسیدن به یک شخصیت‌پردازی خوب است، اشاره کرد و افزود: هرچه اطلاعات ما درباره یک شخصیت بیشتر باشد بهتر می‌توانیم درباره‌‎اش بنویسیم. به همین‌خاطر باید مطالعه کنیم و کتاب بخوانیم و یک شخصیت را از وجوه مختلف بشناسیم. به گفته آرمین همان اطلاعاتی که برای نوشتن یک رمان بلند لازم است برای نگارش یک داستان مینی‌مال هم به کار می‌آید چراکه تا نویسنده، موضوعی را به خوبی درک نکند نمی‎‌تواند آن را به مخاطب خود انتقال دهد. از سوی دیگر من به دیالوگ‌نویسی بسیار اهمیت می‌دهم زیرا آدم‌ها همان‌طور حرف می‌زنند که زندگی می‌کنند. نویسنده کتاب«شباویز» با اتشاره به این‌که هر نویسنده‌ای مخاطبان خاص خود را دارد گفت: نباید انتظار داشته باشیم که نویسندگان، مخاطب 100 درصدی داشته باشند؛ چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. هر نویسنده مخاطب خاص خود را دارد و آنچه مهم است این‌که اگر بتوانیم به یک زبان مردمی برسیم که عوام‌زده هم نباشد کار مهمی کرده‌ایم. آرمین به اهمیت توجه به ریتم داستان اشاره و بیان کرد: نباید اجازه دهیم ریتم از بین برود. برای این کار گاهی لازم است بین یک بند با بند دیگر یا میان دو موضوع ارتباط برقرار کنیم گاهی هم باید سکوت کنیم. این سکوت، بسیار کارساز است.از دیدگاه این نویسنده فرم و محتوا، هر دو با ارزش هستند و نویسنده باید به هردو اهمیت دهد. نشست های عصر تجربه، یکشنبه هرهفته و به همت بنیاد ادبیات داستانی برگزار می شود.


۱۳۹۲/۱۱/۱۴ - ۱۰:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن