تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802665005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آثار دو هنرمند انقلابی روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران رفت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی درنمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران»
آثار دو هنرمند انقلابی روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران رفت
نمایشگاه سیری در هنر معاصر ایران با آثاری از ایرج اسکندری وکاظم چلیپا با حضور معاون امور هنری، مدیر کل مرکز تجسمی و هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.



به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه سیری در هنرمعاصر ایران با مروری بر آثار هنرمندان ایرج اسکندری و کاظم چلیپا با حضور علی مرادخانی معاون وزیر در امور هنری، مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی گودرزی‌دیباج مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، امیر عبدالحسینی رییس موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، اصغر امیرنیا مشاور اجرایی معاونت امور قرآنی، استادان و هنرمندان بسیاری در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد. احسان آقایی، سرپرست موزه هنرهای معاصرتهران در آغاز مراسم افتتاح نمایشگاه گفت: نمایشگاه نگاهی فرا ایدولوژیکی به آثاراین دو هنرمند دارد وسایر دوره های کاری این هنرمندان را هم مورد بررسی قرار می دهد واین نمایشگاه هدفش گفتن این است که فرای حوزه ی هنر انقلاب ،این افراد آثار ارزشمند دیگری نیز در جریان هنرآزاد دارند. در ادامه مراسم افتتاحیه مجید ملا نوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با تاکید برقرین شدن نمایشگاه سیری در هنر معاصر ایران با ورود ایشان، از برگزاری این نمایشگاه با ابراز خرسندی از دست اندر کاران تقدیر و تشکر کرد.

 سید عباس میرهاشمی دبیر ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گفت: خدا را شکر می‌کنم که نمایشگاه سیری در هنر معاصر ایران  به عنوان یکی از برنامه‌های جنبی ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر قرار گرفت و قرار شد علاوه بر سازمان ارائه و سازمان تولید که از نیازهای عرصه هنر است، بحث‌های پژوهش محوری مبنا قرار بگیرد و جایگاه خودش را پیدا کند و خدا را شکر می‌کنم که لحظه لحظه به استادان عزیزم اسکندری و چلیپا فکر می‌کنم و من امیدوارم بعد از این در همه فعالیت‌ها تلاش شود و در دوره‌های بعدی نگاهی جدی‌تر به این عرصه داشته باشیم و امروز شاهد برگزاری مراسمی هستیم که امیدواریم که بارها و بارها در موزه هنرهای معاصر تهران تکرار شود. مرتضی گودرزی‌دیباج، مدیرکل دفترمرکز تجسمی حوزه هنری سخنران بعدی این مراسم بود. که در ارتباط با نمایشگاه گفت: خیلی از هنرمندانی که ما مدعی هستیم می‌شناسیم، واقعا به دلیل فقدان اطلاعات و مجاری صحیح دریافت اطلاعات، نداشتن منابع مکتوب درست و تعطیلی پژوهش در عرصه هنر معاصر کشور و بی‌مهری‌ها این هنرمندان را نمی‌شناسیم .در فضاهای آموزشی تنها 2یا3 اثر از آثار این عزیزان را می شناختند و معلوم می شود که ما از این عزیزان بسیار غافل هستیم. یکی از نمونه‌هایش این است که ما سیر تحول هنرمندانی مثل  چلیپا و اسکندری را هم هنوز کاملا نمی‌شناسیم.

مرتضی گودرزی در خصوص این دوهنرمند گفت: من معتقدم آقای اسکندری به ویژه در طول دوره فعالیتش اثبات کرده که می‌شود  هنر را به نحوی مهندسی کرد و با دقت و ریزبینی و هوشمندی، تمام آن چیزهایی را که حتی بر حسب ظاهر اصالت ندارد مثل مواد و متریال راچنان در حوزه خلاقیت هنری بگنجاند که کاملا قابل تامل حیرت انگیز به نظر بیاید. آقای اسکندری به تنهایی فعالیتشان خلاقانه‌ و درس آموز است. وی در پایان سخنانش در مورد  آقای چلیپا هم گفت: که وقتی به آثارش نگاه می‌کنیم قلب آدم را قلقلک می‌دهد. یعنی این قدر صمیمانه و با خود صادق است که این حالت و حس در اثرش ترجمه شده است.‌ همان طور که در رفتارش تکبری نمی‌بینیم. من معتقدم که نوع رفتار و منش ما که جهان بینی ما و تعامل ما با مردم را می‌سازد در هنر ما تاثیرگذار است. کاظم چلیپا آن قدر دوست داشتنی است و دل پاکی دارد که وقتی قلم روی بوم می‌آورد مانند‌‌ همان پر گلی که ما با لطافت لمسش می‌کنیم و دوست داریم آن را ببوییم، او هم با‌‌ همان لطافت عمل می‌کند. تجربه‌های متعددی هم که در حوزه فضاهای فیگوراتیو و مدرن انجام می‌دهد با همین بی‌تکلفی است. به همین دلیل در حوزه آثار فیگوراتیو هم در دوره انقلاب کاملا با مردم ارتباط برقرار می‌کرد تا جایی‌که تکثیر می‌شد و تا دور‌ترین خانه‌های روستایی کشور می‌رفت. در حوزه فیگوراتیو و در حوزه انقلاب کاملا با مردم  ارتباط عالی بر قرار می‌کند. علی مرادخانی معاون وزیر در امور هنری در آغاز سخنانش گفت :من خیلی خوشحالم از اینکه خدمت دوستان عزیزی هستم که سال‌های متمادی در کنارشان بوده‌ام. ارتباط ما به خیلی دور و به سال‌های ۵۸ به بعد برمی گردد. در آن زمان که چلیپا و دوستان دیگر در حوزه هنری بودند و با بچه‌های حوزه فعالیت‌هایی را انجام می‌دادیم و حوزه تازه می‌خواست وارد فعالیت‌های سینمایی بشود. به هرحال در آن زمان امکاناتی را فراهم کردیم و فیلم "توجیه" ساخته شد که بچه‌های حوزه زحمت اصلی این کار را کشیدند.

مرادخانی در ادامه افزود: امیدوار هستیم که بتوانیم شرایطی را ایجاد بکنیم که این نمایشگاه آغازی باشد تا این رویکرد‌ها استمرار پیدا کند. این هم یک موضوع فرهنگی است و هم یکی از آموزه‌های دینی خودمان است که باید دائما ذکر کنیم و آن قدر این رویداد‌ها را تکرار کنیم که در ذهن جامعه جا بیفتد. این هنرمندان در حقیقت زندگی‌شان را وقف کرده‌اند و اراده کرده‌اند که هنر انقلاب به جایگاه خاص خودش برسد تا اینکه ما حرفی برای گفتن داشته باشیم و صاحب یک هویت شویم. این بسیار ارزشمند است که حاصل هنر ارجمند، هنرمندانی چون چلیپا و اسکندری است. معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این دو هنرمند بدون وابستگی به حوزه‌هایی که نگاه‌های فرموله شده به بعضی مسائل داشتند تلاش کردند آنچه را که از دل خودشان برمی آمد و آنچه را که به آن باور داشتند را به منصه ظهور برسانند. این کار ارزشمندی بود که دوستان توانستند انجام بدهند و به همین علت هم ماندگار شد. بر این اساس ما باید بتوانیم فضای جستجو و فضای تحقیق و پژوهش را هرچه بیشتر و فراخ‌تر بکنیم و انشاالله از این به بعد در این زمینه کارهای اساسی و علمی اتفاق بیفتد وکاری را که حوزه هنری در این سال‌ها انجام داد ما باید بتوانیم ادامه بدهیم تا بتوانیم شرایط بهینه‌ای را در عرصه فعالیت‌های هنری ایجاد کنیم.

مرادخانی در ادامه به قانون مصوب حمایت از آثار هنری اشاره کرد و گفت: امسال پیشنهادی در زمینه اقتصاد هنر به مجلس ارائه کردیم تا بتوانیم امکانی را فراهم کنیم تا بخشی از بودجه ساخت‌وسازهای دولتی در جهت اینکه هنر متجلی شود اختصاص پیدا کند. شاید به این ترتیب قدری میراث داری شود و شکل و شمایل فضا‌ها تغییر کند و این امر به رونق هنر کمک کند. در کنار این‌ها ما خودمان هم باید کارهایی انجام بدهیم و کسانی را که سرمایه‌های فرهنگی‌مان هستند را بهتر معرفی کنیم. انشاالله این حرکت آغازی باشد که از این به بعد یک فعالیت سیستمی در این زمینه انجام بدهیم و گنجینه‌هایی را که داریم به ویژه منابع انسانی‌مان را که حتی مهم‌تر از تولیدات‌مان است به طرز مناسب‌تری معرفی کنیم. اگر ما بتوانیم این رویکرد را به گونه‌ای ادامه بدهیم که حرکتی مستمر اتفاق بیفتد جوانان ما هم به آینده امیدوار می‌شوند و کهن‌سالان ما هم به آنچه اتفاق می‌افتد به دیده احترام نگاه خواهند کرد. معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش گفت: وظیفه ما به عنوان مسئولین بخش‌های مختلف هنر فراهم کردن این امکان‌ها است و باقی تلاش‌ها هم درون مجموعه هنر باید اتفاق بیفتد. و ما هم باید شکل درستی برای فعالیت‌های درونی انجمن‌ها و تشکل‌های هنری تعریف کنیم و بر این اساس با مشارکت یکدیگر انشالله هنر کشور را به یک مقصد متعالی برسانیم.

در این مراسم هنرمندانی همچون، محمدفدوی، فخرالدین فخرالدینی، همایون سلیمی، رضوان صادق زاده، اصغر کفشچیان مقدم، عبدالمجیدحسینی راد، هادی جمالی، منیژه صحی، رضا بانگیز، رضا رینه ای، عباس مشهدی زاده، احمد وکیلی، ابراهیم جعفری، محمدحسین حلیمی، علیرضا کریمی صارمی، محسن راستانی، محمد خزایی، حسین ندرلو، مرتضی اسدی و...حضور داشتند. در پایان مراسم افتتاحیه از هنرمندان ایرج اسکندری وکاظم چلیپا به پاس 3 دوره فعالیت هنری و برگزاری نمایشگاه سیری در هنرمعاصر ایران در موزه هنرهای معاصر تهران تقدیر وتشکرشد. بیش از 150 اثر از آثار هنرمندان ایرج اسکندری و کاظم چلیپا در این نمایشگاه به نمایش در آمده است.


۱۳۹۲/۱۱/۸ - ۱۵:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن