واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
مهدی عبدالکریمی در دومین نمایشگاه انفرادی خود عکسهایی را به نمایش گذاشته که تلفیقی از موسیقی و سکوت و نمایش فضای سورئال واقعیت اشیای شهر در شب است. این عکاس در گفتوگو با خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهی این نمایشگاه اظهار کرد: در دومین نمایشگاه انفرادی من 10 عکس به صورت چاپ «فیس مانت» به نمایش گذاشته شدهاند که موضوع آنها عکاسی از مجسمههای حیوانها در فضای شهری است. در واقع هدف از این کار به تصویر کشیدن حالت سورئال است از آنچه در واقعیت در وجود دارد. او در گفتوگویش با مهرداد افسری دربارهی انتخاب شب برای عکاسی گفت: برخورد من با عکاسی و رابطهام با آن همیشه جنبه پرسه زدن و کندوکاو داشته است. من علاقه زیادی به راه رفتن به معنای واقعی آن و تجربه کردن دارم، زیرا وقتی انسان راه میرود بیشتر میتواند فکر کند و ببیند و با خودش روبهرو شود. تجربه شخصی من هنگام عکاسی مرا بیشتر به سمت شب کشانده است. او افزود: در شب به همه چیز متفاوتتر نگاه میکنم. هنگامی که درباره انسانها، حیوانات و اشیاء در شب صحبت میکنم یک انگاره در ذهنم به وجود میآید که برایم یادآور فکرهایم است و جنبه دیگرش سکوت و خلوتیاش است. زمانی که من به شهر و طبیعت آن فکر میکنم، اولین چیز شلوغی و ازدحامی است که از کنترل من خارج است. خلوت بودن شب باعث میشود همه چیز را به مراتب راحتتر مشاهده کنم. انگار تصاویر خودشان را به من نمایش میدهند تا اینکه من آنها را پیدا کنم. او همچنین درباره دلیل انتخاب «سیاه وحش» برای عنوان نمایشگاه اظهار کرد: وقتی درباره این مجموعه صحبت میکنیم این سیاهی، شب و تاریکی بار معنایی دارند که به واسطه ادبیات ما تداعیکننده تصاویری در ذهنمان هستند. در مجموعه قبلی سعی من تمرکز بر همین موضوع بود و تصورم این است که مجموعه قبل به عنوان پیش زمینهای مرا به سمت مجموعه فعلی سوق داده است. در اینجا نور وجود دارد و تاریکی به این معنا نیست که نور رفته است، معنایش سیاهی و تلخی هم نیست و اشاره به جهانی دارد که از تفکر من برمیآید و این همان تعبیر سیاهی است در ذهنم. عبدالکریمی در ادامه به ارتباط کارهایش با موسیقی اشاره کرد و گفت: همواره برای من در عکاسی نوعی انتزاع حائز اهمیت بوده است؛ انتزاعی که در ساختار اولیه تصویر دیده نمیشود و انتزاعی که برای من در مدیوم عکاسی جذاب است، همانی است که از حاشیه تصویر به واسطه ارجاعاتی که در آن وجود دارد خلق میشود. وقتی به یک عکس نگاه میکنید، به تصویری نگاه میکنید که قطعا در دنیای بیرون وجود دارد و این موضوع مرا از کادر عکس به بیرون میکشد. به نظرم عکاسی و موسیقی از این منظر با یکدیگر مرتبط هستند. ارجاعی که مرا از کادر بیرون میکشد، به انتزاع تبدیل میشود و از آن نقطه به بعد همه چیز خیال است. این عکاس با بیان اینکه عکس برای او واقعیت و جهان بیرون از آن انتزاع است، اظهار کرد: انتزاعی که در عکس اتفاق میافتد، خارج از کادر آن و در ذهن مخاطب است. در موسیقی نیز همین اتفاق تکرار میشود. ما در موسیقی نتهایی را میشنویم که با ترکیبی کنار هم چیده شدهاند و یک هارمونی را تولید میکنند و با شنیدن این صداها تصاویری در ذهنمان نقش میبندد. به نظر من یک رابطه رفت و برگشت میان زبان ما و تصاویر ذهنیمان توسط این نتها شکل میگیرد و مقایسه موسیقی و عکاسی برای من در این دو است. گاهی هنگام نگاه کردن به این عکسها، حیوانات در آن حرکت میکنند و صدای آنها و طبیعت شنیده میشود. مهدی عبدالکریمی متولد ۱۳۶۵ در تهران و دانشآموخته مقطع کارشناسی رشته گرافیک از دانشگاه آزاد است. او از سال ۸۶ تاکنون سابقه حضور در هشت نمایشگاه گروهی در ایران و انگلستان را دارد. او در سال ۹۱ نمایشگاهی انفرادی با عنوان «نَش» را در گالری محسن برگزار کرده و «سیاه وحش» دومین نمایشگاه انفرادی اوست. نمایشگاه «سیاه وحش» از 4 تا 16 بهمن از ساعت 14 تا 21 در گالری محسن واقع در اتوبان مدرس شمال، خیابان ظفر شرقی، کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینای شرقی، شماره 42 میزبان علاقهمندان است. گالری محسن روزهای پنجشنبه تعطیل است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]