تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802738213




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مانع تراشی برای دیدار سیندرلای آوای باران و پدرش


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: مانع تراشی برای دیدار سیندرلای آوای باران و پدرش

مانع تراشی برای دیدار سیندرلای آوای باران و پدرش

سریال آوای باران با یک داستان محوری درباره طاها ریاحی و دخترش باران آغاز شد و با روایت ماجراهای متعدد به نقطه ای رسیده که مخاطب منتظر بازگشایی آخرین گره این داستان و ملاقات پدر و دختر بعد از بیست سال است.
















در یك اثر نمایشی، تعلیق باید در فیلمنامه درست جاگذاری شود و به پیشرفت قصه كمك كندسریال آوای باران با یک داستان محوری درباره طاها ریاحی و دخترش باران آغاز شد و با روایت ماجراهای متعدد به نقطه ای رسیده که مخاطب منتظر بازگشایی آخرین گره این داستان و ملاقات پدر و دختر بعد از بیست سال است.


از ویژگی های این سریال می توان به داستان پرافت و خیز و تعلیق های آن اشاره کرد که بویژه در دوسوم ابتدایی به طرز هوشمندانه ای به کار گرفته شد و توانست مخاطبان را تا امروز پای این سریال بنشاند. از هفته گذشته گره های فیلمنامه یکی یکی باز شده اند، مخاطب شخصیت ها را شناخته و همه چیز به پایان نزدیک شده، اما بیننده همچنان منتظر پایان ماجرای باران و دیدار او و پدرش است، اما در بخش نهایی سریال تعلیق های سریال شکل دیگری به خود گرفت و به جای این که داستان را پیش ببرد، آن را طولانی کرد.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/serial%20avay%20baran1.jpg


تعلیق هم دافعه دارد هم جاذبهتعلیق به عنوان مهم ترین عنصر جذابیت سریال آوای باران در اولین قسمت های این سریال کارکرد مثبت داشت، اما حالااین کارکرد تغییر کرده است. تغییر کارکرد تعلیق از نگاه جبار آذین منتقد سینما به تعداد تعلیق ها، جانمایی آنها در کل اثر و واقعی یا کاذب بودنش بستگی دارد و می تواند از یک تکنیک موثر و کمک کننده به بهانه ای برای خستگی مخاطب بدل شود.آذین در این باره توضیح داد: یکی از راهکارها برای ایجاد جذابیت در آثار سینمایی و تلویزیونی، استفاده از تمهیدی به نام تعلیق است که در صورت اجرای درست، باعث می شود بیننده ماجراها را لحظه به لحظه تعقیب کند و در انتظار رخداد، رفتار یا دیالوگ جدید باشد. این منتقد تاکید کرد: تعلیق این خاصیت را دارد که در یک اثر پویایی یا ایستایی ایجاد کند. به عبارتی اگر بدرستی از این تمهید در زمان نگارش فیلمنامه استفاده شده باشد، شاهد پویایی اثر خواهیم بود، اما اگر از آن بدرستی استفاده نشود، روند داستان متوقف یا به عبارتی کشدار می شود و رویدادها به انجام نمی رسند.وی در مورد سریال آوای باران توضیح داد: استفاده درست و بجا از تعلیق باعث شده مخاطب با این سریال همراه شود و شاهد استقبال فراوان از آن باشیم، اما تقریبا از شش قسمت قبل کارکردهای تعلیق منفی شده؛ چراکه از چند قسمت قبل زمینه دیدار باران و پدرش فراهم بود و صرفا به دلیل مانع تراشی های نویسنده کشدار شده است.این منتقد تصریح کرد: وقتی نویسنده یا کارگردان با مانع تراشی قصد ایجاد تعلیق دارند، مخاطب احساس فریب خوردگی می کند و از همراهی با سریال لذت نمی برد. وقتی تعلیق به عنوان یکی از عناصر درام بدرستی استفاده نشود و صرفا با هدف ایجاد غلیان های احساسی در مخاطب به کار گرفته شود، مخاطب احساس می کند او را به بازی گرفته اند.به نظر این منتقد، تعلیق می تواند حقیقی باشد یا کاذب. وی تاکید کرد: در قسمت های اولیه سریال آوای باران شاهد تعلیق های حقیقی بودیم، اما در قسمت های اخیر تعلیق ها کاذب است؛ چراکه هیچ نقشی در پیشبرد داستان ندارد. تعلیق ها یا بهتر است بگوییم مانع تراشی در قسمت های پایانی سریال باعث شده داستان درجا بزند و به نتیجه نهایی نرسد.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/serial%20avay%20baran2.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/serial%20avay%20baran3.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/serial%20avay%20baran5.jpg




اهمیت تعداد و جای تعلیق ها در قصهدر بخش های اول سریال آوای باران شاهد شخصیت های متعدد و ماجراهایی بودیم که در سرنوشت باران سهم داشتند. در دو سوم ابتدایی سریال گره های داستانی در بستر ماجراها به شکلی مناسب و حساب شده جانمایی شده بود؛ مخاطب ضمن دنبال کردن زندگی باران و پدرش، شاهد ماجراهای متنوعی بود؛ ماجراهایی مانند افت و خیزهای ازدواج طاها و مرضیه، رابطه طاها و دوست قدیمی اش، اهداف نادر و زیور برای ورود به زندگی طاها و نقشه های زیور برای باران، مرضیه و دیگران، ازدواج سینا و بیتا، ماجراهای شکیب و دار و دسته اش، جا زدن بیتا به جای باران، بازگشت طاها، وضع شرکت و...مسعود بهبهانی نیا که نگارش فیلمنامه هایی چون فاصله ها، ترانه مادری و نرگس را در کارنامه خود دارد، درباره تعلیق در سریال های تلویزیونی گفت: در کنار کشمکش اصلی یک فیلمنامه و موضوع اصلی آن، گره هایی ایجاد و برای بازگشایی این گره ها زمینه چینی می شود تا در نهایت همه گره ها در بستر داستان باز شود و اثر به پایان برسد. معمولادر بخش اول فیلمنامه شخصیت ها معرفی می شود و بعد از آن نوبت گره افکنی و تعلیق است.به اعتقاد این فیلمنامه نویس تعداد، جای گره ها یا تعلیق ها در روند داستان و منطق آنها بسیار اهمیت دارد.وی توضیح داد: اگر تعلیق ها تصادفی تعریف شوند و منطق نداشته باشند تا ابد می توانند ادامه پیدا کنند بدون این که کمکی به ساختار کلی داستان بکنند.این فیلمنامه نویس تاکید کرد: متاسفانه همه فیلمنامه نویسان در قبال تعداد قسمت های یک سریال متعهد هستند نه در مقابل اقتضائات قصه. بنابراین وقتی یک ماجرایی ظرفیت داستانی زیادی نداشته باشد برای نویسنده و کارگردان چاره ای نمی ماند جز کش دادن ماجراها که آن هم به کمک تعلیق های نابجا میسر می شود.بهبهانی نیا توضیح داد: وقتی تعلیق های نابجا در داستان یک سریال ایجاد می شود، نه فقط باعث کندی اثر می شود بلکه مخاطب حس می کند او را به بازی گرفته اند.وی ضمن اشاره به شکل استاندارد جانمایی تعلیق در یک سریال تلویزیونی گفت: بر اساس اصول فیلمنامه نویسی، تعلیق باید به تناسب در قصه جانمایی شود و روند قصه به سمتی پیش برود که گره ها باز شوند تا به انتهای داستان برسیم. این فیلمنامه نویس درباره ویژگی یک تعلیق مناسب و موثر در روند فیلمنامه توضیح داد: زمانی که تعلیق گره افکنی، تحولی برای شخصیت ها ایجاد نکند و صرفا به جابه جایی در رویدادها منجر شود، پیشبرنده داستان نیست و باعث افت ریتم می شود. با ایجاد هر تعلیق و باز شدن آن باید رازی برای مخاطب باز یا مرحله تازه ای از قصه شروع یا لایه ای از شخصیت هویدا شود.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/serial%20avay%20baran4.jpg


وی تشریح کرد: وقتی دیگر رازی وجود ندارد، شخصیت ها خودشان را نشان داده اند و تحولی در پیش نیست، ماجراها تعریف شده اند و همه گره ها باز شده باشد، دیگر بیننده از شخصیت ها بهره ای نگیرد و چیز تازه ای از شخصیت ها دریافت نکند یعنی ظرفیت قصه تمام شده است و هر رویدادی مانند یک عنصر ناشناخته یا تصادفی، فقط پایان داستان را به تاخیر می اندازد.سریال آوای باران این هفته به پایان می رسد و برای مخاطب بجز دیدار باران و پدرش مساله نامکشوف دیگری وجود ندارد. درست است که سرنوشت زیور، نادر، بیتا، سینا، شکیب و کیانوش برای مخاطب جالب است، اما اگر تمامی این شخصیت ها در همین نقطه فعلی رها شوند، داستان ناتمام نمی ماند؛ چرا که دیدن آخر و عاقبت این شخصیت ها برای مخاطب جالب نیست و فقط دیدار باران با پدرش برای بیننده جذابیت دارد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن