واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
همایون اسعدیان تأکید کرد: مسوولان سازمان سینمایی باید راهکاری در نظر بگیرند تا دو شورای پروانه ساخت فیلمهای سینمایی و ویدیویی برای کارگردانهای فیلم اول یکی شود. سخنگوی کانون کارگردانان خانه سینما در پاسخ به سوال خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره حضور تعداد زیادی کارگردان فیلم اول در جشنوارهی فیلم فجر امسال و نمایش برخی از این آثار با وجود پروانه ساخت فیلم ویدیویی در بخش مسابقه اصلی سینمای ایران، توضیح داد: در اینباره باید ابتدا توجه کنیم که مکانیزم سینما نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده است چرا که هشت-نه سال قبل، کارگردانهای فیلم اول برای ساخت یک فیلم سینمایی به مجوز فیلم 35 میلیمتری نیاز داشتند اما در این سالها با پیشرفت تکنولوژی و غالب شدن سیستم دیجیتال، عملا با مناسبات جدیدی روبرو هستیم. او یادآور شد: پیش از این در وزارت ارشاد دو شورای پروانه ساخت فیلم سینمایی و ویدیویی وجود داشت و البته هنوز هم این سیستم وجود دارد. در گذشته ماهیت این دو شورا معنادار بود، اما در حال حاضر که بیشتر فیلمها با تکنیک دیجیتال ساخته میشوند و تفکیکی بین ساخت فیلم سینمایی و ویدیویی وجود ندارد، این تمایز و تفاوت فقط در اسم این دو شورا دیده میشود. اسعدیان اضافه کرد: در شرایطی که مناسبات تغییر کرده و اساسا همه فیلمسازان نیازی به حمایت بنیاد سینمایی فارابی یا مراجعی از این دست برای دریافت دوربین 35 میلی متری ندارند و نیز در شرایطی که بسیاری از کارگردانهای فیلم اول برای دریافت پروانه ساخت سینمایی با سختگیری روبرو میشوند، دریافت پروانه ساخت ویدیویی راحتتر به نظر میرسد. وی در عین حال گفت: هر چند در پروانه ویدیویی هم ذکر میشود که آنها اجازه حضور در جشنوارهها را دارند و فقط حق اکران سینمایی ندارند، اما در نهایت وقتی یک فیلم با پروانه ویدیویی به خوبی ساخته شده باشد در یک شورای سه نفره در وزارت ارشاد، بررسی و پس از تأیید، پروانه سینمایی میگیرد. سخنگوی کانون کارگردانان با اشاره به اینکه کارگردانها با این روش به نحوی شرایط موجود برای دریافت مجوز سینمایی را دور میزنند، گفت: به همین دلیل امسال شاهدیم که در جشنواره فیلم فجر حدود 60 کارگردان فیلم اول، فیلمهای خود را ارسال کردند که از این تعداد شاید15 نفر یا حتی کمتر از آن پروانه ساخت سینمایی گرفتهاند. باقی آنها اساسا یا پروانه ساخت ویدیویی دارند یا اصلا مجوز ندارند. اسعدیان ادامه داد: بنابراین باید چارهای اندیشه شود چون وقتی فیلمی ساخته میشود حتی اگر بدون مجوز باشد، باید آن را بررسی کرد و نباید فقط لقب زیرزمینی به آنها داد بلکه باید تلاش شود تا شرایط در وزارت ارشاد به گونهای باشد که دوستان راغب باشند کار خود را به شکل قانونی طی کنند. این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: این مساله را با آقایان ایوبی و احسانی (رئیس و معاون آثار سازمان سینمایی) در میان گذاشتهام و قرار است برای سال آینده راهکاری در نظر گرفته شود، چون نباید اینطور باشد که دو شورای پروانه ساخت سینمایی و ویدیویی، مستقل از هم مثل دو جزیرهی جدا کار کنند بلکه فیلمهای اول باید از یک شورا مجوز بگیرند. او با اشاره به اینکه شنیده شده در همین جشنواره امسال یک کارگردان فیلم اول، اثر خود را با پروانه ویدیویی ارائه کرده در حالی که یک نفر دیگر پروانه ساخت سینمایی فیلمی با همان موضوع را گرفته بوده، گفت: اتفاقهایی از این دست نشان میدهد که باید شورای پروانه ساخت فیلمهای اول به یک شورا تبدیل شود، چون در همین مورد اگر یک شورا وجود داشت دو پروانه ساخت برای یک فیلم صادر نمیشد. اسعدیان در پایان با بیان اینکه مسئولان باید دقت کنند که شرایط تولید فیلم عوض شده و امروز هر کسی با دوربین موبایل خود هم میتواند فیلم سینمایی بسازد، خاطرنشان کرد: ادامه این روند در صدور پروانه ساخت برای کارگردانهای فیلم اول خطرناک است چرا که وقتی اثری ساخته شد دیگر ساخته شده است به همین دلیل یکی شدن دو شورای پروانه ساخت ویدیویی و سینمایی برای فیلم اولیها اهمیت زیادی دارد. به گزارش ایسنا، حضور برخی فیلمها در بخش رقابتی سودای سیمرغ جشنوارهی فیلم فجر که پروانه ساخت ویدیویی داشتهاند باعث شده است که برخی از اهالی سینما که با سختی پروانه ساخت گرفتهاند از این روند گلهمند باشند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]