واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست پژوهشی بررسی آثار زندهیاد جعفر پتگر عنوان شد
محمدعلی رجبی: آداب معنوی در آثار جعفر پتگر مشهود است
محمدعلی رجبی هنرمند نقاش و پژوهشگر در نشست پژوهشی بررسی آثار زندهیاد جعفر پتگر، با بیان این که هنر نیاز به آداب عرفانی و معنوی دارد،آثار این هنرمند فقید را دارای این ویژگی دانست.
![خبرگزاری فارس: محمدعلی رجبی: آداب معنوی در آثار جعفر پتگر مشهود است خبرگزاری فارس: محمدعلی رجبی: آداب معنوی در آثار جعفر پتگر مشهود است](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/10/17/13921017000591_PhotoA.jpg)
به گزارش خبرگزاری فارس، نشست پژوهشی بررسی و تحلیل آثار استاد زندهیاد «جعفر پتگر» عصر رو سه شنبه اول بهمن ماه با حضور «محمدعلی رجبی»، «علی اصغر میرزایی مهر» و «علی پتگر» و جمعی از اساتید پیشکسوت نقاشی و خانواده استاد پتگر در سالن سینما تک موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد. رجبی: آداب معنوی در آثار استاد پتگر مشهود است «محمدعلی رجبی» پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد در این مراسم درباره مقام عالی هنر و هنرمند در عرصه فرهنگی سخن گفت و افزود: مهمترین اصل اساسی بنیاد هنر صداقت است. وی ضمن ذکر نقل قولی از پیرنیا، پدر معماری ایران در مورد جعفر پتگر بیان کرد: استاد پتگر هنرمندی مردم وار بود. ایمان و فرهنگ در بنیان یک جامعه نقش بسزایی دارد و برای این بنیان باید ایمان کامل داشت. رجبی همچنین درباره هنر و جایگاه آن در میان هنرمندان گفت: هنر در قاموس هنرمندان ایرانی در دو بخش عام و خاص جلوهگری میکند و اصالت با هنر عام است و "هنر"، هو ونره یعنی انسان کامل است و مقام هنرمند نهایتاً رسیدن به مقام انسان است و هنر جلوه خالق در قالب مخلوق است. هنری که در آن جلوههای ربانی نباشد، عشوههای شیطانی است. وی در ادامه درباره تکنیک و قلم استاد پتگر توضیح داد: با وجود تکنیک غنی شده، آداب معنوی در آثار استاد جعفر پتگر به خوبی مشهود است و لذا هنر نیاز به آداب عرفانی و معنوی خاصی دارد. در «آداب المشق» میرعماد نیز در این باره ذکر شده است کسی که به مقام شأن و صفا رسیده باشد، قلمش نیز در خدمت خداوند خواهد بود. رجبی در مورد مغایرت هنر با علم روانشناسی نیز بیان کرد: هنر برخلاف روانشناسی که زشتیها و بدیهای وجود انسان را بروز میدهد، به خوبیها و نیکیها میپردازد و انسان را به سمت خوبیها می برد. وی همچنین در مورد مقام استادی و شاگردی بیان کرد: شاگرد باید خاک پای استاد شود تا بتواند خود به مقام استادی برساند؛ همان گونه که نجم الدین رازی می گوید شاگرد باید مثل مردهای که در دست مرده شور است، زیر دست و پای استاد باشد. این استاد دانشگاههای هنر، درباره تقسیم بندی آثار پتگر گفت: رئالیسم ایرانی و آثاری که در آنها از هارمونی پرهیز شده است، یکی از ویژگی های آثار استاد جعفر پتگر است و نقطه عطف آثار استاد در دوره رئالیسم ایرانی است؛ مثل تابلوی «رفوگر قالی» که در آن میتوان ریشههای پیشینیان و نگرش به آینده را به خوبی مشاهده کرد. وی همچنین درباره برخی آثار سمبولیسم پتگر افزود: آثار سمبولیسم جعفر پتگر نیز در رابطه با فرهنگ اصیل ایرانی است. میرزاییمهر: جعفر پتگر از پیروان مکتب کمال الملک است در ادامه این نشست، «علی اصغر میرزایی مهر» عضو هیات علمی گروه نقاشی دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ در سخنانی، جعفر پتگر را شهریار نقاشی معاصر ایران خواند و درباره نقاشی ایرانی گفت: نقاشی ایران با استناد بر کتابهای روئین پاکباز به چهار طیف تقسیم بندی میشود؛ مکتب کمال الملک، نقاشی قهوه خانه ای، نگارگری ایرانی و نقاشی مدرن و نوگرا. وی جعفر پتگر را از پیروان مکتب کمال الملک دانست و افزود: جعفر پتگر در مسیری قرار گرفت که کمال الملک آغاز گر آن بود و آثار ایشان جزء پر مخاطبترین نقاشان عامه پسند به شمار میآید که آثارش بسیار مورد کپی قرار گرفته است. میرزایی مهر در ادامه بیان کرد: شخصیت استاد جعفر پتگر با شخصیت محمد شهریار برابر است و تعهد انسانی و سیر و سلوک مذهبی آن دو بزرگوار بسیار ستودنی است. این دو هنرمند معاصر هر دو در زمان حیاتشان به جایگاه هنری خود رسیدند و مورد توجه همگان قرار گرفتند. علی پتگر: آثار پدرم با التقاط از سایر آثار به خلوص و شیوه ابداعی خود رسیده است در ادامه «علی پتگر» فرزند زنده یاد جعفر پتگر در مورد شأن و مقام و عرق ملی و وطن خواهی پدرش سخن گفت. وی اظهار کرد: پدرم پس از اینکه از تبریز به تهران آمد، به مدرسه صناعات کمال الملک رفت و بعدها برای غنی تر شدن تکنیک به شاگردی یک استاد آلمانی درآمد. علی پتگر در مورد آثار پدرش بیان کرد: آثار اولیه استاد جعفر پتگر واقع گرای ایرانی است که در ادامه به سمت سمبولسم رفته است. آثار پدرم به چهار دسته قابل تقسیم است؛ اول، آثاری که از تبریز آغاز شده و واقعگرایی ایرانی دارند، مثل رفوگر و تابلو زور خانه. دوم، دوره تغزلی، سوم، دوره عرفانی و چهارم، دوره متاخر که در آثارشان صراحت بیشتری وجود دارد. وی ادامه داد: آثار جعفر پتگر همانند هنر هخامنشی که التقاطی از آثار آشور، روم و مصر است با این حال هنر خاص هخامنشی است. هنر جعفر پتگر هم هنری خاص خود ایشان است که با التقاط از سایر آثار و بهره مندی به خلوص و شیوه ابداعی خود رسیده است. در پایان مراسم نیز مسعود ناصری، مدیر موسسه فرهنگی هنری صبا، از استاد عزیزالله امینیان شاگرد جعفر پتگر، به پاس حمایت و بنیان نهادن کتاب استاد جعفر پتگر و پشتیبانی از برپایی این نمایشگاه در موسسه صبا قدردانی به عمل آورد. بر اساس این گزارش، نمایشگاه آثار استاد جعفر پتگر با عنوان «رنگ و درنگ» تا 6 بهمن ماه در موسسه فرهنگی صبا دایر است. انتهای پیام/
92/11/02 - 16:05
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]