محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803857428
![نمایش مجدد: «چشم بد» در متون نظم و نثر پارسی refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
«چشم بد» در متون نظم و نثر پارسی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
![](http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1392/10/15/635245411359224352.jpg)
«چشم بد» در متون نظم و نثر پارسی برخی از باورهای سنتی فرهنگ عامه مردم، ریشه در منظومه باورهای یک دین خاص دارد، ولی بسیاری از این باورها ریشه در تاریخ قومیتی و ملی سرزمین مربوطه دارد.
اقوام و ملیت های ساکن در هر سرزمین، در طول تاریخ، فراز و فرود، ادیان و مذاهب مختلفی را شاهد بوده اند و همین مساله به تلفیق باورهای ادیان مختلف، از سوی یک قوم یا ملت انجامیده است. پس، این امکان وجود دارد که یک قوم یا ملت که رسما بر دین (مثلا) «الف» گرویده اند، در منظومه باورهای دینی خود، اموری را پذیرفته باشند که متعلق به دین «الف» نیست، بلکه در اصل متعلق به دین «ب» یا تلفیقی از باورهای دین «الف» و «ب» است. از آنچه بیان شد می توان نتیجه گرفت که لزوما تطابق تام و تمامی بین فرهنگ سنتی عامه و آموزه های یک دین خاص وجود ندارد. بلکه همواره این احتمال وجود دارد که مردم روستا و کوچه بازارهای شهر، به اموری باور داشته باشند که لزوما اعتقاد رسمی دین مقبول آنها نیست. برای این که بدانیم کدام باور، متعلق به دین یا مذهب «الف» است و کدام باور متعلق به آن نیست، یک مرجع تصمیم گیری رسمی وجود دارد و آن روحانیون هر دین و مذهب هستند. برای مثال در بین شیعه و هر یک از فرق اهل سنت، روحانیون و مراجع مخصوص به همان مذهب، محل رجوع سوالات شرعی مردم هستند و به این وسیله، روحانیون بر مبنای کتب و منابع معتبر در هر مذهب، تعیین می کنند که کدام باور دینی و کدام باور غیردینی است. همچنین در بین کاتولیک های مسیحی نیز، کلیسا و پاپ مرجع تعیین حدود و موازین مسیحیت کاتولیکی است. اما باورهای عامه مردم، دارای چنین مرجع مشخصی نیست، بلکه این باورها بسیار گسترده تر از آن است که بتوان یک مرجع مشخص و ممیز برای آنها معرفی کرد، اما یکی از بهترین منابع، برای تشخیص و شناخت باورهای عامه متون ادبی متعلق به هر قوم، ملیت و گویشوران یک زبان است. متون ادبی، اعم از نظم و نثر در قالب صور و انواع ادبی راوی مضامین و مفاهیم و ایده هایی هستند که ریشه در باورهای عامه دارد و چیزی بیرون از فهم عامه نیست؛ چراکه هر شاعر و نویسنده، متعلق به هر عصر و دوره تاریخی، ناچار است همه مفاهیم و مضامین مورد نظر خود را در قالب باورهای عامه ارائه کند، در غیر این صورت، سرودن شعر یا نوشتن متن ادبی، کاری عبث و بی فایده خواهد بود. شاعری که معنای مورد نظر خود را در قالب آنچه مردم می فهمند و به آن باور دارند، عرضه نکند، سخنش را کسی نخواهد فهمید و شعر او بی مخاطب باقی خواهد ماند. اصلا مرجع اعتباربخش به زبان، همان چیزی است که مردم عامی می گویند و به وسیله آن با هم ارتباط برقرار می کنند. بنابراین شاعر و ادیب نیز باید بر مبنای همین ارتباطات، شعر بسراید و نثر بنویسد. حتی شعرای عارف نیز از این قاعده مستثنی نیستند و آنها نیز برای بیان مقاصد و تجربیات عرفانی خود که معمولا بسیار شخصی و درونی است، ناچارند از امثال و حکم و باورهای عامه بهره بگیرند. بنابراین، متون ادبی منبع مناسبی برای پی بردن به باورهای عامه مردم است. از باورهای فرهنگ عامه که در متون ادبی فارسی انعکاس یافته، «چشم زخم» است. چشم زخم در متون ادبی نظم و نثر ادبایی چون نظامی، صائب، کمال الدین اسماعیل، انوری و حافظ مورد اشاره قرار گرفته است. باور به چشم زخم را به دو شیوه می توان در متون ادبی پیگیری کرد: اول با جستجوی تعابیری که مستقیما به معنای «چشم زخم» (به همان معنای مرسومی که ما از آن می فهمیم) است و دوم با جستجوی تعابیری که به نحو غیرمستقیم این باور را تائید می کند، مثل تعابیری که به آیه «و ان یکاد ...» به عنوان دفع چشم زخم اشاره دارند. الف ـ تعابیری که مستقیما به «چشم زخم» اشاره دارند: در متون ادبی تعابیر مختلفی برای چشم زخم استفاده شده است که مستقیما به همین باور اشاره دارند. در برخی متون از باور به چشم زخم با همان تعبیر «چشم زخم» یاد شده است، مثل: نیل چشم زخم باشد حسن را خط امان/ از هجوم قمری ای سرو خرامان سر مپیچ (صائب) در برخی موارد نیز برای اشاره به چشم زخم از تعبیر «عین کمال» (که تعبیر عربی «چشم زخم» است) استفاده شده است: پناه اهل معانی و افتخار عراق/ که باد عین کمال از جمال تو دور (کمال الدین اسماعیل) همچنین گاه به جای «عین کمال»، تعبیر «کمال» به همین معنای «چشم زخم» به کار رفته است: بحمدالله که با قدر بلندش/ کمالی در نیابد جز سپندش (نظامی: خسرو و شیرین) ب ـ تعابیری که به نحو غیرمستقیم باور به چشم زخم را تائید می کند: در فرهنگ عامه، برای دفع چشم زخم به اشیا و امور مختلفی متوسل می شدند. ذکر همدلانه این موارد در متون ادبی، حتی بدون ذکر تعابیری که مستقیما به معنای چشم زخم است، تائیدکننده چنین باوری است. یکی از اموری که برای دفع چشم زخم به آن متوسل می شدند، ریشه در دین اسلام دارد؛ یعنی آیه «و ان یکاد...»: حضور خلوت انس است و دوستان جمعند/ «و ان یکاد» بخوانید و در فراز کنید (حافظ) ولی تعابیر دیگری که در متون ادبی برای دفع چشم زخم به آنها اشاره شده، مبتنی بر آموزه های اسلامی نیست بلکه منبع و منشا آن فرهنگ عامه است. یکی از این تعابیر، «نیل» است. در فرهنگ عامه برای دفع چشم زخم، خطی از نیل بر چهره کودکان می کشیدند: هر نیل که بر رخش کشیدند/ افسون دلی بر او دمیدند (نظامی: لیلی و مجنون) همچنین نیل به معنای اسفند سوخته نیز در متون به کار رفته است، برای دفع چشم زخم اسپند سوخته را بر پیشانی یا بناگوش کودکان می کشیدند. این معنا با تعابیری چون «نیل کشیدن» یا «نیل زدن» در متون ادبی به کار رفته است: به رنگ و بو بیاراست بوستان خود را/ به گوش های گلستان بنفشه نیل کشید تعبیر دیگری که به نحو غیرمستقیم باور به چشم زخم را تائید می کند «اسپند» است. اسپند دود کردن حتی امروز نیز در میان برخی افرادی که به چشم زخم باور دارند، برای دفع چشم زخم استفاده می شود. در متون ادبی نیز اسپند برای بیان همین معنا به کار رفته است: پوستی خواهم از آن گوسفند/ چشم بد را نیز می سوزم سپند (منطق الطیر) از آن مجمر چو آتش گرم گشتند/ سپندی سوختند و در گذشتند (نظامی: خسرو و شیرین) همچنین تعبیر دیگری که به همین معنا اشاره دارد، «لام» یا «لامچه» است. اسپند سوخته یا مشک و عنبر و لاجورد را برای دفع چشم زخم به شکل لام بر پیشانی کودکان می کشیدند: ای کمال آفرینش را وجود تو الف/ و آنگهش از لاجورد سرمدی بر چهره لام (انوری) از اموری دیگری که برای دفع چشم زخم به آنها متوسل می شدند می توان «دندان گوزن» (که آن را طلا می گرفتند و برای زینت و نیز دفع چشم بد به گردن اطفال می انداختند) و «بادامه» (پیله ابریشم و نگین انگشتری شبیه چشم که از طلا یا نقره بر کلاه کودکان برای دفع چشم زخم می دوختند) را نام برد که هر دو در متون ادبی به همین معنا به کار رفته اند. یک بار دیگر نیز این مطلب شایان ذکر است که این موارد جزئی از فرهنگ عامه بوده است و نه لزوما باور دینی. برای علم به این که یک باور، باور دینی هست یا خیر، باید به منابع و مراجع معتبر همان دین مراجعه کرد. آنچه در متون ادبی آمده، شاهد مناسبی است بر آنچه عموم مردم در زندگی روزمره به آن باور داشتند و براساس آن عمل می کردند. منابع: 1 ـ سیروس شمیسا، فرهنگ اشارات ادبیات فارسی 2 ـ نظامی، خسرو و شیرین 3 ـ دیوان حافظ
دوشنبه 16 دی 1392 8:13
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
از طريق سايت ايران كنسرت ؛ بليط فروشي كنسرت آواي پارسيان آغاز شد
از طريق سايت ايران كنسرت بليط فروشي كنسرت آواي پارسيان آغاز شد فروش بليط كنسرت گروه آواي پارسيان در تاريخ هاي 15 و 16 دي ماه توسط سايت ايران كنسرت آغاز شد پروين سرلك مدير برنامه هاي گروه آواي پارسيان با اعلام اين خبر گفت اين كنسرت 15 و 16 دي ماه سال جاري در سالن رودكي شهرهفتمين جشنواره سينما حقيقت فراي مسائل جناحي و سياسي چشم گير است
هفتمين جشنواره سينما حقيقت فراي مسائل جناحي و سياسي چشم گير است برگزاري هفتمين جشنواره سينما حقيقت فراي همه مسائل جناحي و سياسي چشمگير است عليرضا قاسم خان مدير كارگاههاي آموزشي هفتمين جشنواره بينالملل فيلم مستند ايران در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران درخصوصمعرفي فهرست نهايي بخش «چشمانداز تئاتر ايران» جشنوارهي فجر
معرفي فهرست نهايي بخش چشمانداز تئاتر ايران جشنوارهي فجر هيات انتخاب آثار بخش چشمانداز تئاتر ايران سيودومين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر آثار راه يافته به جدول نهايي جشنواره را معرفي كرد به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا 12 گروه نمايشي توسط دكتر فريندخت زاهدي دكاوباما: ديگه از چشمم افتادي ميشله!
اوباما ديگه از چشمم افتادي ميشله كه بعدها خردهريزههاي اين نامه توسط سرويسهاي جاسوسي آمريكا و روسيه پيدا شد خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا - طنز روز ساره دستاران امروز كه خبر رو توي سايت روسيه ديدم ديگه از چشمم افتادي ميشله نميگي اين پوتين و مدودفاينا پشت سر ما چي ميآواي پارسيان نواي موسيقي بختياري سر ميدهد
آواي پارسيان نواي موسيقي بختياري سر ميدهد كنسرت گروه آواي پارسيان با اجراي موسيقي محلي در تالار رودكي به روي صحنه ميرود به گزارش خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران فروش بليط كنسرت گروه آواي پارسيان توسط سايت ايران كنسرت آغاز شد پروين سرلك مدير برنامه هاي گرونگاهي به فيلم تنهاي تنهاي تنها تسليم يا جدال در برابر نظم نوين جهاني؟ مسئله اين است!
نگاهي به فيلم تنهاي تنهاي تنها تسليم يا جدال در برابر نظم نوين جهاني مسئله اين است حسين اميري فيلم تنهاي تنهاي تنها از همه لحاظ خلاف جهت سينماي امروز ايران حركت ميكند چه از لحاظ فرم كه بازگشتي امروزين و نوآورانه به دهه 60 است و چه از حيث محتوا كه بر خلاف ساير فيلمهاي سياسآثار پذيرفتهشده در بخش چشمانداز تئاتر ايران معرفي شدند
آثار پذيرفتهشده در بخش چشمانداز تئاتر ايران معرفي شدند هيأت انتخاب آثار بخش چشمانداز تئاتر ايران سيودومين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر آثار راه يافته به جدول نهايي جشنواره را معرفي كرد به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سيودومين جشنواره تئاتر فجر 12 گروه نمايشيآثار نهايي بخش چشم انداز تئاتر فجر اعلام شد
آثار نهايي بخش چشم انداز تئاتر فجر اعلام شد هيات انتخاب آثار بخش چشمانداز تئاتر ايران سي و دومين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر آثار راه يافته به جدول نهايي جشنواره را معرفي كردند به گزارش خبرگزاري مهر 12 گروه نمايشي توسط اعضاي هيات داوران اين بخش متشكل از فريندخت زاهدي محمدبابررسي مديريت پسماند و چشماندازهاي آن در مسير پيشرفت
بررسي مديريت پسماند و چشماندازهاي آن در مسير پيشرفت جواد نصيري مدير دفتر زيست توده سازمان انرژيهاي نو و داود مددي كارشناس مديريت پسماند در برنامه زنده و گفتگو محور مسير پيشرفت حضور مييابند مرتضي بابايي تهيه كننده مسير پيشرفت در گفتگو با خبرنگار حوزه راديو و تلويزيبهنوش بختیاری از "فصل انگور" میگوید/ نمیتوانستم چشمم را بر خودکشی هموطنانم ببندم+ تصاویر
بهنوش بختیاری از "فصل انگور" میگوید نمیتوانستم چشمم را بر خودکشی هموطنانم ببندم تصاویر بهنوش بختیاری که با ساخت مستند" فصل انگور" با موضوع خودکشی و دلایل آن اولین تجربه کارگردانیاش را پشت سر گذاشته است معتقدست در این فیلم نگاهی دینی به این قضیه داشته و سیآغاز بليط فروشيكنسرت گروه موسيقي محلي «آواي پارسيان»
آغاز بليط فروشيكنسرت گروه موسيقي محلي آواي پارسيان فروش بليط كنسرت گروه آواي پارسيان در تاريخ هاي 15 و 16 دي ماه توسط سايت ايران كنسرت آغاز شد به گزارش خبرگزاري فارس فروش بليط كنسرت گروه آواي پارسيان در تاريخ هاي 15 و 16 دي ماه توسط سايت ايران كنسرت آغاز شد مدير برنامهاستقبال از دختري با چشمهاي جادويي و زني با كابوسهاي عجيب
استقبال از دختري با چشمهاي جادويي و زني با كابوسهاي عجيب يوسف عليخاني مدير انتشارات آموت در گفتگو با خبرآنلاين از استقبال خوب مردم از رمانهاي تاليفي و ترجمه اي انتشاراتش خبر داد و گفت در فاصله سه هفته از انتشار رمان نفرين سرخ نوشته م يكتا اين رمان در صدر فروش ماهانه آموتاهميت عدد چهل در متون ديني
اهميت عدد چهل در متون ديني اصولا بايد توجه داشت كه در نگرش صحيح ديني اعداد به لحاظ عدد بودن نقش خاصي در القاي معنا و منظوري خاص ندارند به اين صورت كه كسي نمي تواند به صرف اينكه در فلان مورد يا موارد عدد هفت يا دوازده يا چهل يا هفتاد به كار رفته استنباط و استنتاج خاصي داشته ب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها