واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تلنگر های حکیمانه
قرآن از باطن اين عالم آمده، كلام خدا است، اين نامه خداست. جوابش اين دعاهاست اين دعاي افتتاح پر از معاني و پر از معرفت است. خداوند توفيق بدهد ولو كم كم بخوانيم و بفهميم. متأسفانه ما دعا را ميخوانيم ولي تعمق نميكنيم و گرنه لذيذ ترين كلمات همين دعاست يعني اينها قرآن ساعد است. قرآن از باطن اين عالم آمده، كلام خدا است، اين نامه خداست. جوابش اين دعاهاست. انشاءالله با اين دعاها و اين قرآن به اوج سعادت خودمان برسيم. موت، فوت نيست، فوت انتقال است از عالم به عالمي ديگر از اين خانه به خانه ديگر. چه كسي بهتر عمل ميكند! نه اينكه چه كسي بهتر ميداند. دانايي نميخواهند، عمل صالح ميخواهند. دانايي لازم است ولي دانايي مقدمات است، آنچه كه ما بايد ببريم عمل صالح است. خداوند قسم خورده همه در خسران و ضرر هستند مگر كساني كه عمل صالح دارند. البته دو وظيفه داريم يك وظيفه فردي و يك وظيفه اجتماعي. كسي كه در جبهه شهيد ميشود با لباس خون، دفن ميكنند اين خونش از هزار غسل بهتر است. كسي با محبت اهل بيت بميرد مقام شهيد دارد. خدا زيادشان كند. چهكسي بهتر عمل ميكند. كتابخانه ي آقا زياد است، باشد. مريد و معلومات زيادي دارد، داشته باشد. اين چيزها آنجا ملاك نميشود، اينها بردني نيست. خوردنيها را بايد برد. توي ماه رمضان آدم يه چيزهايي بايد بخورد و بنوشد كه ما نخورديم. بيش از 60 سال است من سر و كارم با علما است ولي چي دارم؟ هيچ چيز! گيرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل؟ خدايا ما دو كار بيشتر نكرديم هر چه گفتي بكن، نكرديم هر چه گفتي نكن، كرديم. خوش به حال شما كه پاي منبر نشستيد. اين منبر خيلي مقدمات ميخواهد، طهارت مي خواهد، علم و فضل مي خواهد كه ما هيچ كدام را نداريم اما پاي منبر نشستن دو تا گوش شنوا ميخواهد. عجيبترين اين مسئله اين است كه تنها چيزي كه مورد اتفاق همه است، مرگ است. چه آنهايي كه مادي هستند چه آنهايي كه معنوي هستند ميگويند مرگ حتما هست. منكر قيامت هست، منكر خدا هست ولي منكر مرگ وجود ندارد. بزرگترين دكتر هم ميگويد دستگاه از كار افتاد و هيچ كاري نميتوانيم بكنيم. مات و حيات دست خداست، همه چيز دست خداست. مرگ مورد اتفاق همه است. يك نفر در عالم پيدا ميشود بگويد مرگ نيست؟ حتي دانشمندان. عجيبتر از مرگ اين كه چرا ما غافل هستيم با وجود اينكه مرگ را قبول داريم؟ عجيبترين اين است كه چرا من عمامه به سر به مرگ توجه نميكنم؟ موت ما را درك ميكند تا اجل هم نيايد تمام توپ و تانك هم بيايد كاري نميشود. در يك تصادف همه مرده بودند الا يك بچه نوزاد كه الان صاحب بچه و تشكيلات است. تا اجل نيايد هيچ اتفاقي نميافتد. گر نگهدار من آن است كه من ميدانم شيشه را بر بقل سنگ نگه ميدارد خدا كند تا آخرين لحظه بنده خدا باشيم. ايمان بايد قلبي باشد نه زباني. يقيني به من بده كه يقين كنم هيچ كسي غير از تو نيست. حارث انسان اجل است.. البته اينطور نيست كه گاز بدهيم بگوييم اجل بايد باشد، نه! بايد مواظب رانندگي باشيم. نميشود خودمان را به كشتن بدهيم. بعد بگوئيم اجل رسيده يا نه؟ عقل را به هر كسي نميدهند گران است. انسان بي عقل وقتي زندگي ميكند، مثل حيوانات است. يك عابدي 300 سال عبادت ميكرد، ملائكه تعجب ميكردند، خداوند فرمود: برويد عقلش را بسنجيد، آمدند گفتند: تو اين همه عبادت كردهاي چه آرزويي داري؟ گفت: اي كاش خداوند يك الاغي داشته باشد از اين سبزهها بخورد و بچرد. براي مرده نبايد گريه كرد. وقتي پيامبر خدا ديد همه براي شهداي خودشان گريه مي كنند گفت عموي من حمزه گريه كن ندارد. جهت داد. تا زمان امام حسين(ع) كه رسيد همه شهدا امام حسين(ع) شد. ما اگر حسيني هستيم نبايد بر پدرمان بر برادرمان بر همسرمان گريه كنيم. البته گريه اشكال ندارد، حرام نيست، ولي بيمعرفتي است اگر گريه كنيم. گريه بر حسين بايد كرد. گريه بر امام حسين يك اشكش جهنم را خاموش ميكند. آنقدر كه به فكر تجملات هستيم يك كم هم به فكر مرده باشيم. اون هم چشمش به ما است. اون ميفهمد راه طولاني است. نبايد اسراف كنيم. قديم آب وضو را توي باغچه ميريختيم تا اسراف نشود. هسته خرما را دور نميريختيم، جمع ميكرديم ميريختيم توي بخاري كه اسراف نشود. حيف است آدم براي غير امام حسين گريه كند. عجيبترين مسئله اين است كه همه مرگ را قبول دارند. عجيبتر اين كه مردم غافل هستند و اعجب همه اين است كه اهل نماز، قرآن، نهجالبلاغه، منبر باشد مثل من، ولي در دلش اثر نكند. از خداوند بخواهيم غنيبودن را و دعا كنيم اگر قرار است فقر دهد صبر هم بدهد. مجلس آيت الله بهجت نظير نداشت اين مرد بزرگ آبرو علمااست ، آبروي علما به من گفتند: بياييد مجلس جامع ما رفتيم همه قرآن و حمد خوانديم بهترين مجلس شد. منبع : سایت آیت الله امجدتنظیم برای تبیان حسن رضایی گروه حوزه علمیه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]