تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801558342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار درباره انتشار خبر خودكشي در رسانه ها


واضح آرشیو وب فارسی:الف: هشدار درباره انتشار خبر خودكشي در رسانه ها
كارشناس گروه سلامت روان، اجتماع و اعتياد دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني نيشابور گفت: انتشار خبر خودكشي در رسانه يكي از عواملي است كه ممكن است فرد مستعد را به سمت خودكشي سوق دهد.

به گزارش مهر، سميرا سليماني بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه آموزشي نحوه اطلاع‌رساني و درج خبر در رسانه‌ها در زمينه آسيب‌هاي اجتماعي در سالن جلسات ستاد دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني نيشابور، اظهار كرد: منابع اطلاعاتي آمار خودكشي بايد معتبر باشد و در بين آمار خودكشي نبايد به ارائه ارقام اتكا شود.

كارشناس گروه سلامت روان، اجتماع و اعتياد دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني نيشابور افزود: اغلب افرادي كه به خودكشي فكر مي‌كنند براي اقدام به خودكشي مردد هستند و مطمئن نيستند كه مي‌خواهند بميرند. سليماني درباره اثرات گزارش خودكشي بر بروز خودكشي‌هاي بعدي، بيان كرد: انتشار خبر خودكشي اين عقيده را كه خودكشي روشي طبيعي براي حل مشكلات است را گسترش مي‌دهد.

وي گفت: پخش گزارش در شبكه‌هاي متعدد و برنامه‌هاي مختلف تلويزيون، تاثير بيشتري در ميزان خودكشي دارد و پرهيز از انعكاس نادرست اخبار خودكشي مي‌تواند در پيشگيري از رفتارهاي تقليدگرايانه خودكشي كمك‌كننده باشد. كارشناس گروه سلامت روان، اجتماع و اعتياد دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني نيشابور افزود: انتشار مداوم و مكرر اخبار مرتبط با خودكشي، اشتغال فكري در مورد خودكشي به ويژه در نوجوانان و جوانان را افزايش مي‌دهد.

سليماني به خبرنگاران و رسانه‌ها توصيه كرد كه در گزارش خودكشي اصولي را رعايت كنند و گفت: درج نادرست خبر خودكشي در رسانه‌ها خود سبب ايجاد موج خودكشي در افراد جامعه مي‌شود. وي تصريح كرد: آمارهاي خودكشي را بايد مطابق نظر يك متخصص و با مقايسه آمار ساير نقاط دنيا تفسير كرد و از تعميم موارد معدود خودكشي در يك منطقه با اعلام عباراتي مانند همه گيري خودكشي يا منطقه با بالاترين شيوع خودكشي در دنيا پرهيز كرد.

كارشناس گروه سلامت روان، اجتماع و اعتياد دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني نيشابور بيان كرد: از گزارش رفتار خودكشي به‌عنوان پاسخي قابل درك به تغييرات اجتماعي، فرهنگي و يا تنزل رتبه اجتماعي بايد ممانعت شود. سليماني گفت: بايد از پوشش خبري هيجان‌انگيز در مورد خودكشي، چاپ عكس افراد اقدام‌كننده و روش اقدام به خودكشي و صحنه خودكشي، چاپ واژه خودكشي در تيتر و صفحه اول جرايد، گزارش جزئيات روش خودكشي(اعلام محل اقدام به خودكشي مانند سقوط از بالاي برج، زير ريل قطار، بالاي پل و ...) پرهيز و يا آن را به حداقل رساند.

وي بيان كرد: خودكشي هيچگاه در نتيجه يك عامل يا حادثه اتفاق نمي افتد و معمولا تعامل پيچيده‌اي از عوامل روانشناختي، بيماري جسمي، سوء مصرف مواد، مشكلات خانوادگي، تعارضات بين فردي و استرس‌هاي زندگي منجر به خودكشي در فرد مي‌شود.

كارشناس گروه سلامت روان، اجتماع و اعتياد دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني نيشابور اظهار كرد: توليد و پخش فيلم‌هايي كه بر اساس داستان‌هاي واقعي از خودكشي افراد ساخته شده باشند، مي‌توانند خطر خودكشي را در افراد مستعد افزايش دهند. سليماني بيان كرد: بايد عواقب جسمي اقدام به خودكشي كه منجر به مرگ نشده از جمله آسيب مغزي در اثر خفگي، فلج و ... تشريح شود و مراكز كمك‌رساني مرتبط با خودكشي نيز هنگام پخش اخبار خودكشي معرفي شود.

وي تصريح كرد: از واژه خودكشي موفق استفاده نشود بهتر است كه از واژه كامل يا ناكامل استفاده شود. كارشناس گروه سلامت روان، اجتماع و اعتياد دانشكده علوم پزشكي نيشابور گفت: از بزرگنمايي و هيجان‌انگيز جلوه دادن اقدام به خودكشي بپرهيزيد.

سليماني تاكيد كرد: تا آنجا كه امكان دارد مثال‌هايي از كساني كه بحران‌هاي زندگي را با موفقيت پشت سر گذاشته‌اند، ذكر كنيد. وي بيان كرد: عواقب جسمي اقدام به خودكشي كه منجر به مرگ نشده از جمله آسيب‌هاي مغزي در اثر خفگي، فلج و ... را تشريح كنيد.

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن