تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804228455




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش مكتوب ...نواخته شدن زنگ هشدار آلودگي هوا دراروميه


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش مكتوب ...نواخته شدن زنگ هشدار آلودگي هوا دراروميه
اروميه /واحد مركزي خبر /اجتماعي

گزارش مكتوب... نواخته شدن زنگ هشدار آلودگي هوادر اروميه
زنگ هشدار آلودگي هوا در اروميه نيز به صدا درآمد.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان به پيوستن اروميه به جمع شهرهاي آلودي هوا كشورهشدار داد و گفت:دي اكسيد كربن عامل اصلي آلودگي هواي اين شهر است و نقش خودروهاي فرسوده به ويژه حمل و نقل عمومي قابل توجه است .
عباس نژاد مي گويد: حدود هفتاد درصد خودرو ها در شهر اروميه آلاينده هستند و با توجه به اينكه اروميه يكي از شهر هاي با خودرو ي زياد است نسبت به جمعيتش از الودگي بالايي برخوردار است.
در شهر اروميه طبق گفته سرهنگ سعيدي رييس پليس راهور آذربايجان غربي حدود 250هزار خودروي سواري تردد مي كنند كه وجود اين تعداد خودرو بر آلود گي هواي شهر دامن مي زند.
كارشناسان معتقدند بهسازي ناوگان حمل و نقل عمومي و خروج خودروهاي فرسوده از چرخه فعاليت راهكار اساسي كاهش آلودگي هوا است .
محمودزاده كارشناس امور زيست محيطي مي گويد : خودروهاي فرسوده بيشترين سهم را در افزايش آلايندگي و مصرف سوخت دارد و با اصلاح و يا خروج خودروهاي فرسوده مي توان بيشترين صرفه جوئي را در مصرف سوخت و آلودگي هوا بوجود آورد وي افزود : خروج هر خودرو فرسوده و جايگزيني آن با خودرو نو مي تواند 10 گرم از آلاينده هاي هوا بكاهد.
براي اصلاح و بهسازي روند معيوب خودروها ، نقش مراكز معاينه فني به عنوان راهكاري اساسي مطرح است كه بايد به اين مهم بيشتر توجه شود بطوريكه در آيين نامه راهنمايي و رانندگي مصوب 1353 معاينه فني براي خودرو هاي عمومي پيش بيني گرديده است.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان معاينه فني براي خودروها را ضروري دانست و گفت : كاهش ميزان آلودگي هواي اروميه و توجه به مؤلفه‌ها و شاخص‌هاي موثر در اين زمينه مي‌تواند ما را در اين راستا كمك كند.
از نظر قانوني ، معاينه فني خودرو هر سال يكبار بايد انجام گيرد ولي صاحبان خودرو مي توانند هر موقع كه مشكلي در خودروي خود احساس كردند براي چك و كنترل خودروي خود به مراكز معاينه فني مجاز مراجعه نمايد.
قاسمي مسئول مركز معاينه فني مي گويد : صاحبان خودرو هاي سبك و سنگين مي توانند با انجام به موقع معاينه فني خودرو به عيب يابي و تنظيم خودرو خود بپردازد اين باعث كاهش ميزان الايندگي خودرو در بحث گازهاي خروجي از اگزوز و همچنين كاهش ميزان سوخت مصرفي و جلوگيري از اتلاف انرژي شود.
محمدي مدير يكي از مراكز معاينه فني اروميه مي گويد : حدود 14 درصد خودروهايي كه به مراكز معاينه فني مراجعه مي كنند از نظر شاخص گازهاي آلاينده مردود مي شوند .
وي مي افزايد: متاسفانه آمارها نشان مي دهد كه بيش از 24 درصد از خودروهايي كه به مركز معاينه فني مراجعه مي كنند يا فاقد مبدل كاتاليستي هستند و يا مبدل آنها خراب است، اين درحاليست كه مبدل كاتاليستي نقش بسيار مهمي در كاهش توليد آلودگي هوا توسط خودروها دارد.
از سوي ديگر منابع غير رسمي از از بروز تخلفاتي در اين زمينه خبر مي دهد بطوريكه مالكان خودرو بدون مراجعه خودرو به اين مراكز و صرفا با پرداخت مبلغي به تهيه معاينه فني اقدام مي كنند.
از اين روست كه مراكز معاينه فني خودرو كه در زمينه حفاظت از محيط زيست و جلوگيري از آلودگي هوا مي توانند نقش موثري ايفا كنند خود به آلايندگاني تبديل شدند
يكي از مالكان حمل و نقل عمومي مي گويد : با توجه به ارتباط نزديكي كه با يكي از مراكز معاينه فني دارد كارت خود را به آنها ارسال كرد و مسئول مركز بدون بازديد كارت معاينه فني را براي وي صادر كرد .
با توجه به اين مسائل ، نظارت بيشتر دستگاههاي مسئول بر اين روند ضروري است هر چند به نظر مي رسد قانون معافيت 5 ساله خودروها از دريافت معاينه فني تاثير منفي بر اين روند داشته است .
مسئولان محيط زيست كشور با انتقاد از 5 ساله شدن معاينه فني خودروها معتقدند پيش از اين ايران هشتمين كشور جهان از لحاظ آلودگي هوا بود كه در سال 2013 به رتبه سوم رسيده است.
به هر حال با توجه به نقش مستقيم آلاينده هاي خودرويي در افزايش آلودگي هواي اروميه بايستي مسئولان امر نظارت بيشتري بر آن داشته باشند كه دراين راستا پليس راهور از جمله دستگاههاي مسئول به شمار مي رود .
0002

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن