تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت مؤمن بهتر از عمل او، و نيت كافر بدتر از عمل اوست و هر كس مطابق نيت خود عمل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804021074




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرم آورترين صحنه‌هاي تاريخ جام‌جهاني + تصاوير


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: شرم آورترين صحنه‌هاي تاريخ جام‌جهاني + تصاوير
فوتبال در طول ادوار مختلف جام‌جهاني سرشار از زيبايي‌ها و جذابيت‌هاي خاصي بوده كه آن را به پرطرفدارترين ورزش جهان تبديل كرده اما در حافظه فوتبال‌دوستان لحظاتي ثبت شده كه اين زيبايي‌ها را تا حدي زير سوال برده و مي‌توان از آنها به‌عنوان شرم آورترين صحنه‌هاي تاريخ جام جهاني ياد كرد!
به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران،به نقل از مشرق به زعم بسياري از مردم ورزش دوست جهان، فوتبال را مي توان يكي از زيباترين و جذاب ترين ورزشهاي جهان ناميد آن هم به خاطر غيرقابل پيش بيني بودن و هيجان ناشي از آن.

از دل همين ورزش جذاب ستارگان بزرگي به تاريخ معرفي شده اند كه تا سالها الگوي بسياري از بازيكنان فوتبال در سرتاسر جهان بوده اند؛ بازيكناني چون پله، مارادونا، پلاتيني، گارينشا، سوكراتس، باتيستوتا، روسي، ياشين، اوزبيو، بابي چارلتون، رونالدو، روماريو، ريوالدو، كريستيانو رونالدو، مسي، زلاتان ايبراهيموويچ و ... ده ها ستاره ديگر.

اما در همين ورزش زيبا و پرطرفدار گاهي لحظات زشت و مشمئز كننده اي رقم مي خورد كه تا ابد در ذهن هواداران خواهد ماند؛ بسياري از اين حركات و لحظات شرم آور در معتبرترين آوردگاه فوتبال يعني جام جهاني فوتبال رقم خورده است و برخي بازيكنان با وجود محبوبيت از لحاظ فني از نظر اخلاقي موجب تاسف هواداران خود شده اند.

مشرق در گزارش زير به بررسي برخي از صحنه هاي شرم‌آور تاريخ جام‌هاي جهاني پرداخته است:

1. گل با دست ديه‌گو مارادونا : آرژانتين - انگليس؛ يك‌چهارم نهايي جام‌جهاني 1986

22 ژوئن سال 1986 روزي است كه 2 گل معروف ديه گو مارادونا مقابل تيم ملي انگليس در جام جهاني به ثمر رسيد؛ يكي زيباترين گل جام جهاني كه از ميانه ميدان و با دريبل بيشتر بازيكنان انگلستان به ثمر رسيد و ديگري گل معروف به "دست خدا"! (فيلم اين دو گل زيبا)

در آن ديدار كه در مرحله يك چهارم نهايي جام جهاني در ورزشگاه آزتك مكزيكو سيتي برگزار شد، مارادونا با دست توپ را از بالاي سر پيتر شيلتون، دروازه بان مشهور سه شيرها عبور داد و يك گل تاريخي را به ثمر رساند. گلي كه مارادونا هرگز بابت آن اظهار پشيماني نكرد و آن را دست خدا ناميد و اعلام كرد با اين گل انتقام حمله انگليسي ها به جزاير مالويناس در سال 1982 و كشته شدن 650 سرباز آرژانتيني را گرفته است.

2. پاس گل با دست تيري‌آنري : فرانسه - ايرلند؛ مقدماتي جام‌جهاني 2010

تيم ملي فوتبال ايرلند فاصله‌اي تا صعود به جام‌جهاني سال 2010 آفريقاي جنوبي نداشت، اما اين كشور بريتانيايي با بدشانسي محض روبه‌رو شد: دومين اشتباه فاحش داوري در تاريخ فوتبال. اين​بار ديگر خبري از مارادونا نبود، حالا پاي تيري آنري در ميان بود كه پس از اين بازي بخش زيادي از محبوبيت خود را از دست داد.

در شرايطي كه در ديدار فرانسه و ايرلند همه چيز به نفع ايرلندي‌ها پيش مي‌رفت و اين تيم يك بر صفر جلو بود، يك ضربه آزاد همه چيز را به هم ريخت. پس از اين‌كه ضربه آزاد به طرف دروازه ايرلندي‌ها شوت شد آنري عجيب‌ترين و بي‌شرمانه‌ترين پاس گل تاريخ فوتبال را داد. اين مهاجم سابق تيم ملي فوتبال فرانسه براي اين‌كه توپ را به هم‌تيمي‌ خود ويليام گالاس پاس بدهد، دو بار توپ را با دست كنترل كرد تا ويليام گالاس با توپي كه با دست به او پاس داده شده بود، با ضربه سر گل تساوي فرانسه را بزند. آنري پس از اين ديدار ابتدا سرسختي وقيحانه‌اي از خود نشان داد و اظهار كرد​ مقصر نبوده تا خشم ايرلندي‌ها را بيشتر كند، اما سرانجام اعتراف كرد ​ اشتباه كرده، ولي مقصر اصلي داور است كه خطاي او را ناديده گرفته است! به هر حال پس از اين ديدار روزنامه سان انگليس تيتر زد: «دست شيطان باز هم كارساز شد!»

3. حركت غير‌ورزشي هارالد شوماخر : آلمان غربي - فرانسه ؛ نيمه‌نهايي جام‌جهاني 1982 (فيلم و تصاوير اين حركت بسيار خشن)

بازي كلاسيك نيمه‌نهايي جام‌جهاني 1982 اسپانيا بين فرانسه و آلمان غربي، يكي از زيباترين بازي‌هاي تاريخ جام‌هاي جهاني از آب درآمد. در آن بازي پلاتيني با نبوغ بالايش هر چه در توان داشت رو كرد. اوج خلاقيت او در ارسال پاسي دقيق براي هم‌تيمي‌اش پاتريك باتيستون بود كه موجب تك به تك شدن او با توني شوماخر، دروازه‌بان جنجالي و بزرگ ژرمن‌ها شد. باتيستون مي‌توانست كار را تمام كند ولي شوماخر پيش‌دستي كرد و با زدن يك ضربه سنگين به بازيكن فرانسوي، همه را ياد «چاك نوريس»، رزمي‌كار بزرگ اروپايي و بازيگر فيلم‌هاي حادثه‌اي انداخت:

شوماخر از دورازه بيرون آمد و در حالي كه هنوز چند متري با هم فاصله داشتند باتيستون به توپ ضربه زد و ضربه اش به بيرون رفت ولي شوماخر به شكل ناجوانمردانه و بسيار خشني بر روي سر بازيكن فرانسوي پريد و باتيستون سه تا از دندانهايش شكست و به حالت اغما فرو رفت. ميشل پلاتيني در مود اين صحنه گفته بود« من به شدت ترسيده بودم چون باتيستون اصلا حركت نمي كرد و فكر كردم كه او مرده است.»
بعد از اين صحنه باتيستون را به بيمارستان منتقل مي كنند و ازهمه جالب تر اين كه واكنش داور مسابقه در قبال اين حركت اعلام ضربه دروازه بوده است بدون اين كه كارتي هم به شوماخر بدهد!
بعدها تمامي كارشناسان داوري بدون شك حكم به اخراج شوماخر بعنوان كمترين جريمه ممكن مي دادند ولي عدالت رعايت نشد و فرانسه آن بازي را در حالي كه 3-1 از آلمان غربي جلو بود 3-3 مساوي كرد و با ضربات پنالتي كه شوماخر در آن نقش كليدي داشت آن بازي را به آلمان واگذار كرد تا فرانسه با ستاره‌هاي بزرگي مثل پلاتيني، آلن ژيرس، ژان تيگانا و لويي فرناندز چشم به راه يك جام‌جهاني ديگر باشد. ايتاليا در فينال مقابل آلمان قرار گرفت و اين تيم را 3-1 شكست داد و قهرمان شد.

4. ضربه سر زين الدين زيدان : فرانسه - ايتاليا ؛ فينال جام‌جهاني 2006

شبي كه فرانسه در فينال جام جهاني به ايتاليا باخت، تلخ ترين شب زندگي زيدان بود. او از زمين اخراج شد و تيمش هم به ايتاليا باخت.
در 9 جولاي 2006 بازي فينال بين فرانسه و ايتاليا برگزار شد و زيدان نيز به عنوان كاپيتان فرانسه به ميدان آمد. اين آخرين بازي تاريخ زندگي ورزشي او بود. او در دقيقهٔ 7 از روي نقطهٔ پنالتي براي فرانسه گل زد تا به همراه پله، واوا و پل بريتنر يكي از چهار بازيكني باشد كه تا كنون در دو فينال جام جهاني گل زده‌اند. بازي در وقت معمولي با گلهاي زيدان و ماتراتزي 1-1 مساوي شد و كار به وقت اضافه كشيد. نزديك بود زيدان در وقت اضافهٔ اول با ضربهٔ سر دروازه را باز كند اما بوفون ضربهٔ او را مهار كرد.

دقيقهٔ 110 اين بازي به يكي از جنجالي‌ترين صحنه‌هاي تاريخ فوتبال در جهان بدل شد. ماركو ماتراتزي مدافع تيم‌ملي ايتاليا درگيري لفظي با زيدان كاپيتان و بازي‌ساز فرانسوي‌ها پيدا كرد و زيدان هم در جواب او با سر ضربه سنگيني را به سينه ماتراتزي وارد كرد. داور بازي، هوراشيو اليزوندو، اين صحنه را نديده بود اما لوئيس مدينا كانتالخو، داور چهارم، صحنه را گزارش كرد تا زيدان با دريافت كارت قرمز از بازي اخراج شد، اين حركت در بازي خداحافظي زيدان اتفاق افتاد و پاياني تلخ براي فوتبال يكي از بهترين بازيكنان تاريخ بود. در نتيجه زيزو در ضربات پنالتي شركت نداشت و فرانسه در غياب او و پاتريك ويرا (كه مصدوم و تعويض شده بود) با نتيجهٔ 5-3 مغلوب شد.

5. گل به خودي آندرس اسكوبار : آمريكا - كلمبيا ؛ مرحله گروهي جام‌جهاني 1994

اسكوبار مدافع تيم ملي كلمبيا روي يك حركت ناخواسته توپ را وارد دروازه خودي كرد و نقش زيادي در شكست 2 بر يك كلمبيا مقابل آمريكا و حذف از رقابت‌هاي جام‌جهاني داشت. وقتي اسكوبار به كلمبيا بازگشت توسط فردي كه روي شرط‌بندي مبلغ هنگفتي را به دليل شكست كلمبيا باخته بود به ضرب 12 گلوله كشته شد تا يكي از غمبارترين لحظات تاريخ فوتبال رقم بخورد.

6. تمارض كثيف ريوالدو : برزيل - تركيه ؛ مرحله گروهي جام‌جهاني 2002

باز هم جام‌جهاني و باز هم ثبت شدن يكي ​ ديگر از وحشتناك‌ترين اشتباهات داوري دنيا. البته اين​بار حقه كثيف بهترين بازيكن جهان اين اشتباه را رقم زد. در ديدار دو تيم تركيه و برزيل در مرحله گروهي رقابت‌هاي جام‌جهاني، برزيل صاحب ضربه كرنر شد. ريوالدو ـ بهترين بازيكن پيشين فوتبال جهان‌ ـ‌ به نقطه كرنر رفت تا زننده ضربه كرنر باشد. او در حالي كه تا كمر خم شده بود منتظر دريافت توپ از سوي بازيكنان شد. هاكان اولسان، بازيكن پيشين تيم ملي فوتبال تركيه به طرف توپ رفت و توپ را خيلي آرام به طرف ريوالدو پرتاب كرد و توپ به زانوي ريوالدو خورد اما اين مهاجم تكنيكي برزيلي ناگهان خود را روي زمين انداخت و به شكلي اغراق‌آميز و كاملا واضح به خود پيچيد. او به شكلي فيلم بازي كرد تا داور كنار زمين مجاب شود هاكان اولسان از قصد توپ را به صورت ريوالدو كوبانده است!

او نتيجه‌گيري خود را به داور وسط گزارش داد تا اين داور هم با نشان دادن كارت قرمز به اولسان نگونبخت به كار او در زمين مسابقه پايان دهد. اگر اشتباه مسلم داوري در اين ديدار وجود نداشت شايد نتيجه ديگري به غير از پيروزي 2 بر يك برزيل در اين ديدار رقم مي‌خورد. از اين حركت ريوالدو به عنوان خيره‌كننده‌ترين نمايش تمارض در تاريخ فوتبال دنيا ياد مي‌شود. هر چند كار ريوالدو به اخراج بازيكن تركيه‌اي منجر شد، اما فيفا چند روز بعد او را به دليل تمارض به پرداخت 5180 دلار جريمه محكوم كرد.

7. اعتراض كويتي‌ها: فرانسه - كويت؛ مرحله گروهي جام‌جهاني 1982

تصميم جنجالي داور روس ميراسلاو استوپار در تاريخ رقابت ها ماندگار شد.در جام جهاني 1982 فرانسه با نتيجه سه بر يك از كويت پيش بود كه گل چهارم هم به ثمر رسيد.بازيكنان كويت مدعي بودند سوت داور را شنيده اند و بازي را متوقف كرده اند.رييس فدراسيون كويت فهد وارد زمين شد! و به شدت به اين تصميم اعتراض كرد و پس از اين اعتراضات داور گل را مردود اعلام كرد.فرانسه دقيقه نود بار ديگر گل زد تا عدد چهار برابر تعداد گل هايش ثبت شود و حاصل اين اعتراضات چيزي جر آبروي از دست رفته داور و 8 هزار پوند جريمه براي فهد نبود.

8. رسوايي دوپينگ مارادونا: آرژانتين - يونان؛ مرحله گروهي جام‌جهاني 1994

مارادونا كه بعد از به ثمر رساندن گل مقابل يونان به طرز عجيبي خوشحالي‌اش را ابراز كرد و مقابل دوربين‌هاي تلويزيوني فرياد زد در پايان بازي به طور تصادفي مورد آزمايش دوپينگ قرار گرفت كه در پايان مشخص شد او 5 نوع ماده ممنوعه را قبل از بازي استفاده كرده است. مارادونا بعد از اين بازي از رقابت‌هاي جام‌جهاني اخراج شد.

9. تساوي شرم آور دو همسايه: آلمان غربي - اتريش؛ مرحله گروهي جام‌جهاني 1982

هيچ بازي در تاريخ جام جهاني مشمئز كننده تر از ديدار آلمان و اتريش در جام جهاني 1982 نبوده است. برد يك بر صفر آلمان دو همسايه را به مرحله بعد مي رساند و الجزاير حذف مي شد.آلمان طي ده دقيقه به گل اول خود رسيد و پس از آن هر دو تيم بازي را با پياده روي ادامه دادند.هواداران حاضر در ورزشگاه اعتراض خود را با هو كردن بازيكنان نشان دادند و يك هوادار آلماني پرچم كشور خودش را آتش زد. بازي به پايان رسيد و اعتراض الجزاير به تباني صورت گرفته رد شد. از آن سال به بعد بازي آخر مرحله گروهي همزمان برگزار شد.

10. لجبازي آنتونيو راتين: انگليس - آرژانتين؛ يك چهارم نهايي جام‌جهاني 1966

كاپيتان تيم‌ملي آرژانتين بعد از اينكه با كارت قرمز داور مواجه شد زمين بازي را ترك نكرد. 8 دقيقه بعد وقتي تمام بازيكنان قصد داشتند به همراه او زمين را ترك كنند در نهايت راتين تصميم گرفت به سمت رختكن برود. انگليس در پايان اين بازي را با تك‌گل جف هورست با پيروزي پشت‌سر گذاشت.

11. هندبال لوئيس سوآرز: اروگوئه - غنا؛ يك هشتم نهايي جام جهاني 2010

سوارز با گرفتن توپي كه صد در صد گل مي شد از روي خط دروازه آن هم در دقيقه 120 مانع صعود غنا به مرحله يك چهارم نهايي رقابت‌هاي جام‌جهاني 2010 شد!

ماراتن فوتبال بين تيم هاي غنا و اروگوئه يكي از خاطره انگيزترين ديدارهاي جام نوزدهم را رقم زد. در آخرين ديدار از مرحله يك چهارم نهايي جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي، تيم اروگوئه در حالي در ضربات پنالتي به برتري رسيد كه غنا در دقيقه 120 فرصتي طلايي براي پيروزي داشت. لوئيس سوآرز توپي را كه مستقيم وارد دروازه مي شد به شكل يك هندباليست از روي خط برگرداند و از زمين اخراج شد اما جيان آساموا نتوانست ضربه پنالتي را به گل تبديل كند و اروگوئه در ضربات پنالتي 5-3 به برتري رسيد تا تيم هاي آفريقايي براي حضور در جمع 4 تيم پاياني حداقل 4 سال ديگر منتظر بمانند.

اسكار تابارز سرمربي اروگوئه در نشست خبري بعد از بازي گفت: حس عجيبي دارم. اصلا گفتني نيست. زيبايي فوتبال همين است، يك لحظه اوج اميد و شادماني و لحظه اي بعد ياس و نوميدي. نمي دانم چرا عده اي مي‌خواهند پيروزي ما را كم رنگ جلوه دهند. اين كه ما با تقلب غنا را شكست داديم واقعا بي‌انصافي است. حركت سوآرز يك ريسك بود كه خوشبختانه جواب داد. ما بايد مديون او باشيم. حركت سوآرز غيرارادي بود. او وقتي ديد توپ دارد وارد دروازه مي شود بر حسب غريزه توپ را با دست زد. پنالتي گرفته شد، سوآرز اخراج شد، بازي بعدي را هم از دست داد. اين كافي نيست؟!

12. اعتصاب بازيكنان فرانسه: جام جهاني 2010

پيش از آخرين بازي فرانسه در جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي كه با تيم ميزبان بازي داشتند بازيكنان تيم ملي فرانسه حاضر نشدند زير نظر ريموند دومنك تمرين كنند. آنها در واكنش به اخراج نيكولاس آنلكا بازيكني كه به سرمربي تيم ملي توهين كرده بود و نيز در واكنش به تصميم فدراسيون فوتبال فرانسه مبني بر بازگرداندن آنلكا به فرانسه اين تصميم را گرفتند. خروس ها از 3 ديدار خود در گروه اول رقابتها تنها يك امتياز كسب كردند و با فضاحت حذف شدند!

13. بزرگترين معماي تاريخ فوتبال؛ تباني آرژانتين و پرو: جام جهاني 1978

به گزارش مشرق، تيم ملي فوتبال آرژانتين در راه قهرماني در جام جهاني 1978 در دور دوم مسابقات كه به صورت گروهي برگزار مي شد با 6 گل تيم پرو - كه يكي از تيمهاي برتر جهان در آن زمان به شمار مي رفت - را درهم كوبيد و با اين نتيجه با تفاضل گل بالاتر از برزيل به ديدار پاياني راه يافت. تيم آرژانتين براي رسيدن به ديدار پاياني به پيروزي با تفاضل بيش از 4 گل نياز داشت. اين نتيجه مشكوك به تباني در حالي به دست آمد كه حكومت آرژانتين به رياست خورخه ويدلا با دخالت سياسي و تباني با فرانسيسكو برمودز رئيس جمهور پرو در دهه 70 ، موجبات برد پرگل تيمش را فراهم كرد. تيم آرژانتين در ديدار نهايي نيز 3 - 1 تيم هلند را شكست داد. در همين رابطه جنارو لدسما سناتور سابق پرو با فاش كردن اين موضوع گفت دولت آرژانتين در ازاي اين نتيجه حاضر شد 13 پناهنده مخالف دولت را به پرو بازگرداند. لدسماي 80 ساله با حضور در دادگاهي در آرژانتين گفت‌: « ويدلا در تلاش بود تا چهره زشت آرژانتين در جهان را با قهرماني در جام جهاني پاك كند، براي همين او حاضر شد در برابر شكست سنگين تيم پرو مخالفان را به دولت پرو تحويل دهد.»

در آن زمان شكست سنگين پرو، موجب شد تا رسانه هاي جهان با ترديد از سلامت اين نتيجه صحبت كنند، عملكرد ضعيف دروازه بان تيم پرو اين ترديد را به وجود آورده بود كه وي از مسئولان آرژانتيني رشوه گرفته است. از طرفي پيگيري بازگرداندن مخالفان به دولت پرو در 35 سال گذشته يكي از موضوعات جالب توجه براي مورخان بوده است. لئوپولدو لوكه مهاجم تيم آرژانتين در جام جهاني 1978 در واكنش به اين مساله گفت :« ديگر نمي توانم بگويم براي اين قهرماني به خود افتخار مي كنم اما ما همگي در زمين فوتبال بازي مي كرديم و توجهي به اين موضوع نداشتيم كه تيم پرو بازي خود را انجام نمي دهد.»

البته تباني به چنين شيوه اي در فوتبال امروز تقريبا غيرممكن است زيرا شكل برگزاري مسابقات تغيير كرده و مسابقات به شكل حذفي برگزار مي شود. در جام جهاني 1978 هشت تيم صعود كرده در دور گروهي در دو گروه چهار تيمي به صورت دوره اي به رقابت مي پرداختند و تيمهاي سرگروه مستقيما به فينال مي رفتند. آرژانتيني ها بازي تيم برزيل را قبل از مصاف خود برنامه ريزي كردند و با توجه به نتيجه برزيل، براي سرگروهي نياز به تفاضل گل بهتر داشتند.

14. جلوگيري از تعويض پيراهن: انگلستان - آرژانتين؛ جام جهاني 1966

الف رمزي سرمربي تيم ملي انگليس كه در جام جهاني 1966 به قهرماني رسيد پس از پايان بازي برابر آرژانتين به سرعت درون زمين دويد.اين اقدام رمزي براي ابراز خوشحالي نبود بلكه او مي خواست از تعويض لباس بازيكنانش با حريف جلوگيري كند.

رمزي در مصاحبه خود پس از بازي گفت: با حيوان ها لباس عوض نمي كنيم

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن