تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803509087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهي به تاريخچه لهستان+ تصاوير


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: نگاهي به تاريخچه "لهستان"+ تصاوير
جمهوري لهستان كشوري است در مركز اروپا، شرق آلمان، شمال جمهوري چك، جنوب منطقهٔ كالينينگراد (روسيه)، جنوب غرب ليتواني و غرب بلاروس و اوكراين واقع شده است.
به گزارش گروه بين الملل باشگاه خبرنگاران، لهستان (به لهستاني: Polska) كشوري در اروپاي خاوري است. جمهوري لهستان كشوري است در مركز اروپا، شرق آلمان، شمال جمهوري چك، جنوب منطقهٔ كالينينگراد (روسيه)، جنوب غرب ليتواني و غرب بلاروس و اوكراين.

نمايي از شهر ورشو در شب

قوه مجريه اين كشور به ترتيب رئيس جمهور، نخست وزير و هيات وزيران است. رئيس جمهور براي مدت ۵ سال انتخاب مي‌گردد كه حداكثر يك رئيس جمهور مي‌تواند دو دوره در اين پست خدمت كند.

نام
نام اين كشور در بيشتر زبان‌هاي اروپايي صورتي از پول (Pole) است. در زبان لاتين و برخي زبان‌هاي اروپاي شرقي و خاورميانه به آن صورتي از «لخ» يا «له» مي گويند. لخ يا له از نام قومي مي‌آيد كه حدود بيش از يكهزارسال پيش درسرزمين كنوني لهستان زندگي مي‌كرده‌اند و به لخ (lęch) معروف بودند.

به اين كشور به ليتوانيايي Lenkija به مجاري Lengyelország به ارمني Lehastan به تركي استامبوليpolonia به فارسي لَهستان يا لِهستان و به رومانيايي Lehia مي‌گويند.

پرچم لهستان
پرچم لهستان از دو نوار با عرض برابر تشكيل شده‌است كه نوار بالايي سفيد و نوار پاييني سرخ است. اين دو رنگ در قانون اساسي لهستان به عنوان رنگ ملي اين كشور آمده‌است.

پرچم كشور لهستان

سفيد و سرخ به صورت رسمي در ۱۸۳۱ به عنوان رنگ ملي انتخاب شدند. اين انتخاب ريشه‌ي هرالديك دارد و از نمادهاي كشور همسود لهستان ليتواني كه بين سده‌هاي ۱۶ تا ۱۸ ميلادي وجود داشت، برداشته شده‌است.

تاريخ
لهستان بزرگ در سال ۹۶۶ ميلادي توسط ميزكوي اول بنا نهاده شد كه متعلق به خاندان پياسْت بود. قبايل جنوبي لهستان، لهستان كوچك را تشكيل دادند. دو لهستان در سال ۱۰۴۷ ميلادي توسط كازيمير اول با يكديگر متحد شدند، لهستان با يك ازدواج سلطنتي در سال ۱۳۸۶ ميلادي بين دختر پادشاه لهستان و پسر پادشاه ليتواني با اين كشور ادغام شد. اين دولت لهستاني - ليتوانيايي بين قرون ۱۴ تا ۱۶ ميلادي به اوج اقتدار خود رسيد. اين دولت توانست در مقابل قدرت‌هاي برتر آن زمان مثل شواليه‌هاي آلماني، توتني‌ها، روس‌ها و ترك‌هاي عثماني، موفقيت‌هايي حاصل كند. فقدان يك پادشاهي نيرومند در سده ۱۸ ميلادي باعث شد كه ابرقدرت‌هاي آن زمان مثل، روسيه، پروس و اتريش بتوانند، لهستان را سه بار در سالهاي ۱۷۷۲، ۱۷۹۲ و ۱۷۹۵ ميلادي تجزيه و تقسيم كنند، از آن پس دوران زوال لهستان آغاز شد.

در سال ۱۹۱۸ و با به حكومت رسيدن مارشال يوزف پيلسودسكي (Marshall Józef Piłsudski) لهستان بار ديگر در اروپا عرض اندام كرد، در ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ در لهستان يك نظام جمهوري برقرار گرديد. در سال ۱۹۱۹، پيانيست و ميهن پرست مشهور، ايگناس پادورسكي (Ignace Paderewski) نخست وزير لهستان شد.

در سال ۱۹۲۶ پيلسودسكي در يك كودتا قدرت كامل را از آن خود كرد و تا زمان مرگش در ۱۲ مي۱۹۳۵ در لهستان يك حكومت ديكتاتوري برقرار نمود. در سال ۱۹۳۹ و پس از جنگ جهاني اول پيمان محرمانهٔ عدم تجاوز بين هيلتر (آلمان) و استالين (شوروي)، موسوم به پيمان مولوتوف - روبين تروپ امضا شد و اين دو كشور لهستان را به طور مخفيانه بين خود تقسيم نمودند و با هم قرار گذاشتند كه شوروي از شرق و آلمان از غرب لهستان را اشغال كنند، در ۱ سپتامبر ۱۹۳۹ همين اتفاق هم افتاد و شوروي و آلمان از شرق و غرب لهستان را اشغال كردند، و معاهدهٔ تقسيم لهستان در ۲۸ سپتامبر ۱۹۳۹ به امضاي دو طرف رسيد. والديسلاو رازكيويس (Władysław Raczkiewicz) رهبر تبعيدي لهستان كه به فرانسه تبعيد شده بود در تبعيد يك حكومت تشكيل داد، پس از شكست و اشغال فرانسه در سال ۱۹۴۰، رازكيويس به لندن نقل مكان كرد. در ژوئن ۱۹۴۱، ارتش هيلتر با ناديده گرفتن پيمان خود با شوروي به اين كشور حمله برد، در جريان اين حمله كليهٔ خاك لهستان به اشغال نازي‌ها درآمد.

در دوران اشغال لهستان، نازي‌ها تلاش داشتند تا ريشه‌كني فرهنگ لهستاني، فرهنگ نازيستي را جايگزين آن كنند. با پيشروي ارتش شوروي به سمت ورشو، لهستاني هاي اين شهر عليه اشغالگران نازي شورش كردند كه به شورش ورشو مشهور هست. هدف اين شورش اين بود كه اداره ورشو و لهستان پس از خروج آلماني ها در دست لهستاني ها بماند. ارتش شوروي كه از اين شورش مطلع شده بود، از پيش روي به سوي ورشو بازايستاد و ارتش آلمان توانست اين قيام را سركوب كند. تنها كمكي كه به شورشيان شد، به صورت مرسوله هاي هوايي بريتانيايي بود. ارتش آمريكا از ارسال محموله كمك رساني به لهستاني ها خودداري كرد و شوروي نيز اجازه نداد كه بريتانيايي هااز فرودگاههاي تحت كنترل شوروي در عمليات كمك رساني استفاده بكنند.

دولت در تبعيد لهستان در سال ۱۹۴۴ جايگزين حكومت كمونيستي شد كه توسط شوروي در لهستان روي كار آمده بود، آنها پس از آزاد سازي شهر لوبلين واقع در شرق لهستان از دست كمونيست‌هاي وابسته به شوروي به اين شهر رفته و در آنجا «دولت موقت لهستان» را تشكيل دادند. تعدادي از اعضاي سابق دولت لهستان در تبعيد (لندن) نيز به دولت لوبلين پيوسته و دولت وحدت ملي لهستان را پايه گذاري كردند. بلافاصله بريتانيا و آمريكا اين دولت را به رسميت شناختند، در ۲ آگوست ۱۹۴۵ در برلين، هري ترومن رئيس جمهور آمريكا، جوزف استالين رهبر شوروي كمونيست و كلمنت آتلي نخست وزير بريتانيا براي تعيين مرزهاي غربي لهستان وارد عمل شدند. آنها امتداد رودهاي اودر و نيسه را مرز بين لهستان و غرب تعيين كردند (اين مرز سرانجام به وسيلهٔ آلمان غربي در امضاي پيمان عدم تجاوز در ۷ دسامبر ۱۹۷۰ پذيرفته شد). همچنين در ۱۶ اگوست ۱۹۴۵ لهستان مرزهاي خود را با شوروي تعيين كرد. قانون اساسي جديد در سال ۱۹۵۲ از لهستان يك نظام دموكراتيك خلق كه به نوعي تاثير پذيري از شوروي بود، ساخت. در سال ۱۹۵۵ لهستان به عضويت پيمان ورشو درآمد و همچنين سياست خارجي لهستان كاملاً مطابق و الگو برداري شده از شوروي بود.

سياست
والديسلاو گومولكا (Władysław Gomułka) در سال ۱۹۵۶ به عنوان رهبر حزب كارگران متحد (كمونيست) لهستان انتخاب شد، او خط فكري استالينيسم را تقبيح نموده و بسياري از استالينيست‌ها را از كشور اخراج كرد، گومولكا تلاش كرد روابط خود را با كليسا بهبود بخشد، او همچنين بسياري از مزارع اشترانيققا منحل كرد و مالكيت خصوصي را ترويج نمود.

پس از اضمحلال شوروي سوسياليست دوران حكومت كمونيست‌ها بر لهستان نيز به پايان رسيد. لهستان به همراه چك و مجارستان در سال ۱۹۹۹ به عضويت ناتو درآمد. در آغاز جنگ عراق لهستان همواره يار وفادار آمريكا بود، لهستان در قالب نيروهاي چندمليتي در عراق، ۲۰۰ سرباز به اين كشور گسيل داشت. در آوريل ۲۰۰۵ لهستان اعلام نمود تا پايان اين سال كليهٔ نظاميان خود مستقر در عراق را از اين كشور خارج مي‌كند.

در ۱ مارس ۲۰۰۴ ميلادي لهستان به اتحاديهٔ اروپا پيوست، در ۲ مه همين سال لسزاك ميلر (Leszek Miller) از سمت خود استعفا داد، زيرا محبوبيت او به علت فساد گسترده و افسار گسيخته و همچنين ادامهٔ آشفتگي اقتصادي اين كشور به كمتر از ۱۰ ٪ رسيده بود، مارك بلكا (Marek [Belka http://fa.wikipedia.org/wiki/بلكا][) وزير پيشين دارايي لهستان جايگزين او شد. در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۵ لچ كاسزينسكي (Lech Kaczyński) از حزب محافظه كار رئيس جمهور جديد لهستان معرفي و جايگزين آلكساندر كواسنيوسكي (Aleksander Kwaśniewski) از حزب كمونيست شد، كازيميرز مارسينكيويسز (Kazimierz Marcinkiewicz) نيز به سمت نخست وزير منصوب شد. در ژوئيه ۲۰۰۶ رئيس جمهور لهستان، نخست وزير مارسينكيويسز را بركنار و برادر دو قلوي خود، ياروسلاو كاسزينسكي (Jarosław Kaczyński) كه رهبر حزب قانون و عدالت بود را به عنوان نخست وزير جديد لهستان منصوب كرد. ياروسلاو، نخست وزير به علت داشتن حمايت برادرش كه رئيس جمهور بود از هيچ اعمال خلافي فرو گذار نكرد و اين امر دست او را براي اختلاس‌هاي كلان اقتصادي باز گذاشت، رسوايي‌هاي اقتصادي بي شماري كه ياروسلاو در طي دوران نخست وزيري اش مرتكب شد، پارلمان لهستان را وادار كرد كه ديگر سكوت نكند، همچنين او نام حزبش «قانون و عدالت» را نيز با اعمال خلاف قانونش زير سوال برده بود. پارلمان سرانجام در آوريل ۲۰۰۷ راي به عدم صلاحيت ياروسلاو كاسزينسكي داد، اين بار برادرش نيز نتوانست كاري برايش انجام دهد، رئيس جمهور لچ كاسزينسكي در سپتامبر ۲۰۰۷ حكم عزل همزادش را صادر نمود، و در نوامبر ۲۰۰۷ دونالد توسك (Donald Tusk) را به عنوان نخست وزير جديد لهستان انتخاب كرد، امروزه مهمترين دغدغهٔ سياست خارجي لهستان برپايي سامانهٔ دفاع ضد موشكي آمريكا در خاك اين كشور است كه با مخالفت شديد روسيه همراه شده‌است.

نوع حكومت لهستان، جمهوري چندحزبي است كه داراي دو مجلس قانون‌گذاري است. از دسامبر ۲۰۰۵، رئيس جمهور كشور، لخ كاچينسكي، و نخست وزير آن، دونالد توسك است.

جغرافيا
پايتخت لهستان شهر ورشو (Warsaw)، با جمعيت ۱٫۷۰۷٫۹۸۱ نفري (طبق سرشماري سال۲۰۰۸) بزرگترين شهر اين كشور محسوب مي‌شود. اين كشور داراي قدمت تاريخي است.

مساحت آن ۳۱۲۶۸۵ كيلومتر مربع است كه در رده شصت و هشتم كشورهاي جهان قرار مي‌گيرد. در سال ۱۹۹۷ جمعيتي بالغ بر ۳۸۸۰۲۰۰۰ نفر را دارا بود كه بدين ترتيب در رده بيست و نهم كشورهاي جهان قرار مي‌گرفت.

از مهمترين شهرهاي لهستان مي‌توان به، ووج ۷۹۰ هزار نفر، كراكوف ۷۵۸ هزار نفر، وروسواو ۶۴۰ هزار نفر، پوزنان ۵۷۸ هزار نفر، گدانسك ۴۶۱ هزار نفر، ووج، اشچچين، كاتوويتساشاره كرد.

جنوب لهستان را كوه‌هاي كارپات دربر گرفته‌اند، رودهاي اودر (Oder) و نيسه (Neisse) هم نيز در غرب لهستان جريان دارند، از جمله رودهاي مهم لهستان مي‌توان به، ويستولا (Vistula)، وارتا (Warta) و باگ (Bug) اشاره كرد كه نقش مهمي در تجارت لهستان ايفا مي‌كنند. بلندترين نقطهٔ لهستان، كوه ريسي (Rysy) با ارتفاع ۲۴۹۹ متر مي‌باشد كه در جنوب لهستان و هم مرز با اسلوواكي در ميان كوهستان كارپات قرار دارد.

اقتصاد
واحدهاي پول اين كشور عبارت است از: زلوتي = ۱۰۰ گروش = ۳۳۰۰ ريال

مهمترين صادرات لهستان را، ماشين‌آلات و تجهيزات حمل و نقل، خواربار و حيوانات زنده و فراورده‌هاي كشاورزي تشكيل مي‌دهند.

مردم
۹۶ ٪ نژاد مردم لهستان را، لهستاني‌ها، ۱ ٪ را آلماني، ۱ ٪ را بلاروس‌ها و ۱ ٪ را نيز اوكرايني‌ها تشكيل مي‌دهند، همچنين دين ۹۰ ٪ لهستاني‌ها، كاتوليك، ۱ ٪ ارتدكس و ۱ ٪ نيز پروتستان مي‌باشد. زبان لهستاني، زبان رسمي كشور لهستان است. نژادهاي زير در لهستان به چشم مي‌خورد:

۱- لهستاني ۹۸٫۷ درصد

۲- اوكرايني ۶ درصد

۳- آلماني ۰٫۴ درصد

۴- بلاروسي ۰٫۱ درصد

در مورد مذاهب موجود در اين كشور مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

۱- كاتوليك ۹۵ درصد

۲- ارتودوكس ۲٫۳ درصد

۳- پروتستان ۰٫۴ درصد

تقسيمات كشوري
اشنايي با برخي شهرهاي كشور لهستان

ورشو
وَرشَو (به زبان لهستاني Warszawa تلفظ وَرشاوا) نام پايتخت كشور لهستان مي‌باشد. اين شهر همچنين بزرگ‌ترين شهر لهستان مي‌باشد.اين شهر ۵۱۶٫۹ كيلومتر مربع گستردگي و بر پايه سرشماري سال ۲۰۱۰ ۱٫۷۱۶٫۰۰۰ تن جمعيت داشته‌است. ورشو دهمين شهر بزرگ اتحاديه اروپا به لحاظ جمعيت مي باشد.ورشو از جمله شهرهايي است كه در رويدادهاي جنگ جهاني دوم بشدت آسيب ديد.

ورشو

در پي قيام ورشو در سال ۱۹۴۴ ميلادي، به دستور آدولف هيتلر، پيشواي آلمان نازي، ورشو مورد حملات همه‌جانبه زميني و هوايي ارتش آلمان قرار گرفت و ۹۵ درصد شهر با خاك يكسان شد. بر اثر اين حملات بيش از ۲۰۰ هزار نفر از اهالي ورشو كشته‌شدند.

تاريخچه
سابقه سكونت مستمر در شهر ورشو به حدود قرن نهم ميلادي باز مي‌گردد كه بروندو نام داشت.چند قرن بعد در همان نزديكي منطقه اي مسكوني بنام جازداو پديد آمد.پس از متروك شدن جازداو شهر وارزاو يا همان ورشو امروزي در حدود قرون سيزدهم ميلادي ايجاد شد.رشد و ارتقاء كيفي و اقتصادي شهر ورشو به قرن چهاردهم و پانزدهم باز مي گردد كه تا به امروز از شهرهاي مهم و با نفوذ باقي مانده‌است.ورشو اوايل قرن شانزدهم زيرنظر كنفدراسيون ورشو قرار گرفت و در همين دوران نخستين انتخابات آزاد در اين شهر برگزار شد.در نيمه نخست قرن هفدهم ورشو توسط سه قوم مختلف سوئدي, ترانسيلوانيايي و براندنبوري محاصره شد.در سال 1700 با پايان پذيرفتن جنگ بزرگ شمال ميان روس ها و ممالك اروپايي شهر ورشو رشد چشمگير يافت و به سرعت به يكي از مراكز مهم سرمايه‌داري اروپا تبديل شد.در همين دوران ورشو به يكي از مراكز مهم هنري, فرهنگي اروپا تبديل شد و بهمين جهت لقب پاريس شرق اروپا را گرفت.در اواخر قرن هجدهم ورشو در كنترل پادشاهي پروسيا در آمد و در اوايل قرن نوزدهم توسط ناپلئون بناپارت آزاد شد.دانشگاه ملي ورشو در سال ۱۸۱۶ پايه‌گذاري شد.در سال ۱۸۳۱ ورشو توسط قواي روسيه تزاري اشغال شد.در 27 فوريه 1861 اعتراضاتي توسط اهالي ورشو بر ضد حاكميت روس رخ داد كه به كشته شدن پنج نفر از اهالي اين شهر انجاميد.بدنبال اين حكومت زيرزميني لهستان در ورشو ايجاد شد كه تا دوسال دوام آورد.در اواخر قرن نوزدهم در سرشماري در شهرهاي روسيه ورشو با 626,000 نفر جمعيت پس از سنت پترزبورگ و مسكو سومين شهر تحت حاكميت روسيه معرفي شد.در پي جنگ جهاني اول ورشو از حاكميت روسيه خارج و پايتخت لهستان شد.درگيري‌ها و شورش هاي شهري به برقراري حكومت سرخ كمونيستي در اين كشور منجر شد كه در پي انقلاب بلشويكي مردم لهستان بود.در جنگ جهاني دوم نيز اين شهر بشدت آسيب ديد و تا سال 1943 تحت كنترل آلمان نازي باقي مانده بود.در سال ۱۹۴۴ ورشو پس از مبارزات طولاني تحت كنترل ارتش سرخ درآمد.هم زمان دولت موقت لهستان نيز از انگلستان به قواي ملي خود در كشور پيغام مي فرستاد.عمده تلاش آن‌ها بر اين بود كه پس از در هم شكست قواي نازي روس ها زودتر از لهستاني هاي بومي بر اين سرزمين مسلط نگردند.شهر در نهايت توسط ارتش سرخ روسيه از نازي ها پس گرفته شد.تخمين زده مي‌شود در دوران جنگ جهاني دوم بين ۱۵۰٬۰۰۰ تا ۲۰۰٬۰۰۰ نفر در ورشو كشته شده‌باشند.

جغرافياي ورشو
شهر ورشو در فاصله سيصد كيلومتري منطقه كوهستاني كاراپاتيان و ۲۶۰ كيلومتري درياي بالتيك واقع شده است.آب و هواي شهر سرد و ارتفاع آن از سطح دريا قريب به يكصد متر است.تپه هاي زيادي در اطراف شهر واقع شده كه پوشيده از جنگل بوده و بيش از يكصد و چهل متر ارتفاع ندارند.زمستان ها سرد و فصل گرم هواي معتدل دارد.بارندگي سالانه 495 ميلي‌متر است و بهترين فصول سال از نظر آّ و هوا فصول پاييز و بهار هستند.شهر ورشو به يازده حوزه شهري مجزا تقسيم مي‌شود كه هر كدام شرايط جداگانه خود را دارند.همچنين ورشو مركز يك شهرستان با نوزده منطقه تابعه است كه هركدام ادارات و تشكيلات جداگانه خود را دارند.

حمل و نقل
شرايط حمل و نقل در ورشو بسيار مناسب است.راه هاي اين شهر از كيفيت بالايي برخوردارند و از انواع تقاطع‌هاي غير هم‌سطح, پل هاي روگذر و زيرگذر و اتوبان ها بهره مي برد.شهر ورشو مجهز به سامانه متروي شهري مي‌باشد كه داراي ۲۱ ايستگاه بوده و ۲۳ كيلومتر را پوشش مي دهد.تمامي قطارهاي اين سامانه ساخت كشور روسيه هستند.كل مسيرهاي خودرويي شهري ورشو نيز حدود ۲٬۶۰۳ كيلومتر است.فرودگاه ورشو بسيار بزرگ و فعال است و در سال 2007 بيش از 9,268,551 از پروازهاي آن استفاده نمودند.شمار پروازهاي روزانه بين المللي فرودگاه ورشو بيش از يكصد پرواز روزانه است.

بيدگوشچ

بيدگوشچ ( آوا راهنما·اطلاعات) (به لهستاني: Bydgoszcz) (به آلماني: Bromberg)‏ (به لاتين: Bydgostia)‏ يكي از شهرهاي شمالي لهستان است.

بيدگوشچ

جمعيت اين شهر در ژوئن سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۳۵۸٬۰۲۹ نفر بوده كه از اين‌جهت به‌عنوان هشتمين شهر بزرگ لهستان شناخته مي‌شود.

بياويستوك
بياويستوك ( آوا راهنما·اطلاعات) (به لهستاني: Białystok) بزرگ‌ترين شهر شمال شرقي لهستان و دومين شهر پرتراكم اين كشور است. اين شهر در نزديكي مرز لهستان و بلاروس قرار گرفته‌است. جمعيت بياويستوك در ژوئن سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۲۹۴٬۳۹۹ نفر بوده‌است.

بياويستوك

شچچين
شچچين (به لهستاني: Szczecin) شهري در شمال غربي كشور لهستان است. اين شهر يكي از بزرگ‌ترين و پرجمعيت‌ترين شهرهاي اين كشور به شمار مي‌آيد. جمعيت اين شهر ۴۰۷۸۱۱ نفر و مساحت آن ۳۰۱ كيلومتر مربع مي‌باشد.

شچچين

پوزنان
پوزنان (به لهستاني: Poznań) يكي از شهرهاي بزرگ و مهم لهستان است كه در غرب اين كشور، در نزديكي مرز لهستان و آلمان واقع شده‌است.

پوزنان

جغرافيا
اين شهر از نظر جمعيت پنجمين شهر لهستان مي‌باشد (طبق آمار سال ۲۰۰۷ جمعيت آن ۵۶۴.۹۵۱ نفر مي‌باشد، كه ۵۴٪ از آن را زنان تشكيل مي‌دهند).

ووج
ووج (در فارسي لودز هم نوشته شده است) يكي از شهرهاي لهستان كه در نواحي مركزي و در نزديكي ورشو واقع است.

نمايي پانوراميك از شهر وودژ

لوبلين
لوبلين ( آوا راهنما·اطلاعات) (به لهستاني: Lublin) (به اوكرايني: Люблін) مركز استان لوبلين و نهمين شهر بزرگ لهستان است. جمعيت اين شهر در ژوئن سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۳۵۰٬۳۹۲ نفر بوده‌است.

لوبلين

لوبلين بزرگ‌ترين شهر لهستان در شرق رودخانهٔ ويستولا به‌شمار مي‌رود. اين شهر نامزد عنوان پايتخت فرهنگي اروپا در سال ۲۰۱۶ شده‌است.

وروتسواف
وروتسواف (به لهستاني: Wrocław) شهري در جنوب غربي لهستان است. در گذشته بخشي از آلمان، اتريش و ... بوده‌است. جمعيت آن در ژوئن ۲۰۰۹ برابر با ۶۳۲٬۲۴۰ نفر بوده‌است كه به اين ترتيب چهارمين شهر پر جمعيت لهستان به‌شمار مي‌رود.

وروتسواف

اين شهر يكي از گرمترين شهرهاي لهستان است. ميانگين دماي سالانه ۹٫۸ درجه سانتي‌گراد است. دما در سردترين ماه به ميانگين -۰٫۵ درجه و در گرمترين ماه به ميانگين ۱۹٫۹ درجه سانتي‌گراد مي‌رسد.

وروتسواف سومين شهر دانشگاهي لهستان بوده و ۱۳۵٬۰۰۰ دانشجو در ۳۰ كالج و ۷٬۴۰۰ كارمند دارد.

كراكوف
كراكوف (به لهستاني: Kraków) يكي از بزرگ‌ترين و قديمي‌ترين شهرهاي كشور لهستان است.

كراكوف

جمعيت اين شهر در سال ۲۰۰۸ برابر با ۷۵۶٬۴۴۱ نفر بوده است.

كاتوويتس
كاتوويتس (به لهستاني: Katowice) نام شهري صنعتي در جنوب لهستان است با جمعيتي در حدود ۳۲۱٬۰۰۰ نفر. ورشو (پايتخت لهستان) در ۲۶۰ كيلومتري شمال شرق اين شهر قرار دارد.

كاتوويتس

اين شهر بين سال‌هاي ۱۹۵۶ - ۱۹۵۳ توسط دولت كمونيست لهستان به استالينوگراد تغيير نام داده شده بود.

كاتوويتس شهري دانشگاهي است و مراكز متعدد آموزشي و چند دانشگاه در اين شهر مستقر هستند.

برخي جاذبه هاي گردشگري كشور لهستان

معدن نمك ويليچكا
«معدن نمك ويليچكا» در نزديكي شهر «كراكوف» قرار داشته كه يكي از قديمي‌ترين معادن نمك در حال كار جهان است. اين معدن كه از قرن سيزدهم ميلادي تا سال 2007 به صورت مداوم در حال توليد نمك بوده بيش از 300 كيلومتر طول داشته و به لطف ده‌ها مجسمه و يك صومعه كه در بدنه صخره‌هاي كوهستاني آن ايجاد شده يكي از مهم‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري كشور لهستان به شمار مي‌رود. گردشگران مي‌توانند مناطق مختلفي همچون اتاقي بزرگ با ديوارهاي نمكي، درياچه‌اي زيرزميني و نمايشگاه‌هايي از تاريخ معدن نمك را در اين مكان تماشا كنند. در حدود 1.2 ميليون نفر سالانه از اين معدن بازديد مي‌كنند.

معدن نمك ويليچكا

شهر باستاني تورن
شهر تاريخي «تورن» همراه با بناها و معماري‌هاي قرون وسطي خود يكي از مناطقي است كه در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيده است. نماي قرون وسطايي اين شهر دركنار تعداد بيشماري از بناهاي سبك گوتيك آن شامل «سالن شهر»، «كليساها» و «خانه‌هاي شهري» همچنان زيبايي خود را حفظ كرده اند.

تورن

شهر «تورن» زادگاه «نيوكلاس كوپرنيك» سياح معروف قورن وسطي نيز مي‌باشد. «تالار» اين شهر باستاني در قرن سيزدهم بنا شده و يكي از زيباترين تالارهاي شهري در اروپاي مركزي به شمار مي‌رود. بقاياي اين شهر قلعه‌اي و مخصوصا برج‌هاي ديدباني آن از جاذبه‌هاي گردشگري اين شهر است.

قلعه مالبورك
اين قلعه توسط «شواليه‌هاي توتونيك» كه از گروه فرماندهان كاتوليك رومي درزمان جنگ صليبي بودند، ساخته شد.

قلعه مالبورك

اين قلعه يكي از بزرگترين قلعه‌هاي جهان از نظر فضا و محيط به شمار مي‌رود. اين قلعه كه در سال 1406 بنا شد در زمان خود يكي از بزرگترين قلعه‌هاي خشتي عصر گوتيك بوده است. بازديد كنندگان علاوه بر بازديد قلعه مي‌توانند از موزه آن كه در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيدند ديدن كنند.

قلعه واول و كليساي جامع كراكوف
«قلعه عصر گوتيك»، آخرين مقر سلطنتي شاهان لهستان، در قرن يازدهم ميلادي ساخته شد. اين قلعه همچنين از بناهاي مختلفي كه در دوره‌ها و عصرهاي گوناگون ساخته و در محوطه مركزي قلعه قرار گرفته‌اند تشكيل شده است.

در قرن شانزدهم ميلادي گروه‌هاي مختلفي از بهترين هنرمندان داخلي و خارجي همچون معماران ايتاليايي، مجسمه‌سازان و طراحان آلماني براي تزيين و بازسازي اين قلعه و تبديل آن به يكي از كاخ‌هاي زيباي عصر رنسانس دعوت شدند.

قلعه واول و كليساي جامع كراكوف

اين قلعه در فاصله‌اي كوتاه پس از حضور هاين هنرمندان به الگويي از سكونتگاه‌هاي مجلل در اروپاي مركزي و شرقي تبديل شد. «كليساي جامع واول» كه همچنين معروف به كليساي سنت استانيسلاو و واكلاف است، از جمله كليساهاي «تالار واول» بوده كه همچنين محل تاج‌گذاري هميشگي شاهان لهستاني به شمار مي‌رفته است.

كانال البلاگ
«كانال البلاگ»، كانالي به طول 80 كيلومتر است كه صدها درياچه در شمال شرقي لهستان را به يكديگر متصل مي‌كند. اين كانال كه در قرن نوزدهم ساخته شده هنوز هم يكي از برجسته‌ترين معماري‌هاي عصر فناوري جهان به شمار مي‌رود.

كانال البلاگ

اين كانال همچنين در فهرست ميراث جهاني يونسكو نيز به ثبت رسيده است. كشتي‌هاي كوچك با قدرت جابه‌جايي 50 تن از اين كانال عبور مي‌كنند. از نكات ويژه و برجسته اين كانال استفاده از بالابرها و نوعي سيستم هوشمند در شيبداركردن سطوح است كه منجر به اختلاف سطح در آب براي عبور كشتي‌ها مي‌شود.

اين كانال در حال حاضر اغلب به عنوان مكاني سرگرم كننده وبراي اهداف توريستي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

ژاموشك
شهر «ژاموشك» يكي از شهرهاي زيباي عصر رنسانس است كه در جنوب شرقي لهستان قرار دارد.

اين شهر تاريخي همراه با طراحي‌هاي منحصر به فرد دوره رنسانس خود و معماري‌هاي زيبا از مناطقي است كه در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده است.

ژاموشك

اين شهر طبق يك نظريه ايتاليايي با موضوع «شهر ايده‌آل» تاسيس شده اما سنت‌هاي شهري مخصوصي همچون گالري‌هاي دالان دار، در ميادين اطراف آن ساخته شده اند. اين شهر را مي‌توان همچنين نمونه‌اي واضح و روشن از بدعت در طراحي شهري دانست.

ميدان بازار كراكوف و شهر باستاني
مهمترين ميدان بازار شهر تاريخي «كراكوف» به نام «رينك گلوني» مركز اين شهر را تسخير كرده است. اين ميدان كه در حدود 40 هزار متر مربع مساحت دارد يكي از بزرگترين ميادين قرون وسطي در اروپا به شمار مي‌رود در قرن سيزدهم ميلادي بنا شده است.

ميدان بازار كراكوف

اطراف اين ميدان را خانه‌هايي تاريخي، كاخ‌ها و كليساهاي مختلفي دربرگرفته اما مهمترين جاذبه گردشگري اين شهر تالار پارچه با «سوكينيس» نام دارد كه يكي از مراكز اصلي تجارت بين‌المللي اروپا در قرون وسطي به شمار مي‌رود.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 336]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن