تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804004559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهي به ديپلماسي دريايي ايران؛ از جنوب و غرب تا شرق و شمال + نقشه و تصاوير


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: نگاهي به ديپلماسي دريايي ايران؛ از جنوب و غرب تا شرق و شمال + نقشه و تصاوير
حضور نيروي دريايي ايران در تنگه مالاگا اهميت ويژه اي داشت چراكه اين تنگه به عنوان يكي از مهمترين گذرگاه هاي انرژي در جهان محسوب مي شود كه اقيانوس هند را به اقيانوس آرام وصل مي كند. اين تنگه طولي در حدود 800 كيلومتر داشته و عرض آن نيز در نقاط مختلف بين 50 تا 320 كيلومتر است.
به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، بيش از 75 درصد از پهنه كره زمين را آب فرا گرفته است و اقيانوس ها، درياها و درياچه هاي بسياري كه شكل دهنده نقشه جغرافيايي امروزه اين كره بوده اند، هنوز هم در اصطلاح بدون مرز هستند و روزانه هزاران كشتي نظامي و غير نظامي با مقاصد گوناگون در اين پهنه هاي آبي حركت مي كنند.

به همين خاطر، نيروهاي دريايي در بين ساير نيروهاي نظامي از اين نظر وضعيت جالبي دارند. به طور معمول نيروهاي زميني و يا هوايي كشورهاي گوناگون عمدتا در محدوده مرزي خود عمل مي كنند و برخورد يگان هاي عملياتي كشورها محدود به همسايگان و بسيار محدود و تحت شرايط خاص مناطق مرزي است.

اما دريا داستاني متفاوت دارد. براي نمونه ناوهاي كشورهايي كه از همديگر هزاران كيلومتر فاصله دارند ممكن است بارها با يكديگر ملاقات كرده و با استفاده از سامانه هاي ارتباطي از وضعيت يكديگر اطلاع كسب كنند. يكي از رسوم جالب بين نيروهاي دريايي، بازديدهاي متقابل شناورهاي نظامي از بنادر كشورهاي مختلف است و معمولا به صورت مرتب كشتي هاي جنگي و يا حتي زيردريايي هاي نيروهاي دريايي مختلف دنيا براي بازديد به بنادر ساير كشورها وارد شده و سپس نيروي دريايي كشور ميزبان نيز در مقابل ناوهايي را براي بازديد به بنادر آن كشور ارسال مي كند.

اين روند يكي از قديمي ترين رسوم بين نيروهاي دريايي جهان بوده و سالهاي سال است كه در اكثر نقاط جهان به اجرا در مي آيد.

نيروي دريايي ايران به صورت سنتي، نيرويي محدود به آبهاي سرزميني ايران بوده و حضور آن به درياي عمان، خليج فارس و درياي خزر محدود بود اما از اواسط دهه 1380 شمسي واژه و دكترين جديدي توسط فرماندهي معظم كل قوا با عنوان "نيروي دريايي راهبردي" به سياستهاي كلان دفاعي كشور وارد شد.

اين مسئله با شيوع پديده شوم " دزدي دريايي " در منطقه خليج عدن و درياي سرخ كه يكي از مهمترين خطوط عبور و مرور كشتي هاي نفت كشي و باربر ايراني بود همزمان شد و اين تهديد بر عليه شريان اقتصادي كشور، نيروي دريايي ايران را وارد فاز جديدي از عمليات كرد و باعث شد نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در ماموريتهايي با طي مسافتهايي بيش از 6 هزار كيلومتر در منطقه شمال اقيانوس هند، خليج عدن و درياي سرخ حاضر شده و تا به امروز صدها كشتي ايراني و خارجي را از حمله دزدان دريايي حفظ كند.

تا به امروز 28 ناو گروه ايراني به ماموريتهاي دور از آب سرزميني ايران اعزام شده اند كه عمده آنها در منطقه شمال اقيانوس هند، خليج عدن و درياي سرخ حضور پيدا كرده و به اسكورت شناورهاي تجاري پرداختند. نكته مهم در اين جا بحث آماده شدن پرسنل و تجهيزات براي اين گونه ماموريتها است كه تا قبل از آشنايي عملي زيادي با آن در نيروي دريايي ايران وجود نداشت.

براي نمونه در مهر ماه سال 1390 و در قالب شانزدهمين ناوگروه نيروي دريايي ارتش كه به اين مناطق اعزام شد، شامل ناوشكن بومي جماران بود كه به عنوان يكي از اولين تجارب ايران در حوزه طراحي و ساخت شناورهاي رزمي به حساب مي آمد ، اما توانست به خوبي از پس شرايط سخت دريا برآمده و در چند نوبت با درگيري با دزدهاي دريايي مانع از حمله آنان به كشتي هاي تجاري ايراني شود. اين سفر آزمون خوبي براي تست سامانه ها و سازهاي ناو بومي جماران بود كه خوشبختانه جماران به خوبي از پس آنها برآمد.

اما يكي از ناوگروه هاي ديگر اعزامي نيز توجه جهاني را به سمت خود جلب كرد. ناوگروه دوازدهم نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران شامل ناوشكن الوند و ناو لجستيكي خارك وارد درياي سرخ شده و در بندر جده عربستان سعودي پهلو گرفتند. اين بندر يكي از مهم ترين بنادر براي عربستان سعودي محسوب شده و چيزي نزديك به 57 درصد از واردات اين كشور از طريق اين بندر صورت مي گيرد.

همچنين در اين منطقه يكي از پايگاه هاي اصلي نيروي دريايي عربستان ، يعني پايگاه دريايي "شاه فيصل" قرار دارد. در ادامه اين سفر ناو گروه ايراني به كانال سوئز در كشور مصر نزديك شده كه اين زمان با وقوع انقلاب مصر و تغيير حكومت در اين كشور همزمان شد. اين حادثه مهم و همزماني آن با حضور ناوهاي ايراني در نزديكي آبهاي منطقه حساسيتهاي موجود را به حد بسيار بالايي رساند. در اين ميان برخوردي با ناوهاي نيروي دريايي رژيم صهيونيستي نيز رخ داد كه در طي آن ، اسراييلي ها خواهان معرفي و تعيين وضعيت از طرف ناو گروه ايراني شده بودند كه با بي اعتنايي طرف ايراني مواجه شدند.

ناوشكن الوند در حال عبور از كانال سوئز

اين دو ناو ايراني پس از عبور از كانال سوئز براي اولين بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي به درياي مديترانه وارد شده و سپس در بندر لاذقيه در كشور سوريه پهلو گرفتند.

بندر جده با رنگ بنفش و بندر سودان با رنگ قرمز

اين بندر سوري يكي از مهمترين بنادر تجاري در اين كشور محسوب مي شود و جالب است بدانيد كه قدمت آن به حدود 2 هزار سال قبل از ميلاد مسيح باز مي گردد. اين بندر همچنين بخشي از نيروي دريايي سوريه را نيز در خود جاي داده است. البته برخي رسانه هاي غربي، خبر از عزيمت ناوهاي ايراني به بندر طرطوس داده بودند كه مورد تاييد مسئولان كشورمان قرار نگرفت.

موقعيت بندر لاذقيه با فلش سبز مشخص شده است

بعد از آن نيز اعزام ناوگروه هاي ايراني به منطقه خليج عدن و درياي سرخ ادامه يافت تا اين كه ناوگروه بيست و چهارم نداجا اين بار به سمت شرق حركت كرد. ناو بالگرد بر و لجستيك خارك به همراه ناوشكن سبلان در بهمن ماه سال 1391 ابتدا به سمت منطقه شمال اقيانوس هند و خليج عدن حركت و سپس با تغيير مسير به سمت تنگه مالاگا و سپس به سمت بندر ژانگ‌ژيانگ در جنوب چين رفت. اين ناوگروه با طي مسافت بيش از 9 هزار كيلومتر ركوردي را براي نيروي دريايي ايران به جاي گذاشت.

تنگه مالاگا به عنوان يكي از مهمترين گذرگاه هاي انرژي در جهان به عنوان آبراهي شناخته مي شود كه اقيانوس هند را به اقيانوس آرام وصل مي كند. اين آب راه در بين كشورهاي مالزي، جزيره سوماترا اندونزي و در جنوب آن نيز كشور سنگاپور واقع شده است. اين تنگه طولي در حدود 800 كيلومتر داشته و عرض آن نيز در نقاط مختلف بين 50 تا 320 كيلومتر است.

تنگه مالاگا

عمق اين تنگه آبي نيز بين 27 تا 37 متر برآورد مي شود و يكي از مهمترين گذرگاه هاي دريايي جهان به حساب مي آيد كه به صورت روزانه 15 ميليون بشكه نفت از آن عبور مي كند. بخش عمده نفت خليج فارس كه براي بازار كشورهاي آسيايي به مانند چين، كره جنوبي و ژاپن از اين تنگه عبور كرده و به دست مشتريان آن مي رسد. از سوي ديگر بخش عمده اي از صادرات كشورهاي آسيايي مثل چين نيز از طريق اين آب راه استراتژيك به مناطق ديگر دنيا حمل مي شود.

بندر چيني ژانگ‌ژيانگ محل استقرار فرماندهي ناوگان "درياي چين جنوبي" نيروي دريايي چين بوده و عناصر زيادي از واحدهاي سطحي، زير سطحي و تفنگداردريايي اين كشور در اين محل مستقر هستند. اگر به نقشه توجه كنيد متوجه خواهيد شد كه اين بندرگاه چيني در فاصله كمي از بندر مهم تجاري هنگ كنگ به عنوان يكي از مهم ترين مناطق اقتصادي كشور چين و در عين حال در نزديكي جزيره تايوان قرار دارد؛ بخشي از كشور چين كه دولت پكن بارها آن را بخش جداشده از خاك خود اعلام كرده و تاكيد كرده است كه از هر اقدامي ولو نظامي براي بازگرداندن اين بخش از سرزمين خود كوتاهي نخواهد كرد.

در عين حال، با توجه به حضور تعدادي از دانشجويان دانشگاه علوم دريايي نوشهر در اين سفر امكان ايجاد بستر خوبي براي آموزش براي آنان ايجاد شد.

اما يكي ديگر از بنادري كه ناوگروه هاي ايراني مثل ناو گروه بيست و دوم و بيست و هفتم نداجا به آن سفر داشتند، بندر سودان در درياي سرخ بوده است. ايران به جهت نياز به حضور دائم در درياي سرخ براي حفاظت از خطوط كشتيراني خود و توسعه روابط با كشورهاي آفريقايي چندين مرتبه بازديد از اين بندر نيز داشته و مذاكراتي نيز بين فرماندهان ايراني و سوداني در خصوص موضوعات گوناگون صورت گرفته است.

اين بندر يكي ازمهمترين بنادر اقتصادي كشور سودان و همچنين يك جاذبه مهم توريستي به شمار مي آيد. موقعيت جغرافيايي اين بندر تقريبا در مقابل بندر جده عربستان سعودي قرار گرفته و سالانه تعداد زيادي از زائران خانه خدا نيز از طريق اين بندر و مسير دريا به سفر حج مشرف مي شوند.

ناو ايراني در سواحل سودان

كشور عمان و خصوصا بندر صلاله از جمله مناطقي است كه ناوهاي ايراني در چند سال اخير از آن عبور كرده و از آن مسير براي عزيمت به منطقه خليج عدن و دريايي سرخ بهره مي برند. ناو گروه بيست و پنجم نداجا ناو گروه ايراني بود كه در اين بندر پهلو گرفت. اين بندر بزرگترين بندر كشور عمان به حساب آمده و در منطقه جنوب شرقي اين كشور قرار دارد. صلاله در مسير تجاري غرب به شرق قرار داشته و در عين حال از جاذبه هاي توريستي كشور عمان نيز به حساب مي آيد.

بندر صلاله

اما ناوگروه بيست و هشتم نداجا به عنوان آخرين ناوگروه ايراني كه در حال حاضر در آب هاي بين المللي حضور دارد متشكل از ناوشكن جمهوري اسلامي ايران البرز، ناو پشتيباني رزمي بندرعباس و البته زيردريايي يونس است كه ابتدا به سمت هندوستان و بندر بمبئي رفتند.

بمبئي محل سرفرماندهي غربي نيروي دريايي هندوستان است و شناورهايي مثل ناوهواپيمابر "ويرات" ، زيردريايي هاي كلاس كيلوي نيروي دريايي هند و ناوشكن هاي نيرومند كلاس دهلي از جمله يگان هاي هندي حاضر در اين منظقه هستند.

بندر بمبئي در ساحل غربي هند

ناو گروه ايراني در حاضر به بندر كلمبو كشور سريلانكا پهلو گرفته است. اين بندر يكي از 35 بندر شلوغ تجاري جهان به حساب آمده و بخش اعظمي از صادرات و واردات اين كشور كوچك آسيايي از اين بندر صورت مي گيرد. در عين حال فرماندهي ناوگان غربي نيروي دريايي سريلانكا نيز در اين بندر حضور دارد.

بندر كلمبو كشور سريلانكا

بندر آستاراخان روسيه در درياي خزر مقصد ديگر نيروي درياي ايران در سال جاري بود. روسيه به عنوان همسايه بزرگ و مهم ايران يكي از كشورهايي است كه در سالهاي پس از فروپاشي اتحاد شوروي سابق در حال بازسازي توان دريايي خود در منطقه درياي خزر است و با توجه به تحركات بعضي از كشورهاي فرامنطقه اي براي نفوذ در اين پهنه آبي به نظر مشاركت دو كشور ايران و روسيه براي تامين امنيت اين منطقه آبي مي تواند بسيار مهم و تاثير گذار باشد.

استقبال از ناوگروه ايراني در روسيه

به طور كلي از اواخر در حدود كمتر از 5 سال اخير ناحيه تحت پوشش نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از محدوده آبهاي جنوبي كشور به سواحل سوريه و مصر در مديترانه و سواحل چين در اقيانوس آرام كشيده شد. اين سفرهاي دريايي علاوه بر بحث ايجاد امنيت براي خطوط مواصلاتي كشور، تجارب بسيار گرانبهايي را براي اموري همچون آموزش پرسنل و تست سامانه هاي جديد بومي در اختيار نيروي دريايي ايران قرار مي دهد.

بنادري كه ناوگروه هاي ايراني در آنها حضور يافته اند

بايد توجه داشت كه بخش ديگر اين حركت به غير نمايش اقتدار و توان بالاي ايران در عمليات در آبهاي دور دست، بحث تحكيم روابط با كشورهاي مختلف در جهان است كه با توجه به اهميت ديپلماسي دفاعي در نيروهاي مسلح كشورمان و نشان دادن قدرت دفاعي نيروهاي مسلح ايران، مي تواند تاثيرات مثبت زيادي را به همراه داشته باشد.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن