تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803512982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فدراسيون ورزش‌هاي همگاني؛ نيازمند توجه و حمايت بيشتر


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: فدراسيون ورزش‌هاي همگاني؛ نيازمند توجه و حمايت بيشتر
اين معاونت كه چهار سال قبل منحل شد نياز بسيار مهمي را در حوزه نظارت و مديريت ورزش همگاني به شمار مي‌آمد؛ زيرا فدراسيون ورزش همگاني و 11 فدراسيون ديگر تا روزهاي آخر حيات اين معاونت در سال 88 زير پوشش آن فعاليت مي كردند.
همگان بر اهميت "ورزش همگاني" و تأثيرات مستقيم بر روي آحاد جامعه اتفاق نظر دارند و اين يكي از مقوله‌ هاي ورزشي است كه مقام معظم رهبري، رئيس جمهوري و نيز وزير كنوني ورزش و جوانان بارها از گسترش و اهميت اين حوزه سخن گفته‌اند.

به نظر مي رسد اهميت جايگاه ورزش همگاني در وزارت ورزش از رشته پرطرفدار فوتبال نيز مهمتر است، اما در عمل چقدر به اين موضوع بها داده مي‌شود؟

به گزارش موج، در دولت جديد كار بسيار ارزنده و مناسبي كه صورت گرفت احياي معاونت ورزش همگاني در وزارتخانه بود كه با حضور يكي از مديران با سابقه و رده بالاي ورزش كشور؛ يعني خسروي وفا، حركت بسيار مهم و در خور تقديري به نظر مي‌آيد.

اين معاونت كه چهار سال قبل منحل شد نياز بسيار مهمي را در حوزه نظارت و مديريت ورزش همگاني به شمار مي‌آمد؛ زيرا فدراسيون ورزش همگاني و 11 فدراسيون ديگر تا روزهاي آخر حيات اين معاونت در سال 88 زير پوشش آن فعاليت مي كردند. از اين رو بايد به اين معاون جديد فرصت داد تا بتواند جايگاهي قوي‌تر و بالاتر از چهار سال قبل و نيز اين غيبت چهار ساله را به نوعي جبران كند.

فدراسيون ورزش‌هاي همگاني

از ديرباز فدراسيوني در ايران شكل گرفت با عنوان فدراسيون "ورزش براي همه" يا همان "ورزش همگاني" كه در همان ايام آغاز فعاليت در بخش سياست گذاري متولي تصميم‌گيري در اين عرصه و گسترش ورزش همگاني در كشور شد.

متأسفانه در تغيير و تحول مديران ورزشي رده بالاي ورزش كشور آخرين فدراسيوني كه به رسم معمول مورد بررسي و عملكرد آن بازبيني مي‌شود فدراسيون ورزش‌هاي همگاني است.

در دوره مديريتي پس از عزل و نصب رؤساي فدراسيون‌هاي قهرماني و نيز بررسي عملكردشان، آخرين فدراسيوني كه مورد بررسي و گاهي تغييرات مديريت مي‌شود، فدراسيون ورزش‌هاي همگاني است. از اين رو برعكس دوره‌هاي قبل و براي اهميت دادن به اين حوزه بايد قبل از هر فدراسيوني به اين فدراسيون پرداخته شود.

با وجود اين‌كه دخالت نكردن مستقيم وزارت ورزش در حوزه فدراسيون‌ها يك اصل است، اما اين الزام نيز وجود دارد كه وزارت به عنوان ارگان رسمي ورزش و مسوول آن فدراسيون‌هاي ناموفق و رؤساي ناكارآمد را در صورت ادامه همان روند مديريتي با كمك مجمع همان فدراسيون به سمت تحول و تغيير مديريتي هدايت كند.

موضوعات مهمي كه نياز به بررسي عملكرد چهار ساله اين فدراسيون را نمايان مي‌كند:

در هفت سال گذشته خصوصا در اين سه سال اخير، ورزش همگاني در ايران با كمال تعجب تبديل شده است به پياده روي‌هاي مصنوعي و تفريحي كه در آن با قرعه كشي به نفراتي كه نامشان و شماره كارتشان انتخاب شود يك دستگاه خودروي پرايد و به برخي ديگر جوايزي مانند، دوچرخه، گرم كن و توپ ورزشي اهدا مي شود.

اما به‌راستي هدف از برگزاري اين برنامه چيست؟ چند درصد از خانواده‌ها جذب برنامه‌هاي مدون و كارشناسي شده حوزه ورزش كشور مي‌شوند؟ اين همايش‌هاي پياده روي با هزينه‌اي چنين بالا چه دستاوردي در طول اين ساليان داشته است؟ در كدام كشور پيشرفته دنيا از اين طريق نتوانسته‌اند در حوزه ورزش همگاني حضور مردم را بيشتر كنند؟

تنها كشوري كه ورزش همگاني را به پياده روي تفريحي و قرعه كشي پرايد منحصر كرده، كشور ايران است. بنابراين در صورت ادامه اين روند غلط مديريتي و ادامه اين نگاه سطحي به ورزش همگاني بايد شوراي عالي ورزش همگاني پاسخگوي اين پرسش ها باشد:

انجمن‌هاي ورزشي در فدراسيون ورزش هاي همگاني

از ديرباز رشته‌هاي جديدالورود در كشورمان پس از بررسي‌هاي اوليه و در صورت نياز به تشكيل انجمن به فدراسيون ورزش‌هاي همگاني معرفي مي‌شدند و پس از آن انجمن مربوطه شكل مي گرفت.

در سال 89 فدراسيون انجمن‌هاي ورزشي در سازمان تربيت بدني سابق شكل گرفت و حدود 16 انجمن قهرماني را در خود جاي داد. پنج انجمن نيز از فدراسيون ورزش‌هاي همگاني به اين فدراسيون جديد نقل مكان كردند.

با اين حال هنوز حدود 24 انجمن ورزشي در فدراسيون همگاني حضور دارند كه مهمترين آن انجمن آمادگي جسماني است كه روزگاري خود فدراسيون بود؛ آن هم با داشتن هزاران مخاطب و دارا بودن درآمد و كارمنداني فراوان.

انجمن‌هاي زير پوشش فدراسيون ورزش‌هاي همگاني روزگار ناخوش را پشت سر گذاشته‌اند و در اين ايام جديد با توجه به تغييرات وزارتي منتظر برنامه‌هاي وزارت در اين حوزه و حل مشكلاتشان از طرف وزير جديد هستند.

بر اين اساس، در گفت‌وگو با برخي از رؤساي سابقه‌دار انجمن‌ها مشكلات و معضلات مهمي بازگو شد كه لازم است پس از ارائه به مسوولان بالاي وزارت چاره‌اي نيز انديشيده شود.

1-دو شغله بودن رئيس فدراسيون و نيز نداشتن سابقه در اين حوزه و به تبع آشنا نبودن با موضوعات فدراسيون، اين پرسش را به وجود مي‌آورد كه آيا پس از گذشت سال‌هاي متمادي در مجموعه ورزش كشور مديري مرتبط با حوزه ي ورزش همگاني پيدا نمي شود كه نيازي به استفاده از يك مدير شاغل در جاي ديگر نباشد؟ آن هم زماني كه قانون اساسي صراحتا دو شغله بودن را جرم و خلاف مي داند و بارها سازمان بازرسي كل كشور كتبا نسبت به ممنوعيت به كارگيري افراد شاغل و يا بازنشسته تذكر داده است.

2-رئيس فدراسيون با توجه به پيشينه خود در فدراسيون از افراد بازنشسته كه داراي هيچ سابقه ورزشي نيستند به جاي افراد كاردان و كارشناس ورزش استفاده مي كند كه اين خود باعث ايجاد مشكلات زيادي براي انجمن ها شده است و در حال حاضر رئيس آكادمي ورزش همگاني فدراسيون، رئيس دفتر امور مشترك انجمن‌هاي فدراسيون نظامي و دو شغله است.

با احترام به تمام دست اندركاران و خدمت‌گذاران اين فدراسيون بايد بررسي شود كه چرا به جاي استفاده از هزاران تحصيل‌كرده ورزش و تربيت بدني كه در كشورمان دربه‌در دنبال كار در هر حوزه‌اي هستند ما بايد جايگاه واقعي آنها را به افراد بازنشسته، دو شغله و غير مرتبط با ورزش بدهيم.
بنابراين ضرورت دارد آقاي گودرزي كه خود سال‌ها دانشگاهي بوده‌اند و از مشكلات دانشجويان با خبر هستند، با انجام بررسي‌هاي لازم، فضايي را در تمام فدراسيون‌ها به‌وجود بياورند تا از حضور تحصيل‌كرده‌ها و كارشناسان ورزش استفاده كنند.

دخالت مستقيم رئيس فدراسيون در امور انجمن‌ها

همگان مي دانند انجمن‌ها در همه جاي دنيا و نيز در كشورمان از ديرباز مستقل بوده‌اند و با توجه به نگرفتن بودجه از دولت و نيز دريافت نكردن امكانات مادي ديگر بايد براي شناساندن رشته خود و گسترش آن از بخش خصوصي كمك بگيرند، البته فدراسيون بنا به گفته خود به برخي از انجمن‌ها در سال (كل 12 ماه) مبلغ پنج ميليون تومان پرداخت مي كند.

اي كاش وزارت ورزش نيز رقمي معادل همين مبلغ را به عنوان بودجه به فدراسيون كمك مي كرد تا معلوم شود كه آيا امكان كار كردن با اين مبالغ آن هم براي فدراسيوني كه برعكس انجمن داراي ساختمان، رديف بودجه، كامرند و غيره است، وجود دارد و اگر يك سال از پرداخت بودجه به اين فدراسيون ممانعت شود، باز هم امكان ادامه حيات دارد؟

چگونه توقع داريم كه انجمن‌ها درجهت گسترش رشته خود با پنج ميليون تومان در سال اقدام كنند و اين مبلغ كفاف تمام برنامه‌هايشان را بدهد؟ از سوي ديگر به گفته رؤساي برخي انجمن‌ها، رئيس فدراسيون در امور تمام انجمن‌ها دخالت مستقيم دارد كه جا دارد به اين موضوع پرداخته شود.

يكي از رؤساي انجمن‌ها كه از رئيس فدراسيون در وزارت ورزش و جاهاي ديگر رسما شكايت كرده است درباره مشكل خود اين گونه مي گويد:

"با رئيس فدراسيون اختلافات سليقه‌اي زيادي داشتيم و در برابر دخالت‌هاي مكرر وي و همكارانش امكان همكاري بسيار سخت بود، اما در كمال تعجب روزي رئيس فدراسيون با تماس تلفني با بنده اعلام كرد كه بايد استعفا دهي و وقتي حضوري با وي جلسه برگزار كردم، گفت كه حراست وزارت براي تغيير بنده، رئيس فدراسيون را زير فشار گذاشته‌اند! بنده نيز با حضور در حراست و پيگيري موضوع با كمال تعجب دريافتم حراست هيچ موضعي درخصوص بنده به فدراسيون منتقل نكرده است و اساسا بنده مشكل حراستي ندارم.

پس از آن و با رجوع مجدد به فدراسيون، اين بار رئيس فدراسيون با بازگو كردن واقعيت موضوع كه همان حذف بنده بود، عنوان كرد كه نمي خواهد بنده رئيس انجمن باشم. اين در حالي است كه بنده شش سال پيش اين رشته را در تربيت بدني ثبت كردم و انجمن آن را با هزينه شخصي اداره كردم و در طول اين مدت صدها مربي و آموزگار در اين رشته تربيت كرده ام و اكنون كه اين رشته جايگاهي نزد مردم يافته و امكان درآمدزايي بالايي دارد به صورت تلفني و نه كتبي بنده را از رياست فدراسيون عزل كرده اند!"

رئيس انجمن ديگري مي گويد:

"در سال جديد انجمن ما تبديل به كميته شد و وقتي در كنار اختلافات شديدي كه با رييس فدراسيون داشتم نزد وي رفتم، عنوان كرد كه اين تصميم را وزارت ورزش گرفته است و ارتباطي به ما ندارد. بنده نيز به وزارت ورزش رفتم و موضوع را پيگيري كردم كه گفتند اين تصميم بنا به خواسته فدراسيون و مربوط به خود فدراسيون است و ارتباطي به ما ندارد. اكنون براي حل مشكلم به دفتر وزير و كميسيون تربيت بدني مجلس رجوع كرده‌ام كه چرا با انجمني كه داراي مخاطب است و درحال فعاليت است اين گونه برخورد مي شود؟

اما چندي پيش فدراسيون بدون دريافت مجوز از معاونت سابق بانوان و ورزش همگاني، اقدام به تشكيل و راه اندازي آكادمي ورزش‌هاي همگاني كرد. جداي از بحث اهميت وجود يا عدم وجود و يا موضوعيت راه اندازي تشكل‌هاي موازي در درون خود فدراسيون، پرداختن به فعاليت‌هاي اين تشكيلات جزو الزامات رسانه‌ها و مسوولان ورزش كشور است."

سخني با وزير ورزش و جوانان

آنچه در اين گزارش آمد نشان‌دهنده وجود برخي مشكلات و معضلات بزرگ مديريتي فدراسيون ورزش همگاني و انجمن‌هاي زير پوشش آن و نيز ايجاد ساختاري نامناسب در حوزه ورزش همگاني كشور است.

اين فدراسيون براي برخي افراد تبديل به يك حياط خلوت مناسب شده است؛ زيرا در كلام ورزش همگاني اهميت دارد، اما در عمل اين فقط و فقط فوتبال است كه به عنوان ورزش اهميت دارد.

اما جا دارد رسانه‌ها و علاقه‌مندان حوزه ورزش بر اهميت ورزش همگاني تكيه كنند و از وزارت جديد و وزير تازه نفس آن بخواهيم به جاي پرداختن به استقلال و پرسپوليس كه متأسفانه دغدغه تمام رسانه‌هاي ورزشي شده است، به مقوله مهم ورزش همگاني رسيدگي شود.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن