تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802940491




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از رديف كمك هاي رنگارنگ در بودجه ۹۳ گزارش مي دهداز سهم ۷۰ ميلياردي روحاني تا پول هايي كه از دولت به نمايندگان مي رسد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از رديف كمك هاي رنگارنگ در بودجه ۹۳ گزارش مي دهداز سهم ۷۰ ميلياردي روحاني تا پول هايي كه از دولت به نمايندگان مي رسد
در بودجه سال ۹۳ مبلغ صدو بيست هشت ميليارد تومان تحت عنوان كمك به اشخاص حقيقي و حقوقي درج شده است كه بخش عمده اي از آن در اختيار قوه مجريه و شخص رييس جمهور قرار گرفته است.


به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس در هياهوي اعلام نتايج تحقيق و تفحص از سازمان تأمين اجتماعي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي كه سبب مطرح شدن اسامي چند تن از نمايندگان مجلس در دوره نهم و هشتم و دريافتي ْآنان در قالب بن و كارت هديه از سعيد مرتضوي رئيس پيشين سازمان بازرسي كل كشور شد، مطالبي نيز درباره مبالغي كه از بودجه در اختيار رئيس مجلس شوراي اسلامي به نمايندگان اختصاص مي‌يافت مطرح شد.

محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين نكته كه هر ماه مبالغي از سوي رئيس مجلس براي كمك به مراجعان در اختيار نمايندگان قرار مي‌گيرد، رقم 300 هزار تومان را براي هر نماينده در ماه را عنوان كرد. گرچه اين مبلغ به واقع براي پاسخ دادن به مراجعات كساني كه به دليل نيازهاي مالي به نمايندگان خود مراجعه مي‌كنند، كافي نيست اما اين سؤال را نيز مطرح مي‌كند كه به واقع هزينه‌اي كه از سوي رؤساي قوا به منظور كمك به اشخاص مختلف ارائه مي‌شود به چه ميزان و اگر هست مقدار آن چقدر است؟

*وظيفه اي كه بر عهده ديوان محاسبات است

بر طبق اصول 53 و 55 قانون اساسي ديوان محاسبات بايد به كليه حساب ها و امور مالي وزارتخانه ها و موسسات دولتي رسيدگي كند.

ديوان محاسبات بايد به تمامي حساب هاي وزارتخانه ها، موسسه ها، شركت هاي دولتي و ساير دستگاه هايي كه به نحوي از بودجه كل كشور استفاده مي كنند به ترتيبي كه قانون مقرر مي دارد رسيدگي يا حسابرسي كند تا هيچ هزينه اي از اعتبارات مصوب تجاوز نكرده و هر وجهي در محل خود به مصرف رسيده باشد.

ديوان محاسبات بايد حساب ها، اسناد و مدارك مربوطه را طبق قانون جمع آوري و در اختيار عموم قرار قرار دهد و اصل پنجاه و سوم نيز مشخص مي كند كليه دريافت هاي دولت در حساب هاي خزانه داري كل متمركز مي شود.

البته در اين ميان هزينه حساب هزينه هاي خارج از شمول كاملا متفاوت است، چرا كه خارج از اختيارات رسيدگي ديوان محاسبات و ديوان نمي تواند به آن رسيدگي كند.

*حكايت "يك در هزارم" كه در قانون محاسبه نمي شوند

بر اساس قانون تنظيم مقررات مالي بخشي از بودجه عمراني و جاري كه مقدار آن نيز براي هر وزارتخانه و دستگاهي ثابت است، خارج از قوانين بودجه و بر اساس صلاحديد رييس دستگاه و وزارتخانه هزينه مي شود.

در اين ميان روساي سه قوه نيز بر اساس بودجه زير مجموعه خود بودجه خارج از شمول خود را دارند كه بر اساس صلاحديد آن ها در نظر گرفته مي شود كه به "نيم در هزار" بودجه اختصاص يافته براي آن قوه مي رسد.

گرچه در اسناد بودجه سال 92 رديفي براي بودجه خارج از شمول براي روساي سه قوه در نظر گرفته نشده، اما رديف ديگري در قالب كمك به اشخاص حقيقي و حقوقي وجود دارد كه مجموعه هاي گوناگون را در بر مي گيرد.

البته اين كمك ها بدون در نظر گرفتن كمك هايي است كه بر طبق قانون به موسسات مختلف از بودجه عمومي تعلق مي گيرد.

كمك هايي كه مي تواند بر طبق نظر رييس قوه صورت بگيرد و البته مورد حسابرسي ديوان محاسبات بر خلاف بودجه هاي تحت شمول قرار بگيرد.

*هفتاد ميليارد تومان سهم روحاني

شخص رييس جمهور و بودجه هايي كه به وي اختصاص مي يابد، در بودجه تحت عنوان بودجه نهاد رياست جمهوري تعيين مي شود.

اين بودجه شامل مخارج دفتر رييس جمهور و نهادهايي است كه به صورت مستقيم در ارتباط به رييس جمهور عمل مي كنند و به وي خدمات گوناگون براي اداره كشور ارائه مي كنند.

رديف تعيين شده براي نهاد رياست جمهوري در بودجه سال 92 بر طبق جداول مربوطه 101000 است كه ارقام مختلف بودجه در آن ذكر شده است.

در بند چهارم بودجه مرتبط با نهاد رياست جمهوري مبلغ 702,000 ميليون ريال معادل تقريبي هفتاد ميليارد تومان به كمك به اشخاص حقيقي و حقوقي اختصاص يافته است.

اين رديف بودجه اغلب به عنوان تامين كننده كمك هاي مستقيم رييس جمهور، معاون اول و يا رييس دفتر رييس جمهور به سازمان ها و اشخاص مختلف صورت مي گيرد.

البته در اين ميان نحوه تشخيص افراد و يا موسسات نيازمند چندان روشن نيست و اغلب بر اساس درخواست رسيده به رييس جمهور و يا ساير مجموعه هاي تحت امر تشخيص داده مي شود و اختصاص مي يابد.

*پول هايي كه از دولت به نمايندگان مي رسد

رديف ذكر شده تنها رديف اختصاص يافته به بحث كمك به اشخاص حقيقي و حقوقي نيست، بلكه برخي از معاونت هاي رييس جمهور نيز چنين بودجه هايي در اختيار دارند كه البته نسبت به بودجه نهاد رياست جمهوري ناچيز است.

معاونت امور راهبردي معاون پارلماني رييس جمهور در بند 15 رديف 101000 مبلغي به ميزان 35,000 ميليون ريال معادل سه و نيم ميليارد تومان براي كمك هاي خود در اختيار كرد.

كمك هايي كه بر طبق گفته يك منبع آگاه بخشي از آن در اختيار نمايندگان مجلس قرار مي گيرد تا آن را صرف كمك به مراجعان خود كند.

مبلغي كه نسبت به مبلغ در اختيار نهاد رياست جمهوري بسيار ناچيز است.

*هفت ميليارد تومان براي سازمان آينده برنامه و بودجه

معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري كه البته شايد در آينده نزديك با ادغام در معاونت توسعه منابع انساني تبديل به سازمان برنامه و بودجه شود، مبلغي را تحت همين عنوان در اختيار دارد.

در رديف 102500 بند پنجم مبلغي به ميزان 70,000 ميليون ريال معادل هفت ميليارد تومان براي كمك به اشخاص حقيقي و حقوقي در اختيار اين معاونت قرار گرفته است.

مبلغي كه يك دهم سهم نهاد رياست جمهوري است، اما نسبت به مبلغ معاونت پارلماني در سطح بالاتري قرار دارد.

*سهم وزارت كشور از كمك ها

در ميان وزارتخانه ها تنها وزارت كشور است، كه بودجه جداگانه براي كمك به اشخاص حقيقي البته در مواقع خسارت هاي غير مترقبه در اختيار دارد.

در رديف 105000 بند چهارم مبلغ 30,000 ميليون ريال معادل سه ميليارد تومان به اين مبلغ اختصاص يافته است. حوادث غير مترقبه اي همچون سيل و زلزله كه خسارات سنگين معنوي و مادي بر جاي مي گذارد.

*سهمي كه نصف سهم روحاني است

در اين ميان مجلس شوراي اسلامي هم سهم مخصوص به خود را براي كمك به اشخاص و سازمان هاي حقيقي و حقوقي دارد و احتمالا اين همان بودجه اي كه كمك سيصد هزار تومان ماهانه به نمايندگان پرداخت مي شود.

البته اين تنها مبلغي نيست كه از اين رديف تامين مي شود و احتمالا رييس مجلس هم براي پاسخ به برخي نيازمندي هاي مالي كه به وي ارجاع مي شود، از اين رديف استفاده مي كند.

در رديف 101500 كه اختصاص به بودجه مجلس دارد و در بند دوم آن مبلغ 360,000 ميليون ريال معادل سي و شش ميليارد تومان به كمك به اشخاص حقيقي و حقوقي اختصاص يافته است و سهم هر نماينده مجلس از اين كمك ها به 110 ميليون مي رسد.

البته با اين وجود سهم رييس قوه مقننه نصف سهم رييس مجلس از اين كمك ها است.

*قوه فضاييه در رديف آخر

قوه قضاييه هم در اين ميان سهم مخصوص به خود دارد و مبلغي از بودجه براي كمك هاي اين قوه اختصاص يافته است.

در رديف 108100 بودجه بند دوم مبلغي به ميزان 43,218 ميليون ريال براي كمك هاي قوه قضاييه در قالب بودجه دادگستري اختصاص يافته است كه نسبت به دو قوه ديگر شهم بسيار پاييني محسوب مي شود.

*سهم ارگان هاي ديگر از رديف هاي كمك

البته ارگان هاي ديگر هم رديف هاي كه براي كمك هاي مد نظر خود در اختيار دارند كه البته به نسبت ناچيز محسوب شده و نسبت به ساير دستگاه شهم كمتري را به خود اختصاص داده است.

در رديف 101600 كه اختصاص به بودجه شوراي نگهبان دارد، در بند دوم مبلغ 25,000 ميليون ريال معادل دو نيم ميليارد تومان به چنين كمك هايي اختصاص يافته است.

همچنين شوراي عالي انقلاب فرهنگي در رديف 113600 بند چهارم خود مبلغي به ميزان 22,050 ميليون ريال معادل دو ميليارد و دويست ميليون تومان را براي كمك هاي مد نظر خود در اختيار دارد.

در مجموع مبلغي معادل 1287268 ميليون ريال معادل صد و بيست و هشت ميليارد تومان به اين كمك ها در بودجه سال 93 اختصاص يافته است.

*كوتاه ترين راه بهترين راه است

گرچه مبالغ ذكر شده تنها شامل رديف بودجه هايي است كه از در بودجه براي بحث كمك به اشخاص حقيق و حقوقي عنوان شده ، اما در ميان مبالغ ديگري وجود دارد كه از مجاري ديگري به اين امر اختصاص مي بابد.

در اين بين انتقاداتي هم به اين نوع تخصيص بودجه ممكن استف وارد باشداما در بايد توجه كرد كه در برخي مواقع كمك هاي ارجاع شده به مسئولان به قدري اضطراري است كه نمي توان انتظار طي شدن مراحل اداري را كشيد.

بنا بر اين اين كمك ها روشي آسان براي كمك به در خواست اضطراري كمك محسوب شود.

جدولي از رديف هاي منظور شده در بودجه براي كمك به اشخاص حقيقي و حقوقي

دستگاه مورد نظر مبلغ در اختيار براي كمك به اشخاص حقيقي و حقوقي
نهاد رياست جمهوري 702,000 ميليون ريال
معاونت پارلماني رييس جمهور 35,000 ميليون ريال
معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي 70,000 ميليون ريال
وزارت كشور 30,000 ميليون ريال
مجلس شوراي اسلامي 360,000 ميليون ريال
قوه قضاييه 43,218 ميليون ريال
شوراي نگهبان 25,000 ميليون ريال
شوراي عالي انقلاب فرهنگي 22,050 ميليون ريال

گزارش از مهدي پورصفا

انتهاي پيام/

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن