تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803126245




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگ؛ اولويت اصلي پيشرفت كشور/فرهنگ، حاشيه و ذيل اقتصاد و سياست نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي: فرهنگ؛ اولويت اصلي پيشرفت كشور/فرهنگ، حاشيه و ذيل اقتصاد و سياست نيست
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، با تاكيد بر ضرورت توجه به بحث فرهنگ، گفت: اگر فرهنگ جامعه اي وابسته و مرتزق از فرهنگ غرب باشد، ناچار ديگر ابعاد جامعه به جانب مخالف گرايش پيدا مي كند و بالاخره در آن مستهلك مي شود و موجوديت خود را در تمام ابعاد از دست مي دهد.


به گزارش خبرگزاري خانه ملت، ابوالقاسم خسروي سهل آبادي در يادداشتي با مضمون فرهنگ اولويت اصلي پيشرفت كشور، تاكيد كرد: فرهنگ هر جامعه، هويت و موجوديت آن جامعه را تشكيل مي دهد و با انحراف فرهنگ، هر چند جامعه از بعدهاي اقتصادي، سياسي، صنعتي و نظامي قدرتمند و قوي باشد، جامعه پوچ و ميان تهي مي شود.

متن كامل يادداشت به شرح زير است:

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اخيرشان با رييس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچون هميشه بر برجسته كردن موضوع فرهنگ در جامعه و توجه جدي بر ارتقاي سطح كيفي توليدات فرهنگي و نيز اهتمام بيش از پيش به بحث تهاجم فرهنگي تاكيد كردند. ايشان با تاكيد بر اينكه فرهنگ و ارزش هاي فرهنگي، هويت و روح يك ملت است، يادآورشدند: فرهنگ، حاشيه و ذيل اقتصاد و سياست نيست بلكه اقتصاد و سياست حاشيه و ذيل فرهنگ هستند. به عبارتي فرهنگ در نظر ايشان يك نظام اعتقادي، ارزشي، ‌رفتاري است كه بر همه‌ي عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي تأثيرگذار و از آن‌ تأثيرپذير است. اما متأسفانه فرهنگ و كار فرهنگي در ذهنيت برخي مسئولان و مديران اجرايي به يك مفهوم محدود كه در بهترين شرايط به ايجاد حساسيت روي محتواي كالاها و خدمات مستقيم فرهنگي معطوف مي‌شود و در اقدام عملي به ساخت فضاهاي فيزيكي در فرهنگ و افزايش منابع اعتباري براي كمك به فعاليت‌هاي فرهنگي ديني مي‌انجامد تبديل شده است. اين در حالي است كه ‌اگر نگاه رهبر معظم انقلاب در ساختارهاي مديريتي كشور جاري مي‌شد، همه‌ي مديران در همه‌ي بخش‌هاي سياسي، ‌اقتصادي،‌ قضايي، ‌نظامي و ... خود را موظف مي‌ديدند كه پيامدها و آثار تصميمات، سياست‌ها و ‌اقدامات مديريتي خود را در حوزه‌ي فرهنگ شناسايي و اصلاح نمايند. تامل و دقت در بيانات ايشان، اهميت و جايگاه حوزه فرهنگ و زير شاخه هاي اين عرصه را بيش از پيش نمايان مي سازد و عمل به فرمايشات ايشان در حوزه اجرا به ويژه در فصل بودجه بندي و اولويت گذاري در اموري كه در متن رهنمودهاي رهبري به خوبي برجسته شده، دستيابي به منويات يادشده را ميسر خواهد كرد.

بي شك بالاترين و والاترين عنصري كه در موجوديت هر جامعه اي دخالت اساسي دارد فرهنگ آن جامعه است، اساساً فرهنگ هر جامعه، هويت و موجوديت آن جامعه را تشكيل مي دهد و با انحراف فرهنگ، هر چند جامعه از بعدهاي اقتصادي، سياسي، صنعتي و نظامي قدرتمند و قوي باشد، جامعه پوچ و ميان تهي مي شود. اگر فرهنگ جامعه اي وابسته و مرتزق از فرهنگ غرب باشد، ناچار ديگر ابعاد جامعه به جانب مخالف گرايش پيدا مي كند و بالاخره در آن مستهلك مي شود و موجوديت خود را در تمام ابعاد از دست مي دهد.

به عقيده بسياري از صاحب نظران، دستيابي به توسعه و ايجاد نشاط و اميد در جامعه با تقويت بنيان هاي فرهنگي، ارتقاي فرهنگ عمومي و بازتعريف فرهنگ در گستره هاي مختلف از جمله سياست و اقتصاد امكان پذير خواهد بود متأسفانه در سال هاي اخير مشكلات اقتصادي مردم و نبرد پيدا و پنهان اقتصادي كه نظام سلطه بر ملت ايران تحميل كرده، در كنار برخي سهل‎انگاري‎ها و سوء‎مديريت‎‎هاي داخلي موجب شده تا سامان‎دهي اوضاع اقتصاد كشور به‎عنوان مهم ‎ترين چالش دولت مطرح شده و جدي‎ترين بحث‎ها در عرصه سياسي كشور، حول اين موضوع شكل بگيرد. در رابطه با فوريت موضوع سامان‎دهي آشفتگي‎‎هاي حوزه اقتصاد، هيچ شكي نيست ولي آيا محور اصلي برنامه‎ريزي‎هاي دولت بايد صرفاً اقتصادي باشد؟

اگر از منظر اسلام به جامعه نگاه كنيم، فرهنگ زيرساختي اساسي به شمار مي رود كه نسبت به ساير حوزه ‎ها پيشرو به حساب مي آيد و اين امر در مقابل نظريات توسعه غربي قرار دارد كه اقتصاد را در مركز و اصل حركت قرار مي دهد و ساير حوزه ها و از جمله فرهنگ را تابعي از اقتصاد ترسيم مي نمايد از همين منظر است كه الگوهاي توسعه غربي در تضاد حركت پيش رونده انقلاب اسلامي در جهت تحقق اهداف عالي اسلام قرار مي گيرد به همين جهت است كه رهبري معظم انقلاب با مطرح كردن بحث الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و تأكيد بر جايگزيني آن به جاي الگوهاي توسعه غربي در واقع به دنبال ترسيم فضايي هستند كه در آن فرهنگ در جايگاه عالي خود قرار بگيرد. در واقع اصالت دادن به فرهنگ در گفتمان پيشرفت اسلامي موجب مي‎شود تا راه ‎حل‎هاي ارائه شده در همه حوزه‎ها از جمله اقتصاد تغيير كند. بنابراين بسياري از مشكلات اقتصادي كشور كه موضوعات مهمي هستند، لزوما راه ‎حل‎هاي اقتصادي نداشته يا لااقل بخشي از راه‎حل‎هاي آن‎ها از جنس راه‎حل‎هاي اقتصادي نيست.

براي مثال آمار‎هاي اقتصادي نشان مي‎دهد كه كشور ما طي دو دهه گذشته به عارضه مصرف گرايي مبتلا شده و به‎شدت به‎سمت مصرف بيشتر كالا، به‎خصوص كالا‎هاي لوكس و خارجي گرايش پيدا كرده است. اين مسأله در الگوهاي توسعه غربي نه‎تنها مذموم نيست، بلكه نشانه‎اي از رشد اقتصادي و رفاه بيشتر جامعه بوده و مايه فخر و مباهات است. اما در مقابل در جامعه اسلامي مصرف بيش از حد، گرايش به تجمل و تفاخر به رفاه ممدوح نيست و مورد تقبيح قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب نيز تذكرات مكرري درباره اصلاح الگوي مصرف داده‎اند و حتي سال 88 را به عنوان سال اصلاح الگوي مصرف نامگذاري نمودند. مشخص است كه اصلاح الگوي مصرف يك امر فرهنگي است كه تأثير آن در حوزه اقتصاد بسيار چشمگير است به طوري كه كشور را از ورود كالاهاي بسياري بي نياز مي كند و در شرايط تحريم از خروج ارز از كشور جلوگيري مي نمايد.

در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه اصالت دادن به فرهنگ، به معناي ناديده گرفتن ساير حوزه‎‎هاي برنامه‎ريزي براي كشور نيست، چراكه بنابر شرايط خاص امروز جامعه ما، پرداختن به مسايل اقتصادي از ضرورت‎هاست. اما توجه به اين نكته نيز لازم است كه انقلاب اسلامي اساساً يك انقلاب فرهنگي بوده و مهم‎ترين اهداف آن هم فرهنگي هستند بنابراين اگرچه همواره بيشترين دغدغه دولتمردان، حل مشكلات اقتصادي است، اما خارج كردن فرهنگ از اولويت‎هاي دولت، به بهانه مشكلات اقتصادي جامعه پذيرفتني نيست به خصوص كه سرمايه گذاري در حوزه فرهنگ همان گونه كه رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز به آن اشاره و تاكيد داشتند، از ضروريات كنوني كشور براي مقابله با هجمه فرهنگ و جنگ نرم دشمن و مصون سازي نسل نو در رويارويي با انبوه توليدات مخرب بيروني است.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي]
[مشاهده در: www.icana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن