تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843197396




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرسش و پاسخ دينيتفاوت گزارش قرآن كريم با انجيل‌ها درباره حضرت عيسي(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پرسش و پاسخ دينيتفاوت گزارش قرآن كريم با انجيل‌ها درباره حضرت عيسي(ع)
خداوند در قرآن كريم درباره «خدا پنداشتن مسيح»، «فرزند خدا دانستن او» و مسأله «مصلوب‌شدن مسيح» تكيه كرده است و هر سه مورد را به شدت رد كرده است.


به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس، حضرت عيسي عليه‌السلام يكي از بزرگترين انبياي خدا بود. يكي از سوالاتي كه درباره اين پيامبر عظيم الشان پرسيده مي‌شود اين است كه عقيده ما مسلمانان با عقايد مسيحيان درباره حضرت عيسي عليه‌السلام چه تفاوتي دارد.

در پاسخ به اين پرسش مي‌توان گفت از جمله تفاوت‌هاي ديدگاه اسلام با مسيحيت درباره مسيح عليه‌السلام، مساله مصلوب شدن، مقتول شدن، فرزند خدا بودن و خدا بودن مسيح است.

خداوند در قرآن كريم درباره اين پيامبر اولوالعزم مي‌فرمايد: «وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسيحَ عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَ إِنَّ الَّذينَ اخْتَلَفُوا فيهِ لَفي‏ شَكٍّ مِنْهُ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّباعَ الظَّنِّ وَ ما قَتَلُوهُ يَقيناً بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ كانَ اللَّهُ عَزيزاً حَكيماً» (نساء/157 و 158)

و گفتارشان كه: «ما، مسيح عيسى بن مريم، پيامبر خدا را كشتيم»! در حالى كه نه او را كشتند، و نه بر دار آويختند؛ لكن امر بر آنها مشتبه شد. و كسانى كه در مورد (قتل) او اختلاف كردند، از آن در شك هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پيروى مى‌‏كنند؛ و قطعاً او را نكشتند؛ بلكه خدا او را به سوى خود، بالا برد. و خداوند، توانا و حكيم است.

قرآن كريم در دو آيه فوق مى‌‏فرمايد: «مسيح نه كشته شد، و نه به دار رفت، بلكه امر بر آنها مشتبه گرديد و پنداشتند او را به دار زده‏اند و يقيناً او را نكشتند»!

ولى «اناجيل» چهارگانه كنونى، همگى مسأله مصلوب شدن (به دار آويخته شدن) مسيح عليه‌السلام و كشته شدن او را ذكر كرده‏‌اند، و اين موضوع در فصول آخر هر چهار انجيل (متى، لوقا، مرقس و يوحنا) مشروحاً بيان شده، و اعتقاد عمومى مسيحيان امروز نيز بر اين مسأله استوار است.

بلكه به يك معنى مسأله قتل و مصلوب شدن مسيح عليه‌السلام، يكى از مهمترين مسائل زيربناى آئين مسيحيت كنونى را تشكيل مى‌‏دهد، چه اين كه: مى‏‌دانيم مسيحيان كنونى، مسيح عليه‌السلام را پيامبرى كه براى هدايت، تربيت و ارشاد خلق آمده باشد نمى‌‏دانند، بلكه او را «فرزند خدا»! و «يكى از خدايان سه‏‌گانه»! مى‏‌دانند كه هدف اصلى آمدن او به اين جهان، فدا شدن و بازخريد گناهان بشر بوده است.

مى‏‌گويند: او آمده تا قربانى گناهان ما شود، او به دار آويخته و كشته شد، تا گناهان بشر را بشويد و جهانيان را از مجازات نجات دهد.

بنابراين، راه نجات را منحصراً در پيوند با مسيح عليه‌السلام و اعتقاد به اين موضوع مى‏‌دانند!

به همين دليل، گاهى مسيحيت را مذهب «نجات» يا «فداء» قلمداد و مسيح را «ناجى» و «فادى» لقب مى‏‌دهند.

و اين كه مى‏‌بينيم: مسيحيان روى مسأله «صليب» فوق‌العاده تكيه مى‌‏كنند و شعارشان «صليب» است از همين نقطه نظر است.

ولى هيچ يك از مسلمانان در باطل بودن اين عقيده ترديد ندارند؛ زيرا:

اوّلًا- مسيح عليه‌السلام پيامبرى همچون ساير پيامبران خدا بود، نه خدا بود و نه فرزند خدا!

خداوند، يكتا و يگانه است، شبيه، نظير، مثل، مانند، همسر و فرزند ندارد.

ثانياً- «فداء» و قربانى گناهان ديگران شدن مطلبى كاملًا غير منطقى است، هر كس در گرو اعمال خويش است و راه نجات نيز تنها ايمان و عمل صالح خود انسان است.

ثالثاً- عقيده «فداء» گناه‌كارپرور و تشويق‌‏كننده به فساد، تباهى و آلودگى است.

خداوند در قرآن كريم در مورد خدا پنداشتن مسيح، فرزند خدا دانستن او، و مسأله مصلوب شدن مسيح تكيه كرده است و هر سه مساله را به شدت رد كرده است. (نگاه كنيد: سوره مائده / 17 ، سوره نساء / 157 و 158 و 171 و سوره توبه / 30)

و رابعاً- قرائنى در دست است كه مسأله مصلوب شدن عيسى عليه‌السلام را تضعيف مى‏‌كند، اين قرائن عبارتند از:

1- مى‏‌دانيم «اناجيل» چهارگانه كنونى كه گواهى به مصلوب شدن عيسى عليه‌السلام مى‌‏دهند، همگى سال‌‏ها بعد از مسيح عليه‌السلام به وسيله شاگردان و يا شاگردانِ شاگردان او نوشته شده‌‏اند، و اين سخنى است كه مورخان مسيحى به آن معترفند.

و نيز مى‌‏دانيم شاگردان مسيح عليه‌السلام به هنگام حمله دشمنان به او فرار كردند، و اناجيل نيز گواه بر اين مطلب است. (انجيل متي، باب 26 جمله 57)

بنابراين، مسأله مصلوب شدن عيسى عليه‌السلام را از افواه مردم گرفته‏‌اند و همان طور كه بعداً اشاره خواهيم كرد، اوضاع و احوال چنان پيش آمد كه موقعيت براى اشتباه كردن شخص ديگرى به جاى مسيح عليه‌السلام آماده گشت.

2- عامل ديگر كه اشتباه شدن عيسى را به شخص ديگر امكان‌پذير مى‌‏كند اين است: كسانى كه براى دستگير ساختن حضرت عيسى عليه‌السلام به باغ «جستيمانى» در خارج شهر رفته بودند، گروهى از لشكريان رومى بودند كه در اردوگاه‌‏ها مشغول وظائف لشكرى بودند.

اين گروه، نه يهوديان را مى‏‌شناختند، نه آداب و زبان و رسوم آنها را مى‌‏دانستند و نه شاگردان عليه‌السلام عيسى را از استادشان تشخيص مى‏‌دادند.

3- «اناجيل» مى‌‏گويد: حمله به محل عيسى عليه‌السلام شبانه انجام يافت و چه آسان است كه در اين گير و دار شخص مورد نظر فرار كند و ديگرى به جاى او گرفتار شود.

4- از نوشته همه «اناجيل» استفاده مى‏‌شود كه: شخص گرفتار در حضور «پيلاطس» (حاكم رومى در بيت المقدس) سكوت اختيار كرد و كمتر در برابر سخنان آنها سخن گفت، و از خود دفاع نكرد.

بسيار بعيد به نظر مى‌‏رسد كه عيسى عليه‌السلام خود را در خطر ببيند و با آن بيان رسا و گوياى خود و با شجاعت و شهامت خاصى كه داشت از خود دفاع نكرده باشد.

آيا جاى اين احتمال نيست كه ديگرى (به احتمال قوى «يهوداى اسخريوطى» كه به مسيح عليه‌السلام خيانت كرد و نقش جاسوس را ايفا نمود و مى‏گويند: شباهت كاملى به مسيح عليه‌السلام داشت به جاى او دستگير شده و چنان در وحشت و اضطراب فرو رفته كه حتى نتوانسته است از خود دفاع كند، و سخنى بگويد به خصوص اين كه در اناجيل مى‏‌خوانيم: «يهوداى اسخريوطى» بعد از اين واقعه ديگر ديده نشد و طبق گفته اناجيل انتحار كرد! (انجيل متي باب 27 شماره 6 )

5- همان طور كه گفتيم: شاگردان مسيح عليه‌السلام به هنگام احساس خطر، طبق شهادت «اناجيل»، فرار كردند، و طبعاً دوستان ديگر هم در آن روز مخفى شدند و از دور بر اوضاع نظر داشتند.

بنابراين، شخص دستگير شده در حلقه محاصره نظاميان رومى بوده و هيچ يك از دوستان او اطراف او نبودند، به اين ترتيب چه جاى تعجب كه اشتباهى واقع شده باشد؟

6- در «اناجيل» مى‌‏خوانيم كه: شخص محكوم بر چوبه دار از خدا شكايت كرد كه چرا او را تنها گذارده و به دست دشمن براى قتل سپرده است! (انجيل متي باب 27 شماره 46 و 47)

اگر مسيح عليه‌السلام براى اين به دنيا آمده كه به دار آويخته شود و قربانى گناهان بشر شود، چنين سخن ناروائى از او به هيچ وجه درست نبوده است، اين جمله به خوبى نشان مى‌‏دهد كه شخص مصلوب آدم ضعيف، ترسو و ناتوانى بوده است كه صدور چنين سخنى از او امكان‌‏پذير بوده است، و او نمى‌‏تواند مسيح باشد.

7- بعضى از «اناجيل» موجود (غير از اناجيل چهارگانه مورد قبول مسيحيان) مانند: انجيل برنابا رسماً مصلوب شدن عيسى عليه‌السلام را نفى كرده است.

نيز بعضى از فرق مسيحى در مصلوب شدن عيسى عليه‌السلام ترديد كرده‌‏اند و حتى بعضى از محققان معتقد به وجود دو عيسى در تاريخ شده‌‏اند:

يكى «عيساى مصلوب» و ديگرى «عيساى غير مصلوب» كه ميان آن دو پانصد سال فاصله بوده است! (الميزان ج 3 ص 345)

مجموع آنچه در بالا گفته شد، قرائنى است كه گفته خداوند در قرآن كريم را در مورد اشتباه در قتل و صلب مسيح روشن مى‌‌‏سازد. (تفسير نمونه، ج‏4، ص: 199)

البته دليل قطعي ما در اين مساله، همان متن قرآن كريم است و آنچه ذكر شد به عنوان شواهد بود.

انتهاي پيام/ك

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن