تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804405696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تربيت معلم؛ شايد وقتي ديگر


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تربيت معلم؛ شايد وقتي ديگر


دانشگاه فرهنگيان تا 3سال آينده توان تأمين معلم را ندارد

اين درحالي است كه دانشگاه فرهنگيان هم دست‌كم تا 3سال آينده توان تأمين معلم مورد نياز را ندارد. 4سال است كه مسئولان آموزش و پرورش تأكيد مي‌كند كه تنها راه ورود به آموزش و پرورش دانشگاه تربيت معلم يا فرهنگيان است. دانشگاه تربيت معلم در همين مدت با فراز و فرود همراه بود تا اينكه مسئولان چاره را در اين ديدند كه نام دانشگاه را به «فرهنگيان» تغيير دهند شايد مشكلات حل شود.

برخي نگاه‌هاي غيركارشناسي موجب شده تا دانشگاه تربيت معلم كه تا چند سال پيش وظيفه تربيت نيروي متخصص براي آموزش و پرورش را بر عهده داشته است روز‌به روز تضعيف شود و با تغيير نام و ساختار در دوره فترت قرار گيرد. طي 2سال اخير كه پايه ششم ابتدايي ايجاد شده است به‌علت كمبود معلم، حتي سرايدار و راننده‌ها در دبستان‌ها تدريس مي‌كنند و وزير سابق آموزش و پرورش نيز از اين موضوع حمايت كرد. حاجي‌بابايي اعتقاد داشت همه نيروهاي آموزش و پرورش، آموزشي هستند و مانعي براي معلم شدن يك راننده يا خدمتگزار مدرسه كه داراي مدرك ليسانس هستند، وجود ندارد.

مسئولان سابق آموزش و پرورش كه همواره در سخن بر احياي مراكز تربيت معلم و جذب نيروهاي مستعد و متخصص در آموزش و پرورش تأكيد داشتند بارها اعلام كردند تنها راه جذب نيرو در اين وزارتخانه از طريق مراكز تربيت معلم و آزمون استخدامي است. البته پس از راه‌اندازي دانشگاه فرهنگيان اين شعار به تنها راه جذب و استخدام معلم در آموزش و پرورش فقط از طريق دانشگاه فرهنگيان تغيير يافت.

از دارالمعلمين تا دانشگاه فرهنگيان

پس از تأسيس دارالفنون در سال 1229هجري شمسي و ايجاد و گسترش مدارس جديد نياز به معلم براي تدريس در مدارس به‌ويژه معلماني كه با اصول تعليم و تربيت جديد آشنا باشند به خوبي احساس مي‌شد. سال 1297ايجاد مراكز تربيت معلم آغاز شد، دارالمعلمينِ مركزي مدرسه‌اي دولتي و رايگان بود كه وظيفه آن تأمين معلم براي مدارس ابتدايي و دوره اول متوسطه بود. سال 1312قانون تربيت معلم به تصويب رسيد و سال 1313دانشسراها تاسيس شد.

بدين‌ترتيب دارالمعلمين و دارالمعلمات نيز تعطيل شدند. سال 1362اساسنامه مراكز تربيت معلم به تصويب شوراي‌عالي آموزش و پرورش رسيد كه در آن هدف از تاسيس مراكز تربيت معلم، تأمين و تربيت معلم مورد نياز آموزش و پرورش در دوره‌هاي پيش از دبستان، دبستان و راهنمايي تحصيلي بيان شده است.

سال 1381اساسنامه جديد مراكز تربيت معلم به تصويب وزارت علوم رسيد كه اهداف مراكز تربيت معلم تأمين و تربيت بخشي از نيروي مورد نياز وزارت آموزش و پرورش و امكان ادامه تحصيل فرهنگيان بيان شده است. تا اينكه سال 1386تاسيس مجتمع آموزش عالي پيامبر اعظم(ص) تصويب شد و ازسال 89مجتمع آموزش عالي پيامبر اعظم(ص) در قالب تجميع مراكز تربيت معلم و آموزشكده‌ها و دانشكده‌هاي فني و حرفه‌اي فعاليت داشت. سال 90آموزشكده‌هاو دانشكده‌هاي فني و حرفه‌اي از آموزش و پرورش منفك و به وزارت علوم سپرده شد. همان سال تاسيس دانشگاه فرهنگيان در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد. بدين‌ترتيب مقرر شد تا آموزش وپرورش نيروهاي مورد نياز خود را از طريق دانشگاه‌هاي فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي تأمين كند.

دانشگاه يا گاراژ آموزش و پرورش

برخي كارشناسان درباره موفقيت دانشگاه فرهنگيان ترديد دارند. بهروز فتحي، يكي از اين كارشناسان است كه معتقد است دانشگاه فرهنگيان كارايي لازم براي تربيت نيروي متخصص براي آموزش و پرورش را ندارد. به گفته او تا چند سال آينده نمي‌توان از خروجي‌هاي دانشگاه فرهنگيان در امر تعليم و تربيت استفاده كرد و آموزش و پرورش تا زمان دانش‌آموختگي دانشجويان كه سال پيش پذيرفته شده‌اند بايد صبر كند. مسئولان آموزش و پرورش طي چند سال اخير بر شاخه نشستند و بن بريده‌اند‌بدون اينكه به عاقبت كار خود بينديشند و اكنون مسئولان جديد اين وزارتخانه مجبور هستند نيروي مورد نياز خود را از بين افراد غيرمتخصص و بدون تجربه و با ناديده گرفتن ضوابط جاري جذب كنند.

دانشگاه فرهنگيان پاتوق مسئولان پيشين

اواخر عمر دولت دهم بود كه زمزمه‌هاي حضور مسئولان آموزش و پرورش به‌عنوان اعضاي هيأت علمي در دانشگاه فرهنگيان به گوش رسيد، حتي موضوع به حاجي‌بابايي، وزير سابق آموزش و پرورش نيز تسري پيدا كرد. او در واكنش به اين موضوع آن را رد نكرد اما گفت كه عضو هيأت علمي دانشگاه بوعلي همدان است.

دانشگاه فرهنگيان پاركينگ آموزش و پرورش نيست، با اين موضوع برخورد مي‌كنيم، اين دانشگاه يك مركز علمي است كه افراد بر حسب صلاحيت جذب مي‌شوند، شايد اين سخنان وزير آموزش و پرورش دولت يازدهم اشار‌ه‌اي غيرمستقيم به موضوع حضور مسئولان دولت دهم در دانشگاه فرهنگيان باشد. علي‌اصغر فاني معتقد است كه دانشگاه فرهنگيان 2وظيفه عمده بهسازي منابع انساني آموزش و پرورش و تربيت معلم را بر عهده دارد، سال‌ها در اين كشور اسير كميت‌گرايي‌ها هستيم، اما در دانشگاه فرهنگيان دنبال كميت نيستيم و به كيفيت توجه داريم. او در آيين توديع و معارفه روساي سابق و جديد دانشگاه فرهنگيان از سرپرست اين دانشگاه خواست به‌شدت سختگيري كند تا هيچ نيروي انساني بدون صلاحيتي وارد دانشگاه فرهنگيان نشود.

كمبود 60هزار معلم

بي توجهي مسئولان آموزش و پرورش به كاركرد دانشگاه تربيت معلم اكنون بروز كرده است، به گفته وزير آموزش و پرورش60هزار معلم در دوره ابتدايي كمبود وجود دارد. دوره ابتدايي بيش از دوره‌ها‌ي ديگر مورد توجه مسئولان است و افراد غيرمتخصص نبايد در اين دوره تدريس كنند. اين همه در حالي است كه سال 91حدود 25هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگيان پذيرش شده اند و در خوش‌بينانه‌ترين حالت اين گروه 3سال آينده مي‌توانند در مدارس تدريس كنند. البته بايد به يك نكته توجه داشت كه 25هزار نفرپذيرش شده‌اند و نياز كنوني به معلم دست‌كم 60هزار نفر است.از طرفي بازنشستگي معلمان شيب تندتري نسبت به سال‌هاي گذشته پيدا كرده است و هر سال چند هزار نفر نيز بازنشسته مي‌شوند و روند نياز به معلم بيش از پيش احساس مي‌شود.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن